Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Gausafeten

Instrumentbelysning Penta

Rekommendera Poster

I de gamla Pentainstrumenten från 70-talet är instrumentbelysningen en lamphållare bestående av en mässingshylsa med fjäder och nån pytteliten grej som ramlar i småbitar :) (antar att det är nån bakelitskiva men eftersom jag saknar de flesta så är det mest en gissning).

 

Så nu har jag bara någon enstaka som fungerar. Finns det någon som byggt om till nått modernt med dioder eller liknande? Det är lite trist när det enda som lyser är klockan och tankmätaren.

 

/F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog en lampa typ BA7S. kollar här eller om du har någon bild.

Både lampor och hållare finns på eBay, även lampor med LED

 

post-80529-0-36544100-1446156144.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, Ja det ser rätt ut även om jag tror mina hållare är längre. Fast bara de sitter fast så spelar ju det ingen roll.

 

BA7S ska vara rätt, sökte på ebay jag också. Hittade en massa på 2w!?! Känns som att det skulle lysa upp hela båten. 0.5 eller mindre borde väl ändå räcka? Gula kunde vara trevliga om det blir ett ljus mer likt glödlamporna.

 

Ska söka lite till, men en order på hylsorna ska jag försöka få iväg i morgon (bättre att mäta i dagsljus efter fruksotkaffet än mitt  i natten :) ).

 

/F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lamporna var nog ganska starka. Vi hade en motorbåt när jag var liten. Den enda lampan ombord var den till varvräknaren, med den kunde man läsa sjökortet också! När man skulle sova under fördäck drog man ur lampan ur fästet och så hade man läslampa!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var instrumentbelysningen du undrade över... ja då är det ju ok med lysdiodslampor.

Men det är i stort sett samma lampor i kontrollamporna, oljetryckslampan kan du byta ut mot LED, lysdiodslampa, men INTE laddningslampan. Det krävs nämligen att det passerar en ström genom glödtråden i denna som förmagnetiserar generatons fältlindning, LED släpper inte igenom den strömmen. Likaså om denna kontrollampa är trasig så kommer laddningen inte i gång. Kontrollampan till laddningen skall helst vara på 4 watt, men det kan funka med 2 watts också.

Lamphållarna är från början från Bosch eller VDO. Det skall vara tvåpoliga hålare! Det finns enpoliga också, men då krävs det att det finns en anslutning i hylsan som de är instuckna i.

 

 

Ba betyder "bajonett", 7 är diametern i mm i sockeln, S betyder "singel" alltså bara en "plupp" eller anslutning i sockelns gavel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg...

Lamphållarna återfinns i flera europeiska bilar fram till 1985 ungefär.

Kolla Volvo och Volkswagen på bilskroten eller hellre på tillbehörsidor för veteranfordon.

Classic VW Up-North http://www.classicvw.se/lamphallare-instrumentbelysning-1-/product_details.php/products_id/2981är en snabb och bra firma, dom har den enpoliga varianten med skruvanslutning, men det finns med flatstiftsanslutning också. Amazoner, duetter och 140/240 hade också Bosch elssystem och likadana kontrollampor/instrumentbelysningslampor.

Lamphållarna är billiga, dessvärre blir fraktkostnaden större...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan använda LED till laddlampan men man måste då ett motstånd (68ohm/5W) parallellt samt några dioder.

BA7S användes i många bilar även amerikanska. Kostar bara några kronor på eBay.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är samma lampor i kontrollamporna som instrumentbelysningen. Skillnaden är att de lamphållarna fortfarande är hela :).

 

De är tvåpoliga och i plast. Jag har lagt lite lödtenn på nån där fjädern inte riktigt orkade längre men annars räknar jag med att de ska fortsätta att funka som de är.

Möjligen att de byts efter hand mot dioder om jag hittar till bra pris. Det som är lite mer akut är instrumentbelysningen som nästan helt saknas.

 

I bra-att-ha-förrådet hittade jag en hel förpackning glödlampor av rätt sort, med prislappen kvar från Tingsryd bildelar :)  Fascinerande att tänka att jag släpat med dom (och undrar hur mycket annat) i minst fyra flyttlass sen dess.

 

Nu är det snart dags att åka till båtkompisen. Sen ska det byggas båthus i helgen hoppas jag.

 

/F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan använda LED till laddlampan men man måste då ett motstånd (68ohm/5W) parallellt samt några dioder.

BA7S användes i många bilar även amerikanska. Kostar bara några kronor på eBay.

 

Vad skall man ha dioderna till? Förklara är du snäll...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt går ju strömmen från + till generatorn innan den börjar ladda. Sen är det + på båda sidor men när man stänger av går strömmen "bakvägen", från generatorn till tändningslåset men se där finns ingen spänning om låset är av och då fortsätter strömmen via tex oljetryckslampan till minus. Teoretiskt i alla fall, jag har inte provat men med en diod i serie blockerar man ström med fel polaritet till LEDen. I mitt fall blev det en diodbrygga, då får alltid LEDen rätt polaritet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt går ju strömmen från + till generatorn innan den börjar ladda. Sen är det + på båda sidor men när man stänger av går strömmen "bakvägen", från generatorn till tändningslåset men se där finns ingen spänning om låset är av och då fortsätter strömmen via tex oljetryckslampan till minus. Teoretiskt i alla fall, jag har inte provat men med en diod i serie blockerar man ström med fel polaritet till LEDen. I mitt fall blev det en diodbrygga, då får alltid LEDen rätt polaritet. 

 

Rätt så, med en diod riskerar man inte att strömmen går "fel" väg, får lysdioden (led) fel polaritet bara lite hastigt går den sönder, de problemen har man ju inte med en vanlig glödtrådslampa.

 

Mvh Jocke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Normalt går ju strömmen från + till generatorn innan den börjar ladda. Sen är det + på båda sidor men när man stänger av går strömmen "bakvägen", från generatorn till tändningslåset men se där finns ingen spänning om låset är av och då fortsätter strömmen via tex oljetryckslampan till minus. Teoretiskt i alla fall, jag har inte provat men med en diod i serie blockerar man ström med fel polaritet till LEDen. I mitt fall blev det en diodbrygga, då får alltid LEDen rätt polaritet. 

 

Rätt så, med en diod riskerar man inte att strömmen går "fel" väg, får lysdioden (led) fel polaritet bara lite hastigt går den sönder, de problemen har man ju inte med en vanlig glödtrådslampa.

 

Mvh Jocke.

 

 

Är det inte så att moderna LEDer är polaritets oberoende.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Är det inte så att moderna LEDer är polaritets oberoende."

Inte själva LEDen men "glödlampor" med LED har ibland en brygga som gör dem polaritets oberoende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Är det inte så att moderna LEDer är polaritets oberoende."

Inte själva LEDen men "glödlampor" med LED har ibland en brygga som gör dem polaritets oberoende.

 

Oj trodde i min enfald att det var "glödlampor" med LED vi talade om.

 

Om du kollar med LED kungen (en stor handlare med LED lampor) så har han bara polaritetsoberoende lampor.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt så, med en diod riskerar man inte att strömmen går "fel" väg, får lysdioden (led) fel polaritet bara lite hastigt går den sönder, de problemen har man ju inte med en vanlig glödtrådslampa.

 

Mvh Jocke.

Jag har då aldrig varit med om att en led gått sönder för att den matats med fel polaritet. Den lyser givetvis inte men den går inte heller sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Rätt så, med en diod riskerar man inte att strömmen går "fel" väg, får lysdioden (led) fel polaritet bara lite hastigt går den sönder, de problemen har man ju inte med en vanlig glödtrådslampa.

 

Mvh Jocke.

Jag har då aldrig varit med om att en led gått sönder för att den matats med fel polaritet. Den lyser givetvis inte men den går inte heller sönder.

 

Om strömmen är låg som i en LED-tester händer inget men överstiger man "reverse breakdown voltage" så går den sönder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst men om vi förutsätter att man använder en led avsedd för 12V system så lär den inte gå sönder pga 12-15V backspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst men om vi förutsätter att man använder en led avsedd för 12V system så lär den inte gå sönder pga 12-15V backspänning.

Den håller troligen men en diod för <1kr så håller den garanterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Rätt så, med en diod riskerar man inte att strömmen går "fel" väg, får lysdioden (led) fel polaritet bara lite hastigt går den sönder, de problemen har man ju inte med en vanlig glödtrådslampa.

 

Mvh Jocke.

Jag har då aldrig varit med om att en led gått sönder för att den matats med fel polaritet. Den lyser givetvis inte men den går inte heller sönder.

 

 

Bara för att du inte varit med om det behöver det ju inte betyda att det inte händer. Vissa led är känsliga för fel polaritet, så varför chansa. Jag har aldrig varit med om att det blir kortslutning i laddningskretsen på båtar, men jag har en säkring ändå.

 

Men alla är fria att göra som de vill, jag tycker bara om att bygga in felsäkerhet i mina system, andra tycker det är onödigt.

 

Mvh Jocke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...