minor 0 Postad 27 April , 2005 Hur skall man behandla en bronspropeller? Polera,lacka,behandla?Nån som har ett tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 28 April , 2005 gör en koppar legering dvs. få ett lager koppar på proppen. inte ett skal på proppen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 254 Postad 28 April , 2005 Brons är en kopparlegering... Menar du kopparplättering? Hur som helst, jag polerar min bronspropeller varje vår och jar ingen beväxning, kopparen i bronset räcker som växtskydd. Båten ligger i Stockholms skärgård. Våtslipa med 400-papper, efterpolera meed Autosol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gamlazonen 0 Postad 16 April , 2006 Varför ska man ö.h.t. behandla en bronspropeller? Blir den effektivare? Hindras den från att lösas upp i det allt agressivare vattnet? Eller är det bara för att det ser snyggt o välvårdat ut vid sjösättningen? Stålull? Svar inom 2 v. tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 16 April , 2006 Instämmer med föregående. Är den inte skadad och synnerligen geggig är det väl inte så mycket att göra... If it aint broke, dont fix it! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zmira 0 Postad 16 April , 2006 Jag tror inte det skall behövas mer än att tvätta av vid upptagning och ev polera med autosol el liknande om den oxiderat . Men om propellern har fått små porer i sig har jag egen erfarenhet av att oxiden kommer tillbaka på en säsong. Jag skulle också vilja veta om man kan klarlacka eller behandla propellern med något så att den håller sig fin längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser