Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Boh999

Bäst lösning för att se containrar

Rekommendera Poster

Hört man kan koppla äldre radar till 530C åtminstone. Den har idag även ekolod och vindmätare kopplat till sig, samt autohelm autopilot.

 

Några tips på beg radar?

 

Skippa AIS kanske, dyrt med transponder och får inte in i navigatorn så jag trycka på båtar för att ropa upp dem. Sen antennproblematik.

 

Funderar på att sälja min "PC" radar.

Säljer den med PC programvara och sjökort i BSB-format.

Ge ett bud, nedmontering av dej efter provkörning i Blöteborg.

http://lasselundell.se/pcnav.html

AIS haver jag kört med VHFens "nödantenn".

post-52966-0-41622200-1446239677_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs! Lasse-L's världsberömda hållare till den bärbara VHFen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs! Lasse-L's världsberömda hållare till den bärbara VHFen.

 

B)

Nästan rätt den är för GPSen

Det "gröna" är reservantenn till VHFen som här är kopplad till AISen

post-52966-0-57473600-1446277261_thumb.jpg

 

VHFens hållare skiljer sej mycket konstruktionsmässigt.

post-52966-0-04098000-1446277377.jpg

 

Stor möda fick läggas ned för att i en Grekisk sopcontainer hitta materialet till dessa avancerade prudukter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Obs! Lasse-L's världsberömda hållare till den bärbara VHFen.

 

B)

Nästan rätt den är för GPSen

Det "gröna" är reservantenn till VHFen som här är kopplad till AISen

attachicon.gifGPS027.jpg

 

VHFens hållare skiljer sej mycket konstruktionsmässigt.

attachicon.gifVHF.jpg

 

Stor möda fick läggas ned för att i en Grekisk sopcontainer hitta materialet till dessa avancerade prudukter.

 

 

Vad använde du för avancerad elektronisk metod för att hitta containern.

 

Du får försöka att svara på ett enkelt sätt - annars blir det rena grekiskan för en annan.  :huh:

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En naiv tanke. Det finns ju stävskydd i metall. Kan man inte sätta dit ett sådant modell "jättestort" (d v s kanske hela stäven samt en meter åt varje sida bakåt)? Det borde väl kunna ta upp värre smällar än vad hårdplast kan göra ??????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En naiv tanke. Det finns ju stävskydd i metall. Kan man inte sätta dit ett sådant modell "jättestort" (d v s kanske hela stäven samt en meter åt varje sida bakåt)? Det borde väl kunna ta upp värre smällar än vad hårdplast kan göra ??????

Man kan ju också köpa en rejäl båt :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Sannolikheten att segla på en container är betydligt mindre än att möta en rattfull bilist på fel sida av vägen" sägs det.

Det finns nog bara två sätt att eliminera risken: Låg fart eller stanna hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Sannolikheten att segla på en container är betydligt mindre än att möta en rattfull bilist på fel sida av vägen" sägs det.

Det finns nog bara två sätt att eliminera risken: Låg fart eller stanna hemma.

 

Fast i Engelska kanalen eller nån annan stans på världshaven är det väl större risk att segla på en container än att möta en rattfull bilist oavasett på vilken sida av farleden han kör.

 

post-106994-0-09429900-1446546281.jpg

 

(bilden troligtvis stulet på nätet via en okänd MG-skribent!?)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju också köpa en rejäl båt :)

 

 

 

Intressant film!

När de seglar på vågbrytaren så ser det dock ut som att det är kölen som tar i.

Jag antar att en container motsvarar tvärstopp mot fören. Det hade varit intressant att se hur det hade gått. Likaledes hade jag velat se hur båten är byggd invändigt för att tåla detta.

 

När jag nu hade rivit ur inredningen i min båt så kom jag åt hela "spetsen" på skrovet invändigt.

Jag spacklade i med epoxi och lade några lager glasfiber över och skapade därigenom en slags homogen, glasfiberarmerad trekantsbalk i skrovets framkant. Jag har svårt att bedömma hur mycket starkare det blir men det känns bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man seglar på en container, så är det inte alls säkert att man seglar på med fören. Man kan lika gärna träffa ett hörn på containern kranbalksvis om styrbord nån dm under vattenlinjen, som den stålbåt jag reffererade till ett av mina inlägg ovan.

 

För en plast eller träbåt betyder det med all sannolikhet en ganska betydande skada.

 

Skall man stålsko en plastbåt bör det nog åtminstone minst va på den främre tredjedelen och då kan man väl lika gärna stålsko resten också - eller redan från början köpa sig en stålbåt.

 

Stålbåtar håller ju dessutom betydligt bättre om de blir ståendes och gnaga på ett korallrev - än plastbåtar. 

 

Det finns faror till havs – det finns faror på land
det finns faror i vattnet och faror på strand.
Det finns faror i syd – det finns faror i nord
det finns fartyg med farliga mänskor ombord.
Det finns farliga män – det finns farliga kvinns...................................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Sannolikheten att segla på en container är betydligt mindre än att möta en rattfull bilist på fel sida av vägen" sägs det.

Det finns nog bara två sätt att eliminera risken: Låg fart eller stanna hemma.

 

Fast i Engelska kanalen eller nån annan stans på världshaven är det väl större risk att segla på en container än att möta en rattfull bilist oavasett på vilken sida av farleden han kör.

 

attachicon.gifpost-53310-0-15272900-1407908492.jpg

 

(bilden troligtvis stulet på nätet via en okänd MG-skribent!?)

 

 

Jag trodde det var din båt innan jag torkade av glasögonen men nu ser jag att är fel färg ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En naiv tanke. Det finns ju stävskydd i metall. Kan man inte sätta dit ett sådant modell "jättestort" (d v s kanske hela stäven samt en meter åt varje sida bakåt)? Det borde väl kunna ta upp värre smällar än vad hårdplast kan göra ??????

Man kan ju också köpa en rejäl båt :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=rvxhQO4pw2E

Jomenvisst. Det är ju alltid en lösning att sälja den båt man har och köpa den bästa dyraste båten. Att inte fler tänker på det. Själv tycker jag att det är jobbigt på flyget när stolsgrannen råkar nudda min armbåge vid armstödet. Jag funderar på ett privatjet nu.

 

Men, givet att man av pekuniära skäl är förhindrad att köpa sig bort från problemet, kan man då på ett enklare sätt förbättra sin crashtestförmåga???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta är nog att få en containerhörna in i sidan. Hur skyddar man sig från att öppnas som en konservburk annat än genom att stanna hemma?

 

Man skulle kunna förstärka borden med några lager kevlar eller andra starka fibrer. En nyare båt med två ganska tunna lager fiber på varsin sida av något distansmaterial borde väl vara känsligare mot vassa hörnor.

 

En båt med för som lutar inåt bör klara sig rätt bra eftersom båten glider upp på containern vid en kollision medan en rak för ger tvärstopp. Även om båten klarar sig flytande lär besättning behöva en hel del vård. Även fören bör ju gå att förstärka med lämplig fiber och plast.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I inlägget näst högst upp på denna sida länkade jag till ett test av nödreparation. Det går inte att skydda sig mot att få en meterlång reva i vattenlinjen av ett containerhörn men om man har förberett sig på hur man skall täta läckan så har man nog gjort vad man kan.

I min båt har jag sett till att hela skrovet invändigt går att komma åt om det behövs. Min kompis båt har innerliner som gör att man ev. kan se vatten i vinkylen (det som på äldre båtar var kölsvin) men det behövs nog motorsåg för att ens kunna hitta läckan, än mindre täta den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan man lägger ner för mycket energi på att förstärka sin båt bör man nog göra en riskanalys.

 

Sen är det alltid bra material för läcktätning. Några lättviktspresenningar typ 2x3 m med isplitsade tampar är alltid bra att ha ombord, inte bara för att täta hål efter containers utan för att täcka hålet efter en trasig lucka. Eller bara som regnskydd över sittbrunnen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tråden har gått från att upptäcka container till att hindra båten att sjunka med "tätning"

Familjen jag ref. till hade bara ett par minuter på sig. Undrar vem som yrvaken/nyvaken fixar tätningen på den korta tiden.

 

Lösningen, om man nu skall byta båt är katamaran, de flyter även vattenfyllda. I vart fall de moderna, pratar inte om hemmabyggen fårn 60-70 talet.

 

Men bästa lösningen är att undvika att segla på dem. Åter till detektorn. Hur skall den fungera? Vilken princip? Sonar? Som går i ytan, strax under ytan? Då menar jag inte vanlig framåtseende ekolod. Eller nått annat?

 

Sen även om riskerna är noll så vill jag inte vara med om att båten sjunker under fötterna på mig, hemska tanke. Så en "manick" som kan varna för en container skulle jag investera i, i synnerhet om den kostar mindre än Epirben, då slipper man ju den...nåja...nästan....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Men bästa lösningen är att undvika att segla på dem. Åter till detektorn. Hur skall den fungera? Vilken princip? Sonar? Som går i ytan, strax under ytan? Då menar jag inte vanlig framåtseende ekolod. Eller nått annat?

...

Jag tror det är ett svårlöst mätproblem, men kanske inte helt omöjligt. Vist, det finns teknik, men verkligheten ställer till problem.

  • Båten gunga så "Tekniken" måste hela tiden veta att den tittar just under vattenytan och inte upp genom ytan eller ner mot botten.

     

  • När det är höga vågor så måste "Tekniken" veta när det är lämpligt att "titta". På vågtopparna ser "Tekniken" ju bara ut i luften och i vågdalarna ser "Tekniken" kanske under en ev. container.

     

  • "Tekniken" måste klara av att se ganska långt så att man får rimlig tid för att väja när man seglar i upp mot12 knop (6 m/s).

Om det finns en lösning på detta så är det en relativt dyr lösning tror jag. Vissa risker får man leva med och containrar på världshaven är en sådan risk.

 

Det flyter också omkring timmerstockar och grövre virke som tappats i havet, eller helt enkelt släppts av från fartyg i storm för att fartyget inte ska hamna i sjönöd. Även detta timmer/virke kan ge stora skador på en fritidsbåt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bat-tappade-50-kubikmeter-timmer/

 

Det är farligt att leva!

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant men inte övertygande när det gäller att upptäcka containrar i hög sjö i tillräckligt god tid.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...