SoToDoBo 3 Postad 7 November , 2015 Hallå. Vi har en Marex Suncruiser 30 fot, som förvaras utomhus i vinter för första gången, och den står på hamnplan i Gbg trakten under en däckställning. Jag har gjort 4 st egna stora torrbollar med hinkar och durkslag. Jag har även en elektrisk avfuktare i ruffen, en Woods MRD-10. Men jag kan bara ha på el på helgerna, tex fr lördag morgeon tills söndag em. Jag har dessutom en liten elektrisk kupévärmare som jag kan köra samtidigt som avfuktaren om jag vill. Värmen gör kanske att det torkar upp, och fläkten gör kanske att luften cirkulerar och tas upp bättre av avfuktarna. Men å andra sidan sidan sägs det att fukt och kondens kommer utav temperaturväxlingar.... Den elektriska avfuktaren fungerar bara ner till +5g, så då kanske kupévärmaren gör att avfuktaren fungerar - Är kupévärmaren att rekommedera, eller ej? - Om JA, med värme påslagen, eller bara med fläkten ? (kallluft) - Vad är bäst att ha hytten öppen för ventilation, eller stängd för att fuktig luft inte skall komma ner? Jag har hört folk som rekommenderar båda varianterna, så därför vill jag kolla med er..... Tack på förhand! SoToDoBo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 7 November , 2015 Om du väljer att avfukta hytten - som du nu gjort - så måste du stänga och täta öppningar till omgivningen för annars får du ju in ny fuktig luft hela tiden. Den elektriska avfuktaren behöver du bara köra till hytten är torr. Kör den till du har 40 % relativ fuktighet vid 10 C (eller 30 % vid 15 C eller 60 % vid 5 C), sedan behöver du inte köra mer med den elektriska avfuktaren. Resten klarar dina torrbollar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SoToDoBo 3 Postad 7 November , 2015 Tack Mackey Avfuktaren stänger av sig autoamatiskt, och vattnet rinner ut i skalsken. Vad tror du om kupévärmare samtidigt som avfuktaren på helgerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 7 November , 2015 Det försvinner inte mera fukt för att det blir varmare, det som händer är att luften kan binda mera fukt och då blir den relativa fuktigheten lägre. När luften kallnar igen blir den relativa fuktigheten högre igen. Det är ofta positivt för avfuktaren att luften är lite varmare, men som sagt, om du fått torrt en gång så behöver du inte torka mera annat än med torrbollarna. Använd värmaren till du fått hytten torr tycker jag. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 November , 2015 Är det en stål/aluminiumbåt stämmer teorin bättre. Dvs om att stänga till,avfukta och all fukt på samma låga nivå resten av vintern. Plast är inte så tätt material som stål och en plastbåt som legat i vattnet en tid har en hel del vatten i skrovet. Det kan röra sig om många liter. Under vinterförvaringen finns alla förutsättningar för det i skrovet uppsugna vattnet att avges på ut och insidan av båten. Det tycker jag att jag kunnat se på hygrometern och den mängd vatten som en avfuktare i båten tar upp. Det är små mängder vatten i luften inne i en båt. Några deciliter kanske. Avfuktare jag haft i båten på hösten innan kylan slagit till har tagit upp ett par liter per dygn. Efter ett par veckor och några tiotal liter minskar mängden och torrknytena klarar sen av att hålla fuktnivån under mögelnivå. På våren har det sugits ett tiotal liter vatten som samlats i pytsar under torrknytena. Min bestämda åsikt är att det inte räcker att avfukta och stänga till. Sannolikt är det mögel i båten på våren i båten med nära 100% RF. Har man inte koll på båten under vintern med fuktmätare och påfyllning av torrsalt är det bättre att ventilera båten som då torkas ur lättare. Tyvärr är risken stor att det är en fuktig plats och mögel som resultat. Hur vattnet lämnar båten har mindre betydelse. Är avfuktare bättre effektivitet när det är varmt har man forserat processen och kan tömma ut fler liter vatten som dunstat ut från laminatet. Genom den vattentäta gelcoaten! Ångmolekylerna passerar dock genom många vattentäta material. Gelcoaten är ett sånt har jag förstått. Vissa dyra kläder också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 9 November , 2015 Vi verkar vara helt överens om metod jag och forgus31. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 9 November , 2015 (redigerade) Kan man inte skicka dit en dementor? De suger ju livslusten ur allt organiskt material. Redigerad 9 November , 2015 av fredriklindell 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnus_123 0 Postad 7 December , 2015 Hej, Läste några tänkvärda ord på sidan sanidry.se. Förklarade en del av varför det kan bli som det blir.. Även i min båt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 7 December , 2015 (redigerade) Hallå. Vi har en Marex Suncruiser 30 fot, som förvaras utomhus i vinter för första gången, och den står på hamnplan i Gbg trakten under en däckställning. Jag har gjort 4 st egna stora torrbollar med hinkar och durkslag. Jag har även en elektrisk avfuktare i ruffen, en Woods MRD-10. Men jag kan bara ha på el på helgerna, tex fr lördag morgeon tills söndag em. Jag har dessutom en liten elektrisk kupévärmare som jag kan köra samtidigt som avfuktaren om jag vill. Värmen gör kanske att det torkar upp, och fläkten gör kanske att luften cirkulerar och tas upp bättre av avfuktarna. Men å andra sidan sidan sägs det att fukt och kondens kommer utav temperaturväxlingar.... Den elektriska avfuktaren fungerar bara ner till +5g, så då kanske kupévärmaren gör att avfuktaren fungerar - Är kupévärmaren att rekommedera, eller ej? - Om JA, med värme påslagen, eller bara med fläkten ? (kallluft) - Vad är bäst att ha hytten öppen för ventilation, eller stängd för att fuktig luft inte skall komma ner? Jag har hört folk som rekommenderar båda varianterna, så därför vill jag kolla med er..... Tack på förhand! SoToDoBo Hallå jag anser att man inte kan avfukta hela Sverige med en torrboll, temperaturväxlingar ger massor av fukt. Ska du köra värme lär du köra hela tiden, för att få en jämn balans. Jag har aldrig använt torrbollar o dyl ( behövs egentligen inte då jag själv är en torrboll ) Plocka ur all textil öppna alla hål luckor som går att öppna så luften kommer in / runt överallt. Öppna så du får korsdrag i båten, så har vi alltid gjort och aldrig fått mögel eller fuktproblem. Samma sak gäller i motor utrymmet öppna alla luckor runt motorn så fukten kommer upp, då slipper du en del korrisionsproblem på motorn typ rost. De flesta smäller igen motorluckorna och därnere blir det blött då tempen skiftar, fukten måste alltid kunna komma ut och luften in. Det är mitt sätt finns säkert 100 olika förslag till här. Redigerad 7 December , 2015 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 7 December , 2015 Egentligen har väl frågan redan fått ett svar som TS är nöjd med får man hoppas. Hallå jag anser att man inte kan avfukta hela Sverige med en torrboll, temperaturväxlingar ger massor av fukt. ... Helt rätt, avfukta bara båten genom att stänga till den helt om du använder torrboll eller avfuktare. Helt fel, temperaturväxlingar ger inte fukt. När det blir kallare kommer befintlig fukt i luften att bilda "dagg" på kalla ytor. Om luften är avfuktad när det blir kallt kommer ingen "dagg" att bildas. Många har sagt att det funkar bra att ha båten välventilerad när den ligger på ostkusten, men att det oftare blir mögel på västkusten om båten är öppen. Min far hade alltid båten öppen här i Stockholm och endast ett år av massa år fick han mögel. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 7 December , 2015 Egentligen har väl frågan redan fått ett svar som TS är nöjd med får man hoppas. Hallå jag anser att man inte kan avfukta hela Sverige med en torrboll, temperaturväxlingar ger massor av fukt. ... Helt rätt, avfukta bara båten genom att stänga till den helt om du använder torrboll eller avfuktare. Helt fel, temperaturväxlingar ger inte fukt. När det blir kallare kommer befintlig fukt i luften att bilda "dagg" på kalla ytor. Om luften är avfuktad när det blir kallt kommer ingen "dagg" att bildas. Många har sagt att det funkar bra att ha båten välventilerad när den ligger på ostkusten, men att det oftare blir mögel på västkusten om båten är öppen. Min far hade alltid båten öppen här i Stockholm och endast ett år av massa år fick han mögel. Mackey Ok det innebär att din båt är vakumtät då alltså ingen luft slipper in ja då tror jag det funkar med torrboll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 December , 2015 Det har förekommit att man torkat ut båten med avfuktare och sen plastat in båten. Ställt båten i malpåse under vintern kan man säga. Läste att det inte hade utfallit riktigt som det var tänkt. På våren när man tog bort plasten var båtens inre möglig. Inget torksalt fanns i båten. Egentligen är det inte så konstigt. Har båten varit i vattnet en sommar har den sannolikt dragit i sig en del vatten och att detta vatten lämnar skrovet både utåt och inåt och efter några dagar har båtens inre fått hög fuktighet, troligen nära 100% RF. Så länge det finns vatten i skrovet och båten inte är ventilerad och ingen avfuktning finns så blir det 100% RF. Lägger man en hygrometer i en tillsluten plastpåse tillsammans med en fuktig trasa visar hygrometern ganska snart 100%. Den inplastade båten beter sig likadant. Först när allt vatten i skrovet torkat bort börjar luftfuktigheten i båten att sjunka. Jag varnar alltså för att stänga till en båt som inte har tillräckligt med torksalt eller avfuktare. Har man ingen tillsyn och för lite salt är risken stor att man möts av en möglig båt på våren. Har man ingen koll under hela vintern är det bättre att vädra. Ju mer desto bättre förstås. Även i de fuktigaste områden är det ibland mindre än 100%RF. Själv har jag de senaste tio åren använt torksalt, c:a 10 kg och jag kollar varje månad att det finns salt kvar och fukthalten med hygrometer. Alla dynor och verktyg och textiler är kvar i båten och det är värt att hälla upp salt istället för att köra två vändor med dynor som också tar plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 9 December , 2015 även att ha dubbla pressar hjälper kondens o fukt hamnar mellanpressarna och det blir torrare i båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 9 December , 2015 Det kommer INTE vatten igenom skrovet. Eller ånga. Vatten som kommer igenom gelcoat genom osmos vill inte gå vidare genom skrovet. Efter att båten är ur vattnet försvinner vattentrycket och osmosisk tryck. Skrovet torkar ut mot omgivnaden. Inte gå vidare genom skrovet. Mackey beskriver vad som händer bra. Men problemet är att hindra att ny luft med fukt kommer inn i båten efter att man har torkat båten och luften inuti. Om man har en båt med torr luft - under 40% relativ fukt vid 5 grader och inte ny luft kommer inn och "fuktar" denna torra luft har man löst problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 9 December , 2015 Åt vilket håll fukten i ett material vandrar beror väl också på ev. temperaturskillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 10 December , 2015 Enkelt ! Vädra bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 10 December , 2015 Enkelt ! Vädra bara.Det beror på hur båten ligger. Min båt är omgiven av skog, den skapar en enorm RF så här års. Jag har så öppet det går, ett fristående hus som är öppet upptill i gavlarna och ner mot marken, dubbla pressar på taket - men under en sådan här blöt höst växer det bra i båten, så det blir klorintvätt på våren. Det är alltså inte så enkelt som att vädra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 10 December , 2015 Åt vilket håll fukten i ett material vandrar beror väl också på ev. temperaturskillnad. Fukten strävar efter att utjämna sig och rör sig mot den torrare ytan. Man kan också trycka in fukt i material med värme. Men - plasten är så tät att det är ointressant, alla springor och håligheter som är i båten ställer till det (mot stuvar, kabelgenomföringar, kring motorn mm) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 10 December , 2015 Enkelt ! Vädra bara.Det beror på hur båten ligger. Min båt är omgiven av skog, den skapar en enorm RF så här års. Jag har så öppet det går, ett fristående hus som är öppet upptill i gavlarna och ner mot marken, dubbla pressar på taket - men under en sådan här blöt höst växer det bra i båten, så det blir klorintvätt på våren. Det är alltså inte så enkelt som att vädra TS har inte sin båt i en skog ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 10 December , 2015 Alltså. Har skrivit det förr här på MG men skriver det igen. Har en styrpulpetare och en hyttbåt. Hyttbåten har jag alltid så stängd som möjligt och har flera hemmagjorda torrbollar och den klarar sig bra. Styrpulpetaren låg i vattnet till början av september då jag konstaterade att sidorna på insidan var helt täckta av ett tunt lager mögel. Detta alltså trots att det var helt öppet och var ordentlig ventilation då vinden kunde blåsa fritt över ytorna. Att då förespråka ventilation för att undvika mögel finner jag helt befängt. Oavsett var båten befinner sig. Orsaken till mitt mögelangrepp kan man väl fråga sig. Själv tror jag att det är en kombination av miljöföroreningar och miljövänligare vaxer och andra medel vi behandlar våra båtar med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 10 December , 2015 Enkelt ! Vädra bara.Det beror på hur båten ligger. Min båt är omgiven av skog, den skapar en enorm RF så här års. Jag har så öppet det går, ett fristående hus som är öppet upptill i gavlarna och ner mot marken, dubbla pressar på taket - men under en sådan här blöt höst växer det bra i båten, så det blir klorintvätt på våren. Det är alltså inte så enkelt som att vädra TS har inte sin båt i en skog ;-)Inte jag heller. Men hamnplanenär omgiven av en där jag står. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 December , 2015 Alfalfa, har du en kass hygrometer eller ingen alls? Några 40 % relativ fuktighet vid 5 grader hittar du inte. Snarare får man kämpa med tillsänt och torrbollar för att hålla det under 90% RF. Skulle man få ned fuktigheten till 40 % och helt stängt kommer efter några timmar hygrometern visa uppåt 100 %. Det finns ingen mekanism som förhindrar laminatet att torka ur enbart på utsidan skrovet. Det släpper fukt lika lätt inåt tills det blivit 100 % inne i båten. Det räcker med någon dl vatten för att öka till 100 % och det finns många liter vatten i laminatet. Skaffa hygrometer och lägg den i en platpåse med en fuktig trasa och knyt till. Ställt sen hygrometern på 100 %. Det finns en ställskruv. Dom visar ofta fel om man inte kollar. Väldigt bra instrument att ha i båten. Även sommartid då risken för mögel egentligen är ännu större då mögel bildas lättare i högre temperatur. Ovädrad båt med några sovande ger hög fuktighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 17 December , 2015 Förr hade vi öppet överallt (ligger på Värmdö utanför Sthlm). Blev mögel så vi storknade. Nu är alla ruffar stängda. 2 st vanliga torrbollar i varje utrymme. Byte varannan månad. Dessutom är vi ruggigt noga med invändig tvätt på hösten. Mögel behöver näring för att växa, inte bara rätt temp/ fukthalt. Nu är det 100% mögelfritt. Till kommande säsong blir det dubbel press för att minska snön/ isen på insidan av stora pressen. Tillför onödigt med fukt som sipprar in i båten när den tinar. Man får nog prova sig fram? Det är helt olika förutsättningar på olika platser. Lycka till. // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 31 December , 2015 (redigerade) Vi alla har våra lösningar på saker & ting. För oss är det första året som båtägare och vintern blir den första. Vi har båten utomhus under ställning med 3 torrbollar I. motorluckan är lite öppen för ventilation. Allt är tillslutet så gott det går. Allt är urplockat och nystädat i båten, och jag byter torrbollarna varannan månad och torkar ur e.v fuktansamling. Om det är bra...?? tja det får jag väl se när vi ska väcka Alicia 1 ur vinterdvalan igen 2016... //Bjorn S Redigerad 31 December , 2015 av Alicia1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RBack 92 Postad 7 Januari , 2016 Vi alla har våra lösningar på saker & ting. För oss är det första året som båtägare och vintern blir den första. Vi har båten utomhus under ställning med 3 torrbollar I. motorluckan är lite öppen för ventilation. Allt är tillslutet så gott det går. Allt är urplockat och nystädat i båten, och jag byter torrbollarna varannan månad och torkar ur e.v fuktansamling. Om det är bra...?? tja det får jag väl se när vi ska väcka Alicia 1 ur vinterdvalan igen 2016... //Bjorn S Samma här. Köpte båten i höstas så jag inleder ägandet av den med vinterförvaring. "Ställningen" över är rundstav (som nock från för till akter) och PEM-slang som "takstolar" ut till däckskanterna. Dubbel presenning över det. En del öppna lufthål på sidorna - bl.a. för att jag också ska komma mig in. Torrbollar på sina ställen. Hösten var lång och blöt. Tidvis frös det på och så blev det varmare igen. Det resulterade i en hel del kondens på insidan av både presenning och delar av båten. Har med jämna mellanrum pumpat bort ett par liter vatten ur kölskarpen. Nu har vi haft ner mot -28° så det vatten som finns kvar har antagit andra former. Något mögel lär i alla fall inte växa för tillfället. Tror inte jag bryr mig om att byta torrbollarna så länge det är minusgrader heller. Luckor får vara öppna och båten är förstås städad på lösa prylar. Sedan får man se till våren hur det börjar arta sig när värmen kommer. Blev det fel får det bli annan taktik nästa vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 8 Januari , 2016 Kombinationen lite öppet och torrboll är ganska meningslös; antingen stängt och torrboll eller öppet är det det som gäller - annars kommer det bara in ny fuktig luft i båten i en takt torrbollarna inte klarar av. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 8 Januari , 2016 När jag var relativt nybliven båtägare så använde jag torrbollar, det gör jag inte längre. Förre båten lämnades relativt öppen, med samtliga durkar på glänt, liksom luckor och dörrar. Täckande presenning som var öppen i gavlarna för att tillåta passage av luften. Nuvarande är en hyttbåt, står under liknande luftig täckning, men dörrar och luckor är stängda, sedvanliga elektroluxventiler är dock öppna. Tillsyn minst en gång i veckan, och ännu ingen fukt eller mögel. Det gäller att städa ur så mycket löst organiskt material som möjligt på hösten. Brödsmulor och sådant drar till sig möglet. Jag minns en kvarglömd chokladbit.... behöver jag skriva att den gav ett intryck av att vara klart oaptitlig, för människor, men inte för mögelsvampar... Jag behöver väl knappast nämna att alla textilier skall ur båten på hösten, dynor, sängkläder, gardiner, klädesplagg, flytvästar... Även förtöjningsgods och fendertar med fendertskydd. Lådor med fiskegrejer brukar dra till sig en massa mögel och annat läskigt också. Jag har lämnat några gamla trasor och nån från början rätt så fräsch disktrasa... men på senare år har dessa hamnat i lådan på badbryggan. Någon nämnde miljövänligare vax, oljor och lacker, javisst, förr innehöll dessa betydande mängder antimögelmedel, det gör dom inte längre. Det är väl egentligen bra att olika produkter blir miljövänligare, men var skall ribban ligga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RBack 92 Postad 8 Januari , 2016 Kombinationen lite öppet och torrboll är ganska meningslös; antingen stängt och torrboll eller öppet är det det som gäller - annars kommer det bara in ny fuktig luft i båten i en takt torrbollarna inte klarar av. Absolut! Det blev ett halvdant hybridresultat av att jag inte exakt visste hur jag ville ha det innan jag "hade det". Det var ursprungligen tänkt att presenningen skulle täcka helt. Men sedan ångrade jag mig och har lite öppet. Det är dock inga gapande hål (men givetvis mer än tillräckligt för ny fuktig luft). Om snö lägger sig på presenningen så orkar den stänga "lufthålen" och då blir det antagligen toktätt. Nu har jag iofs båten hemma så jag är ständigt och sopar bort snön ändå. Jag borde antagligen ändå ha haft 137 torrbollar bara för att tackla den vilda kondens som härjade i november. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RBack 92 Postad 8 Januari , 2016 Kombinationen lite öppet och torrboll är ganska meningslös; antingen stängt och torrboll eller öppet är det det som gäller - annars kommer det bara in ny fuktig luft i båten i en takt torrbollarna inte klarar av. Absolut! Det blev ett halvdant hybridresultat av att jag inte exakt visste hur jag ville ha det innan jag "hade det". Det var ursprungligen tänkt att presenningen skulle täcka helt. Men sedan ångrade jag mig och har lite öppet. Det är dock inga gapande hål (men givetvis mer än tillräckligt för ny fuktig luft). Om snö lägger sig på presenningen så orkar den stänga "lufthålen" och då blir det antagligen toktätt. Nu har jag iofs båten hemma så jag är ständigt och sopar bort snön ändå. Jag borde antagligen ändå ha haft 137 torrbollar bara för att tackla den vilda kondens som härjade i november. ... Skulle tillägga att intäckningen numera alltså hålls öppen och att det får lufta hellre än vara tillslutet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Januari , 2016 Hur mkt salt är det i en "vanlig" torrboll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser