För några dagar sedan blev jag stolt ägare till en storfidra årsmodell -73.
Båten har stått på land i flera år utan täckning, vilket resulterat i att det under lång tid stått rejält med vatten i kölsvinet (och en bit över durkarna också..). Tyvärr har vattnet frusit och sprängt sönder laminatet som ligger över blykölen i aktern, vilket gjort att vatten runnit ner där.
Det jag undrar är hur kölkonstruktionen på denna båt egentligen ser ut?
Går "skotten" i kölsvinet (hade det varit en träbåt hade jag kallat det för bottenstockar) hela vägen ner i botten och fungerar som täta skott eller går dom bara en bit?
Min förhoppning är att vatteninträngningen bara har skett i aktern (där sprickan var) och att "skottet" (strax för om batteriboxen) hindrat vattnet från att vandra längre förut.
Jag har sett på detta forum att minst en medlem arbetat ganska mycket med kölen på sin fidra, så kanske vet vederbörande exakt hur kölkonstruktonen ser ut?
Hej!
För några dagar sedan blev jag stolt ägare till en storfidra årsmodell -73.
Båten har stått på land i flera år utan täckning, vilket resulterat i att det under lång tid stått rejält med vatten i kölsvinet (och en bit över durkarna också..). Tyvärr har vattnet frusit och sprängt sönder laminatet som ligger över blykölen i aktern, vilket gjort att vatten runnit ner där.
Det jag undrar är hur kölkonstruktionen på denna båt egentligen ser ut?
Går "skotten" i kölsvinet (hade det varit en träbåt hade jag kallat det för bottenstockar) hela vägen ner i botten och fungerar som täta skott eller går dom bara en bit?
Min förhoppning är att vatteninträngningen bara har skett i aktern (där sprickan var) och att "skottet" (strax för om batteriboxen) hindrat vattnet från att vandra längre förut.
Jag har sett på detta forum att minst en medlem arbetat ganska mycket med kölen på sin fidra, så kanske vet vederbörande exakt hur kölkonstruktonen ser ut?
Tacksam för svar!
Mvh /Pelle
Dela detta inlägg
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser