Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Gäst MaxSchmeling

Sista resan och vi missar henne till Sverige!

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Motorbåt om än stor...

 

Vackra, underbara Kungsholm från 1966 försvinner snart över horisonten. Alla försök som gjorts för att rädda henne håller på att gå om intet. Göteborg vill inte ordna ens tillfällig kaj till detta vackra fartyg. Följ hennes öde i Svensk Sjöfarts Tidning. 

 

www.mskungsholm.se

 

 

post-102122-0-41342200-1445981626_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ända sedan staden grundades på 1620-talet har man aldrig kunna ta några raska beslut, allt förhalas in i det längsta, tills det är försent. Denna gången hade väl kommunen förväntat sig att privata intressenter skulle ta hela ansvaret. Eller så gör man som med allt annat, väntar till den nya bron över älven blir färdig, då först kan man ta nya beslut. Och den jäkla bron lär ju aldrig bli riktigt klar... eller skall jag hålla "klaffen"..?

Bättre då att gräva upp hela staden och gräva ned pendeltåg till desitnationer dit det inte finns något resandeunderlag...

Nej, det går ju inte att tänka på några gamla fartyg nu, nu när man är fullt sysselsatt med dysfunktionella italienska spårvagnar och det sägs också att Centralstationen och Stenas terminaler är fulla med krigsflyktingar, dessa kanske också skulle tas om hand, eller skall man lita på att ideella organisationer och SIV skall fixa det? 

Nu lär ju hela varvsmiljön på Hisingen flyttas också, dessvärre gäller inte Fia-med-knuff och Monopolreglerna när sådana verksamheter flyttar, om man flyttar ett varv i spelvärden är man ju tillbaks på samma ställe, men dockan skulle till Holland, och kranarna kanske hamnar i Gdansk eller om det var i Gdynia, alltid ett "lyft" för varvsindustrin därstädes.

Nej, hela den gamla hamn- och varvsindustrin skall bort, och området skall bebyggas med bostäder, och det lär ju inte bli några billiga hyresrätter. Så för en ökad segregation byggs det bara för dom som verkligen har råd att betala. Man undrar bara vad som händer den dagen isarna börjar smälta snabbare, då översvämmas allt det nybyggda och andra områden...

Stenas rederi föresten, besynnerligt att det får ligga kvar med två terminaler längs kajer i innerstaden, då allt annat med sjöfartsanknytning skall städas bort...?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kungsholm får väl svajankra på redden ett tag, tills kvarnarna malt färdigt... :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu saknas det endast 5 miljoner för att få hem Kungsholm. Pengarna behövs idag. Har någon kontakt med potentiella investerare eller har möjlighet att låna ut pengar mot inteckning i fartyget så kontakta projektet direkt via deras Facebook där alla kontaktuppgifter finns i det senaste inlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar inga kontaktuppgifter.

 

Jag tror inte bara det finns svenska intressen att rädda båten, det finns nog en och annan amerikan som också gärna ser att fartyget räddas.

 

Varför inte starta en crowd funding?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontaktuppgifter nedan. Pengarna behövs idag. Bogserade som ska dra henne till Indien är tydligen redan på väg men kan ändra destination till Göteborg bara det finns pengar.

 

Godmorgon allihopa!

 

Detta är sista MAYDAY för K4, jag behöver akut 5 miljoner kr, för att gå vidare med affären idag.

 

Om någon av er har möjlighet att investera eller låna pengarna (mot en intäckning i skeppet), ta fortast möjligt kontakt med mig, eller Martin Skoglund på Wood&Hill Investment AB, Göteborg, så att vi löser detta och säkrar K4 från skroten!

 

johnny.sid@mskungsholm.se / +358 400 33 1999 eller martin.skoglund@woodhillinvestment.se

 

Till positivare nyheter, så fick jag den preliminära rapporten från inspektionen som blev färdig igår.

 

Kort och gott så är hon fortfarande intakt, men behöver lite "TLC" på utsidan, dvs. en ny omgång färg med tillhörande blästring och arbete..

 

Inuti behövs lite "housekeeping" efter att hon stått och väntat på sitt nästa uppdrag i över 1 år i Duqm..

 

Dessa arbeten kommer att utföras i samband med åter-ställandet av den främre skorstenen och akter masten.

 

Summa summarum, mycket arbete återstår, men hon behöver oss mer än någonsin. Annars går hon förlorad.

 

Den fullständiga rapporten kommer publiceras, efter att jag fått den fullständiga versionen i kväll.

 

Tills dess får vi nöja oss med dessa bilder tagna i går, på plats i Duqm.. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Enligt projektledaren fattas det idag 5 miljoner för att ta kontrollen över fartyget. 5 miljoner är inga pengar i detta sammanhang men jag misstänker att det kommer att behövas bra mycket mer pengar för att underhålla henne.

 

Kungsholm var ett vackert barn av sin tid med tidlösa linjer. Hon var känd för många saker som fantastisk service, skandinavisk skicklig besättning och traditioner som det anstår ett svenskt rederi från den tiden.

 

Att ens tänka tanken att bevara vackra Kungsholm är en slags hisnande resa bara det. Tänk att få trampa hennes vackra teakdäck och känna hennes tidlösa elegans igen.

 

It´s not over until the fat Lady sings...

post-102122-0-70138600-1446500823_thumb.jpg

post-102122-0-68731400-1446501625_thumb.jpg

post-102122-0-65583900-1446501635_thumb.jpg

post-102122-0-46517100-1446501660_thumb.jpg

Redigerad av MaxSchmeling
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Hittar inga kontaktuppgifter.

 

Jag tror inte bara det finns svenska intressen att rädda båten, det finns nog en och annan amerikan som också gärna ser att fartyget räddas.

 

Varför inte starta en crowd funding?

 

Mackey

 

Att det skulle finnas amerikanska intressen för att rädda vackra Kungsholm tror jag inte ett dyft på. Den ännu mer slagkraftigare TSS UNITED STATES ligger och rostar och trots evinnerliga försök att få till stånd en renoveringsplan ser hennes chanser mycket små ut.

 

Pyttesmå!

 

Det gick ju så långt att ett kryssningsrederi köpte henne för att renovera henne men också det projektet gick i stå. Nu ska man inte jämföra dessa bägge två fartyg men man kan nog säga att Kungsholm representerar det genuina svenska och United States det typiskt amerikanska. Tyvärr tror jag inte ett dugg på det amerikanska projektet men kanske att det svenska skulle kunna genomföras.

 

Holland-Amerika Lijns vackra Rotterdam från 1958 ligger återskapad i sin forna glans i Rotterdam och de har ju lyckats. Dock inte utan motstånd.

 

Man kan om man vill. Jag tror tyvärr att om man kunde mönstra intresset så skulle man lätt kunna få ihop pengarna.

post-102122-0-74934200-1446501333_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu inga rapporter om de lyckats eller inte. Man tycker ju att en i samanhanget så liten summa inte borde vara en issue. Jag kan tycka att det är lite underligt att man begär in pengar till köpet av fartyget endast. De stora kostnaderna för återställning av exteriör, ombyggnad av kaj etc, verkar det redan finnas pengar till? Bara bogseringen till Sverige kostar ju en hel del med, säkert miljonbelopp.

Nu säger man att skicket är bra förutom städning och färg. Tidigare talades det om att både vvs, el och teakdäcket är i stort behov av renovering. Visst. Alla är desperata för att undvka skroten. Men man får intrycket av att slutnotan kommer att bli rejält mycket dyrare än vad som framgår. Även om man inte kan jämföra rakt av med Rotterdam, så är ju Rotterdam klart avskräckande för många tror jag. Slutnotan där hamnade på smått astronomiska summor.

Tidigare sa man klart nej till att låta henne ligga som flyktingförläggning. I desperationen som råder nu är det helt plötsligt ett alternativ, och troligen så det blir om hon kommer hit. Hur blir skicket efter kanske ett par år i den tjänsten?

Återigen så hoppas jag verkligen att de lyckas men jag undrar om det inte är lite för många frågetecken och om man inte bara "förlänger lidandet", även om man lyckas få hit Kungsholm som flyktingförläggning.

Tecknade mig för några andelar i fonden tidigare, men har inte betalt än pga all osäkerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Om jag inte missminner mig så är Rotterdamprojektet fortfarande rätt svajigt. Vi kan också tänka oss att teckna andelar i Kungsholm och har koll på det hela minute by minute.

Delägare i detta vackra fartyg, vilken skön känsla!

Redigerad av stavhammar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rotterdam blev väl nästa så dyrt så att man hade kunnat bygga en ny replica istället..

 

JAg följer detta drama hela tiden med. Det är synd för hade det varit ett säkrare läge med ett mer färdigt business case så hade jag ev varit beredd att investera en större del av de pengar som nu saknas.

Som jag förstår det nu ska man alltså bogsera fartyget till Sverige eller möjligen Finland mer eller mindre på vinst och förlust?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Rotterdam blev väl nästa så dyrt så att man hade kunnat bygga en ny replica istället..

 

JAg följer detta drama hela tiden med. Det är synd för hade det varit ett säkrare läge med ett mer färdigt business case så hade jag ev varit beredd att investera en större del av de pengar som nu saknas.

Som jag förstår det nu ska man alltså bogsera fartyget till Sverige eller möjligen Finland mer eller mindre på vinst och förlust?

 

 

Så blev det tyvärr med Rotterdam. Bara detta att man har räddat fartyget och pengar är ju bara pengar men ett kulturarv är och förblir ett kulturarv.

 

Jag skulle gärna också lägga pengar i Kungsholm och vi hade en diskussion här igår om just detta. Osäkerheten kring det hela är dock en faktor som får det att bli aningen svajigt.

 

Innan man skrotade den gamla tågfärjan m/s Trelleborg så ville ägaren på Cypern lägga henne som museifartyg i Famagusta. Jag var engagerad för ett projektarbete men så blev det ingen politisk överenskommelse mellan Turkiet och Cypern och det hela frös till. Fartyget såldes till skrot.

 

Jag vet vad det känslomässigt innebär att vilja rädda något till eftervärlden!

post-102122-0-01912300-1446560008_thumb.jpg

post-102122-0-77729800-1446560228_thumb.jpg

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1965 räddade ju ett gäng unga pôjkar en annan båt, betydligt mindre, och betydligt mindre pengar, även om det vara stora pengar lokalt med den tidens penningvärde.

Man bildade Sällskapet Ångbåten, och det var ju som bekant S/S Bohuslän som räddades undan skärbrännarna den gången.

 

Här känns det som ett betydligt mycket större objekt/projekt och många gånger mer pengar.

Nä, det kostar ungefär "hur-mycket-som-helst" bara att få hit skorven, och sedan minst lika mycket + moms att hålla henne någorlunda flytande, även om hon skulle bli parkerad i bottensedimentet likasom en viss jagare på Maritiman.

 

Att sedan, som jag tidigare vidrörde(!) tycks ju Göteborgs politiker inte läst på stadens historia, om de nu läst historia överhuvudtaget(?) så allting med varvsnäring och sjöfart tycks vara ointressant att bevara...

Sedan har man väl inte heller lyckats bestämma sig för vad man skall ha områdena närmast älven till, det blir väl dyra bostäder igen förstås, allt för att främja segregationen!

 

Undrar om det inte ändå är bäst och mest värdigt att båten blir upphuggen, ävensom man önskar att de som gör det hade bättre betalt och framförallt bättre arbetsförhållanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Om projektet skulle gå i lås men utfallet klent och fartyget skulle förfalla så visst, då skulle det vara bättre att hon blev upphuggen. Ett mer värdigt slut än att bli ivägsläpad till Aliaga. Inget för evigt och kanske är det lika bra att allt förgås, inget skall bevaras och inget får förbli.

 

Men vilket kulturarv lämnar vi då efter oss?

 

Kanske finns det högre mål att nå, om vi orkar sträcka på oss?

 

I Uddevalla ligger min gamla arbetsplats, M/S Trelleborg, till salu. Enligt uppgift står det drygt 30 miljoner på prislappen. Inget att spara, tro mig.

post-102122-0-56440400-1446561114_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

http://www.sjofartstidningen.se/stockholm-sista-chansen-for-kungsholm/

Nu börjar det bli intressant. Kan inte finnas många privata kajer i Sthlm som tar Kungsholm? Förslag?

 

 

Kungsholm i Stockholm är såklart bättre än Kungsholm på stranden. Om inte annat så kanske att man kan köpa sig tid med att ha henne där.

 

Åh, tänk om man kunde drömma bortom drömmen i sig själv?

post-102122-0-53297000-1446575124_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir ju nyfiken. Krävs drygt 200 m och ett djup på minst 9m hela vägen. "Tänker så att det ryker"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvarnholmen eller Finnboda?

Finns det några kajer kvar där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta Halmstads Kommun    :rolleyes:

 

Där vet dom att ta vara på gamla skepp    :P

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvarnholmen eller Finnboda?

Finns det några kajer kvar där?

Inte tillräckligt djup vid Finnboda.

Kvarnholmen på insidan mot Nacka är enda stället jag kan se som har tillräckligt djup och inte kontrolleras av Stockholms hamn. Vet dock inte den seglingsfria höjden under den nya bron där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ett tidsdokument i väntan på en framtid eller ett slut.

 

Oavsett vilket så är och förblir Svenska Amerika Linien ett företag i framkant och ett rederi som stolt bar Sveriges flagga. Vad som är intressant är det faktum att man valde att lägga ner ett så framgångsrikt kryssningsrederi. Vem vet; med en annan blick mot framitden så hade kanske rederiet idag varit något i stil med NCL, RCCL eller Cunard...

 

1928 emigrerade min farbror Gunnar med m/s GRIPSHOLM från Göteborg. Han fann ett liv i Duluth och blev mycket framgångsrik. Jag träffade honom 1971 och det var ett underbart möte. För mig blev han och Svenska Amerika Linien ett och samma. Kanske är det förklaringen till att jag idag bär SALs vackra emblem i hjärtat.

 

Kungsholm, ett tidsdokument värt att bevara om än på rikets baksida!

post-102122-0-88742600-1446578971_thumb.jpg

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Kungsholm, ett tidsdokument värt att bevara om än på rikets baksida!

Definiera baksida!

Stockholmarna har i alla tider sett solen gå upp innan göteborgarna sett samma sak en stund senare och så kommer det att förbli i all framtid. ;)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

...

Kungsholm, ett tidsdokument värt att bevara om än på rikets baksida!

Definiera baksida!

Stockholmarna har i alla tider sett solen gå upp innan göteborgarna sett samma sak en stund senare och så kommer det att förbli i all framtid. ;)

 

Mackey

Framsidan är den sida som inte är baksidan. Vad har det med solen att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden tillbaka efter rensning. Håller oss till båtar och i detta fall till Kungsholm.

 

Min far jobbade som ung på Gripsholm så jag är också förtjust i denna historia.

 

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen ska det vara den "gamla Finnbodakajen" som är aktuell. Tittar på alla tillgängliga sjökort och fattar inte hur och vart faktiskt.. måste ha missat något eller tänker fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Låt oss hålla drömmen levande!

post-102122-0-94881200-1446734522_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta Halmstads Kommun    :rolleyes:

 

Där vet dom att ta vara på gamla skepp    :P

 

Den gamla seglaren i Halmstad såldes för några år sen till Norge

 

Hörde ett intressant föredrag idag om Sjöräddningens insatser i Grekland

http://www.sjoraddning.se/detta-gor-vi/projekt/medelhavet/

"Någon" vill skänka ett 190 m långt fartyg till Sjöräddningen.

Ett av problemen är att det inte finns någon kajplats för henne.

Göteborgs hamn håller på att försvinna till privata intressen som bygger hus på kajerna.

Kryssningsfartygen som kommer hit hyr kajplatser av Volvo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen ska det vara den "gamla Finnbodakajen" som är aktuell. Tittar på alla tillgängliga sjökort och fattar inte hur och vart faktiskt.. måste ha missat något eller tänker fel

Är det nedanför Fogia då, eller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Undrar om det går i lås eller om hon kommer att gå förlorad?

post-102122-0-71369500-1446757552_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...