Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024
Mambo

Eberspächer, smörja fläkt?

Rekommendera Poster

Min Eberspächer D4 airtronic har lite oljud i fläkten, mest då den går på låga varv och då den är nystartad.

Funderar på att åtgärda detta. Det går ju att köpa en ny fläkt men priset, 3100:-, avskräcker så jag funderar på om det finns några alternativ. T.ex att smörja fläkten? Och i så fall med vad? 

Har någon erfarenhet av ämnet och vill dela med sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Symaskinsolja är något universalknep farsan alltid talade varmt om dock verkar det som om du kan ha ett lager som håller på att ge upp i fläkten.

Då har du två alternativ då olja bara kommer hjälpa tillfälligt.

 

Det ena är om du eller någon annan lyckas plocka isär motor och kan byta lagren vid axeln. Momentum(skf) borde ha nya lager om du kan få loss dom gamla.

Det andra är tyvärr att köpa en ny, dock hade jag sonerat typ ebay först. Finns gott om piratvärmare idag som är exakta kopior på webasto,ebersprächer etc.

 

Själv har jag en kopia byggd i ryssland och till den finns reservdelar på ebay, troligtvis finns det även passande till din värmare.

 

Prova först att ge den lite lite olja, hjälper inte det prova att demontera och byta, hjälper inte det får du köpa en ny.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...