Botved 94 Postad 27 Oktober , 2015 (redigerade) Att låta slangarna gå upp i en båge och montera ett T rör i stället för en vacumventil har jag förstått att flera gjort. Varför måste slangarna gå upp i en båge? Räcker det inte med att bara en slang går upp ifrån ett T rör direkt där vattnet går ur motorn och in i avgaserna? Missar jag något? Redigerad 27 Oktober , 2015 av Botved Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 28 Oktober , 2015 Ja, du missar å missade. Missade fysikletionen då man visar hävert verkan mesd slangar. Hävertverkan gör att vattnet kan passera genom den högt placerad ∩ fomade böjen å rinner ut. Men ventilen i toppen öppnar å då upphör hävertverkan vattnet utifrån sugs inte in genom häverten å dränker motorn bakvägen. Häverten är alltså grejen å inte T röret. Den kan med klurig dragning ersätta vakumventilen. OBS detta gäller endast motorer med utlop under vattenlinjen..Över vattenlinjen äre bara att släppa ut avgaserna å kylvattnet utan ∩ bågen. Min motor har utlopp över vattenlinjen men jag har dragit avgasslangen i en ∩ ändå. Slipper få in vågor som trycker på när båten ligger stilla utan att motorn är igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 28 Oktober , 2015 Jag missade nog den lektionen. Får försöka få upp bägge slangarna. Problemet är väl inte var avgaserna går ut? Problemet är väl om vattnet går igenom sjövattenimpellern (känns tveksamt) och sedan fortsätter rinna ut i avgasslangen och fylla upp till det rinner bakvägen in i motorn? Avgasutblåset sitter högre än motorn i denna båt med en vattenssmlare närmast motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 28 Oktober , 2015 Jag tror att det är Kalman som har missat lite vad det gäller vacuumventiler. De sitter ju inte på avgasslangen, utan någonstans efter sjövattenpumpen. Antingen direkt efter pumpen, eller mellan motorns utlopp och avgaskröken. Den sitter högt över vattenlinjen, och funktionen är att den ska hindra vatten att läcka förbi impellern, gå genom motorn eller värmeväxlaren och in i avgassystemet via avgaskröken, när motorn inte går. Om man alltid stänger vattenintaget när motorn stoppats, behöver man ingen vacuumventil. Om avgaserna går ut under vattenlinjen, vilket är ovanligt, eller över spelar ingen roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 28 Oktober , 2015 Så menar jag att det är, missade dock fysiklektionen så T-röret får nog hamna högt och skvallerstrålen ut i sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Oktober , 2015 Som Rollen skriver. När den varma motorn svalnar blir det undertryck som kan suga upp vatten i avgaslimpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 28 Oktober , 2015 Men borde den inte suga in luft då om det finns en öppen slang före avgasböjen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Oktober , 2015 Men borde den inte suga in luft då om det finns en öppen slang före avgasböjen? Jo men ofta finns det en vattensamlare som kan fungera som ett vattenlås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 28 Oktober , 2015 Men vattenlåset sitter ju i vsttensamlaren eftr motorn, det är ju problem om den fylls upp vilket man ju vill undvika mha vacumventil eller T med skvallerstråle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Oktober , 2015 Vattensamlarens uppgift är att ta hand om det vatten som kan finnas i avgasslangen men när det står en del vatten i vattensamlaren så kan inte luft passera. Blir det vakuum så kommer vatten att sugas in genom vattenintaget. Det är detta vakuumventilen ska förhindra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 29 Oktober , 2015 (redigerade) Sätter du ett T-rör på avgasslangen efter kyllimpan med en slang som mynnar ut ovanför vattenytan, den behöver inte vara speciellt grov, så kan det inte suga in vatten i motorn då det hellre suger in luft via slangen. . Det satt så original på MD21B i min förra båt. Uttaget till luftslangen satt på avgaskröken. Du behöver inte heller ha slangen i en båge om inte både kyllimpa, slang och utblås är under vattenytan, då måste du dra så någon del av slangen kommer över vattenytan. Annars så kan ju vattnet rinna in i motorn. Så jag kan inte se att du missade något i ditt första inlägg. Redigerad 29 Oktober , 2015 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 29 Oktober , 2015 Jag tror att det är Kalman som har missat lite vad det gäller vacuumventiler. De sitter ju inte på avgasslangen, utan någonstans efter sjövattenpumpen. Antingen direkt efter pumpen, eller mellan motorns utlopp och avgaskröken. Den sitter högt över vattenlinjen, och funktionen är att den ska hindra vatten att läcka förbi impellern, gå genom motorn eller värmeväxlaren och in i avgassystemet via avgaskröken, när motorn inte går. Om man alltid stänger vattenintaget när motorn stoppats, behöver man ingen vacuumventil. Om avgaserna går ut under vattenlinjen, vilket är ovanligt, eller över spelar ingen roll. Så tänker jag mig också det hela. För att inte få baksug i tex länspumpsledingar, kan man ju dra upp slangen i en båge och borra ett litet hål på toppen. Det blir ju på trycksidan av pumpen, men när pumptrycket upphör sug det ju in luft i hålet och förhindra det kan uppstå ett baksug. Så tänker jag mig även funktionen av en vakumventil även om ventilen sitter på impellerns sugsida och att det inte sprutar vatten från vakumventilen. Jag fick flytta upp vakumventilen en bit för att den skulle fungera efter att jag installerat en ny motor och en ny vakumventil. Satte den från början en aning lågt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 29 Oktober , 2015 Det verkar råda en viss förvirring när det gäller vacuumventilen. Vacuumventil behövs bara om avgaskröken ligger nära eller under vattenlinjen. Om man inte har ventilen kan vatten läcka förbi impellern, rinna genom motorn, eller värmeväxlaren, om motorn är färskvattenkyld, för att sedan via avgaskröken rinna in i avgasslangen och fylla den med vatten tills vatten rinner in i någon cylinder via en öppen avgasventil. Att sätta någon form av ventil på avgasledningen hjälper inte. Visst kan vatten komma bakvägen om avgassystemet är felkonstruerat, till exempel om avgasutsläppet ligger nära vattenlinjen, och det inte finns någon svanhals, men då hjälper ingen ventil på avgasledningen. Vattnet rinner in ändå. Anslutningen på avgaskröken som Riro nämner har inget med vatteninträngning att göra. Det är en by passledning för att minska avgasmottrycket, speciellt vid backning. Att sätta ventilen på pumpens sugsida som Tallatha nämner är ingen bra idé. Då suger ju pumpen luft. Jag vet de som har dragit upp en slang högt över vattenlinjen och monterat ett T-rör, och ett skvallerrör ner i självlänsen. Då får man ju en indikation på att sjövattensystemet fungerar, men det kan bli ett irriterande slurpande . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 29 Oktober , 2015 Att sätta ventilen på pumpens sugsida som Tallatha nämner är ingen bra idé. Då suger ju pumpen luft. Jag vet de som har dragit upp en slang högt över vattenlinjen och monterat ett T-rör, och ett skvallerrör ner i självlänsen. Då får man ju en indikation på att sjövattensystemet fungerar, men det kan bli ett irriterande slurpande . Min vakumventil har installerats av den installatör som installerade motorn. Det är möjligt att vakumventilen sitter efter impellern och att det bara är sjövattenfiltret som sitter före. Jag flyttade vakumventilen pga att montören satt den på ett ställe där den inte kunde sitta pga ett nödvändigt ombyggnad av inredet efter motorbytet. Efter att jag flyttat vakumventilen kom ventilen lägre än den satt tidigare pga slangarnas längd och den fungerade inte tillfredställande. Flyttade upp den en bit med längre slangar och sen har den fungerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Oktober , 2015 "Det verkar råda en viss förvirring när det gäller vakuumventilen" Jo det kan man lugnt säga "Vacuumventil behövs bara om avgaskröken ligger nära eller under vattenlinjen" Nej, vakuumventilen/vakuumbrytare behövs alltid om motorn ligger i eller under vattenlinjen. När det ställer sig vatten i vattensamlaren så finns det ingen möjlighet för luft att bryta en ev hävertverkan. Om man inte har ventilen kan vatten läcka förbi impellern, rinna genom motorn, eller värmeväxlaren, om motorn är färskvattenkyld, för att sedan via avgaskröken rinna in i avgasslangen och fylla den med vatten tills vatten rinner in i någon cylinder via en öppen avgasventil. Anledningen till att vatten läcker förbi impellern är att det bildas vakuum i avgasdelen när den svalnar. Att sätta någon form av ventil på avgasledningen hjälper inte. Visst kan vatten komma bakvägen om avgassystemet är felkonstruerat, till exempel om avgasutsläppet ligger nära vattenlinjen, och det inte finns någon svanhals, men då hjälper ingen ventil på avgasledningen. Vattnet rinner in ändå. Man kan ha ventil på avgasutsläppet men då måste man också stänga vattentaget, helst innan motorn stoppas. Sågjords alltid fiskegubbarna förr. Anslutningen på avgaskröken som Riro nämner har inget med vatteninträngning att göra. Det är en by passledning för att minska avgasmottrycket, speciellt vid backning. Det blir som ett extra avgasrör men utan vattensamlare och då behövs inte vakuumventilen. Att sätta ventilen på pumpens sugsida som Tallatha nämner är ingen bra idé. Då suger ju pumpen luft. Ändå är det många båtar där varvet gjort så. Vattenpumpen sitter ofta under vattenlinjen, mängden luft som kan sugas in är försumbar. Eftersom det är undertryck i sugledningen kommer inte skit att sätta igen vakuumventilen vilket annars är vanligt. Men obs, det ska vara en vakuumventil, inte bara ett T-rör. "Jag vet de som har dragit upp en slang högt över vattenlinjen och monterat ett T-rör, och ett skvallerrör ner i självlänsen. Då får man ju en indikation på att sjövattensystemet fungerar, men det kan bli ett irriterande slurpande" Så har jag det, plockade bort packningen i bef vakuumventil och satt på en 5 mm slang. Hålet i ventilen är ca 1 mm. Något "irriterande slurpande" har jag inte hört men det kan bero på att motorn oftast är igång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 30 Oktober , 2015 Oj, här kom det många bud. Nu blir jag nästan osäker själv. På min båt/motor så går det ett rör från impellern till kylkanalerna, sjövattenkyld. På ett annat ställe så kommer det uppvärmda kylvattnet ut genom ett rör å det röret går original rakt ut i sjön. Jag hade fasta-hårda agvasrör. Ersatte dem med avgasrör av gummi.Byggde om till vattenkylda avgaser. Svetsade en röstos på agvaskröken där jag låter "returvattnet" spruta in å blanda sig med avgaserna. Gummiavgasröret som nu innehåller även kylvatten går sedan neråt till en stor "uppsamlare" /ljuddämpare. Ett tjockt gummirör, diam ca 17 cm å ca 30 cm långt. Gavlarna av pålåt. Avgasröret av gummi går sedan vidare ut genom akterspegeln ovanom vattenlinjen.(In/utlopp sitter på olika höjd) För att inte få in vatten bakvägen om en våg trycker på går avgasslangen upp mot däck i en båge. Det blir alltid vatten kvar i ljuddäparen/"uppsamlaren". Vid undertryck eller om en våg pressar in vatten genom akterspegeln /utsläppet så kan det uppstå en hävertverkan så att vattnet fortsätter in i motorn vi avgasventilerna. Detta om motorn ligger under vattenlinjen Det är därför man drar upp avgasröret i en båge som ett ∩ med en vacumventil på toppen. Det var detta jag trodde mig förklara å veta. Tydligen finns det andra orsaker/förklaringar/funktioner. Så jag lägger mig för jag vet inte vilka/vad som avses i så fall. Hur det skulle komma in vatten genom impellern när den står stilla å pressa sig in in motorn å genom alla kylkanaler å sedan via avgaskröken tillbaka in i via ventilerna till motorns inre, det kan jag inte förstå. Men om det skulle kunna ske så äre väl bara att stänga kranen till kylvattenintaget. Min motor ligger som sagt aningen över vattenlinjen så detta kan inte uppstå. Har man värmeväxlare å kyler med sjövatten så måste det uppvärmda sjövattnet ta vägen nånstans efter värmeväxlaren. Hur man har kopplat det vidare där, därom kan jag intet veta, antar det finns många olika system/lösningar. Ett är att använda till att värma upp båten. Kanske via en värmeväxlare til attl värma duschvatten? Om man nu inte har "stor" båt med egen varmvattenberedare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 30 Oktober , 2015 "Hur det skulle komma in vatten genom impellern när den står stilla å pressa sig in in motorn å genom alla kylkanaler å sedan via avgaskröken tillbaka in i via ventilerna till motorns inre, det kan jag inte förstå. Men om det skulle kunna ske så äre väl bara att stänga kranen till kylvattenintaget. Min motor ligger som sagt aningen över vattenlinjen så detta kan inte uppstå" Trodde jag inte heller före jag fick in vatten i cylindrarna den vägen. Kyllimpan låg strax under vattenlinjen men vägen dit gick genom vattenfiltret som satt ovan vattenlinjen, vidare genom backslaget, oljekylaren, impellerpumpen samt värmeväxlare och upp till kyllimpan. Löste det genom att dra en slang efter pumpen som gick i en båge över vattenlinjen med en vacumventil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 Oktober , 2015 Impellerpumpen är en pump och ingen tätning! Den håller inte mot/tätar för varken sjövattnet eller det kommunala vattnet i trädgårdsslangen! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Oktober , 2015 Prova att suga med munnen på impellerpumpens trycksida med öppen bottenventil. Det går ganska lätt att suga in vatten, i synnerhet när intaget sitter en halvmeter under vattenytan. En del kanske borde fundera på varför det heter just "vakuumventil" och hur vakuum kan uppstå. För att förhindra hävertverkan hos en toalett har man en hävertbrytare eller ventilerad böj, till motorn har man en vakuumventl. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 2 November , 2015 Ojvåj.......finns det olika konstruktioner på pump med gummi-impeller? För på min så böjs bladen - resp rätas ut å det är den rörelsen som öppnar stänger utrymmena så det bildas ett undertryck där vattnet kan pressas in. Lite som Wankelmotorns kolvar. Sedan skyfflar bladen/trycker ut det i nästa hål-utloppet. Å i den impellerpumpen kommer det inte in vatten om den står stilla. Inloppet ligger i båtens mitt ca ½ m under vattenytan. Men annars äre väl att göra som en del gjorde förr. Stänga kranen till inloppet strax innan man stoppar motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 November , 2015 Men annars äre väl att göra som en del gjorde förr. Stänga kranen till inloppet strax innan man stoppar motorn. Förr. Jag stänger alltid bottenkranen, medelst ett kasserat reglage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 2 November , 2015 Prova att suga med munnen på impellerpumpens trycksida med öppen bottenventil. Det går ganska lätt att suga in vatten, i synnerhet när intaget sitter en halvmeter under vattenytan. En del kanske borde fundera på varför det heter just "vakuumventil" och hur vakuum kan uppstå. För att förhindra hävertverkan hos en toalett har man en hävertbrytare eller ventilerad böj, till motorn har man en vakuumventl. Vad är skillnaden på hävertbrytare/ventilerad böj och vakuumventil? Trodde alla släppte in luft vid undertryck och tätade vid övertryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 November , 2015 "Vad är skillnaden på hävertbrytare/ventilerad böj och vakuumventil? Trodde alla släppte in luft vid undertryck och tätade vid övertryck." Ja det kan man tycka men en ventilerad böj kan vara bara ha ett hål men vakuumventilen innehåller en "backventil". Benämningen "hävertbrytare" verkar användas för båda typerna. Om man sätter en vakuumventil på pumpens sugsida så krävs det ett visst undertryck för att den ska släppa in luft, det undertrycket uppstår inte när om intaget sitter en bit under vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 November , 2015 Jag ser att det är många som tror att impellern stoppar inträngande vatten när den står stilla. Om vi gör en jämförelse med en radialtätning, packbox, stefatätning eller vad nu ni vill kalla detaljen. För att den ska täta måste axelns yta vara helt fri från skador helt slät, tätningens läpp eller läppar måste vara skurna till en helt perfekt yta, läpparna/läppen trycks mot axeln med en spiralfjäder. Jag föreslår att dom som tror att impellern ska hålla tätt kollar locket på impellerpumpen, är det slätt där impellern ska täta? Ett litet tips, locket kan vändas med utsidan in när det blivit för spårigt. Kolla impellern, där är inga perfekta ytor, gjutskägg runt hela. Impellern har bara spänsten i läpparna som "håller emot" Detta är min personliga åsikt och det står var och en fritt att ta till sig eller förkasta. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 4 November , 2015 Du kan ha rätt i allt du skrev utom att locket går att vända, inte på min, För på utsidan är det en massa stämplar i godset mm. Medan insidan är planslipad. Sedan äre en massa fett där som hjälper till att täta förutom att smörja. Tja, sedan äre inga fjädrar som trycker utan det är gummit som pressas ihop av locket duktigt. Å vridaxeln har en vanlig hederlig sk packbox, Siemering, så där kommer det varken ut eller in. Men de finslipade/putsade ytorna bättre förr? Ingen Kinamotor. Å dessutom för säkerhets skull så sitter min impeller/pump över vattenlinjen så jag får inte in vatten den vägen om den står stilla. Å trycksidans rör går uppåt till kylkanalerna i blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser