Akterluckan 0 Postad 30 Oktober , 2015 Jag har just gjort upp om att sälja min båt - köparen är inställd på att betala hela beloppet. Båten ligger nu i vinterförvaring på min båtklubb, den kan inte flyttas därifrån. Min båtklubb kräver att det är jag som står som ägare till båten och att det är jag som står för försäkringen under hela vinterförvaringen. Det är säkert helt normalt men inget jag tänkte på.... när jag muntligen sålde båten. Har ni några goda råd till mig? - ska köparen endast betala en mindre handpenning, säg 10%, nu och resten till efter sjösättning? - kan jag begära ett större belopp, säg 90%, nu och samtidigt hävda att jag är ägare? - "handpenning" på 50% - andra förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 Oktober , 2015 Hade jag varit köpare, hade jag nog bara velat betala en handpenning runt 10 procent och resten när jag hämtade båten. Det är ju mycket som kan hända under en vinter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akterluckan 0 Postad 30 Oktober , 2015 Ja, det rimliga är väl 10% handpenning. Tack för snabbt svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 30 Oktober , 2015 Jag skulle ta ut så mycket som möjligt i kontanter bara för att "låsa" köparen till båten. På "pappret" kan du stå kvar som ägare för att uppfylla klubbens bestämmelser. Gör upp med köparen om försäkring på båten, han kan betala dej för att du står för den. Skriv papper på, om inte köparen fullföljer köpet så är förskottet förbrukat. Om man skall måla fae.. på väggen kan ju köparen hitta en bättre båt under vintern och gör en bättre affär fast han mister 10 % på din båt, och du står till våren med en osåld båt och krångel eftersom affären inte är avslutad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akterluckan 0 Postad 30 Oktober , 2015 Ja, det rimliga är väl 10% handpenning. Tack för snabbt svar! ...och det är så vi har kommit överens nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akterluckan 0 Postad 30 Oktober , 2015 Lasse-L, tack även för ditt svar. Jag har inte några andra spekulanter just för tillfället så jag tror att 10% i handen är det bästa jag kan få. Alternativet är att det inte hade blivit något köp alls nu och då är det ännu osäkrare för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 1 November , 2015 Vad bra du fick en köpare till ett pris ni bägge var nöjda med. Fast jag har själv köpt båt på hösten, på land. Då ville jag genomföra köpet så jag kunde börja fixa och renovera... I kontraktet innehöll jag 15% mot att motorn skulle starta och två nya batterier levereras. Båtklubbsregler varierar ju... När jag satt i styrelsen i vår klubb hade vi ca 5 procent av båtarna som bytte ägare på hösten. Det var bara att de angav detta till styrelsen plus att vi fick in kopia på nya ägarens försäkringsbrev. Avgiften var ju betald eller blev betald och nya ägaren var ju inte medlem, vad var problemet? Men olika klubbar olika regler... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser