Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
askbom

Genomföringar under vattenlinjen

Rekommendera Poster

Hej alla Jag har en fråga om genomföringar.jag håller på att byta dessa men jag tänkte att jag skulle slippa ta upp flera hål i båten så jag kopplade på dusch och en Bidé på samma Genomföring som jag har avloppet från toaletten.Denna ligger under vattenlinjen.kan man ha ett dusch avlopp under vattenlinjen det är ju bara ett avlopp med en slang ner till genomföringen Det jag tänker är att när jag lägger i båten kommer det stå som en fontän från dusch och Bidé för att vattnet trycks upp från genomföringen och ut i båten.Tacksam om jag kan få svar från någon som kan det här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen om vätskenivå i kommunicerande kärl gäller. Ligger öppningen till avloppet i båten under vätskeytan utanför båten så kommer det att komma in vatten bakvägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket då är det bara att göra en genomföring över vattenytan för dessa två men varför går det inte in vatten på toaletten?har toan en backventil/häver som bromsar vatteninträngning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En elpump och utlopp över vattenytan är säkert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill ej ha elpump ville bara slippa att ta upp nytt hål i båten. Nu behåller jag genomföringen till avlopp från toan undervattenlinjen så som det var förut. Sedan tar jag upp nytt hål över vattenlinjen för dusch och Bidé

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill ej ha elpump ville bara slippa att ta upp nytt hål i båten. Nu behåller jag genomföringen till avlopp från toan undervattenlinjen så som det var förut. Sedan tar jag upp nytt hål över vattenlinjen för dusch och Bidé

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagen om vätskenivå i kommunicerande kärl gäller. Ligger öppningen till avloppet i båten under vätskeytan utanför båten så kommer det att komma in vatten bakvägen.

Nja, öppningen kan ligga under vattenlinjen om man drar en slang från genomföringen som går ovanför vattenytan kommer det inte in något vatten. Allt vatten du häller i slangen kommer att rinna ut genom genomföringen tills det når samma nivå som vattenlinjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket då är det bara att göra en genomföring över vattenytan för dessa två men varför går det inte in vatten på toaletten?har toan en backventil/häver som bromsar vatteninträngning

Toan har i och för sig en typ av backventil, men den är till för att det du spolar ned inte ska komma tillbaka om slang och/eller septitank ligger ovanför toan. Vatten kan inte tränga in till en nivå ovanför vattenytan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror tyvärr att duschens avlopp är under vattenlinjen då det sitter på golvet. Men Bidén är i samma höjd som toaletten så det borde vara över vattenlinjen. Men om det endast är självfall på Bidén orkar det vattnet rinna ut med tanke på att vattnet utanför genomföringen har ett tryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir liter nyfiken på vad det är för båt som har en Bidé. Det verkar vara gott om utrymme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en Doqueve ja det är gott om utrymme det är första gången jag har en båt med Bidé.☺Jag köpte den i juni kanon nöjd men det är lite småsaker att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror tyvärr att duschens avlopp är under vattenlinjen då det sitter på golvet. Men Bidén är i samma höjd som toaletten så det borde vara över vattenlinjen. Men om det endast är självfall på Bidén orkar det vattnet rinna ut med tanke på att vattnet utanför genomföringen har ett tryck.

Vattnet kommer att rinna ned tills det når samma nivå som vattenytan, men jag tror att som du säger ,flödet blir för dålig. Jag skulle nog sätta en genomföring lite ovanför vattenlinjen och dra avlopp från dusch och bidé till en tank med flottör och pump (finns färdiga att köpa). 

Du har inget avlopp för handfat du kan använda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, öppningen kan ligga under vattenlinjen om man drar en slang från genomföringen som går ovanför vattenytan kommer det inte in något vatten. Allt vatten du häller i slangen kommer att rinna ut genom genomföringen tills det når samma nivå som vattenlinjen.
Då är det inte kommunicerade kärl utan kärl med förbindelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattnet kommer att rinna ned tills det når samma nivå som vattenytan, men jag tror att som du säger ,flödet blir för dålig. Jag skulle nog sätta en genomföring lite ovanför vattenlinjen och dra avlopp från dusch och bidé till en tank med flottör och pump (finns färdiga att köpa). 

Du har inget avlopp för handfat du kan använda?

När båten rör sig i sjön kan vatten mycket väl tryckas in. Utloppen ska enligt försäkringsbolagens rekommendationer sitt minst 30 cm över vattenytan.

Mitt avlopp från diskbänken gick ut i en genomföring. Jag vill ha så få genomföringar som möjligt, att dra ut på sidan fungerar ofta dåligt i en segelbåt. Så det blev en 12 liters tank med elpump och ett utlopp i aktern. Tanken kan man plocka bort för rengöring. Den mängd el som går åt är försumbar. Sen är det skönt att stänga av pumpen när man badar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en duschplats (ingen dusch) i min båt, där även slangen från handfatet mynnar. 

Det fanns en pump med lös nivåvakt som pumpade ut vattnet från utrymmet under duschplatsen. Vattnet gick ut genom en bottengenomföring en halvmeter under vattenytan. Kranen måste ju av naturliga orsaker alltid va öppen, när båten användes.

När nivåvakten började krångla, öppnade jag pluggen som hindrade vattnet att rinna akterut till skottet som propelleraxelhylsan sitter och satte en automatisk länspump där, som pumpar ur det lilla mängd vatten som blir. Utloppet till den automatiska länspumpen sitter på aktern ca 40 cm över vattenlinjen.

Fungerar alldeles utmärkt. Till utrymmet under propellerhylsan fanns sen tidigare en handlänspump.

Har haft dålig erfarenhet av baksug i en lågt placerat utlopp för en automatisk länspump.  :(

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man bör kanske tillägga att Thallatha har en mycket bra automatisk länspump. Ganska smart, lägg pengarna på en "riktig" länspump och låte den sköta om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för hjälp och synpunkter nu har jag bestämt mig för en Duschlänslåda som finns att köpa på martec för 1600 kr bara att installera och sätta dit en genomföring ovan vattenlinjen.Det finns flera inlopp så jag kan koppla både dusch/Bidé på samma.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående toaletten så skall den ju gå via en tank numer och tömmas via sug... det har du inte missat va..? Lag på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om avloppet inne i båten ligger under vattenytan räcker det inte att låta slangen göra en sväng över vattenytan, då har du konstruerat en hävert. Det måste till en vacuumventil som bryter hävertverkan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter K Nej det har jag inte missat har både vakumsug och tömning i havet från en septiktank. Men då vakumtömningsstationerna ofta är trasiga eller fel på kan jag tömma i havet vid kris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, min tanke är då att oavsett hur du tömmer din tank, se till att toan enbart går via tanken så slipper du riskera att båten sjunker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut gör ingen ändring från det gamla systemet med ett avlopp från septiktanken och ett intag för spolningen. Jag sätter dit en Duschlänslåda istället med en genomföring över vattenlinjen då kan jag även koppla Bidén till lådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om avloppet inne i båten ligger under vattenytan räcker det inte att låta slangen göra en sväng över vattenytan, då har du konstruerat en hävert. Det måste till en vacuumventil som bryter hävertverkan.

Absolut eller ett T-rör. Hade problem med min förra båt att det kom in vatten i cylindrarna. Trodde först att det var topplockspackningen. Det visade sig vara häverteffekt från kylvattenintaget till motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattnet kommer att rinna ut, fungerar likadant som i diskavloppet t.ex.

Redigerad av jask

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...