Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Gäst BonusVita

Junk rigg

Rekommendera Poster

Jag var ute och slipade lite i min båt och tänkte på din rigg. Jag tror du jobbar baklänges.
Vad sägs om att skriva ner en lista på de egenskaper du söker och sedan rangordna dom? Därefter letar du efter en konstruktion som fyller de kraven.

Om jag fattat rätt så började allt med att du tycker att maststöttan är i vägen och vill ha bort den eller åtminstone flytta den föröver.

Vilka fler krav/önskemål har du? Skall den vara enkel att bygga/reparera själv? Skall den vara billig?

Skall den vara ostagad? Skall den vara lika effektiv som orginalriggen? osv.

 

Sedan tänker du mycket på inredningens bekvämlighet och säger att du inte gillar trist funktionsfokus.
Helt ok men om båten skall fungera på sjön så krävs ju vissa funktioner. Jag tycker att maststöttan är något bra att hålla sig i om det går sjö och lutar. Vilka andra grabbräcken har du under däck?

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jag var ute och slipade lite i min båt och tänkte på din rigg. Jag tror du jobbar baklänges.

Vad sägs om att skriva ner en lista på de egenskaper du söker och sedan rangordna dom? Därefter letar du efter en konstruktion som fyller de kraven.

Om jag fattat rätt så började allt med att du tycker att maststöttan är i vägen och vill ha bort den eller åtminstone flytta den föröver.

Vilka fler krav/önskemål har du? Skall den vara enkel att bygga/reparera själv? Skall den vara billig?

Skall den vara ostagad? Skall den vara lika effektiv som orginalriggen? osv.

 

Sedan tänker du mycket på inredningens bekvämlighet och säger att du inte gillar trist funktionsfokus.

Helt ok men om båten skall fungera på sjön så krävs ju vissa funktioner. Jag tycker att maststöttan är något bra att hålla sig i om det går sjö och lutar. Vilka andra grabbräcken har du under däck?

Du är träffsäker du... ;)

Baklänges, ja det är nog mitt okända öknamn...

 

Egenskaperna jag söker är följande: 

  1. Ståhöjd för 195 cm långa personer
  2. Rent och ljust ombord med mycket förvaring som är dolt i smarta utrymmen
  3. Ett bra pentry med gott om förvaring
  4. En bra toalett med svängrum då dörr är stängd
  5. En bra salong utan störande moment som att något är i vägen, t.ex en maststötta
  6. Stor garderob och torkskåp för blöta kläder, samtidigt en fantastisk förvaringsplats. utformat som ett vattentätt utrymme
  7. Plats för 4 vuxna att sova, bo och röra sig ombord utan att man är i vägen för någon i något sammanhang
  8. Självförsörjande på precis allt. Egenproducerad el som driver allting ombord från vhf till kyl till spis till ankarspel till etc. Egenproducerat vatten via watermaker till diskho, toalett, dusch, kallvatten, etc. Egenproducerad värme via solfångare till varmvattenberedare och värme ombord
  9. Ingen gasol, ingen diesel, ingen bensin. Båten är eldriven och segeldriven
  10. Lätthanterligt segel, helst bara 1 segel som kräver så lite underhåll det bara är möjligt och som är enkelt och lätt att hantera
  11. Sist men inte minst - Jag älskar egna lösningar och egna varianter, jag uppfinner gärna hjulet på nytt om och om igen. Och jag tycker inte om traditionella lösningar, varianter, planlösningar eller former. Allting skall vara unikt, och allting skall vara signerat av mig!

När det gäller djonk mot bermuda, så behöver jag den platsen som min nuvarande rigg tar upp ombord. Och jag vill bygga om min båt i sin grund. Jag vet att det finns mycket enklare och billigare lösningar genom att köpa andra båtar och skapa andra möjligheter. Men jag är inte intresserad av de varianterna. Detta är den båten jag har och det är den som jag får arbeta på. Sedan så är detta den båten jag övar på och bygger på, det är inte den jag kommer segla med.

All utrustning jag stoppar in i båten kommer jag plocka ur den dagen jag säljer båten, naturligtvis under förutsättning att den nya köparen vill köpa till allt det jag tänkte plocka ur.

 

När det gäller fästpunkter och handledare ombord så kommer allting sådant byggas in när jag kommer så långt.

Se bifogad ritning på hur min båt skulle kunna komma att se ut med djonkrigg.

 

Gällande vilken form mitt kommande segel skall ha, så vet jag inte det ännu...

Men gällande mast, så kollade jag på blocket och jag kan idag köpa en 9 meter lång alumast för nästan 3000 spänn. Med vissa modifieringar så skulle jag nog kunna lösa den på ett bra sätt där jag använder en del av masten som mastfot. Och 3000 är så jäkla mycket billigare än 10000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Detta skulle vara en snygg riggning på lilla Amigon. :)

Kan du ha 2 master på den båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag kan nog peta ner en liten mast framför vattendunken. Jag är envis å fortfarande inne på att det går att hänga ett lagom stort segel på originalmasten. Åtminstone tills BSven förklarar varför det inte skulle gå. Stagade master förekommer ju men kanske behövs det viss modifiering..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag kan nog peta ner en liten mast framför vattendunken. Jag är envis å fortfarande inne på att det går att hänga ett lagom stort segel på originalmasten. Åtminstone tills BSven förklarar varför det inte skulle gå. Stagade master förekommer ju men kanske behövs det viss modifiering..

 

Fördelen hade ju i så fall varit att du sluppit ifrån problematiken kring mastskott och maststötta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så bygger jag en vinge. Skissade på en vinge med lattor som kunde revas som ett djonksegel men sen läste jag att en riktig vinge aldrig behöver revas. När man släpper den så ställer den sig snällt mot vindögat å belastar riggen minimalt.

post-107051-0-84221200-1447104634.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BonusVita, jag tänkte på egenskaper för riggen... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

BonusVita, jag tänkte på egenskaper för riggen... ;)

Aha - Oki,,, hmmm :mellow:

Den frågan kan jag inte svara på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag kan nog peta ner en liten mast framför vattendunken. Jag är envis å fortfarande inne på att det går att hänga ett lagom stort segel på originalmasten. Åtminstone tills BSven förklarar varför det inte skulle gå. Stagade master förekommer ju men kanske behövs det viss modifiering..

 

Ok, allt går men frågan är vad du vinner på det?

Ponera att du behåller orginalmasten. Du måste då även behålla den stående riggen. Du kan hissa någon form av segel antingen hela mastens längd om den endast går akter om masten eller upp till innervantens fäste om seglet går framför masten eller om någon del av seglet/riggen omsluter masten. Detta segel blir sannolikt inte större till ytan än ditt nuvarande storsegel även om det görs rektangulärt och dras så långt akterut som möjligt. För att kompensera för akterförskjutningen av tryckcentrum så sätter du en liten mast i fören med så stort segel som är praktiskt möjligt. Till denna dras alla löpande rigglinor som behövs.

 

Vad vad det du ville åstadkomma? Billigare? Enklare? Mindre jobb? Effektivare?  :)

Jag menar inte att dissa dina ideér. Tvärt om. Kör på, läs, rita och experimentera!

Men skriv ner vad det var du ville åstadkomma och gå efter varje idé tillbaka och se om det blir bättre eller sämre. Bygg en modell av blompinnar, bambugrillspett, plastpåsar, snören och tejp.

När man ritar en rigg för en båt så får inte seglet bli för stort för då blir det ohanterligt. Då delar man upp det på två eller flera master/segel. Ibland finns ingen annan praktisk möjlighet än att sätta en liten mast längst fram i fören eller i aktern men då har du genast multiplicerat arbete, kostnad, problem.

Vingsegel är mycket intressant men sedan jag blev sjuk har jag inte haft ork att sätta mig in i detaljerna eller fundera på att göra ett.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte orkat läsa så mycket som jag velat på min lilla smartphone för det blir för jobbigt. Massor av text men svårt att hitta just den infon jag söker. Har iaf sett att stagad rigg förekommer även på stora seriösa byggen, dock vet jag inte hur den ser ut för att fungera optimalt.

 

Mina tankar baseras på min nära obefintliga ekonomi. Vad gör jag när storen hänger i trasor å jag inte har råd att köpa nytt? Om nu masten å riggen håller ihop så känns det enklast att jobba med det jag har.

 

Att jag skulle kunna sälja riggen till en gammal å lite udda modell är inget jag kan räkna med. I din värld skulle det säkert vara helt möjligt att dumpa en fungerande rigg å köpa en limträmast för 10 papp men för mig är det helt omöjligt.

 

Alltså behåller jag riggen så länge det bara går. Min ombyggnation innefattar inte nya segel å flera master i nuläget men jag måste planera å förbereda mig till den dagen jag blir tvungen.

 

Att experimentera med blompinnar blir rolig sysselsättning de kalla å mörka dagar man inte orkar krypa i båten. Jag har redan förut haft små projekt där jag använt mig av det.

 

Hade jag i somras vetat vad jag vet idag om olika typer av segel som förekommer så hade det säkert påverkat mitt val av båt. Det fanns minst ett par exempel på rejäla båtar som bortslumpades utan mast på blocket eller andra som såldes billigt för att seglen var slut. Då hade det absolut varit läge att påbörja ett djonkprojekt från grunden..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita
 

I din värld skulle det säkert vara helt möjligt att dumpa en fungerande rigg å köpa en limträmast för 10 papp men för mig är det helt omöjligt.

 

 

Du får nog hålla isär vem som säger vad, även på en liten lur!  :D

Det var jag som spekulerade åt det hållet, inte BSven...  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

I din värld skulle det säkert vara helt möjligt att dumpa en fungerande rigg å köpa en limträmast för 10 papp men för mig är det helt omöjligt.

 

Du får nog hålla isär vem som säger vad, även på en liten lur! :D

Det var jag som spekulerade åt det hållet, inte BSven... ;)

Ha ha.. Men jag är faktiskt inte helt borta. Din mast var dyr men den birdsmouth-limmade masten som BSven la in en bild på är säkert ännu dyrare.;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man gillar annorlunda segel, ostagade master och långfärder:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en fantastisk youtube-serie. Jag har sett flera avsnitt å det finns många kvar.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Det finns en aspekt här som jag faktiskt inte har tänkt på.... Får klura lite hur jag ska komma runt det problemet.

Jag funderar ju på att höja mitt rufftak med cirka 30-40 cm.

Och samtidigt sätta fram masten ner på däck, vilket gör att bommen kommer cirka 30 cm ner.

 

 

???!!! hmmm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har använt ett helt platt stycke segelduk. Det gör att seglet blir helt plant och får låg effektivitet. Jämför med seglet nedan har en sydd, bukig form för varje panel.

Om du har en ostagad mast och ett vindsurfingsegel så blir det en "catrigg"

http://sailing.about.com/od/typesofsailboats/ss/Sailboatrigs.htm#step4

 

88386d1391471206-junk-rig-modern-hulls-p

Äntligen hittade jag beskrivning på det bukiga seglet. Tydligen tappar det bara en bråkdel av sin effekt på ena bogen där buken blir vänd åt fel håll, men fortfarande stör asymmetrin mig.

 

Den mjuka djonkvingen jag skissade på finns redan upptäckte jag. Stort A för symmetri men kanske inte jättebra vid plattläns.

 

Min senaste ide är en tvillingmast med två raka segel. Symmetrin är total! Visserligen mindre effektiv per yta mot ett bukigt segel men lätt att få stor segelyta, å den borde få bra drag vid plattläns.

 

Läste om en japansk yrvind-kopia som seglat långt i något med dubbelmast. Tyvärr fanns ingen bild..

 

Ursäkta min hemska teckning utan tanke på masternas placering i längsled. Bara så ni ser idén..

post-107051-0-82204400-1447980635_thumb.jpg

Redigerad av odysseus65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan tanke.. Med två segel stående som min teckning visar så flyttas väl segelcentrum fram betydligt så att masterna faktisk inte behöver stå så långt fram mot fören?

 

Istället för en tjock mastfot mitt i båten som alltid kommer vara i vägen på ett eller annat sätt så kan du stuva undan två smalare master i varsitt hörn där båten är som bredast.

 

Hur mycket skillnad gör segelsättningen på en vanlig rigg med tanke på segelcentrum? Det är ju inte så att min båt blir ostyrbar om jag bara kör med storen tex. Ändå måste ju balansen i båten ändras betydligt när jag hissar genuan, eller bara kör med genuan?

 

Eller är det så att djonkriggen i sig gör att båtens balans vad gäller segelcentrum är känsligare?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en jättedum fråga - men om pengarna inte räcker till ett nytt segel - hur får man det att räcka till ny rigg, nytt segel, ny löpande rigg, ny maststöttning mm..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en jättedum fråga - men om pengarna inte räcker till ett nytt segel - hur får man det att räcka till ny rigg, nytt segel, ny löpande rigg, ny maststöttning mm..?

Det är inte en jättedum fråga men väldigt trist å negativ.

 

Kan du inte försöka vara lite kreativ istället? Bidra med din stora erfarenhet å engagera dig i trådens frågeställningar så som dom ser ut? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kanske en jättedum fråga - men om pengarna inte räcker till ett nytt segel - hur får man det att räcka till ny rigg, nytt segel, ny löpande rigg, ny maststöttning mm..?

Det är inte en jättedum fråga men väldigt trist å negativ.

 

Kan du inte försöka vara lite kreativ istället? Bidra med din stora erfarenhet å engagera dig i trådens frågeställningar så som dom ser ut? :)

Trist å negativ - eller realistisk? ;-)

Jag tycker att pengar är en faktor att väga in. Orsaken är att du med junkrigg får en båt som presterar sämre till högre kostnad än vad nya segel kostar, och jag har svårt att se poängen och undrar därför tanken bakom från din o BonusVitas sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har förklarats tidigare i tråden men vi tar det igen.

 

Komplett ny rigg å nya segel till en vanlig båt kostar hiskeliga summor å jag kan inte gärna tillverka grejorna själv eller knappt laga.

 

Med djonkrigg å hedenhösteknologi kan jag stjäla å tigga enkla material till tex 2 mindre master å sy mina segel själv å enkelt byta å reparera grejorna vartefter utan stora kostnader.

 

Det är en viktig ekonomisk aspekt. Men förutom det handlar det om vad segling betyder för en själv.

 

BonusVita å jag är utan tvekan besläktade själar. Men en djonkrigg med hemmasydda segel i billig väv så skiljer man sig från de vanliga seglarna. Vi drömmer inte om att tävlingssegla å vi bryr oss inte om att vara del av en exklusiv skara som glänser med välputsade å kromblänkande farkoster å har de rätta märkena på kläderna.

 

Jag tror att BonusVita är en drömmare, en äventyrare å en fritänkare precis som jag. Det ska vara enkelt å praktiskt å om det för många inte anses effektivt för att man inte kan kryssa lika högt så verkar det åtminstone även finnas en hel del långseglare som tycker tvärtom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid känt för "Junk"rigg!

 

Denna tråden har verkligen fått ett lyft genom denna rigg diskussion.

 

Heja på, låt er inte nedslås av tvivlare.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Trist å negativ - eller realistisk? ;-)

Jag tycker att pengar är en faktor att väga in. Orsaken är att du med junkrigg får en båt som presterar sämre till högre kostnad än vad nya segel kostar, och jag har svårt att se poängen och undrar därför tanken bakom från din o BonusVitas sida. 

Naturligtvis väger pengar in, det är en jätteviktig faktor.

Och ja, en djonk riggad båt kan inte jämföras på något vis med en bermuda riggad båt.

En djonk seglar mycket sämre och fungerar inte överhuvudtaget på det planet med att snabbt ta sig fram. Men man tar sig ändå fram, det går långsammare, men varför skall man ha bråttom.

 

Men, vad kostar nya segel? Vad kostar en ny mast? Om en bult går av till ena staget på bermuda, så finns det stor risk att hela masten havererar. Jag vet att det finns kompletta begagnade riggar att köpa på blocket för kring 20 tusen, Men fungerar blocket att handla där om jag är i Västindien med havererad rigg?

 

På djonkriggad båt är det ytterst lite som kan gå i sönder i och kring masten, och om något nu går i sönder, då står ändå masten kvar. Det är en ytterst mycket viktig skillnad.

På min framtida mast kommer jag ha max 3 stora bultar som håller min mast, den översta bulten fungerar som gångjärn. Mastfoten kommer vara fastplastad och skruvad med 4 bult nere och 4 bult uppe. Totalt 11 bult varav 8 är hårt inplastade. Om mitt segel skörar, så kan jag ta vilken presenning som helst och använda som komplement.

 

Och du vet att jag har dividerat om min nuvarande maststötta. Jag vill inte ha den kvar, den är bara i vägen och den låser mig. Och fram tills dess att jag fann denna riggning, så var jag låst. Nu kan jag flytta fram hela mastpaketet och bygga upp båten exakt så som jag vill ha, och jag har ändå stabiliteten kvar.

 

Tack Odysseus för dina varma och härliga ord! :)

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående varför man ska ta sig fram snabbare; det är för att man hinner längre på varje dagsetapp. Man hinner se och uppleva mer. Det handlar alltså inte så mycket om fartens tjusning, eller att vara först i hamn - utan att hinna längre på samma tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående varför man ska ta sig fram snabbare; det är för att man hinner längre på varje dagsetapp. Man hinner se och uppleva mer. Det handlar alltså inte så mycket om fartens tjusning, eller att vara först i hamn - utan att hinna längre på samma tid.

 

Med det resonemanget kan man ju fundera på om en cykel, moped, åsna eller något annat snabbare är att föredra istället för planetens långsammaste färdsätt:-)

 

Fast jag håller med Peter egentligen. Jag gillar fritänkare som kan tänka sig udda lösningar. Ofta används de konventionella lösningarna alldeles för oreflekterat och rutinmässigt. Ibland bara för att de är vanliga och kanske inte alltid för att de är bäst. Men ur ett strikt ekonomiskt perspektiv är det nog vansinne att experimentera med djonkrigg.

 

Men, men...  spekulera vidare, jag tycker det är kul!

 

//N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...