Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Georg_Ohm

Namnförslag.

Rekommendera Poster

Ett namn som är lite likt "Triton" är "Tritium", dvs 3H (radioaktiv isotop av väte med två neutroner).

"Tungt vatten" passar väl mindre bra om man har fartambitioner?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tungt väte är inte tungt vatten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tritium hittar du knappast mycket av i tungt vatten. Tritium är en radioaktiv isotop av väte, med två neutroner i kärnan. Halveringstiden är några år, så det lilla som finns på jorden lär bara vara neutronsbestrålningsprodukter från andra ämnens sönderfall i närheten.

I tungt vatten är det deuterium, en stabil isotop av väte med en neutron, som ingår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Suck

Håller med. Finns det något mer retfullt än just kunskap?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Britney" är ett namn som många kan reta sig på. Eller "Carola".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sextus Pompeius.

En romersk general som tydligen påstod sig vara Neptunus son (alltså Tritons motsvarighet i den romerska tron).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller Budbäraren. Triton kallades tydligen för havets budbärare "messenger of the sea".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående ämnet. Vad är kosher för placering av namnet? I fören? Bak skuldran? Aktern?

Ja. Eller på styrhyttens sida.

Beror ju lite på hur båten är disponerad, täcks t ex aktern av en utombordare och en badstege kanske det finns lämpligare ställen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj då, vilket engagemang! Tack är ett litet ord i sammanhanget.

Nu skall vi se hur jag kommenterar detta...

Den romerske generalen... tja jag har ju läst alla till svenska översatta Asterixalbum... och det har inom familjen funnits två båtar med namnet "Idefix". Andra seriehundars namn kan jag också tänka mig, kanske inte Ratata, som inte kan skilja på en kanin, en tvål eller en bisonoxe... Bonus Optimus var väl nån annan plymförsedd höjdare i Julles armé...

Budbärare, ja bra, fyndigt, men man måste ha litet djupare(!) kunskaper inom mytologin för att hänga med där. "Havet är djupt" sjöng väl den lilla sjöjungfrun?

Det var väl en krabba och minst en namngiven fisk i den filmen också?

Det där med atomer och dess isotoper känns inte så där jättebra, men om båttypen varit en "Tritium 29" hade det ju kännts mer självklart.

Kosher? Är det månne resultatet av något felstavningsprogram? Annars beror det väl på hur man slaktar sitt lamm...

Nåväl, båten har en stor fin akterspegel som det får plats stora versaler på. Långa namn som "Bianca Castafiore, Milano" skulle kunna få plats. Skall se om jag lyckas länka en bild...

Fram på hytten, över de negativa vindrutorna finns det ett stort överhäng av taket, med en sarg som man också kan förse med en namnbräda, eller självhäftande bokstäver.

Jag är direkt ointresserad av svenska nutida schlagersångerskor, "Ich bin vråla Carola" sjöng salige Robban B, och vi har redan haft en gummibåt med namnet "Barabara", nuvarande gummibåt heter "Namnlös ll". Carola är väl relativt snygg att se på, och hon sjöner ju bra, men rent kognitivt finns där mer att önska. Rådet till Carola är ju annars att sluta lämna intervjuer, rådet ges även till Zlatan, men ingen av dem läser väl på detta forum.

Angående fyndiga namn, så träffade jag en chafför av en större djurtransportbil, visserligen en Scania, men den var omdöpt till, ja håll i er nu...

"Lamm-Borgini" och på högerdörren framgick det även att föraren hade en "Ko-driver", vad inte det någon som redan skrivit ordet "suck"....? göteborgshumor när den är som sämst, eller det är väl då den är som bäst...

Men bortsätt att fundera!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske nåt spansk-influerat, barco=båt, la barca=båten?
Typ åt hållet "la barca åt ruin" eller nåt ditåt? Vete fasen, bara ett uppslag bland övriga i raden detta med spanskan.

Haha, angående hörbarhet på VHF så skulle båtnamnet "Stockholm Radio" tvärtom ge god svarbarhet ifall man är pratsugen!?
Förhoppningsvis inte bara olämpligt utan rent av olagligt att döpa en båt så, för att inte tala om båtnamnet "Mayday"??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

We always call a ship a "she" and not without a reason.
For she displays a well-shaped knee regardless of the season.
She scorns the man whose heart is faint and doesn't show him pity.
And like a girl she needs the paint to keep her looking pretty.

ship.gif

For love she'll brace the ocean vast, be she a gig or cruiser.
But if you fail to tie her fast you're almost sure to lose her.
On ships and dames we pin our hopes, we fondle them and dandle them.
And every man must know his ropes or else he cannot handle them.

ship.gif

Be firm with her and she'll behave when skies are dark above you.
And let her take a water wave - praise her, and she'll love you.
That's why a ship must have a mate; she needs a good provider.
A good strong arm to keep her straight, to comfort her and guide her.

ship.gif

For such she'll brace the roughest gales and angry seas that crowd her.
And in a brand new suit of sails no dame looks any prouder.
The ship is like a dame in that she's feminine and swanky;
You'll find the one that's broad and fat is never mean and cranky.

ship.gif

Yes ships are ladylike indeed, for take them altogether
the ones that show a lot of speed can't stand the roughest weather.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får lov att döpa båten till "Mayday" men man dår inte lov att använda namnet i radiokommunikationen, det får väl bli id-nummret istället..

Frågan kom upp för många år aedan när jag tog VHF-certifikatet.

Grace Jones hade en filmroll som "Mayday" i en Bondfilm. Och där dinns det väl en källa att ösa ur, bondbrudar, och särskillt nu när "Bonde söker fru" men då är vi kanske inne på de traditionella kvinnonamnen igen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske nåt spansk-influerat, barco=båt, la barca=båten?

Typ åt hållet "la barca åt ruin" eller nåt ditåt? Vete fasen, bara ett uppslag bland övriga i raden detta med spanskan.

Haha, angående hörbarhet på VHF så skulle båtnamnet "Stockholm Radio" tvärtom ge god svarbarhet ifall man är pratsugen!?

Förhoppningsvis inte bara olämpligt utan rent av olagligt att döpa en båt så, för att inte tala om båtnamnet "Mayday"??

... eller närliggande "Mackey" ;-) Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1329 kanske?

Eller "Maria av Navarra" som föddes år 1329.

Du kommer garanterat att få möjlighet att förklara varför båten heter som hon gör.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det hon som var drottning av Aragonien?

Dessvärre får nog du förklara varför också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Triton 29 på någon dialekt blir väl som tretton 29 som blir 1329.

Sedan gäller det att hitta någon/något intressant från det året. Kanske lite långsökt. :(

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt dom gamla Grekerna var Triton en manlig sjöjungfru (eller vad nu en sådan heter - kanske inte jungfru?) Men i alla fall hälften människa och hälften fisk. Och i fillmen Den lilla Sjöjungfrun var han far till Ariel. Så kanske Ariel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt dom gamla Grekerna var Triton en manlig sjöjungfru (eller vad nu en sådan heter - kanske inte jungfru?)

Sjöjungman?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi skall kanske inte haka upp oss på genus, nu när vi lever i en HBTQ-värld, ja iallafall i delar av västvärlden...

En jungfru i begynnelsen är ju en ogift kvinna som ännu inte haft sin sexuella debut, alltså virgo intacta, maskulina motsvarigheten rimmar dåligt med någonting med svenndom, och svendom var ju inte Triton, hans eskapader lär ju varit omfattande, eller om det var Posidon som mest var i farten, undrar då varför Carl Milles gav honom så liten sn_pp...?

Ursprungligen, i fösta inlägget i denna diskussion, var jag själv inne på "Ariel", kanske det var ett allt för självklart namn på en Triton, men ok, fem bokstäver för tjugo kronor styck, det blir en hundralapp, billigt och bra!

Men det finns ett tvättmedel med samma namn... lär vara bra mot svåra fläckar. Liksom Triton är ju även Ariel namnet på en måne, som lär kretsa runt Uranus.

Jäkligt besvärligt tidvatten som dom måste brottas med på de där planeterna med multipla månar, om de nu har vatten...

Ok, det lutar åt Ariel, men det är lång tid till sjösättning och jag är öppen för fler förslag!

Även på förslag angående firmor i göteborgstrakten som kan skära till namnet i något bra material.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1329, var alltför långsökt, men det skulle vara intressant att få reda på vilken dialekt du åsyftar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Småländska kanske, eller nerkingska.

Någon som är bra på dialekter?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Enligt den Grekiska mytologin var Triton son till Poseidon och havsgudinnan Amfitrite så mitt förslag vore nog Amfitrite

När det gäller namn så heter min båt Ace of clubs som är klöver ess och om man tittar på lotten triss så har man där ett klöver och i min logotype syns det ett X och båten är ju en TrissKryssare.

Ja, jag vet att jag är Göteborgare... hehehuhhmmm... :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller namn så heter min båt Ace of clubs som är klöver ess och om man tittar på lotten triss så har man där ett klöver och i min logotype syns det ett X och båten är ju en TrissKryssare.

Det var rejäl melodikryssvarning på den där! :)

https://www.youtube.com/watch?v=hDnqmz3-0iU

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...