Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Gäst BonusVita

Junk rigg

Rekommendera Poster

Det där var en riktigt läcker liten sak! Ser ut å ha bra utrymmen trots det lilla formatet. Har sett små trimaraner som också ser väldigt fina ut men dom blir ju lite bredare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu bestämmer sig för att byta rigg men inte riktigt känner sig bekväm med en maststock nere i båten?

 

Tyvärr hittar jag inga exempel med just djonksegel, men varför inte?

post-107051-0-43462100-1448810400_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu bestämmer sig för att byta rigg men inte riktigt känner sig bekväm med en maststock nere i båten?

 

Tyvärr hittar jag inga exempel med just djonksegel, men varför inte?

Här finns lite med diverse riggar att titta på. http://www.ikarus342000.com/Trifast3L_01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var många snyggbyggen. Men jag saknar en bipod- eller tripoddesign med djonksegel. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om vi lämnar designdrömmarna ett tag..

 

Är det någon som räknat nåt på mast till en liten havsseglare?

 

På många båtar vill man ju ha så lätt mast som möjligt men på en rätt stabil långkölare som Amigo23 tex så kanske en tyngre mast inte är något problem?

 

En massiv trämast eller flaggstång finns att hitta för en billig peng..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tyngre mast ger ju en jäkla massa onödig krängning.

Saknar du mast?

I så fall skulle jag försöka hitta en pipa i ungefär rätt längd (kanske lite längre) och modifiera den med kortade vant och stag osv så den passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vant å stag?! Det här är väl fortfarande en djonktråd? ;)

 

Såg nånstans att en båt med väldigt tung köl kränger hårt å obekvämt eftersom den rätar sig så hastigt om den har väldigt lätt mast.

 

Alltså kunde en tyngre mast ge behagligare gång. Sen vid långsegling bör man förstås väga in hur båten balanserar med en viktökning på upp till 50%..

 

Såg också något om att man som riktlinje bör hålla mastens vikt under 5% av båtens deplacement. Det gör en mast under 100 kg för A23:an (som å andra sidan troligen tål lite tyngre mast än medelbåten)..

 

Vad kan en lagom lång flaggstång i trä väga? Jag har inte en susning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amigo 23 må ha tung och lång köl, men den är inte speciellt djup. Du har alltså inte så speciellt mycket mer rätande moment än än en genomsnittsbåt från samma tid. Att stoppa dit en tung mast har inga fördelar över huvud taget - djonkrigg eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hallo der.

Ein liten djunkerapport frå Stavanger.

Den 17 juni hadde eg første prøvesegling med djunkerigg, montert på min Marieholm IF, Ingeborg. Så langt har eg hatt 8 småturar i stavangerområdet, og ting begynnar nå å falla på plass. Seglarealet er 35kvadratmeter, sjølv om masta bare er 9.7m. Dette er 5. båten eg riggar om til djunkerigg. Denne gongen blei båten litt logjerrig, til å byrja med, men ved å flytta seglet 15cm framover på masta, blei balansen bra.

Dette er første postingen min her, så nå håper eg at eg får til å leggja ved eit bilde.

 

Helsing Arne Kverneland

post-109425-0-29384400-1469004099_thumb.jpg

post-109425-0-52769200-1469004415_thumb.jpg

Redigerad av Arne_Kverneland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte me

 

 

Nackdelen med djonkriggen är, precis som råseglaren, att den är mycket ineffektiv när det blåser för om tvärs.

 

 

Där tror jag du tar i bhemac.

Utvecklingen har gått från plan duk och mjuka lattor till sydd, progressiv buk och stela lattor och till och med delat segelplan. Skillnaden i höjdtagning mot en perfekt trimmad sluprigg handlar om några grader och har man en båt med en skrovform som ändå inte tillåter hög vinkel så är förlusten försumbar. Djonkriggens största brist är att den inte går att trimma så du får jämföra med en dåligt trimmad sluprigg snarare än en råseglare.

 

Arne Kverneland. som jag länkade till ovan, är en norsk skärgårdsseglare. Hans senaste båt är en IF så när den är färdigriggad så kan man göra väldigt bra jämförelser med en mycket god slup rig.

 

Nå er min IF operativ. Den kryssar omtrent gjennom 90 grader på kompasset (har ingen vind-instrument)... Vil man segla bra med djunkerigg, må man sy i bus(buk) i kvart panel.

Arne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...