Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Aro06

Lossa winchar?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag skall byta fallwinchar till lite större storlek. Har lossat alla fem skruvarna på respektive winch. Men de sitter fast ändå. Försökt lossa dem utan att skada gelcoaten runtomkring. Förmodligen sitter de fast med sikaflex eller liknande under fästplattan. Tacksam för tips hur jag kan lossa dem på ett smidigt o bra sätt. Är värma med värnepistoil lite försiktigt ett bra sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar i sådana situationer ta ett knivblad eller stämjärn och lite försiktigt knacka in det i skarven. Här man bara fått in det lite så brukar det börja släppa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt en lina i något stadigt i båten, en knap kanske och wincha in linan lite försiktigt så borde du känna om den går att rubba på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får du under en pianotråd, dvs tunn stark ståltråd, brukar man kunna "såga" loss den om man linadar lite ståltråd runt ett par pinnar i var ände.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återmontera trumman och ta ett winchhandtag som hävstång. Kraften som behövs för att lossa skadar inte bottenplattan eller tornet i centrum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, bänd nedåt med winchhandtaget och slå in ett stämjärn under och bänd upp...

Rep till nästa winch tror jag mindre på, du ska vinkla och inte dra i sidled.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips. Skall testa dem allihop. Först med pianotråd för att se om jag får under det.

Sedan blir det nog winchhandtag som hävstång. Kanske lite försiktigt värme också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag skulle ta losss rutramarna som satt i Sika så använde sådan här plastkilar från Jula för att få ramarna att släppa. Plasten i kilarna skadade varken rutram eller gelcoat.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/fonsterbeslag/kilsats-349002/

post-100302-0-02575100-1446410601.jpg

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. Lyckades få loss wincharna med hjälp av lite värme och med ett winchhandtag som hävstång. Känns mkt bra. Stort tack för tips o råd på MG.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. Lyckades få loss wincharna med hjälp av lite värme och med ett winchhandtag som hävstång. Känns mkt bra. Stort tack för tips o råd på MG.

MG när det är som bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...