Gäst MaxSchmeling Postad 7 November , 2015 (redigerade) Har beställt denna från Hjertmans (som jag normalt bojkottar) och jag har letat ett tag. Behöver just denna modell pga måtten. Beställde alltså men fick något helt annat. Att inte bild och verklighet överensstämmer är duktigt irriterande. Det som levererades var klämman i plastpåsen. Någon som vet vem som kan ha just denna modell? Redigerad 7 November , 2015 av MaxSchmeling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 7 November , 2015 Jag skar mina så att de blev som de du vill ha, funkar bra. Sedan kan man ju tycka att man ska få det som visas på bilden så det är väl bra om du talar om för Hjermans att bilden är felaktig så slipper andra råka ut för samma sak. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 7 November , 2015 Jag skar mina så att de blev som de du vill ha, funkar bra. Sedan kan man ju tycka att man ska få det som visas på bilden så det är väl bra om du talar om för Hjermans att bilden är felaktig så slipper andra råka ut för samma sak. Mackey Redan gjort. Att skära ner dem blir inte snyggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 7 November , 2015 Jag skar mina så att de blev som de du vill ha, funkar bra. Sedan kan man ju tycka att man ska få det som visas på bilden så det är väl bra om du talar om för Hjermans att bilden är felaktig så slipper andra råka ut för samma sak. Mackey Redan gjort. Att skära ner dem blir inte snyggt. Jo, om man är noga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 8 November , 2015 Råkade ut för precis samma sak. Beställde enligt bild på nätet men fick sådana som Du fick i påsarna. Jag tog min Dremel och skar av öronen, putsade till dem och det blev trots allt riktigt bra. Men jag förstår Din irritation. Det är dock inte första gången som bilden i Hjertmans web-butik inte stämmer med de produkter de levereras. Deras förklaring är alltid att deras inköp varierar men den produkt de levererar alltid är "likvärdig". Börjar likna Rusta och ÖB... För en tid sedan beställde jag Skyllermarks förtenta gummikabel 25mm² men fick fintrådig kopparkabel med pvc-hölje. När jag reklamerade leveransen ville de inte godkänna returen på grund av att de ansåg att deras leverans var "likvärdig". Fy på Er Hjertmans! Ingen mer web-order från mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 8 November , 2015 Råkade ut för precis samma sak. Beställde enligt bild på nätet men fick sådana som Du fick i påsarna. Jag tog min Dremel och skar av öronen, putsade till dem och det blev trots allt riktigt bra. Men jag förstår Din irritation. Det är dock inte första gången som bilden i Hjertmans web-butik inte stämmer med de produkter de levereras. Deras förklaring är alltid att deras inköp varierar men den produkt de levererar alltid är "likvärdig". Börjar likna Rusta och ÖB... För en tid sedan beställde jag Skyllermarks förtenta gummikabel 25mm² men fick fintrådig kopparkabel med pvc-hölje. När jag reklamerade leveransen ville de inte godkänna returen på grund av att de ansåg att deras leverans var "likvärdig". Fy på Er Hjertmans! Ingen mer web-order från mig! Klen kvalitet på klämmorna. Hjertmans går fetbort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 8 November , 2015 (redigerade) Råkade ut för precis samma sak. Beställde enligt bild på nätet men fick sådana som Du fick i påsarna. Jag tog min Dremel och skar av öronen, putsade till dem och det blev trots allt riktigt bra. Men jag förstår Din irritation. Det är dock inte första gången som bilden i Hjertmans web-butik inte stämmer med de produkter de levereras. Deras förklaring är alltid att deras inköp varierar men den produkt de levererar alltid är "likvärdig". Börjar likna Rusta och ÖB... För en tid sedan beställde jag Skyllermarks förtenta gummikabel 25mm² men fick fintrådig kopparkabel med pvc-hölje. När jag reklamerade leveransen ville de inte godkänna returen på grund av att de ansåg att deras leverans var "likvärdig". Fy på Er Hjertmans! Ingen mer web-order från mig! Å andra sidan kan du använda dig av distansavtalslagen, vilket ger dig 14-dagars ångerrätt. Där du ej behöver uppge skäl till att du har ångrat dig. Redigerad 8 November , 2015 av modifieradvega 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 8 November , 2015 Å andra sidan kan du använda dig av distansavtalslagen, vilket ger dig 14-dagars ångerrätt. Där du ej behöver uppge skäl till att du har ångrat dig. Klokt tillägg och om du inte fått information om din ångerrätt har du rätt att ångra dig i ett helt år. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 8 November , 2015 Råkade ut för precis samma sak. Beställde enligt bild på nätet men fick sådana som Du fick i påsarna. Jag tog min Dremel och skar av öronen, putsade till dem och det blev trots allt riktigt bra. Men jag förstår Din irritation. Det är dock inte första gången som bilden i Hjertmans web-butik inte stämmer med de produkter de levereras. Deras förklaring är alltid att deras inköp varierar men den produkt de levererar alltid är "likvärdig". Börjar likna Rusta och ÖB... För en tid sedan beställde jag Skyllermarks förtenta gummikabel 25mm² men fick fintrådig kopparkabel med pvc-hölje. När jag reklamerade leveransen ville de inte godkänna returen på grund av att de ansåg att deras leverans var "likvärdig". Fy på Er Hjertmans! Ingen mer web-order från mig! Å andra sidan kan du använda dig av distansavtalslagen, vilket ger dig 14-dagars ångerrätt. Där du ej behöver uppge skäl till att du har ångrat dig. Jo, visst kan man göra så men jag tyckte att Hjertmans agerande visade på att de behövde ha informationen att vi inte accepterar att de lurar sina kunder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 8 November , 2015 Sea Sea, Hjertmans, listan kan göras lång på alla som mer och mer liknar Biltema i kvalitet. VAR ska man handla om man vill ha riktiga saker som håller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 8 November , 2015 För många år sedan arbetade jag på ett lager. Jag fick tyvärr sparken därifrån med ursäkten att jag var för långsam. Det var meningen att man skulle plocka cirka 250 pallplatser per dag, då accepterades det ett felplock på 10%. Jag plockade konstant 220-225 pallplatser per dag och jag hade 0% i felplock. Jag var alltså för långsam då jag var noggrann och mina kunder fick det de hade beställt. Alla andra fick inte riktigt det de hade beställt och det var alltid fel i lagret på inventeringen. Kanske är det samma synsätt hos Hjertman? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 8 November , 2015 Sea Sea, Hjertmans, listan kan göras lång på alla som mer och mer liknar Biltema i kvalitet. VAR ska man handla om man vill ha riktiga saker som håller? Ja Du, den frågan har jag ställt mig många gånger de senaste åren. För 10-15 år sedan renoverade jag ett antal båtar och då tyckte jag att Hjertmans hade OK kvalitet och jag gjorde därför en hel del av mina inköp där. En del grejor köpte jag från USA och jag handlade också på några butiker i Stockholm som i en del fall drevs av lokala entusiaster. Det fanns också en del entusiaster på butiker typ Hjertmans. Men många av dessa entusiaster är borta och därmed även ansvarskänslan och yrkesstoltheten. Numera är butikerna knappt bemannade och de som arbetar där är oftast bara kassabiträden som kanske vet vad ett ankare är. Alla "fack"-butiker verkar ha uppfattningen att de ska konkurrera med Bauhaus, Jula, ÖB, Biltema osv. och då är det ju bara pris som gäller och därmed tveksam kvalitet. Krig på den fronten är ett krig som "fack"-butikerna garanterat kommer att förlora. Men, som RikardE frågar, var ska vi handla vi som vill ha bra grejor? Fram med tipsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 8 November , 2015 Frågan är om det finns någon fackbutik längre där det bara finns bra produkter. Det är nog så att man får gå i butikerna och kolla själv om man vill vara någorlunda säker på att få den kvalitet man vill ha. Det är ju egentligen vi köpare som förstör för oss själva genom att välja lågt pris istället för bra kvalitet. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 8 November , 2015 Mim gissning om framtiden är att ett antal leverantörer går ihop om ett showroom där du kan klämma på produkterna. Sen beställer du på Internet direkt från leverantörens lager och får det levererat samma dag (med drönare?). Ett affärsled bortkapat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 8 November , 2015 Frågan är om det finns någon fackbutik längre där det bara finns bra produkter. Det är nog så att man får gå i butikerna och kolla själv om man vill vara någorlunda säker på att få den kvalitet man vill ha. Det är ju egentligen vi köpare som förstör för oss själva genom att välja lågt pris istället för bra kvalitet. Mackey Men om man inte har butiken inom "kläm-och-känn"-håll utan är mer eller mindre hänvisad till websiterna, hur gör man då? Eftersom en del av web-butikerna inte har några skrupler är ju risken mycket stor att man som kund är rökt och då måste strula med returer. Köpa billigt rassel kan man göra på vilket ställe som helst, fysisk eller web. Men vart vänder man sig om man verkligen vill ha top of the line och är beredd att betala för det? Var vågar man köpa utan att klämma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 8 November , 2015 Ett tips är att betala med PayPal. De har en typ av pengareklamationsrätt som jag utnyttjat en gång med framgång. Då kör man caset med PayPal, efter att den icke framgångsrika för-dansen med leverantören är avklarad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 10 November , 2015 Sea Sea, Hjertmans, listan kan göras lång på alla som mer och mer liknar Biltema i kvalitet. VAR ska man handla om man vill ha riktiga saker som håller? Fast jag tycker att Biltema hanterar reklamationer på ett korrekt sätt och kostar ibland under hälften vad ovannämnda marinhandlarna kostar. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 10 November , 2015 Det sura med billigt/dålig kvalitet är för mig inte en fråga om hur man hanterar sina reklamationer utan snarare att det går sönder - semestern är jäkligt kort.. Jag vill göra om göra och göra rätt en gång inte många gånger. Men sån är jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Togero 8 Postad 10 November , 2015 Kvaliteten på Biltema är som den är, man får vad man betalar för. Dock tycker jag deras hantering av reklamationer är helt outstanding. Aldrig några problem, en gång när jag var i butiken stod en gubbe och jiddrade i återlämningen med en verktygssats på hundra delar. Verktygen var helt klart använda och gubben pekade på ett av alla hundra som det var något minimalt att anmärka på. Inga problem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 10 November , 2015 Kvaliteten på Biltema är som den är, man får vad man betalar för. Dock tycker jag deras hantering av reklamationer är helt outstanding. Aldrig några problem, en gång när jag var i butiken stod en gubbe och jiddrade i återlämningen med en verktygssats på hundra delar. Verktygen var helt klart använda och gubben pekade på ett av alla hundra som det var något minimalt att anmärka på. Inga problem... Det har du helt rätt i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 10 November , 2015 Jag brukar rådfråga det svenska varv där min båt en gång tillverkades, dom brukar ha bra koll på vad som är bra och vad som är skräp. Om man inte har något varv som man kan fråga kan man ju kolla på nytillverkade båtar, svenska eller utländska, för att se vilka detaljer och fabrikat de valt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 November , 2015 ... För en tid sedan beställde jag Skyllermarks förtenta gummikabel 25mm² men fick fintrådig kopparkabel med pvc-hölje. När jag reklamerade leveransen ville de inte godkänna returen på grund av att de ansåg att deras leverans var "likvärdig". SeaSea verkar ha helgarderat sig angående förtent kabel, de skriver alltså förtent men visar bild på oförtent. Smart, vid felleverans kan de sen bara försöka hänvisa till antingen texten eller bilden efter behov? [Jag påpekade f.ö. felet i ett artigt mejl för några år sedan. Inget svar, ingen rättelse, kanske leder deras automatiska och föradresserade "mailprogram-öppning" - som man får upp vid kontaktförsök - faktiskt direkt till soptunnan? (Garderar mig alltså en liten smula för möjligheten att de otroligt nog inte fick mitt mejl, men det borde väl inte gå att fel-adressera när ens mejlprogram öppnas av sig självt med ifylld adressat?)] I detta gamla inlägg (av Toaen, numera Thallatha) finns bild på dels förtent och dels oförtent kabel, skillnaden i utseende är uppenbar. Skrev f.ö. själv om ämnet ytbehandlade kablar här. SeaSea:s bild visar uppenbarligen fortfarande inte förtent kabel! Haha, vi kanske tillsammans skulle försöka "mejlbomba" SeaSea litet. Bara som ett litet experiment ifall konsumentmakt ens finns i deras världsbild? (Sätter ändå en liten liten peng på att ifall flera av oss oberoende mejl-påpekar felet så kommer det äntligen att rättas??) Jo jag vet, litet Off Topic detta med förtenta kablar i en tråd angående helt snarlika varianter av "plastklämmor" hos Hjertmans. Men nånstans känns detta med kabelkvalitet-felet angelägnare än plastklämmors exakta utformning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 10 November , 2015 Jag brukar rådfråga det svenska varv där min båt en gång tillverkades, dom brukar ha bra koll på vad som är bra och vad som är skräp. Om man inte har något varv som man kan fråga kan man ju kolla på nytillverkade båtar, svenska eller utländska, för att se vilka detaljer och fabrikat de valt.Fast det säger ju bara vilka som lämnade bäst pris på en förfrågan enligt en specifikation är jag rädd. Man kan tänka sig att ett större varv frågar på motorer med ett visst antal hk och en viss volym till en massa stora tillverkare, och de som har mest fördelaktigt anbud får förfrågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 10 November , 2015 Peter_K, det beror nog på hur seriöst och kunnigt varvet är. Är dom bara ute efter att kortsiktigt tjäna så mycket pengar som möjligt på sina båtar kan det nog vara som du säger. Men finns det lite mer förstånd bakom deras rekommendationer brukar det gå ett lita. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 631 Postad 11 November , 2015 För 4-5 år sedan ändrade Watski en hel del i sin katalog, och införde bl.a. en alldeles egen betydelse på 1-/2-/3-polig när det gäller brytare. Som ofta handlandes brytare från elektronikgrossister påpekade jag för Watski att benämningen oftast syftar på antalet parallella omkopplingssektioner, inte hur många anslutningar det finns på brytaren. "Oj, vad fel det blev, det kommer vi ändra snarast". Har något hänt ? Inte, då. Däremot har det spridit sig till att bli en total benämningssoppa bland alla båtbutiker: http://www.watski.se/Dragstrombrytare-11bRt Och inte funderar Watski-ÅF över vad det är de säljer, utan plankar rakt av: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Elpanel_Kontakter/Strombrytare/DRAGSTROMBRYTARE_2-POL?id=05404 http://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=634-797-799&sok=&id=6053&sortering=&listmall= Fast ibland är man lite osäker, och kör lite gardering: http://www.watski.se/Dragstromstallare-kort-11bR4 http://www.watski.se/Vippstrombrytare-11bRV Heder faktiskt åt Hjertmans, som inte rör till det och talar om poltal alls: http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/strombrytare/strombrytare-ovriga Och Biltema, som faktiskt har koll: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Dragstrombrytare-2000016447/ Inte så konstigt att man får något annat än det man beställt, när företagen använder vedertagna begrepp på alldeles eget sätt.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 16 November , 2015 (redigerade) När nu Biltema och kanske några fler "lågprisfirmor" gett sig in på marknaden känner nog de redan etablerade firmorna att de vill hänga på då de annars skulle förlora marknadsandelar. Jag kan se ett och annat exempel på billiga prylar från både Hjertmans och Seasea, senast ett lås till toalettdörren, visst det passade och fyller sin uppgift, men ack så plastigt och billigt utfört, det är gjort i nån slags plast som ser ut som mässing... När det gäller klämmorna som diskussionen började med, så känner även jag igen detta problem, och i en av butikerna ställde jag då frågan varför klämman såg annorlunda ut... -Den ursprungliga produkten hade då utgått och ersatts med denna, var svaret, och då den var snarlik hade årets katalog inte ändrats utan det skulle ske till nästa upplaga. Det bästa är ju att själv besöka aktuell butik, för att då IRL kunna titta och känna på det man skall köpa, det gäller inte bara båttillbehörsbutikerna. Jag hade en del korrespondens med Conrads gällande en induktiv givare jag skulle ha som reservdel till mitt dåvarande bandankarpel, till slut blev det rätt, dom hade glömt att på websidan upplysa om att anslutningskabeln (med ett speciellt kontaktdon inte medföljde). På Conrads över mailkontakt och över disk hos Seasea har jag då nyligen upplevt att försäljaren inte haft kunskap om vad det är dom säljer. Köpte en navigator-plotter-ekolod i våras, vi hade då tre större båttillbehörsbutiker här (snart kommer Erlandsons brygga hit också), Watski/Sjösport, Seasea x 2 samt Hjertmans. Då Watski ligger innanför vägtullarna för trängselskatt och saknar parkeringsplatser valdes den butiken bort, även priset på den tilltänkta varan var några tjugolappar dyrare där. Seasea ligger nära min båthamn och var billigast. Men väl där möttes jag av total okunskap, och då var det en yngre försäljare som hade på sitt ansvar att sälja elektronik. Ja total okunskap var kanske att ta i, i överkant, men jag kunde lika gärna ha läst samma information i deras katalog/websida och etiketterna på hyllkanten som försäljaren gav. Exempelvis så hade denne ingen aning om vad det var för ekolodsgivare jag skulle ha, och sedan vilken typ av lagringsmedia det var för de elektroniska sjökorten, och blev överaskad då hen upptäckte att det finns olika sjökort... Så det blev Hjertmans som fick sälja detta instrument till mig, trots att dom var dyrare, men hade 100% kunskap om produkten. Ok, jag fick litet rabatt då jag berättade om vad som hände hos den konkurrerande butiken, så jag fick instrumentet till ett lägre pris än den billigaste firman... (dom har tydligen en del marginaler ett ge på... Det var väl i TV-programmet med soptunnan som de tycket att man skulle i alla fall försöka att pruta på allt man köper... Tydligen lättare på Hjertmans än på ICA eller Coop...) Nej, det gäller att se upp, och man får ju vad man betalar för, ävensom det finns vissa undantag. Redigerad 16 November , 2015 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 16 November , 2015 (redigerade) För 4-5 år sedan ändrade Watski en hel del i sin katalog, och införde bl.a. en alldeles egen betydelse på 1-/2-/3-polig när det gäller brytare. Som ofta handlandes brytare från elektronikgrossister påpekade jag för Watski att benämningen oftast syftar på antalet parallella omkopplingssektioner, inte hur många anslutningar det finns på brytaren. "Oj, vad fel det blev, det kommer vi ändra snarast". Har något hänt ? Inte, då. Däremot har det spridit sig till att bli en total benämningssoppa bland alla båtbutiker: http://www.watski.se/Dragstrombrytare-11bRt Och inte funderar Watski-ÅF över vad det är de säljer, utan plankar rakt av: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Elpanel_Kontakter/Strombrytare/DRAGSTROMBRYTARE_2-POL?id=05404 http://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=634-797-799&sok=&id=6053&sortering=&listmall= Fast ibland är man lite osäker, och kör lite gardering: http://www.watski.se/Dragstromstallare-kort-11bR4 http://www.watski.se/Vippstrombrytare-11bRV Heder faktiskt åt Hjertmans, som inte rör till det och talar om poltal alls: http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/strombrytare/strombrytare-ovriga Och Biltema, som faktiskt har koll: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Dragstrombrytare-2000016447/ Inte så konstigt att man får något annat än det man beställt, när företagen använder vedertagna begrepp på alldeles eget sätt.... En någorlunda grundläggande i elkunskap hos försäljarna efterlyses! Kolla i katalogen eller på websidan på en elektronisk eller elektrisk produkt och se om du kan lista ut hur mycket effekt i watt den behöver, eller hur mycket ström i ampere den behöver för att funka... I bästa fall berättas det att den är avsedd för 12 volt. Någon blandar de olika elektriska storheterna som om det vore en fruktsallad. Den norske elektrikern "Greig" (Rolv Vesenlund) i Picassos äventyr, ja ni vet han som skulle reparera den elektriska stolen, hade nog bättre kunskaper, "Its only the sikkrings, You know the fuses, the sikkrings has gone" om jag nu citerar någorlunda riktigt. Just Biltemans "enpoliga" strömbrytare är ju fin, om den nu verkligen är enpolig så är den ju synnerligen värdelös. Men man berättar ju på andra ställen också om "tvåpoliga trelägesbrytare med ena läget återfjädrande" det är väl kanske bättre beskrivning? Elektronikfirmorna har ju litet olika "standarder" när det gäller benämningar av strömbrytare, eller strömställare, men inte heller då är det lätt att förstå vad man skall ha, då det kan bli ett sammelsurium av antal poler, antal kontakgrupper, antal lägen, fasta lägen, återfjädrande etc. 1-0-1, 1-0-(1), sedan en svengelska utan dess like när man blandar in olika begrepp. Redigerad 16 November , 2015 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 16 November , 2015 Personligen så har jag en taktik när jag går in i en butik (oftast bygghandel) och skall fråga om någon jag inte känner till. Först ställer jag ett par frågor som jag känner till svaret, kan säljaren svara så går jag vidare med det jag behöver veta. Annars så får man leta efter en annan säljare eller efter något annat ställe. Problemet är att kunnigt folk jobbar oftast 10-18 på vardagarna när man själv är på jobbet, på kvällar och helger är det alltför ofta folk som jobbar extra och knappt besitter den kunskap som behövs i specialaffärer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 November , 2015 ELFAS faktasidor (pdf) har översiktlig snabb-info om de flesta elgrejor.På sidan 8/77 omnämns i.o.f.s. bara kortfattat strömställares olika kontaktfunktioner men men.(Ändå inte dumt att snabbt kunna se vilka olika egenskaper som finns att välja på, det där med "make before brake" kan ju t.ex. vara användbart vid vissa tillämpningar.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 911 Postad 16 November , 2015 Personligen så har jag en taktik när jag går in i en butik (oftast bygghandel) och skall fråga om någon jag inte känner till. Först ställer jag ett par frågor som jag känner till svaret, kan säljaren svara så går jag vidare med det jag behöver veta. Annars så får man leta efter en annan säljare eller efter något annat ställe. Problemet är att kunnigt folk jobbar oftast 10-18 på vardagarna när man själv är på jobbet, på kvällar och helger är det alltför ofta folk som jobbar extra och knappt besitter den kunskap som behövs i specialaffärer. Jag kan rekommendera Hornbach om du vill ha hjälp av seriösa försäljare. De har kompetenta medarbetare även på kvällar och helger. Det här inlägget var inte så båtrelaterat men jag kan ju inflika att de även har en hel del rostfri skruv i lösvikt. Som plockgodis - plocka i påse och väg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser