Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Gäst MaxSchmeling

Sista resan och vi missar henne till Sverige!

Rekommendera Poster

Senaste nytt

Det måste ju vara Finnboda/Kvarnholmen som är aktuellt men jag fattar bara inte riktigt hur/var?

 

Godkväll!

 

Ännu är det inte kört, men i morgon gäller det för K4..!

 

Bogseraren Kamarina är på väg till Duqm för att koppla upp med K4, och bogseringen kommer att vara till Indien eller till Sverige..

 

I morgon kommer den anlända, och det gäller för oss att säkra henne, innan avfärden.

 

Det pågår som bäst ett sista försök att rädda henne, och vi har tack vare engagerade människor kommit i kontakt med de rätta personerna för att äntligen fixa detta. :)

 

Som några av er kanske läst, så pågår en undersökning om eventuell placering av K4 i Stockholm! Där finns en kaj som eventuellt kan användas till att ge härbärge från skrotstranden till K4!

 

Vi väntar på svar angående saken i morgon, och om det visar sig möjligt så hoppas vi ännu kunna köpa K4 från "skrot-nisse".

 

Kontraktet är ännu i kraft, men de stora investerarna som vill vara med och finansiera köpet vill ha klarhet angående kajen innan pengarna överförs.

 

Även om jag försökt hitta tillräckligt med människor som skulle vilja köpa henne på spekulation, utan färdig kaj, så har jag inte lyckats med det.

 

Även om många har tecknat sig för några andelar i Kungsholm fonden, så kommer majoriteten av finansieringen via dessa nya Svenska partners, som är beredda att investera totalt 120 MSEK i skeppet och hennes återkomst!

 

Detta är fantastiskt, men samtidigt sorgligt att jag inte hittat dem tidigare, då tiden nu är mycket knapp för K4, och jag inte är säker på att vi lyckas få ett positivt besked angående kajen i Stockholm på så kort varsel.. Men chansen finns ännu.. :)

 

Många mindre kommuner har också visat intresse att mottaga henne som flyktingförläggning, men för att titta närmare på det skulle vi behövt mera spekulations kapital, då nu dessa investerare är intresserade av att ha henne i just Stockholm. De inser problematiken i Göteborg.

 

Jag hoppas innerligen att det kommer ett positivt besked i morgon, så att vi kan trycka på "gröna knappen" och rädda henne..!

 

Bifogat hittar ni några bilder som är tagna under inspektionen som utfördes ombord på Kungsholm 4, förra Söndagen (01.11.2015) i Duqm, Oman.

 

Som ni ser är det mesta av möblerna redan stuvade inför bogseringen..

 

Ett nytt lager färg, lite kärlek, samt en genomgång och "voilá".. :)

 

Förjävligt om detta släpas iväg till Indien för att skrotas i morgon.. Jag har gjort allt jag kan för att inte det skall ske, men nu är det i andras händer..

 

Hoppas vi lyckas!

 

Mvh,

 

Johnny Sid

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han säger att deadline är imorgon. Men i praktiken har de troligen ett antal dagar, kanske en vecka på sig. Innan det är dags att köra upp på stranden. Vilket säkerligen blir knepigare med tidvatten etc IOM att hon inte går för egen maskin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en titt på sjökorten igen. Hade helt missat Telegrafberget i Nacka. Rätt djup och kajen borde funka. Kanske där det är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Har fått obekräftade uppgifter på att bogserbåten nu har Kungsholm på släp men att destinationen är okänd. Ett mycket underligt besked men så verkar det vara.

 

Kan det vara så att sagan slutar här?

post-102122-0-10265800-1447026338_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Bogserbåten lämnade iaf Duqm igår enligt port status. Ingen destination angiven och ingen mer info från Johnny Sid under gårdagen. Jag vet inte med vilken hastighet bogseringen sker eller gångtiden till Indien. Rimligen har man väl några dagar på sig men det känns som det börjar bli kört om inget positivt besked kommer under dagen idag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste positionen för bogserbåten, dock gammal eftersom AIS-täckningen är dålig där nere.

post-103957-0-59875900-1447059363_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja täckningen slutar exakt där hon är på bilden. Täckning igen ungefär halvvägs till Alang..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Did she sing... the fat Lady?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

She finally did sang, the Fat Lady. The story is over, the dream did die.

 

God Speed, Kungsholm!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns bogseraren på AIS och riktningen är Alang. Vilket även bekräftats av Johnny Sid igår i ett ganska långt men läsvärt inlägg på projektets Facebook. Sker inget mirakel innan helgen är det helt kört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Mirakel sker inte, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Det enda är väl att investerarna i Stockholm, enligt Sid fortfarande funderar. Vet dock inte riktigt hur länge till de kan fundera.

Att någon skulle hosta upp pengar för spekulationsköp ser jag som i princip uteslutet. Tydligen 5 milj + bogsering 20 milj som saknas för det. Jag skullle inte slanta upp för spekulationsköp iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar hur känt det här är för allmänheten. En snyft-artikel i någon av de stora tidningarna kanske skulle hjälpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar hur känt det här är för allmänheten. En snyft-artikel i någon av de stora tidningarna kanske skulle hjälpa.

 

Det hjälper nog inte mycket nu. Det är nog ett eller max två dygn kvar till indien nu. Det enda som kan rädda henne är att investerarna i Sthlm beslutar  sig eller att någon slantar upp pengarna för att köpa henne på spekulation (vilket jag inte tror är realistiskt). Det ser mao extremt mörkt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte... Kan verkligen värdet av materialet i fartyget, när bogseringen och arbetet (även om det är en väldigt lågbetald verksamhet) med att demontera fartyget är betalda, ge nåt överskott? Om inte, vore det ju lönsamt att till och med skänka bort fartyget, mot bogseringskostnaden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogseraren med K4 på släp har sedan några timmar girat NW, bort från Alang samt sänkt farten från drygt 8 till ca 3,5 knop. vad händer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogseraren med K4 på släp cirkulerar fortfarande utanför Indiens kust i väntan på order. Enligt den senaste uppdateringen på projektets Facebook så verkar det inte som att man har tillräckligt med kapital än.

Vi får se hur detta slutar men osäkerheten verkar vara stor. Något att komma med verkar man ju dock iaf ha eftersom man fått bogseraren att avvakta med Alang.

 

Personligen har jag iaf beslutat att inte betala in pengar/köpa andelar i detta som läget är nu. Skälen är många men främst att osäkerheten är för stor. Jag skulle vara beredd att satsa personligen i det som ursprungligen var tänkt. Dvs hotell mm i Sthlm eller Göteborg. Samt att man återställer fartyget då långt det bara går.

Flyktingförläggning i Luleå på obestämd tid med inga riktigt klara besked om när/om återställning/renovering kan ske känns som att det kan bli mer en konstgjord andning än ett verkligt bevarande av Kungsholm. Jag förstår att många vill rädda fartyget till varje pris men samtidigt är det väldigt vaga besked om den långsiktiga kalkylen tycker jag. Att man trots mycket press både tv o radio mm, ändå inte lyckats få ihop kapital talar nog sitt tydliga språk tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Bogseraren med K4 på släp cirkulerar fortfarande utanför Indiens kust i väntan på order. Enligt den senaste uppdateringen på projektets Facebook så verkar det inte som att man har tillräckligt med kapital än.

Vi får se hur detta slutar men osäkerheten verkar vara stor. Något att komma med verkar man ju dock iaf ha eftersom man fått bogseraren att avvakta med Alang.

 

Personligen har jag iaf beslutat att inte betala in pengar/köpa andelar i detta som läget är nu. Skälen är många men främst att osäkerheten är för stor. Jag skulle vara beredd att satsa personligen i det som ursprungligen var tänkt. Dvs hotell mm i Sthlm eller Göteborg. Samt att man återställer fartyget då långt det bara går.

Flyktingförläggning i Luleå på obestämd tid med inga riktigt klara besked om när/om återställning/renovering kan ske känns som att det kan bli mer en konstgjord andning än ett verkligt bevarande av Kungsholm. Jag förstår att många vill rädda fartyget till varje pris men samtidigt är det väldigt vaga besked om den långsiktiga kalkylen tycker jag. Att man trots mycket press både tv o radio mm, ändå inte lyckats få ihop kapital talar nog sitt tydliga språk tyvärr.

Instämmer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har bogseraren med K4 på släp åter satt kursen mot Alang och farten ökat till 8 knop. Ankomst inom 12 timmar. Tråkigt men sant.

 

Johnny Sid bekräftade det för en stund sedan och ber samtidigt att 25 privatpersoner ska satsa en miljon var omgående för att kunna köpa henne på spekulation. På gränsen till oseriöst tycker jag och jag hoppas faktiskt att ingen satsar sina surt förvärvade slantar i detta läge, utan någon som helst garanti för kajplats i Sverige. Inte för att gnälla för mycket men i eftersnacket skulle det vara intressant att veta hur myckt/stor andel av kapitalet grundarna själva hade tänkt att bidra med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Nu har bogseraren med K4 på släp åter satt kursen mot Alang och farten ökat till 8 knop. Ankomst inom 12 timmar. Tråkigt men sant.

 

Johnny Sid bekräftade det för en stund sedan och ber samtidigt att 25 privatpersoner ska satsa en miljon var omgående för att kunna köpa henne på spekulation. På gränsen till oseriöst tycker jag och jag hoppas faktiskt att ingen satsar sina surt förvärvade slantar i detta läge, utan någon som helst garanti för kajplats i Sverige. Inte för att gnälla för mycket men i eftersnacket skulle det vara intressant att veta hur myckt/stor andel av kapitalet grundarna själva hade tänkt att bidra med?

 

 

Alla pengar är inte surt förvärvade :) men visst förstår jag din poäng!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I USA hittar jag en prisuppgift på ca 12 öre per kilo stålskrot. Om vi antar att hela fartyget består av stål och att det väger 25 000 ton (jag har inte lyckats hitta nån uppgift om det), så skulle skrotvärdet vara ca 3 000 000 kr. Sen ska bogseringen och arbetet med att demontera fartyget tas från de tre miljonerna.

 

Därför tycker jag det verkar väldigt märkligt att köpepriset skulle vara ett tvåsiffrigt antal miljoner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köppriset var väl 52-53 milj som jag förstod? Av det så saknas tydligen 5 milj + 20 milj för bogseringen. Då är det köp på spekulation utan kajplats garanterad, inte heller några pengar till återställning/uppfrschning av fartyget och ingen reserv. Någom som känner sig sugen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men jag förstår inte hur de skulle kunna få ut så många miljoner på att skrota det. Det hela låter väldigt mystiskt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl vissa intäkter från försäljning av delar, inredning mm. Men ändå. Jag tror skrotnisse betalade ca 48 milj för fartyget. Och då räknar de ju såklart med att göra vinst på jobbet. Vore bara kul o se uträkningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorerna och generatorerna kanske har ett visst värde. Sen finns det förmodligen en hel del koppar i ledningar och kärl. Där finns nog några miljoner också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en stund sedan bekräftade Sid att det nu är helt kört.

 

Väldigt tråkigt men givet situationen inte oväntat och kanske tom den bästa lösningen även om det känns väldigt konstigt att skriva det. På gruppens Facebook har det varit högljudda rop om delbetalningar ur fonden (utan garantier på att man får in resterande kapital), köp på spekulation med tillfällig kajplats i Indien (utan att ha kapital för bogseringen klart), etc etc. Det känns ändå bra att Sid har stått emot detta och hållit huvudet kallt. Annars hade detta lätt kunnat sluta i ännu mera tårar.

 

Finns ingen kajplats så finns det inte. Att man vad jag räknat ut bara fick in en miljon av de 25 som saknades, under ett par veckors försök. Talar sitt tydliga språk tycker jag.

 

Lite synd med det stundtals extrema fokuset på Göteborg med. Nu ikväll ska man hänga och skicka hatbrev o massa annat till politikern i Göteborg om man läser Facebook. Kanske hade det gått bättre med tidigare försök med andra städer, kanske tom utomlands?

Tråkigt att det blev så här iaf. Over and out!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...