Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
BjornForslund

Familjebåt 6m - Yamarin 68C, Finnmaster 61 HT, MV 6600,..

Rekommendera Poster

Kanske skulle ha varit lite mer noggrann (eller mindre trött) för det där var en recension av P66 Pilothouse, inte P66 Weekend. Och det är stor skillnad mellan dessa. Här var det mer rätt:

http://www.batmagasinet.no/artikkel/hvilken-styrhusb%C3%A5t-er-best-i-test

Där dyker även Beneteau Antares 680 upp, som enligt livetombord.se testet faller på att man måste sitta bakåtvänd på passagerarplatsen, "recept för sjösjuka". 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och torrkörde TG 7200 nyss. Vad ska jag säga om den då, man sitter väl rätt ok i den, hyfsad utsikt men rätt breda stolpar. Men den kändes spartansk inredningsmässigt, milt sagt. Jämför man med Merry Fishern, visserligen 755:an då, så kändes det som att man gick tillbaka till 80 talet i TG'n.

Var visserligen rätt smart att man kunde få in benen under den minimala delen/ytan bakom hytten. Om man nu vill göra det, kan inte ha varit mer än 2-3 dm höjd på det utrymmet. Även om det bara är fötterna och några dm uppåt som ska vara därunder så kändes det lite märkligt när jag testade. Man kan nog med nödtvång pressa in två vuxna + två barn där, men det kändes inte direkt gemytligt på något sätt. Lite för långt ifrån bobåt för att jag skulle vilja övernatta i den annat än om jag var tvungen. Tror inte någon i familjen skulle vara sugen på att göra det heller.

Så det känns som att den går bort, eller att jag/familjen helt skulle utesluta bo-delen i ekvationen för att den ska vara aktuell.

OK, ja då har du ju fått känna på båten i verkligheten. Det är som du skrivit tidigare inget som går upp mot att se lösningarna med egna ögon. Det råder inget tvivel om att sovfunktionen i TG 7200 är en nödlösning för en eller två nätter trots att båten kan bäddas över hela bredden.

Ser att du är sugen på en Jeanneau. Jag har sett att Hed´s har börjat sälja dessa. När vi köpte nuvarande båt tittade vi en del på något beggade Jeanneau-båtar. Min minnesbild är att dessa, precis som Bavaria, kändes mer slitna än finska och svenska båtar som var lika gamla. Även t.ex. inredningsplasten i de franska båtarna kändes anmärkningsvärt tunn. Detta kan givetvis ha förändrats sedan dess; i en annan tråd har det sagts att t.ex. Bavaria har snäppat upp kvaliteten ordentligt under de senaste åren. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en MV-Marin 6600, som nämns i tråden.

Har uppskattat möjligheten att kunna sova i den, med dubbla kojer. Separat toalettutrymme är bra. Vi kollade även på en Bella 652/655, men insett att den toan skulle inte passa oss. Den ligger under aktersoffan och ett skynke avskiljer toalettbesökaren från övriga. Ingen i familjen eller våra vänner skulle vilja använt den då, utan att övrig folk troligtvis lämnat båten.

Det mest negativa är akterdäcket. Där skulle jag vilja ha större yta, men det skulle behövas en betydligt större båt, för att kunna erbjuda den möjligheten, och bibehålla de övriga fördelarna. Det går utan problem att sitta 4 vuxna där bak med ett mindre bord. Men när alla satt sig, då undviker man helst förflyttningar :)

Prisvärd. Köpte våran sen sommaren 2013. Den har mer eller mindre stått still i pris, om jag ser vad som begärdes då och nu. Men det var ute en i Stockholm efter högsommaren i Stockholm, på marina, den begärdes 249' efter kraftig prissänkning. Den försvann rätt snabbt då, den var rätt skralt utrustad, men hade fått en utbytes motor 140/150 Suzuki 2011. 

Köpte vår båt i Finland, då var prisbilden och utbudet där attraktivt. 

Har upplevt det svårt att hitta så pass ny båt med samma boende ytor till denna prisnivå.

Såg en post där sollucka nämndes. Det är i mitt tycke ett måste. En kabinbåt utan stor sollucka, som det även går att stå upp och se ut från, skulle jag inte vilja ha.

Med alla dörrar öppna så även solluckan, så känns båten luftig och inte instängd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser att du är sugen på en Jeanneau. Jag har sett att Hed´s har börjat sälja dessa. När vi köpte nuvarande båt tittade vi en del på något beggade Jeanneau-båtar. Min minnesbild är att dessa, precis som Bavaria, kändes mer slitna än finska och svenska båtar som var lika gamla. Även t.ex. inredningsplasten i de franska båtarna kändes anmärkningsvärt tunn. Detta kan givetvis ha förändrats sedan dess; i en annan tråd har det sagts att t.ex. Bavaria har snäppat upp kvaliteten ordentligt under de senaste åren. 

Jag har tyvärr inte sett någon begagnad annat än på bild, men jag tyckte att den nya verkade rejäl. Samt att kvaliteten, åtminstone för mitt otränade öga, har uppgraderats på nyare modeller. Men det är bara baserat på det jag har googlat på. Rätt enkel inredning i grund och botten, men stilren. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har uppskattat möjligheten att kunna sova i den, med dubbla kojer. Separat toalettutrymme är bra. Vi kollade även på en Bella 652/655, men insett att den toan skulle inte passa oss. Den ligger under aktersoffan och ett skynke avskiljer toalettbesökaren från övriga. Ingen i familjen eller våra vänner skulle vilja använt den då, utan att övrig folk troligtvis lämnat båten.

Ja tog upp detta för frun i huset och hon verkar också ha den åsikten att man bör ha en "riktig" toalett. Det kan man visserligen få i Merry'n men då får man en hyfsat begränsad koj eftersom den ligger framför förarplatsen. I 755:an såg det helt ok ut, båda toalett samt utrymmet fram men den är å andra sidan 23 cm bredare än 645/695. Och ligger en prisklass ovanför. Helt klart får man mer bobåt med MV'n jämfört med 645/695.

Det mest negativa är akterdäcket. Där skulle jag vilja ha större yta, men det skulle behövas en betydligt större båt, för att kunna erbjuda den möjligheten, och bibehålla de övriga fördelarna. Det går utan problem att sitta 4 vuxna där bak med ett mindre bord. Men när alla satt sig, då undviker man helst förflyttningar :)

Ja där man med Merry'n får en u-soffa/solbädd så blir det väldigt spartanskt i MV'n. Men som du säger så är det nog så att man får välja mellan toalettutrymme, dubbla kojer eller ett stort akterdäck. Det går inte att göra mirakel på en båt som är 6.6m lång. Samtidigt så undrar jag om man inte hade kunnat få till 20-30cm större akterdäck om man hade gjort samma lösning som på Merryn med badplattform samt soffa som dras framåt om man vill höja motorn helt.

Jämför:

Jeanneau-MF695_15_001.jpg

med:

moottorivene-mv-marin-587155_b_408b5ae6c

Prisvärd. Köpte våran sen sommaren 2013. Den har mer eller mindre stått still i pris, om jag ser vad som begärdes då och nu. Men det var ute en i Stockholm efter högsommaren i Stockholm, på marina, den begärdes 249' efter kraftig prissänkning. Den försvann rätt snabbt då, den var rätt skralt utrustad, men hade fått en utbytes motor 140/150 Suzuki 2011. 

Köpte vår båt i Finland, då var prisbilden och utbudet där attraktivt.

Hittar jag en för 249 så kan det bli köp direkt. Den som ligger på blocket för 310k tror jag iofs har varit ute ett tag så den kanske ligger lite högt. Men jag har lite saker som ska göras innan det blir köp så jag hade inte tänkt ringa runt och börja pruta när det mest troligt inte blir köp förrän till våren. Samt att 250k känns som ett skambud när personen ifråga begär 310k. Sen vill jag gärna se på den innan också och Uppsala var som sagt lite långt. Men det kanske dyker upp någon närmare mina hemtrakter framåt vårkanten.

Har upplevt det svårt att hitta så pass ny båt med samma boende ytor till denna prisnivå.

Ja jag har heller inte hittat något som verkar ge mer just på boende sidan, definitivt inte i den storleken. Finns lite äldre inombordare på 7-7.5m som är förhållandevis billiga men då var jag som sagt inte så sugen på dessa.

Såg en post där sollucka nämndes. Det är i mitt tycke ett måste. En kabinbåt utan stor sollucka, som det även går att stå upp och se ut från, skulle jag inte vilja ha.

Med alla dörrar öppna så även solluckan, så känns båten luftig och inte instängd.

Merryn känns dock väldigt öppen och trevlig, luckor på sidofönstren så man får in luft:

jeanneau-merry-fisher-645-interior-1.jpg

Och den utsikten har man då hela tiden, oavsett väderlek/temperatur. Men det är klart, svårt att slå när man ser ut ovanför båten. Kanske blir ett måste första gången man testar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tog sin tid men nu är första båten inköpt, sjösatt och provkörd. Det blev ingen bobåt utan mer taxi-dagtursbåt. En Yamarin 650 BC med Yamaha 115 hk 4T motor. Lagom stor båt för en nybörjare och till ett lagom pris (~200k med båtvagn). Främst tänkt för nästa säsong men det kommer nog bli några turer nästa vecka då solen ska titta fram igen häruppe. Blir det som SMHI säger imorgon så kanske vi hinner ut till stugan en sväng, ~30 sjömil tur och retur. 

Vi ska göra en ordentlig brygga ute på ön där vi har en stuga, muddring, 9m bred brygga med två bommar och lite annat smått och gått nu under hösten (början på september) så det kommer nog bli några höstturer dit.  

Kan väl också tillägga att det bara tog en tur innan man började fundera på hur den perfekta båten skulle se ut, ha för specifikationer. Kanske en sjukdom som de flesta båtägare har ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...