Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
kramboken

Lite vägvisning tack :)

Rekommendera Poster

Jo, jag skall köpa ett vanligt biltema båtbatteri, o sedan koppla in stereo o.s.v... går det med en vanlig stereo som man har i huset ? Alltså, inge bilstereo .. sen så vad för kablar ? Kan ja tänkas ha nån sån kabel hemma ? Ja skulle helt enkelt vilja ha en guide som jag kan gå efter.. Tacksam för alla svar!! // Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Hej, Det som är viktigt vid val av stereo är att den kan drivas av just 12volt (bilbatteri) sen beror det ju helt p åvad för slags båt du har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! En hemmastereo går på 230v och ditt batteri leverar 12v. Men med en omvandlare ska det väl kunna tänkas gå. Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej. Ja, då kan ja ju inte ta en vanlig stereo. kan inte något om hur ja skall sätta på en omkopplare.. får väl åka till skroten o titta efter . Jag har en liten snipa bara, i trä.. inget speciellt.. byggt själv o.s.v...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars kan du alltid leta www.blocket.se . Där kan du hitta en bra bilstereo för ett par hundralappar. Har du ingen bild på din båt som du kan lägga upp? Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst oscar

Jo, ska leta där. Nej inte just nu, men ska ta imorgon kanske. Måste få tag på en kamera :) men ska nog fixxa sig. Den renoveras just nu också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att högtalarna ska klara av en marin miljö. Inte bara direkt vatten, utan fukt som finns i båten. Marin högtalare funkar bäst ihop med en vanlig bilstereo. Jag hade gärna satt in en stereo i min båt, men jag har ingen plats.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej. .hmm, då kan man alltså inte ha vanliga bilhögtalare ? :/ Vart kan man få tag på marin högtalare då ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå! Bilstereo är nog ett måste, annars måste du köpa en växelriktare med sinusvåg till den vanliga hemmastereon och dom är svin dyra. Alternativet där är att hitta en stereo med 12v matning, dom är oftast av Midi eller Mini typ eller bärbara. Så billigast och bäst är trots allt bilstereon. Moderna bilstereo högtalare med högtalarkoner av polypropylen eller liknande material (ej papp) fungerar utmärkt att ha inne i båten. Däremot om du skall ha dom ute så att dom kan bli översköljda med saltvatten så håller dom inte så länge, och då bör du använda marinhögtalare. men dom är oförsvarligt dyra och låter mycket sämre än vanliga bil högtalare. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Ved menar du med en vanlig hemmastereo? Menar du en förstärkare, slutsteg, eller kanske en bergsprängare? I alla dessa fall går det om du först omvandlar 230 V till 12 V. Detta är tekniskt möjligt. Om du avser att koppla in t.ex. en bergsprängare så att den blir portabel så fungerar det också, men mitt tips är att du skaffar dig en vanlig bilstereo och vanliga bilhögtalare. Marinhögtalare har ett bättre skydd mot funkt, men låter betydligt sämre. Prismässigt ligger de runt 800 kr eller mer. Vanliga bilhögtalare fungerar alldeles utmärkt så länge de inte är utsatta för direkt vattenkontakt som t.ex. regn. Och skulle detta trots allt ske så är det inte förenat med någon säkerhetsrisk då det i stort sett bara går en ljudsignal till/från högtalarna. Strömstyrkan som finns där är mariginell. Några viktiga frågor är: 1: Vad ska du koppla in? 2:Vad har du för båt? 3: Var i båten vill du placera stereon? 4: Var i båten vill du placera högtalarna? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roddarn :) tackar för hjärtligt för dina tips. Skall svara på dina frågor nu också bara :) Min båt är en liten snipa, under 2 meter lång. Jag ska koppla in en bilstereo o högtalare. I fram vill jag ha stereon & på sidorna hade ja tänkt o ha högtalarna. Hoppas du kan komma med mera tips :) // Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skämtar du Kramboken? Har du en snipa under 2 meter. Om jag inte minns fel så skulle du ha en större motor till den? Och nu skriver du om stereo. Nej, detta känns inte bra. Antingen håller du på att dribbla eller så är jag galen (det senaste kan jag vara ändå).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Menar du 2 meter bred?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha. Nej nej. inte 2 meter bred, under 2 meter lång. vet inte bredden precis. Min snipa skall ha en ny större båtmotor, 15 hk helst om det nu går för sig. Sen så stereo kanske. ekonomin kan ta emot tyvärr. Båten är väldigt liten. aja, hoppas du fattar nu =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

ska du dränka dig eller sätt inte på en 15 hk på en sån liten båt. om den är så liten som du säger så tycker jag att du ska överväga om du överhuvettaget ska sjösätta den :cry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha. Nej då. Jag har haft den i sjön förut :) Den pallar trycket.. lätt. men en 15 hk kan bli tungt, det håller jag mä om. hur mycket kan en sån väga ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...