Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Mackey

Vilka genomskinliga presenningar är bäst?

Rekommendera Poster

För några år sedan köpte vi en genomskinlig presenning på Erlandsons Brygga, en Oceanflex på 250 g/m2 med blå kant.

05960_2.jpg
Den funkade bra i några år, men sedan trillade plasten mellan armeringen bort och det blev en massa hål i pressen.
Kanske är produkten bättre nu, någon som vet.

Det finns en presenning från Watski på Hjertmans och Benns, en Proflex som är på 240 g/m2. Den har ingen blå kant.

proflex240.jpg

SeaSea har en som de kallar för Microflex Pro på 250 g/m². Ingen blå kant på den heller.
75048.jpg

Vad har ni för erfarenheter av dessa presenningar?

Vilken är bäst?

Några andra förslag på genomskinliga presenningar?

Jag vet att det finns bättre presenningar som inte är genomskinliga, men för oss överväger fördelarna med genomskinligt.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

För några år sedan köpte vi en genomskinlig presenning på Erlandsons Brygga, en Oceanflex på 250 g/m2 med blå kant.

05960_2.jpg

Den funkade bra i några år, men sedan trillade plasten mellan armeringen bort och det blev en massa hål i pressen.

Kanske är produkten bättre nu, någon som vet.

Det finns en presenning från Watski på Hjertmans och Benns, en Proflex som är på 240 g/m2. Den har ingen blå kant.

proflex240.jpg

SeaSea har en som de kallar för Microflex Pro på 250 g/m². Ingen blå kant på den heller.

75048.jpg

Vad har ni för erfarenheter av dessa presenningar?

Vilken är bäst?

Några andra förslag på genomskinliga presenningar?

Jag vet att det finns bättre presenningar som inte är genomskinliga, men för oss överväger fördelarna med genomskinligt.

Mackey

Proflex från watski. Jättebra... Not! Alla öljetter lossnade, betoning på alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat lite olika och kommit fram till att de lite kraftigare japan-pressarna (180 gram?) är de som blir mest prisvärda per vinter räknat. De håller kanske tre vintrar, sedan köper jag en ny. De dyrare "rutiga" håller inte så många gånger mer som pengarna antyder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter_K, vilka menar du när du säger japan-pressar? Är de också genomskinliga?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft ett par presenningar, liknade de utan nån färgad kant. Köpte dem hösten 2008. Tyckte inte de var så förfärligt dyra.

Har ju haft den som täckning över sittbrunnen uppslitsad för masten. Den ena var slitsad från masten  och akteröver och låg underst och den andra var slitsad från masten och föröver. Tänkte mig inte för när jag slitsade upp den undre och skar den på fel håll. När jag sen skar den på rätt håll blev den ganska stympad, men fyllde sin funktion som presenning på undersidan. För två år sen när jag skulle ta av den övre hakade den i nått och jag tog i, varvid jag fläkte sönder presenningen.

post-106994-0-71445000-1446316474_thumb.jpg

Hade jag tagit det försiktigare hade den nog varit intakt ännu, men den hade nog fått en viss skörhet av de fem vintrarna den varit i bruk. Sen dess har jag in täckt sittbrunnen.

Dom bitarna som blev kvar har jag använt för att täcka annat sen dess och tycker att de är helt ok.

Om jag skall täcka sittbrunnen nån mer vinter, köper jag nog ett par nya liknande. Tyckte de hade sådana till salu på SeaSea på Smögen. Klarar mig  med två för ca 400 kr/st

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=75049

Då jag är mycket i båten på vintern och sittbrunnen blir lite av en "uteplats" och förvaringsplats för okänsligt material, tycker jag det är bra att man får in mycket ljus och tom kan känna igen personer som går på kajen genom presenningen. 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För länge sedan lärde mig en gammal man ut det sk golfbollstricket till mig...

Det är när öljetten släppt och jag börjar leta efter inköpta profiler för att göra nya fästen?

Man tar bara en golfboll och knölar in där jag vill ha ett fäste. Fäst med en elstrap, hårt åtdragen.

Det ger en lagom möjlighet att fästa ett snöre!

När det gäller pressar så kör jag med två stycken, ganska tunna ovanpå varandra. Jag tycker det förlänger livstiden ordentligt eftersom de två pressarna verka glida mot varandra och inte gå sönder?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har den billigaste genomskinliga från BT. Trodde att jag skulle få köpa en ny varje år, men jag har samma tredje säsongen nu. Spänner den med gummistroppar för att den inte ska fladdra.

post-91824-0-26271200-1446319942_thumb.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr körde jag med "riktiga", tunga presenningar. Eftersom jag brukar ta upp sent så var det ett helsike att få på dessa stela och otympliga presenningar, ofta i regn och kyla. Så jag övergick till tunna, vita istället men använde "kålhuvud-metoden" dvs flera mindre presenningar som överlappade varandra ordentligt. Förstörs någon så är det inte många kronor för en ny, man får helt enkelt räkna med at byta en eller flera varje vår men totalkostnaden blir åndå låg.

Erfarenheten är dock att de håller förbaskat bra. Det är dessutom väldigt smidigt att hantera.

Numer täcker jag bara delvis med tex en press som täcker förpicksluckan. Just där kommer vinden åt bra så där bytte jag till en 1,6x1,85 m 650gr press, inte för att den vita inte höll utan för att den tyngre kan spännas hårdare så den inte fladdrar.

Anekdot:

Rakt framför mig stod en segelbåt som hade köpts och hemseglats precis innan upptagning. Varje gång jag var där stod en kille och byggde täckställning. Det blev jättesnygg och väldigt välgjort. Sen kom en storm, båten blåste omkull och slutade på tippen. 

Anledningen tror man var att båten stod i en färdigköpt vagga, när vinden fick tag i de stora presenningsytorna så började båten röra sig i vaggan tills den gick sönder, så i detta fall var det en noggrann täckning som tog kål på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trådkapning:

Jag är på jakt efter en ny presenning.

Har i vinter en extra båt, den gamla står vindskyddad på tomten, den andra i en båthamn.

Till den första har jag Julas gröna presenningar på 600 g/m2, dom är litet tunga, men jag har tre mindre som får överlappa varandra, har hållit ganska bra i fem-sex år nu.

Nya båten... tänkte mig någonting lättare, i 180 g/m2, har kollat på Julas hemsida.

http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/presenningar-och-rep/presenningar/

Men kan tänka mig att handla annorstädes...

Vill ha en presenning som håller bra hela vintersäsongen, nästa vinter har jag ju mina gröna julapressenningar lediga till denna båten. Jag vill inte finna båten prydd med en massa girlander efter vinterstormarna i januari.

Båtgrannen lade igår på en genomskinlig lättvitspressenning från Seasea, och den gick sönder i kanten då öljetterna fött igenom redan vid uppsättandet.

För omkring 20 år sedan ville jag vara ordentlig, köpte en dyr och högkvalitativ lastbilspresenning på kanske 8-900 g/m2 och 9 x 6 m.... Den kunde jag med stor möda ensam lyfta in i bilen, och på den tiden lyfte 100 kg i bänkpress (det gör jag inte idag)... Att sedan få upp den på ställningen krävde fyra man om det var vindstilla... men sedan lågt den tryggt där.

Så numera vill jag har lättare och mindre presenningar.

Öppen för förslag och råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en presenning från Hjertmans, mest för att de var trevligast att prata med och ärligt talade om att man hade en del reklamationer.

De andra leverantörerna hävdade att man inte fått in några reklamationer och det trodde jag inte riktigt på...

Jag hittade inte den BT-press som Bjorns_snipa visade i sitt inlägg.

Annars hade jag gärna prövat den om priset var bra.

Mackey

Tillägg: Jag vet inte varför mitt inlägg blir markerat som Bästa svar, det var många svar som var bra tycker jag.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var nog frågeställaren som markerade ditt inlägg.

Jag köpte den näst billigaste på Jula, en blå... inte direkt genomskinlig.

Skall bli spännande att se hur länge den håller.

Fixerade den ordentligt med blå plastlina, så den kan inte komma i alltför mycket fladder. Åsen är rätt hög, det en spetsig vinkel på täckningen, så även den blötaste blötsnön kanar nog lätt av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...