Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
calle_p40

ändra namn på båt, otur?

Rekommendera Poster

Hej köpte båt i augusti som heter ambi sen den var ny (1973), jag tänkte först att jag skulle byta namn men fick höra att namnlösa båtar och båtar som man byrer namn på betyder otur.

Skulle ni behållt namnet eller byta?

Vad anser ni angående scrock?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta namn har inte inneburit några som helst problem med mina båtar. Det är bara skrock!

De flesta stora fartyg byter namn när de byter ägare nuförtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför byta..?

bara en idé jag fick, behåller namnet men blev nyfiken bara om det stämmer att det ska betyda otur :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Varför byta, bra fråga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har nog aldrig varit speciellt skrockfulla i vår familj så att byta namn på våra båtar har varit rätt självklart att göra när vi inte har gillat namnet. Den första ruffade segelbåt som vi hade var en Crescent Skipper. Den var en specialvariant som hade extra fönster på långsidorna som var runda samt en fin namnskylt i trä där det stod Slocum. Givetvis så tänkte jag direkt på den berömda världsomseglaren Joshua Slocum så och han ät ju värd att komma ihåg.

Sedan bytte vi upp oss till en IF som hette Lucia. Vår segelbåt ville vi inte skulle förknippas med vinter så vad skulle då istället heta? Vår dotter kallade vi för gumman i   de mest ömsinta stunderna när hon var riktigt liten. Vi älskade ju vår nya båt, samt ville att hon skulle ha en kvinnlig touch i sitt namn, så Gumman fick det bli :) Vi hade ofta en röd optimistjolle på släp som vi seglade med i natur och gästhamnar och hon fick givetvis heta Lilla Gumman. 1998 bytte vi upp oss och köpte en S30:a som vi har än i dag. Den hette Cherry vilket vi inte tyckte var så roligt. Efter lite funderingar och rådslag i familjen så kom vi till slut överens om att hon skulle få heta Stora Gumman :)

Cirkeln känns sluten och vi har inga planer på att byte vare sig båt eller namn.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den heter ambi idag så kan du ju bara sätta ett B framför :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...