Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Gäst MaxSchmeling

Underligt; 2 komp lack

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Förra året tog jag ner båtens aningen pretentiösa mahognyskyltar och slipade ner dessa. Lade ner ett rätt stort jobb och fick bort all lack. Därefter lades 7 lager 2-komponents lack på och efter en säsong ser ena skylten ut såhär. Det man först tänker på är kasst underarbete eller alldeles för få lager lack men eftersom jag själv har gjort jobbet så går detta bort. Ni som är färgteoretiker (?) kanske kan ge svaret på hur det kan bli så efter en sommar.

Nu har jag tagit ner skylten... (den raden gillade säkert vissa ;) ) och skall göra jobbet ... igen!

post-102122-0-92610700-1445950776_thumb.jpg

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är skylten sol blekt , kan det bero på att 2K.lack har dåligt UV. skydd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

7 lager låter som 5 för mycket med 2K. Två lager brukar rekommenderas, annars blir det plastinbakat trä med tjocka 2 K lackerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

7 lager låter som 5 för mycket med 2K. Två lager brukar rekommenderas, annars blir det plastinbakat trä med tjocka 2 K lackerna.

International säger 2 till 5 lager, så 7 lager är ju inte så helt fel - och det drabbar ju ingen fattig.

När jag har målat med tvåkomponents lack - tex ett skrov, bukar ytan bli finare för varje lager man lägger på - har dock aldrig haft tid eller råd att lägga på 7 lager.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade du betsat träet innan lack?

Nu var det målning av ett plastskrov med vit färg som jag tänkte på.

Fast jag har betsat trä innan jag lackat, men kanske aldrig med tvåkomponentslack och inte i båtsammanhang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut som om det släpper in mot de vita bokstäverna. Är det så?

Isf skulle jag gissa att den kanten inte blivit lackad eller så har den vita färgen reagerat med lacken.

Skulle inte tro att det antalet lager som är problemet.

Trist är det hursomhelst. Du brukar ju vara noggrann!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Det ser ut som om det släpper in mot de vita bokstäverna. Är det så?

Isf skulle jag gissa att den kanten inte blivit lackad eller så har den vita färgen reagerat med lacken.

Skulle inte tro att det antalet lager som är problemet.

Trist är det hursomhelst. Du brukar ju vara noggrann!

Det släpper mot bokstäverna så det blir att göra om. Knepigt problem faktiskt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för färg som du målat bokstäverna med?

Är den "kompatibel" med lacken?

Kolla med tillverkaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl det klassiska, att det inte blir tätt mellan fernissan och lacken som använts till bokstäverna. Det blir lätt en microspricka där eftersom man inte vill få ut fernissa i den vita färgen. Fukten tränger in i sprickan och in under trät.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast jag skulle lacka hela biten och sedan lägga på en vit färg i namnet ovanpå lacken. Men då vill det till att färgerna funkar ihop. Därför: kolla med tillverkaren!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Bokstäverna är också 2-komp och allt är målat på en enda gång. Att lägga i färgen till bokstäverna efteråt är dömt att misslyckas...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och likväl är det i den skarpa kanten som fukten krupit in.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur sitter bokstäverna fast? Är det ett alternativ att lossa dom och lacka bräda och bokstäver för sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Och likväl är det i den skarpa kanten som fukten krupit in.

/B

Korrekt!

Kanske är det så att det finns en slags "teoretisk lag" som kan förklara att färg/lack som målas över en kant har tendens att dra sig tillbaka och att just denna skarpa 90-graders kant (bokstäverna är alltså infrästa på ca 6 mm djup) inte täcks på samma sätt som övriga ytan.

Ett I-landsproblem, javisst, men ändå liksom lite intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag tänkt göra samma sak på min lilla båt väntar jag också intresserat på "rätt" svar, men eftersom båten ännu inte hittat hem och jag sitter på jobbet och har trist kommer jag istället med en ide till arbetsgång.

Ett eller två lager utan färg på hela biten inklusive bokstäverna. Sedan ett eller två färgade lager enbart i de urfrästa bokstäverna. Sen ytterligare ett eller ett par ofärgade lager över alltihopa.

Borde väl ta bort problemet med "släpp" vid den skarpa kanten, speciellt om man klarar av att inte dra upp den vita färgen hela vägen upp till radien.

Tills nån kommer på en bättre lösning är det så jag planerar att göra.

/F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Eftersom jag tänkt göra samma sak på min lilla båt väntar jag också intresserat på "rätt" svar, men eftersom båten ännu inte hittat hem och jag sitter på jobbet och har trist kommer jag istället med en ide till arbetsgång.

Ett eller två lager utan färg på hela biten inklusive bokstäverna. Sedan ett eller två färgade lager enbart i de urfrästa bokstäverna. Sen ytterligare ett eller ett par ofärgade lager över alltihopa.

Borde väl ta bort problemet med "släpp" vid den skarpa kanten, speciellt om man klarar av att inte dra upp den vita färgen hela vägen upp till radien.

Tills nån kommer på en bättre lösning är det så jag planerar att göra.

/F

:) Another way to do it!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

And here we go again!

Vilken tur att när detta trista arbete skulle göras var det blå himmel och strålande solsken. Fan, jag tror Gud är motorbåtskille...

P.s. Om han än finns förståss...

post-102122-0-62328500-1446056128_thumb.jpg

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...