Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Gäst Magnus Widell

www.grandrib.se

Rekommendera Poster

Gäst Magnus Widell

Bra site med coola rib-båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gonzo

Låter osannolikt, då RIB-båtar per definition inte är speciellt coola.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Thommy

Tack Gonso och en eloge till Dig för det sanna inlägget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Svar på tal

Lägg av med ointelligenta svar, alla har sin smak och då behöver inte någon jubbelid...t som er svara med något klämmkäckt. Låt det vara kvalite på forumet istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nicke

Osprey båtar kan inte det där med stil och design. Vem köper en ribbåt som ser ut som dessa. för de flesta är designen viktig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jodå

Osprey Rib är ju helt underbara. Föregående talare är väl trött på att bli omåkt av en gummibåt hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en RIB ( en gammal en Weedo) hur som helst så kan jag säga att snygg är den väl inte, men lite cool på sitt vis. Min är lite rough en gammal Rescue. Har inte köpt den för estetiken utan för att jag får en snabb båt (max 48 knop) med helt underbara sjöegenskaper. Visst kan det bli dragigt och blött men det finns ju bra sjökläder. Rib är ett mycket bra alternativ till en konventionell styrpulpetbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle gärna vilja veta fördelarna med gummibåtar. Skulle aldrig kunna tänka mig köpa en gummibåt, men det enda jag vet är att dem är lätta. Jag menar dem är ju inte alltid lätta att ta med sig om man har sisådär 100-200hk på dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Svar på tal

Låter som om Nicke inte har någon smak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen med en RIB är att du får en stadig båt (mycket flytkraft i sidorna), du får en mjuk gång i sjön (bra stötdämpning i luften på sidorna). Det är väl fördelarna om man inte tänker sig bärga folk ur vattnet vilket de flesta av oss inte gör så ofta. Stadigheten ger ju dessutom att de kan ha djupa V-bottnar som ger bra gång i högre sjö. Att de sedan är snabba för att de oftast kan bära stora motorer är kanske både en fördel och en nackdel, det hänger ju väldigt mycket på användaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nicke

Jag gillar RIB och har haft 2 st,Zodac 650 PRO samt ADP ris 500. vad jag menar är att det finns fabrikat som har bra design tillsmammans med bra sjöegenskaper. Skulle aldrig köpa en vanlig plastbåt. Kollla på tex www.tradonia.se modell 5600. RIB for ever!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Svar på tal

Ledsen Nicke men Zodiac är inte RIB det är en badbåt. Och om du tycker att dessa går bra i sjön så tror jag att du får ta dig en tur och provköra lite andra rib-märken, Zodiac är inte kända för att gå bra i sjön men däremot går Zodiac Hurricane bättre i sjön som är deras kommersiella ribar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nicke

Inledande meddlande är coola ribbar och inte sjöegenskaper. Zodiac är mycket snyggare och bekvämare än Osprey etc. samt den går inte så dåligt i sjön heller. och vad är det för något fel på en badbåt, det är ett stort nöje för många att bada när man har en båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Svar på tal

Du har helt rätt, allting grundas på vad det är för användningsområde. Är det bad, fiske m.m. så funkar Zodiac galant och är bekväm för det ändamålet. Skall man ut i de hårda sjön så skall man se sig om på Rupert,Tornado, Osprey, Halmatic, Scorpion m.m. då är de som bäst och man sitter betydligt bekvämare på dessa båtar om det pinar på och går 1-5m sjö. Mycket pga av tyngden i båten samt den grova V-botten som går från för till akter och inte planar ut och har mindre V-botten i aktern. Tur är väl att det finns märken som passar till olika ändamål och olik design som vissa tycker om och andra inte. Vissa gillar Storebro andra gillar Princess, samma sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Svar på tal

Glömde fråga, har du kört, Tornado, Rupert, Osprey eller liknande eftersom du säger att de inte är bekväma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jonas Nilsson

Vad trötsamt att bara höra att Osprey är så jävla bra på denna sajt, de flesta kanske vill ha en båt för familjen och inte åka i 5 meter vågor. Håller med dig att design mm är viktigt för många kunder, inte vilken båt som kan köra i största vågorna. Nicke MC 5600 såg riktigt läcker ut!! Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Svar på tal

Det är ju precis som det skrivs att det är tur att det finns märken för alla människor. Sen handlar det inte om att Osprey är det bästa om du läser alla inlägg, utan även Tornado, Rupert, Halmatic m.m. Bara för att någon gillar Osprey betyder det inte att alla gillar dem men det är ett plank och folk måste ju få säga vad de tycker precis som ni att det inte är den typen av båt ni gillar. Jag är mer åt det kommersiella hållet och föredrar den typen av rib. Alla har sin smak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har en grand S300s med en 25(30)hk går som en trimmad köttbulle toppar 37knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om inte detta är rekord.. Skrattande

Du har lyckats leta reda på en nästan 6 år gammal tråd... eller från trådstarten ca: 8 år  Förvånad

Senast ändrad av Daniel_B | 25 mars 2010 | 21:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...