markusbroberg 0 Postad 26 Oktober , 2015 Har en B20 som jag inte vet hur jag skall typbestämma. Motornummer: 8257 12129 Drev: 503229 Någon som vet? Mvh Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 26 Oktober , 2015 Hej. Har den en eller två förgasare? Vilken typ av förgasare, Solex eller Stromberg? Det är troligtvis ett 100-drev. Hur lång är oljestickan? Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
markusbroberg 0 Postad 26 Oktober , 2015 (redigerade) Tack för ditt svar Ingemar.Den har en förgasare. Fabrikat är okänt..Oljestickan är väl ca; 30 cm.Bifogar ett par bilder.www.ladda-upp.se/bilder/obwrjvpxxfyieq/www.ladda-upp.se/bilder/uginqwqwzrrmv/www.ladda-upp.se/bilder/kuuxedhysldkq/ Redigerad 26 Oktober , 2015 av markusbroberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
markusbroberg 0 Postad 27 Oktober , 2015 Solex heter förgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 27 Oktober , 2015 Hej. Med den förgasaren kallades motorn AQ 115, men så vitt jag vet fanns den aldrig med 100A-drev utan bara med 100B. Om oljestickan är så lång så är det ett A-drev. Om du lossar slangklämman på bälgen och tittar där inuti så är det ingen vanlig kardanknut utan en rund sak som ser ut som en burk. Det har möjligvis suttit en B 18 i båten tidigare och som bytts ut mot en B 20. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
markusbroberg 0 Postad 27 Oktober , 2015 Ahaaa. Möjligt att min gissning på oljestickan är aningen väl tilltagen. Jag reagerade också på att den var kort. Ska kolla upp knuten. Vet inte ens vilken båtmodell det är:) Tack så mycket för din hjälp. Nu kan jag beställa rätt reservdelar. Ha en fin kväll. /Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Oktober , 2015 Troligtvis är motorn utbytt för den sitter med motorkuddar i framkant vad jag kan se på bilden. Normalt satt B18-20 bara i akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 27 Oktober , 2015 Oljestickan på ett 100B-drev är mycket kortare. 7-8 cm ungefär. Det drevet har betydligt mer olja(3,1L) och det ska vara motorolja. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
markusbroberg 0 Postad 27 Oktober , 2015 Tack igen. Man får lära sig mycket här. Fantastiskt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
markusbroberg 0 Postad 29 Oktober , 2015 Hej. Med den förgasaren kallades motorn AQ 115, men så vitt jag vet fanns den aldrig med 100A-drev utan bara med 100B. Om oljestickan är så lång så är det ett A-drev. Om du lossar slangklämman på bälgen och tittar där inuti så är det ingen vanlig kardanknut utan en rund sak som ser ut som en burk. Det har möjligvis suttit en B 18 i båten tidigare och som bytts ut mot en B 20. Hej igen! Vanlig knut är det. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 29 Oktober , 2015 Om det är en vanlig knut med kors så borde det vara ett 100B. 100A har en så kallad R-zeppaknut vilken har sfäriska kullager som sköter vinklingen. den får också smörjning från drevet. A-drevet har endast två liter olja och en oljepump som fördelar oljan. Har drevet så lång oljesticka som du skrev först så kan det vara ett ihop-plock av flera drev. Har du för litet olja i ett B-drev kan det bli haveri i övre växeln. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
markusbroberg 0 Postad 30 Oktober , 2015 Okej. Ska forska lite mer:) Motorn lyfts ur idag. Tack för hjälpen. /Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser