Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
PingePolar

Säkring till bränslegivare, vilken storlek

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en bränslegivare som jag ska koppla till befintlig instrumentpanel till min Lombardini 702.

Jag tror att givarens kablar är 1mm2 eftersom de är lika tjocka som de i instrumentpanelen som enligt el-schemat ska vara 1mm2. Bränslegivaren ska dra 0-130 mA. Hur stor säkring?

Är det någon som vet hur man kan se på kabeln vilken area den har förresten? Försökte räkna men fick den till 4,5 mm2 och det är den INTE :) Kabeln i detta fall mäter 1,2 mm över trådarna och 2,1 mm i ytterdiameter.

post-106313-0-35239700-1446909070_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en bränslegivare som jag ska koppla till befintlig instrumentpanel till min Lombardini 702.

Jag tror att givarens kablar är 1mm2 eftersom de är lika tjocka som de i instrumentpanelen som enligt el-schemat ska vara 1mm2. Bränslegivaren ska dra 0-130 mA. Hur stor säkring?

Är det någon som vet hur man kan se på kabeln vilken area den har förresten? Försökte räkna men fick den till 4,5 mm2 och det är den INTE :) Kabeln i detta fall mäter 1,2 mm över trådarna och 2,1 mm i ytterdiameter.

Kabeln är 1,13mm2 med det mått som du angivit. Det räcker med en 500mA säkring.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte lite överdrivet med säkring på jordningen/minus? 

Plus är väl redan avsäkrad i Lombardinis instrumentering.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det sitter en säkring till instrumenten. Jag väljer dock att koppla in mig rätt på tändningslåset. Framförallt för att jag inte vill gå in och peta i det fabriksmonterade för mycket. Tändningslåset är dessutom utrustad med dubbla stift till varje in/utgång så det är bara att koppla på ...

Vet att du var inne och gav mig många goda råd angående vad som var fel/ska jag renovera eller köpa ny motor i vintras. Som du ser blev det en ny till slut :)

/Pinge

Är det inte lite överdrivet med säkring på jordningen/minus? 

Plus är väl redan avsäkrad i Lombardinis instrumentering.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...