Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
odysseus65

Sprickor nere i kölsvinet.

Rekommendera Poster

Torkade ur botten igår å insåg att det jag hoppades bara var skitränder var flera rejäla sprickor i plasten. Ringde förra ägaren som inte trodde att det var något han hade sett.

 

Vid en av mina första turer i somras råkade jag ha lite övertro till gps:en å studsade över ett grund i god fart. Kan det ha uppstått då? Om så är fallet hur stort problem har jag? Är båten allvarligt skadad å kanske mera strukturellt försvagad än vad som går att se på utsidan, eller är det bara att plasta igen å sluta oroa sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kollar efter tillräckligt för att kunna ge en riktig beskrivning av "skadan" så kommer du nog fram till hur omfattande det är. Annars blir det bara gissningar.

gissning 1.

Ja du kan få skador, sprickor mm. om du kör på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilder annars blir det bara gissningar.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en långkölad båt du har!?

 

Inplastad barlastköl!?

 

Sitter barlastkölen  fast i en sandgjutning som är överplastad med några lager laminat!?

 

Har du nån bild på sprickorna i fråga!?

 

Körde du på med full maskin!?

 

Har du tagit upp båten!?

 

Om så är fallet - hur ser det ut på utsidan!?

 

Bild!?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska fixa bild. Jag har inte kunnat se något mer än små märken på utsidan. Möjligt att jag höll uppåt 5 knop. Det tog inte stopp men small till rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ser det ut. En av de grova sprickorna fortsätter hela vägen bak i kölsvinet men tunnas ut vartefter. Kanten på sprickorna ser inte ny ut,den är inte skarp. Kan däremot tänka mig att de växt under flera år pga frostsprängning. Det verkade även ha trängt upp en hel del fukt sedan jag torkade ur häromdan.

post-107051-0-92839800-1446651772_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom där sprickorna beror knappast på en grundstötning i somras.

 

Jag skulle varit så drastisk att jag tagit en vinkelslip eller multimaster och sågat upp en ganska stor lucka och kollat hur det ser ut under.

 

Botten på kölskrapet är ju bara ett laminat som man plastat uppe på barlastkölen. Det brukar gå upp lite på skrovet på var sida om kölskrapet. Hade slipat rent laminatet på skrovet en 5 till 10 cm upp för det nya laminatet som jag skulle plastat dit till våren.

 

Är det mycket fukt så har ju ju tjangs att torka ur det. Hade själv kört en luftfuktare i en plasttunnel och lite tillsattsvärme under en period.

 

Här har jag skrivit om ett  problem som jag hade med vatten i kölen.

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html

 

Jag skriver inte detta för att skrämma dig, utan redovisar bara bitter erfarenhet som jag själv har av gammla båtar. "Det finns inget som är omöjligt att lösa - det besvärliga tar bara lite längre tid" brukade alltid en arbetskompis säga.

 

Fick du nån skada på båten?

 

Jag gick på grund i somras. På ett känt grund. Jag gick på rätt sida om pricken men ganska nära. Funderar på om pricken flyttat sig lite grann åt söder. Kan ju också jag som varit lite slarvig när jag styrde. Det skall bli intressant att se om det blev nåt märke när jag tar upp vilken dag som helst.

 

Det var en ganska redig smäll och båten gled av grundet sidledes. Det var en ny och intressant upplevelse.

 

Vid tidigare grundstötningar har antingen båten glidit över grundet eller att det blivit tvärstopp och man fått backa av. Aldrig att det blivit tvärstopp och att båten i samma ögonblick flyttat sig ca 1 meter åt babord, under kraftig krängning. Sen fortsatte den rakt fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova först att hugga upp lite med ett stämjärn, ofta ligger det tjocka lager topcoat som kan spricka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thallatha! Väldigt intressant att läsa om andras byggprojekt.:)

 

Jag ska hitta nåt smalt å peta med i sprickorna å försöka bedöma djupet. Verkar dom djupa så blir det nog så att jag vill såga upp å kolla läget.

 

Burr! Ur min synvinkel känns det mera dramatiskt än att pula om lite in mot förpiken.;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova först att hugga upp lite med ett stämjärn, ofta ligger det tjocka lager topcoat som kan spricka.

Vi håller tummarna för det! Att det bara är ytskiktet som spruckit..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju ut som om sprickorna gått hela vägen igenom topcoaten men frågan är väl vad som finns under? Är det något poröst som kan dra till sig vatten så gäller det att rensa ut det om inte så kan det ju räcka att låta det torka ut. Är det någon som vet hur det ser ut på en Amigo 23? knacka bort topcoaten kan du ju göra oavsett redan nu ihöst - den måste ju bort för att det ska torka och det är ju lätt att måla på nytt lager i vår. Särskilt nere i kölsvinet som ju inte syns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är mycket fukt där nere så lär jag öppna upp å få torrt. Men så himla enkelt blir det ju inte då kölsvinet är både djupt å smalt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men; om du har vatten som kommer in, så borde du oxå hitta någon skada på utsidan.

Dessa kan självfallet vara gömt under primer o båttenfärg, men du måste kontrollera detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tänka mig att jag kan ha en vattenläcka från kölen. Om det verkar ologiskt att lite vatten letar sig upp efter att jag torkat upp grovt i kölsvinet så är nog det troligare alternativet att det fortfarande ligger lite vatten i den gamla loggslangen som läcker lite titt som tätt. Där har vi en skrovgenomföring som ska plastas i vår..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provborrat i kölsvinet. I de grövre sprickorna å precis invid är det som att borra i murket trä å det ångar upp sura dofter. De finare sprickorna går inte genom hela gelcoaten å där är det torr å fräsch plast när jag borrar.

 

Fuktskadorna verkar alltså vara begränsat till i å helt nära de största sprickorna. När jag petar med ett smalt sågblad kommer jag ner 2 cm genom ett poröst skikt innan det tar stopp.

 

Antar att jag borde borra/fräsa upp en rejäl ränna för att komma åt att torka upp å fixa. Vilket sätt är lämpligast för att fylla ut hålrummen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som det är sprickor som du fått från insidan av nån anledning...? Har väl inga spekulationer eller gissningar.

Ta bort så mycket material som möjligt, allt murket och sånt som blivit fuktskadat, har fått den färgen. Om det visar sig att vattnet kommit uppifrån och du komme rner till helt fräscht material så är det nog så.

 

BEroende på hur mycket du behöver ta bort. Fyll i med epoxi, alternativt även armering med glasfiber om det inte bara är mindre hål du behöver ta upp.

Om du vill vara på den riktigt säkra sidan blandar su lite epoxi, lägger några droppar på dom olika ytorna, om du grävt fram olika kompositbeläggningar. Låt härda. Bryt loss och kolla så limmet (epoxin) inte släpper utan sliter med sig lite underlag eller att det blir lite epoxi kvar (någon typ av materialbrott. DÅ är du säker på vidhäftning. Materialet, epoxin, limmet,- i sig håller.

 

Ett bra alternativ är att skaffa ett MMA lim, som du fyller med. Då får du 100% säkert åxå en bra vidhäftning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...