petter_b 49 Postad 29 Oktober , 2015 Jag har en spucken teakbräda i badbryggan som behöver lagas innan nästa säsong. Är det något speciellt att tänka på när man limmar teak? Vilket eller vilka lim bör man använda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 30 Oktober , 2015 Använd polyuretanlim när du limmar teak. Om du inte använt sådant lim tidigare rekommenderar jag att du noga läser instruktionerna samt provlimmar något annat först. Det är lätt att bli överaskad av hur mycket det skummar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 30 Oktober , 2015 Håller med Sando, i det fallet när du har möjlighet att pressa ihop trä mot trä. Det beror mycket på hur skadan ser ut, kanske bättre att byta ut hela teakbiten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Oktober , 2015 Jag skulle enbart använda epoxi utomhus men det är tveksamt om det kommer att hålla ändå, försök satsa på att byta hela teakdelen i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 30 Oktober , 2015 Jag har limmat teak med polyuretanlim på just en badbrygga utan problem. Rätt limmat behöver man inte oroa sig för hållfastheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 30 Oktober , 2015 Om man gör någorlunda rätt blir limfogen starkare än trät runtomkring. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 Oktober , 2015 Använd polyuretanlim när du limmar teak. Om du inte använt sådant lim tidigare rekommenderar jag att du noga läser instruktionerna samt provlimmar något annat först. Det är lätt att bli överaskad av hur mycket det skummar. Polyrutanlim är inte fel. Det är bra om man kan anbringa ett presstryck. Skruvtvingar, limklämmor eller kanske tom kilar (plast eller trä) som slås ner i springorna på var sida den spruckna brädan (om det nu finns sådan) Fast går det att ta loss brädan och limma den hemma är det väl inte fel. Att få fram en ren yta att limma mot. Men i så fall kan det ju kanske gå att byta bräda, som någon föreslog. Själv brukar jag ofta använda lamineringepoxy med nån form av limpulver som tillsats. Har en relingslist runt båten, som sett sina bästa dagar. Lagad av tidigare ägare och även ett par gånger av mig. Den är snedskarvad med skarvarna åt fel håll. När simmet i skarvarna släpper blir öppningen vänd föröver. Försöker såga, slipa, skava bort gamla limrester och annan skit till ren yta. försöker pensla på ren epoxy tunt. Blandar i limpulver gärna sågspån från samma material om det behöver fyllas ut något. Då blir ju skarven tex teakfärgad. Sen finns det ju limpulver för en transparent fog. Presstrycket är ju viktigt och på min relingslit brukar det inte va enkelt att få till det - men det har gått. Viktigt att täcka området runt om det finns den minsta riska att man kan kladda på tex skrovsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 30 Oktober , 2015 Har fått lära mig att man inte får pressa limfogen när man jobbar med epoxy, då blir den för tunn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 Oktober , 2015 Har fått lära mig att man inte får pressa limfogen när man jobbar med epoxy, då blir den för tunn. Alldeles rätt, men ytorna ska hållas ihop. Vi måste skilja på presstryck i en limpress/stora skruvtvingar, då kan fogen bli "svulten" om man använder epoxy eller om delarna hålls ihop lite mera försiktigt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 31 Oktober , 2015 Har fått lära mig att man inte får pressa limfogen när man jobbar med epoxy, då blir den för tunn. Det ligger ju något i det. Det är därför man inte limmar med ren epoxy, utan blandar i nån form av limpulver för att man inte skall pressa ur all epoxyn ur limfogen. Det är väl ytterst sällan när man gör en reparation av nån trasig träbit, som man inte behöver anbringa nått tryck för att hålla ihop de trasiga bitarna. Hade jag inte anbringat ett tryck när jag limmar min snedskarvade avbärarlist, hade skarven efter reparationen, så hade ände stuckit ut 5/6 mm precis som det var i olimmat läge. Det är kanske inte det man önskar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 31 Oktober , 2015 Har fått lära mig att man inte får pressa limfogen när man jobbar med epoxy, då blir den för tunn. Det ligger ju något i det. Det är därför man inte limmar med ren epoxy, utan blandar i nån form av limpulver för att man inte skall pressa ur all epoxyn ur limfogen. Det är väl ytterst sällan när man gör en reparation av nån trasig träbit, som man inte behöver anbringa nått tryck för att hålla ihop de trasiga bitarna. Hade jag inte anbringat ett tryck när jag limmar min snedskarvade avbärarlist, hade skarven efter reparationen, så hade ände stuckit ut 5/6 mm precis som det var i olimmat läge. Det är kanske inte det man önskar. Det är skillnad på tryck och tryck såklart, en sak är väl att pressa i läge och en annan att lägga i verktygspressen. Men du Tommy, fem sjättedels millimeter. hade du väl kunnat ta med slipklossen? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 31 Oktober , 2015 Det är skillnad på tryck och tryck såklart, en sak är väl att pressa i läge och en annan att lägga i verktygspressen. Men du Tommy, fem sjättedels millimeter. hade du väl kunnat ta med slipklossen? /B Jo - ibland uttrycker man sig inte tillräckligt klart för att alla skall kunna förstå. Nu tror jag att du mycket väl förstod att jag menade 5 till 6 mm, men det är alltid skoj att slänga lite käft. Sen är nog min slipkloss allt för fin för att slipa bort 5/6 mm där det dessutom minns epoxy som lim i skarven. Jag skulle nog omsluta skarven med ett slippapper. Jag har starkt för mig att jag slipade med en liten slipmaskin, för jag har för mig att den limmade skarven inte blev helt slät, trotts att jag klämde in det som spretade ut. Anväde både plast närmaste epoxyt. En plyfaremsa för att fördela trycket och ett stort antal skruvtvingar för att trycka in den spretande fogen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 31 Oktober , 2015 Det är skillnad på tryck och tryck såklart, en sak är väl att pressa i läge och en annan att lägga i verktygspressen. Men du Tommy, fem sjättedels millimeter. hade du väl kunnat ta med slipklossen? /B Jo - ibland uttrycker man sig inte tillräckligt klart för att alla skall kunna förstå. Nu tror jag att du mycket väl förstod att jag menade 5 till 6 mm, men det är alltid skoj att slänga lite käft. Sen är nog min slipkloss allt för fin för att slipa bort 5/6 mm där det dessutom minns epoxy som lim i skarven. Jag skulle nog omsluta skarven med ett slippapper. Jag har starkt för mig att jag slipade med en liten slipmaskin, för jag har för mig att den limmade skarven inte blev helt slät, trotts att jag klämde in det som spretade ut. Anväde både plast närmaste epoxyt. En plyfaremsa för att fördela trycket och ett stort antal skruvtvingar för att trycka in den spretande fogen. Klart som körvspad att förstod det Tommy /B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 31 Oktober , 2015 Här är en bild på badbryggan. Att byta brädan är nog en för svår operation för mig. Däremot kan jag plocka ned hela plattformen och dra i några skruvar som håller ihop det hela. Limmet behöver nog vara ganska lättflytande för att tränga in i sprickan innan jag trycker ihop det hela. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 31 Oktober , 2015 Polyuretanlim för utomhusbruk är perfekt som sagt. Och tvingar. Epoxy är grymt när man behöver fylla, då man t ex lusar i, men i sprickor är PU-limmet bäst vågar jag påstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Oktober , 2015 Här är en bild på badbryggan. Att byta brädan är nog en för svår operation för mig. Däremot kan jag plocka ned hela plattformen och dra i några skruvar som håller ihop det hela. Limmet behöver nog vara ganska lättflytande för att tränga in i sprickan innan jag trycker ihop det hela. Verkar vara skruven som fått delen att spricka, förmodlingen har det inte varit "frigång" i brädan som ska skruvas ner utan skruven har tvingats i. Ta bort skruven försök att få i lim i sprickan, tryck i några träkilar mellan badbryggan och akterspeglen. När limmet härdat borra upp skruvhålet och limma i en teakplugg. Om skruven är nödvändig, försök att sätta den underifån, förborra så att du inte kommer tillbaks till ruta ett. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 2 November , 2015 Om det går att demontera hela plattformen skulle jag spräcka bort hela den där delen å sedan göra rent å limma tillbaka med tvingar. Epoxin, som sagts, behöver ingen limpress i sig men man måste hålla delarna på plats helt stilla tills det härdat. Förborra å dra gärna in en klen rostfri skruv rakt från sidan men inte för nära där den kilformade delen/linfogen slutar. När man "spräcker" loss den delen så se upp med tappen som går in i den vinkelräta ramkanten högst upp i bilden. Ta´t nätt där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 November , 2015 Fast Kalman - min vän. Du är ju en ganska god hantverkare med stor erfarenhet av träarbete. Det är väl inget för okunnig träarbetare att svänga ihop en stor kyrkorgel - eller!? Det är med all sannolikhet skruven, som nån skruvar, som förorsakat sprickan. Jag skulle nog tagit ur skruven, i någon mån rengjort i sprickan, haft i lim. Epoxy eller Polyuretanlim. Polyuretanlimet har ju den fördelen att man kan pressa in limmet lite genom att trycka på flaskan. Tryck inte för mycket bara, även om spill är något man får räkna med. Täck om det finns nått som limmet kan droppa på. Sätt i kilars mellan brädan och båten. I dag finns det plastkilar (och även trälilar) att köpa på varenda byggvaruhus - om du tvekar om att tillverka träkilar. För skruven du tar bort kan du ju välja om du vill förborra för skruv och plugg uppifrån. Finns ju speciella borr för det och färdiga träpluggar att köpa. Eller så skruvar du underifrån, som någon föreslog. Av lathet hade jag nog gjort så, efter att jag sett bilden, även om jag tror mig om att laga efter Kalman`s modell, vilket ju är "skitenkelt" om man bara vet vad man gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 November , 2015 Även om jag har erfarenhet och tillgång till maskiner så skulle jag inte byta brädan eftersom det är ganska mycket jobb. Man kan börja med att prova att limma sprickan. Ska man limma med polyuretanlim så måste man ha ett rejält limtryck så det blir tätt annars kan vatten kan tränga in och förstöra fogen. Därför är jag motståndare till att använda polyuretan utomhus. I detta fallet är det svårt att få ett tillräckligt tryck. Epoxi och några kilar kommer att fungera efter att skruven tagits bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 3 November , 2015 (redigerade) Jag skulle sågat in ett snitt 90 grader mot ytterkanten, väl hitom kanten. Då får jag loss den spruckna biten helt och kan ställa hela badbryggan på högkant när jag limmar (val av lim är ju personligt val men epoxi är känsligare för sol... ) Samtidigt borra ur för skruven och limma dit en ny bit som nya hålet borras i? Likadant övriga skruvar när du ändå har loss hela badbryggan? Dvs som Kalmans metod plus bågfilssnitt. Redigerad 3 November , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser