Robban_77 0 Postad 1 November , 2015 Hej alla Har tittat runt lite på Dixie 27 segelbåtar för jag tycker om deras design. Däremot hittar jag bara lite halvluddigt med fakta om dessa, om jag har förstått det rätt så ändrades designen 1980 med bla 7/8 rigg, Volvo Penta med S-drev bak etc. men ändå har jag hittat flera Dixie 27 -81:or som exempelvis har en diesel Yanmar fram och 7/8 rigg?? Känns som informationen inte stämmer eller kan man på nått sätt få reda på exakt vilken båt det är och årsmodell? :rolleyes: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelno 7 Postad 1 November , 2015 Hej alla Har tittat runt lite på Dixie 27 segelbåtar för jag tycker om deras design. Däremot hittar jag bara lite halvluddigt med fakta om dessa, om jag har förstått det rätt så ändrades designen 1980 med bla 7/8 rigg, Volvo Penta med S-drev bak etc. men ändå har jag hittat flera Dixie 27 -81:or som exempelvis har en diesel Yanmar fram och 7/8 rigg?? Känns som informationen inte stämmer eller kan man på nått sätt få reda på exakt vilken båt det är och årsmodell? :rolleyes: Dixie finns i många varianter pga de flesta är hembyggen. Tror att alla som börjat på 600 i båtnummer var från början med järnköl,s-drev och 7/8 dels rigg. I stort sätt alla kombinationer finns Racing sittbrunn vs vanlig Järnköl vs blyköl MH vs 7/8 /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban_77 0 Postad 1 November , 2015 Hej alla Har tittat runt lite på Dixie 27 segelbåtar för jag tycker om deras design. Däremot hittar jag bara lite halvluddigt med fakta om dessa, om jag har förstått det rätt så ändrades designen 1980 med bla 7/8 rigg, Volvo Penta med S-drev bak etc. men ändå har jag hittat flera Dixie 27 -81:or som exempelvis har en diesel Yanmar fram och 7/8 rigg?? Känns som informationen inte stämmer eller kan man på nått sätt få reda på exakt vilken båt det är och årsmodell? :rolleyes: Dixie finns i många varianter pga de flesta är hembyggen. Tror att alla som börjat på 600 i båtnummer var från början med järnköl,s-drev och 7/8 dels rigg. I stort sätt alla kombinationer finns Racing sittbrunn vs vanlig Järnköl vs blyköl MH vs 7/8 /Mikael Ok Detta blir min riktiga första båt i så fall, finns det nått sätt att kolla upp båtar på om man vill vara säker på när den är byggd och så? Är dålig på hur dokumentation sköts vid större båtköp :rolleyes: Den ser ialla fall varvsbyggd ut och enligt säljaren är den det, Yanmar fram, 7/8 rigg, -81 sen står det på vissa sidor att vikten är 3500kg och på andra 2300kg?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 231 Postad 1 November , 2015 Stämmer inte riktigt enligt ovan. Upp till nummer 499 (tror jag) är båtarna hemmabyggda. Hemplastade, hembyggd inredning. Dessa båtar har "racingsittbrunn", värdelös i hamn men kanske bra när man seglar. Dessa båtar heter Dixie, de flesta har mastheadrigg. De har blyköl som är grundare och har lite hem-meckad profil, motor i förpiken. 1979-1980 ungefär började båtarna tillverkas av ett företag i Rimforsa. De båtarna har motor under sittbrunnen och en "normal" sittbrunnslayout och partialrigg (9/10-del). De flesta är inredda på varvet av första ägaren, man köpte en inredningssats. De har järnköl som är lite djupare och har bättre profil än hemmabyggena. Tror de började på 500 någonting (min har nummer 517). Seglar helt OK, hyffsat rymliga och har en fantastisk sittbrunn med de låga sargerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 1 November , 2015 I början av 80-talet tillverkades det Dixie 27-båtar av Dixiebåtar i Grums. De tog också fram Dixie 32 och motorbåten Sun 33. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 952 Postad 1 November , 2015 Om du tittar på båtmodell där det finns exemplar som är hemmabyggen så ta inte årgången så allvarligt. Det finns hembyggen som tagit åtskilliga år att färdigställa innan de kommit i sjön första gången. Ska de då få tillverkningsår från när skrovet var plastat eller när de sjösattes första gången? För en hembyggare så kan det ju vara enkelt (och lönsamt vid en försäljning) att sätta sjösättningsår som tillverkningsår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 1 November , 2015 Om du tittar på båtmodell där det finns exemplar som är hemmabyggen så ta inte årgången så allvarligt. Det finns hembyggen som tagit åtskilliga år att färdigställa innan de kommit i sjön första gången. Ska de då få tillverkningsår från när skrovet var plastat eller när de sjösattes första gången? För en hembyggare så kan det ju vara enkelt (och lönsamt vid en försäljning) att sätta sjösättningsår som tillverkningsår. Ur bl.a. försäkringshänseende får man räkna första sjösättningsåret som byggår, om inte väsentliga förändringar gjorts på modellen mellan gjutningen, färdigställandet och sjösättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 231 Postad 1 November , 2015 (redigerade) CN Marin i Rimforsa. Så står det på originalkvittot jag har för min båt. Kan tillverkningen ha flyttat till Grums lite senare, tip 1984..? Redigerad 1 November , 2015 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 952 Postad 1 November , 2015 Om du tittar på båtmodell där det finns exemplar som är hemmabyggen så ta inte årgången så allvarligt. Det finns hembyggen som tagit åtskilliga år att färdigställa innan de kommit i sjön första gången. Ska de då få tillverkningsår från när skrovet var plastat eller när de sjösattes första gången? För en hembyggare så kan det ju vara enkelt (och lönsamt vid en försäljning) att sätta sjösättningsår som tillverkningsår. Ur bl.a. försäkringshänseende får man räkna första sjösättningsåret som byggår, om inte väsentliga förändringar gjorts på modellen mellan gjutningen, färdigställandet och sjösättningen. Från försäkringsbolagets synvinkel så är det säkert korrekt. De börjar ju räkna åldersavdrag från när båten började användas. Om man köper en båt som kan misstänkas vara hembygge (det kan ju räcka att en del båtar av modellen varit hembyggda för att viska-leken via ett antal försäljningar har gjort båten till varvsbyggd) så måste man nog som köpare vara extra observant på vad man köper. Ett långvarigt hembygge kan vara både bättre o sämre än vad som framgår av skrovbyggnadsår eller första sjösättningsår. Förstärkningar och modifieringar av skrov och däck som efterhand införts i produktionen kan nog förutsättas vara från plastningsårgången. Senare modifieringar av motorinstallation och rigg kan ha kommit med om bygget tagit tid och byggaren velat tillgodogöra sig dessa modifieringar. Riggen var ju en sådan komponent som man kunde vänta med att köpa till strax före sjösättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 952 Postad 1 November , 2015 CN Marin i Rimforsa. Så står det på originalkvittot jag har för min båt. Kan tillverkningen ha flyttat till Grums lite senare, tip 1984..? Även uppgifter på olika båtfaktasidor får tydligen läsas med viss försiktighet.... Maringuiden anger att Dixie 27 har blyköl och väger 3120 kg. Sailguide anger järnköl och deplacement 2,3 ton. (Blyköl med 1,45 djupgående på mastheadföregångaren "Dixie") Om man ska lita på Maringuidens uppgifter så slutade båten tillverkas 1983 så byggflytt till Grums 1984 verkar inte sannolikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 1 November , 2015 CN Marin i Rimforsa. Så står det på originalkvittot jag har för min båt. Kan tillverkningen ha flyttat till Grums lite senare, tip 1984..? Jag funderar på om det kan vara så att båtarna tillverkades på flera ställen samtidigt. Jag har för mig att det var före -84 men efter -80 jag var med och byggde en 27:a. Tror det var den sista som byggdes i Dixiebåtars regi. Man gick helt in för Dixie 32 efter det. Önskar att jag hade ett bättre minne för årtal men jag har bilder, någon stans, från den tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 231 Postad 1 November , 2015 (redigerade) Angående vikt, konstruktionsvikten är 2.300 kg på Dixie 27 m järnkölen, men jag har vägt min lastad enligt vad som tillåts i SRS (dynor, ankare, segel, riggad osv), och den väger 2.850 kg. Redigerad 1 November , 2015 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban_77 0 Postad 1 November , 2015 Tackar för all bra info ni lämnar och som någon skrev att inte hänga upp sig på årsmodellen och det gör jag inte mer än i den meningen att eftersom säljaren påstår att det är en -81 och att den är varvsbyggd då borde det inte sitta en Yanmar fram eller? Den ser dock varvsbyggd ut innuti väldigt fint snickeri och inga hobbylösningar någonstans Var mer nyfiken men som sagt det spelar ingen roll så länge den är välbyggd oavsett vem som gjorde det men det är ju alltid kul att veta om det hade gått Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 231 Postad 1 November , 2015 Var sitter motorn? I förpiken eller vid nedgångsluckan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 952 Postad 1 November , 2015 Självbygge innebär inte att det behöver vara dåligt. Jag har sett exempel på hemmabyggda inredningar som varit bättre än varvsbyggda. Dessvärre så har jag sett motsatsen också.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 1 November , 2015 (redigerade) Eftersom Dixien var en populär båt att kappsegla med så var det inte ovanligt att man bytte/byggde om riggen till 7/8. Om jag inte missminner mig helt så kom s-drevet med den öppna sittbrunnen och det är den som är den riktiga Dixie 27. Men det kan säkert ha funnits en blandning av gammalt och nytt vid generationsväxlingen. Det var lite anarki i båtbyggarbranchen på den tiden. Det finns ingen röd tråd i båtnumreringen heller utan en ny tillverkare började med en egen nummerserie. Siffran 633 gnager i mitt huvud och jag undrar om det var den jag var med och byggde (gjorde elarbetet på). Det kan vara helt fel också :-( Redigerad 1 November , 2015 av excel319 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 231 Postad 2 November , 2015 Angående varvsbyggda båtar så sägs det att om det finns en blandning av varvsbyggen och självbyggen så brukjar antalet varvsbyggen öka med tiden till förmån för antalet självbyggen... dvs, har han inget kvitto från 1981 så kan man kanske inte vara helt säker. Det såldes som sagt en inredningssats med båten som höll rätt hög klass (jag har den i min båt) som man lätt kan luras att det är varvsbygge med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 231 Postad 2 November , 2015 Anar att det är den här, http://marinhuset.se/batar/visa-bat/dixie-27-81-yanmar-ysm8g-8-hk-diesel/148/Den är inte inredd med inredningssatsen från CM Marin, det är inte ett seriebygge skulle jag säga. Den ser fräsch ut, och det är en billig båt. Oavsett om den är inredd av en händig person eller ett varv är den värd att kika på. Jag hade inte tvekat att slå till om jag gillat disponeringen. Saker att kolla på: - Kojlängder. Eftersom det är lite "one-off" över inredningen kan sådant bli lidande om man har otur. Provligg dem. - Var sitter motorn, hur kommer du åt den? - Det vanliga. Lukta, känn. Hur är seglen, hur är motorn. Hur är spis, gasol installaton? Värmare, skick? Osv. - Pruta lite. Alltid. 10% brukar inte vara några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban_77 0 Postad 2 November , 2015 (redigerade) Anar att det är den här, http://marinhuset.se/batar/visa-bat/dixie-27-81-yanmar-ysm8g-8-hk-diesel/148/ Den är inte inredd med inredningssatsen från CM Marin, det är inte ett seriebygge skulle jag säga. Den ser fräsch ut, och det är en billig båt. Oavsett om den är inredd av en händig person eller ett varv är den värd att kika på. Jag hade inte tvekat att slå till om jag gillat disponeringen. Saker att kolla på: - Kojlängder. Eftersom det är lite "one-off" över inredningen kan sådant bli lidande om man har otur. Provligg dem. - Var sitter motorn, hur kommer du åt den? - Det vanliga. Lukta, känn. Hur är seglen, hur är motorn. Hur är spis, gasol installaton? Värmare, skick? Osv. - Pruta lite. Alltid. 10% brukar inte vara några problem. Japp bland annat:) Köpte den ialla fall billigt så det får bära eller brista Mycket fräsch inuti och fint snickeri, Motorn fram (Yanmar diesel), nyservad, ingen rost såg fräsch ut, helt nya batterier, Wallis värmare trasig dock; okänt fel fungerar inte ialla fall, skrov och resten såg fräscht ut inget att anmärka på som jag kunde se, såg överlag välskött ut och hoppas på det, komplett med all utrustning med förutom mat i kylen :rolleyes: Kojlängder 2 meter Redigerad 2 November , 2015 av Robban_77 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 231 Postad 2 November , 2015 Grattis till köp! Du kommer säkert bli nöjd. Jag tycker framför allt sittbrunnen är svårslagen i storleksklassen, finns säkert modernare båtar som är bättre, men då till andra pengar. Seglar bra. Tips, Facebook-grupp finns med mycket bilder mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban_77 0 Postad 2 November , 2015 Grattis till köp! Du kommer säkert bli nöjd. Jag tycker framför allt sittbrunnen är svårslagen i storleksklassen, finns säkert modernare båtar som är bättre, men då till andra pengar. Seglar bra. Tips, Facebook-grupp finns med mycket bilder mm. TACK :D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser