Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
petter_b

Hur förvara kapell under vintern?

Rekommendera Poster

Jag håller på att täcka båten och tänkte plocka ned kapellet för att förvara det inomhus. Jag har läst att man inte får vika rutorna men det är ganska mycket rutor på ett modernt kapell. Jag funderar på att skaffa några papprör (typ gjutrör) och rulla kapelldelarna runt dessa. Hur gör ni andra på forumet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag viker inte rutorna, men försöker att linda dem mjukt runt det vikta kapelltyget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller på att täcka båten och tänkte plocka ned kapellet för att förvara det inomhus. Jag har läst att man inte får vika rutorna men det är ganska mycket rutor på ett modernt kapell. Jag funderar på att skaffa några papprör (typ gjutrör) och rulla kapelldelarna runt dessa. Hur gör ni andra på forumet?

Hej

Kolla med en Golv/Mattaffär om dom har tomhylsor (typ papp) att skänka eller att köpa för en billig penning.

Rulla sedan ihop bitarna.

/Submin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förvara helst kapellet någorlunda rent.

Lägg kapellet i blöt i ljummet vatten (inget annat) i 24 timmar för att bli av med diverse gott som mögel gillar. Om du inte blötlägger det nu till vintern så gör det i vår före sjösättning.

Det kommer att bli "avlagringar" från kapellsmutsen på rutorna, men dessa "avlagringar" kan du tvätta bort med fotogen.

Bästa tiden att blötlägga kapellet är egentligen i augusti så att det finns så lite som möjligt för mögel och annat att livnära sig på under rötmånaden och den efterkommande fuktiga hösten.

Ett någorlunda nytt kapell behöver inte impregneras efter blötläggning. Kolla med din kapellmakare om du är osäker.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvättar kapell och rutor med vanligt diskmedel och mjuk borste och i år tvättade jag även tak-delen av kapellet med ShipShape då det var mer mögligt än vanligt. Funkade skitbra!

Sköljer många gånger i ljummet vatten och låter torka.

Rullar sen in de delar som har rutor på en rulle från en tygaffär och lägger lakan emellan. Risken är annars att det blir lätt fuktigt mellan rutorna och de klibbar fast i varandra och blir mjölkfärgade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Jag slänger kapellet och får ett nytt levererat varje vår.

Eller hur Bosse!?

Redigerad av MaxSchmeling
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag slänger kapellet och får ett nytt levererat varje vår.

Jag funderar faktiskt på att göra det samma.

Släng det gamla kapellet över ratten och låta sy upp ett nytt. Det gamla har tydligen krympt och är alldeles för litet.

Vilken kapellmakare brukar du använda dig av!?

Har sett att vissa inte slänger det gamla kapellet, utan sätter upp det på vintern, för att spara det nya.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Slänger in en fråga om kapell.... Har båten förvarad i en stor carport, ska man ha kapellet på eller av med tanke på fukt och eventuellt mögel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämnade in mitt för rengöring och inpregnering och fick ut ett nästan nytt kapell för priset 1700:- sthlm, Kungsholmen. Bra jobbat! Kan varmt rekomendera detta ställe. Förvaring får ske I lgh förrådet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...