petter_b 49 Postad 8 Januari , 2016 Jag har tort och fint i ruffen mha avfuktare och hemgjorda torrbollar, runt 20 % relativ luftfuktighet. Däremot var det väldigt blött i sittbrunnen under större delen av hösten. Går det att göra något åt det? Om man antar att kondensen framför allt bildas mot presenningen och sedan droppar / rinner ner så kanske det går att ha ett "innertält" av något slag. Någon som provat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 8 Januari , 2016 Om jag minns rätt är det CaCl2, calciumklorid, i torrbollarna. Uppskattningsvis 250g. På den tiden jag hade sådana fyllde jag på med vägsalt. Innan jag övergav sådant så hade jag en plasthink med ett durkslag ovanpå, och i detta durkslag hällde jag vägsaltet. Angående dubbla presenningar... Ja det har jag också haft, men mest beroende på att det varit hål och revor (på olika ställen) i mina... Det gäller väl då att se till att kondensen bildas emellan de båda lagren och att det finns en luftspalt där. Man får väl studera hur fjälltälten är konstruerade. Min salige far hade en tung traditionell linnepresenning ytterst, en gammal lastbilspressenning, och under denna hade han en bomullsduk. Huruvida detta verkligen höll kondensen borta vet jag inte, men detta var över en mahognybåt som hölls torrare än en spädbarnsstjärt. Någon nämnde tidigare att det blev fuktigt i sittbrunnen, och? vad gör det? Se till att det är väl ventilerat och stängt ned till ruffen. Sittbrunnar är väl vanligtvis också väldränerade med en eller två självlänsar där kondensvatten kan rinna ut. Båtar brukar ju för det mesta vara konstruerade på ett sådant sätt att de tål vatten (det är väl bäst att lägga till en smily) ... Thor Heyerdahl hade väl en del problem med några båtar byggda av olika storvuxna arter av gräs eller halvgräs, och vare sig av det vi kallar för "trä" eller glasfiberarmerad plast. Hade Hr Heyerdahl använd dessa modernare material hade det väl gått bättre, men då hade ju avsikten med dessa resor över världshaven missats.... Fy Farao för Papyrus, det duger väl bäst att författa hieroglyfer på, skall man segla på Nilen skall man ha en mer vattentålig båt! Jag brukar be hamnpersonelen eller kranbilsförare Krister, att palla upp båten så att den lutar några grader bakåt så att kondensvatten, eller inträngande regnvatten kan rinna bakåt till självlänsar och länspumpshålan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Januari , 2016 K... då har jag sisådär..motsvarande 40 st torrbollar. 20kg:s säck delat på två båtar. hittills har det varit snustorrt oxh ingen tendens till mögel. Snart 6 vintrar i ena och v4:e vintern i den andra. Dynor står på högkant kvar. Lite skorpor å knäckebröd samt ett pkt kex åxå. Dessa brukar jag provsmaka ibland och hittills har dom hållt sig fräscha. Vet inte im det betyder något men... som jag sett det, funkat fint hittills. Båtarna står en i Norrköping och en i Nyköping på land under presenning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 9 Januari , 2016 Bra tips där Caribic410!Jag ska lägga några kex och lite hårt bröd i ruffen så kan jag testa om båten är torr nog samtidigt som jag får i mig lite gott. Hårt = Gott och bra. Allt ok. Segt = Sisådär och för fuktigt. Dags att gör något. Mjukt = Usch, absolut dags att avfukta mera. Mögligt = Äckligt och absolut alldeles för fuktigt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Januari , 2016 (redigerade) Jag har tort och fint i ruffen mha avfuktare och hemgjorda torrbollar, runt 20 % relativ luftfuktighet. Däremot var det väldigt blött i sittbrunnen under större delen av hösten. Går det att göra något åt det? Om man antar att kondensen framför allt bildas mot presenningen och sedan droppar / rinner ner så kanske det går att ha ett "innertält" av något slag. Någon som provat? Har du verkligen mätt med en kalibrerad hygrometer? Det låga värdet kan man möjligen få om man värmt upp ett riktigt torrt utrymme. På vintern har jag mellan 80 och 95 % RF i den tillstängda båten med välfyllda torrbollar. Sätter jag på värmaren sjunker fuktigheten neråt 50-60% och ännu lägre om jag fortsätter värma. Men när det kallnat är det snart tillbaka på det höga värdet. 20% har jag aldrig sett på vår fuktmätare, varken vinter eller sommar. Kolla alltså hygrometern! Lite vatten på en trasa plus hygrometern i en stängd plastpåse ska visa 100%. I sittbrunnen där det dryper av fukt ska den visa nära eller 100%. Det är nog svårt att få till nån avfuktning i sittbrunnen om den är öppen. Troligen inte mätbart men om du kalibrerar hygrometern så kan du se om du får nån skillnad och kan avläsa om du ligger på den säkra sidan för att slippa mögel. Vintertid klarar man sig utan mögel som regel ändå då inga mögelsporer växer i låga temperaturer. Under fem grader är man som regel säker men är utrymmet tillstängt och utan avfuktning/kontroll kan det bli överraskning på vårkanten. Tillstängt och ingen avfuktning släpper laminatet ut fukt och man har 100% RF om det inte är en stålbåt. Någon skrev att laminatet inte torkar ut på insidan men det är nog tvärtom. Tänk på att det bara behövs några deciliter vatten för att ge 100 %RF i en båt. Har man då 50 liter i laminatet eller lite oupptorkat slagvatten och tillstängt utan torrbollar ligger man risigt till. Alla som har lite textilier kvar eller känsliga grejer bör skaffa sig en hygrometer och den ska kalibreras. Med 90-95% RF och 5 grader inombords förvarar vi utan problem dynor och kläder. Så har vi gjort de senaste åren men det kräver koll då saltet kan ta slut och fuktigheten stiger då snabbt. Har tömt ut 10 liter vatten denna vinter och fyllde på några kilo nytt salt för en vecka sedan. Hade då nästan förbrukat c:a 7-8 kilo torksalt. Jag tror det är bättre att ha ventilation om man inte kan ha koll. Då tar man ut alla känsliga grejer och tvättar alla ytor på hösten. Speciellt vid pentryt möglar det annars. Men tyvärr möglar oljade ytor t.ex. Har man inte chans att ha koll under vintern eller har 25 kg calciumklorid och riktigt stora pytsar, 30-40 liter så ha öppet istället. Om man har för små pytsar under torkknytena rinner saltvattnet ut och då blir det inte roligt. Då blir det inte alltid 100% RF som om du stänger till och saltet tagit slut. Båten på land i Göteborg. Redigerad 12 Januari , 2016 av forgus31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnus_123 0 Postad 19 April , 2016 Hej, Vill bara tipsa om Sanidry. Båten klarade sig fint. Kylskåpet utan mögel. Finns på Watski och Sea Sea med flera.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser