Georg_Ohm 4 837 Postad 26 Oktober , 2015 Jag köpte en funktionell motorbåt i augusti. Ett Orustbygge, en Triton 29, den har ett högst traditionellt kvinnonamn på akterspegeln. Jag hade väl tänkt mig något mer fyndigt namn, och kan vål tycka att det finns alldeles för många båtar som heter "Carpe Diem" och liknande. "Not for Sail" eller "Ack va vit" känns också utslitet. "Second Wife" med det forna reg.nummret FRU 02, föll mig i smaken, så förstår ni hur jag tänker... Jag var litet inne på mytologin och Disney, Triton var väl far till "Den lilla sjöjungfrun" men "Ariell "känns litet långsökt... Kanske inget namn man med ens förkippar båttypens namn omedelbart. Triton 29 är en så kallad "hyttbåt" inte helt olik Targa och Nordstar m.fl. men med litet mer praktisk förruff. Namnet skall vara litet fyndigt och skall ha god hörbarhet i VHF-sammanhang. Kompisens båt heter Caprifol efter Bohusläns landskapblomma, den döpte Stockhlm Radio namn på till "Kapten fool" blev inte så bra... Kom gärna med förslag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 26 Oktober , 2015 En dansk båt vi träffade på på Stilla havet hette "Ydre Nörrebro", funkade helt klart dåligt på VHF. Ariell tycker jag är ett bra båtnamn, dessutom riktigt fyndigt. Inte mycket hjälp. .. Mackwy 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 26 Oktober , 2015 Jag spann iväg på "våg" och kom att tänka på Kurt Olsson och frågan till Patrik Sjöberg om hur brett han hoppar. Våglängd är ju ett etablerat begrepp, så kanske "Vågbredd"? Triton, guden alltså, hade en treudd. "Treudden" kanske funkar som namn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 27 Oktober , 2015 Tack så långt! Angående danska och Ariell, så ligger ju "den lille havfru" nära till hands, men för långt och saknar lokal anknytning. Vågbredd och Treudden... Tja, tål att tänkas på. Treudden är en sjö nånstans. Neptunkryssarnabhade väl en treudd i seglet? Poseidon står på Götaplatsen men Johanna i Brunnsparken är väl på ett spa. Vet inte varför jag kom att tänka på detta, men för många år sedan lyssnade jag på en radiokonversation mellan någon av SSRS enheter och Sweden Rescue, och vad dom sade i det hela får jag ju inte yppa här, men det var ett sökuppdrag, där Sweden Rescue frågade enheten om dom nu var "i rätt vik" varvid man svarade "Rättvik? Nä, det ligger väl klart utanför sökområdet?!" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 27 Oktober , 2015 (redigerade) Synnerligen roligt uppdrag som du har gett oss Georg_Ohm! Så här tänker jag: 1. Det finns en fin gammal tradition att båtar ska ha kvinnonamn som jag tycker är trevligy att hålla vid liv. 2. Man skall vara stolt över sin båt och älska både namnet och båten som om den vore en familjemedlem. 3. Eftersom du kommer att använda WHF, har en motorbåt och kommer kanske att bli anropad/anropa fartyg så tycker jag att du kunde ha ett dubbelnamn på din båt precis som ett och annat fartyg har: Lina Triton Redigerad 27 Oktober , 2015 av seglarfreaken 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 27 Oktober , 2015 Personligen tycker jag inte att man ska ändra ett båtnamn. Men det är ju jag! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 27 Oktober , 2015 Jag tycker genuint illa om fyndiga namn på båtar, föredrar kvinnonamn. Skaffa ett snyggt typsnitt istället och behåll namnet. Så gjorde jag... behöll namnet även om det är lite fyndigt; förra båtägaren var brandman, han seglade på sin lediga dag, fridag - eller frida' som man slarvigt säger 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 27 Oktober , 2015 Fyndiga namn tycker jag är roligt, fast inte på mina båtar. Costa Brava, Costa Fleece, Costa Multum har jag sett och lett åt. Jag brukar döpa mina båtar till det kvinnliga namn som har namnsdag den dagen jag köper båten. Dock icke nuvarande båt som heter Asta efter min morfars mor som var norska liksom båten. Lycka till! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 Oktober , 2015 Jag tycker genuint illa om fyndiga namn på båtar, föredrar kvinnonamn. Skaffa ett snyggt typsnitt istället och behåll namnet. Så gjorde jag... behöll namnet även om det är lite fyndigt; förra båtägaren var brandman, han seglade på sin lediga dag, fridag - eller frida' som man slarvigt säger Akter.jpg Jag tänkte döpa min senaste båt till. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 27 Oktober , 2015 Jag tycker genuint illa om fyndiga namn på båtar, föredrar kvinnonamn. Skaffa ett snyggt typsnitt istället och behåll namnet. Så gjorde jag... behöll namnet även om det är lite fyndigt; förra båtägaren var brandman, han seglade på sin lediga dag, fridag - eller frida' som man slarvigt säger Akter.jpg Fast det finns rätt roliga/fyndiga båtnamn. En SRC31 hade namnet STOREBROR och dingyn fick namnet LILLEBROR. Frida är ett ypperligt exempel på humor! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 27 Oktober , 2015 Jag förordar ju alltid att benindrivna motorbåtar borde heta Gasolina... men det kanske bara är jag..? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 27 Oktober , 2015 Apråpå namngivna av brandmän... Jag kollade för några år sedan vad räddningstjänsten i kustkommunerna döpt sina båtar till. Fann namn som "Fenix", "Flamman", "Brandy", "Skum II" etc. Jag så var det var det ett gäng som bara hette typ SDO 567 eller liknande.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 27 Oktober , 2015 Hmmm. Namn på en Triton 29... Kanske 3-Tonic ? Eller kanske Tritanic 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 27 Oktober , 2015 Eller kanske "Do-Re-Mi"? Tri-ton, alltså... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 27 Oktober , 2015 Min båt hette Costa klöver förut 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 27 Oktober , 2015 Jag tycker genuint illa om fyndiga namn på båtar, föredrar kvinnonamn. Skaffa ett snyggt typsnitt istället och behåll namnet. Så gjorde jag... behöll namnet även om det är lite fyndigt; förra båtägaren var brandman, han seglade på sin lediga dag, fridag - eller frida' som man slarvigt säger Akter.jpg Jag tänkte döpa min senaste båt till.image.png Har tänkt liknande men bara Snippan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 27 Oktober , 2015 Jag förordar ju alltid att benindrivna motorbåtar borde heta Gasolina... men det kanske bara är jag..? "Benindrivna"; är det de långsmala båtarna med alldeles för stor utombordare, bara så typiskt för republiken Benin i Västafrika? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 27 Oktober , 2015 "Benindriva" kan annars handla om att nån medelst sparkar försöker få folk att betala sina skulder. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 27 Oktober , 2015 Eller, att det skulle stå bensindrivna..? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 27 Oktober , 2015 Njae det är ju en rätt så stabil diesel i denna båt. "Titanic" får jag gå till botten med, men visst det fanns ju två systerfartyg med liknande namn. Tema på tre toner tål att fundera mer på. "Sippan" och liknande, för ekivokt. En kompis hade en båt som hette "erstin" och det var meningen att man skulle fråga "k:t då?" 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 28 Oktober , 2015 Georg Ohm låter väl storslaget! När man tänker att det skall gå att höra på VHF så kanske man skall tänka på att den i andra änden inte är svensk utan har engelska som första eller andra språk. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 28 Oktober , 2015 Georg Ohm låter väl storslaget! När man tänker att det skall gå att höra på VHF så kanske man skall tänka på att den i andra änden inte är svensk utan har engelska som första eller andra språk. Nej, det blir för mycket motstånd att använda det namnet. -Möjligen "Michelle" ni vet kvinnan i "La Recistance" i "Allå. allå, emliga armén", hon som bara sade allting en gång, fast flera gånger... Jag minns en Maxi 77 på 1980-talet, som var blå-vit, och man hade gått på Coops linje och döpt den båten till "Båt". -varför krångla till det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 28 Oktober , 2015 Eller, att det skulle stå bensindrivna..? Ja nu gör det det... En sådan är bra att ha om man tror på bensin... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 28 Oktober , 2015 Eftersom det är en hyttbåt och till fjälls brukar man ju säga hyttan om fjällstugan och en båt är ju på sätt och vis oxå en sommarstuga så varför inte bara "Hyttan"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 28 Oktober , 2015 Varför inte bara "Triton", son till havsguden Poseidon? Jo, jag vet att av tradition båtnamn skall vara kvinnliga, men liksom de flesta bogserbåtar med med mansnamn är ju inte en Trition 29 en särskilt kvinnlig båt. Namnet fungerar bra i munnen och blir tydligt i radiosammanhang, dessutom någorlunda lätt att bokstavera . Nackdelen med det namnet är kanske att det finns, eller i vart fall fanns en hyfsat stor bunkebåt med det namnet. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 28 Oktober , 2015 Ett namn som är lite likt "Triton" är "Tritium", dvs 3H (radioaktiv isotop av väte med två neutroner). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 29 Oktober , 2015 En smula lökigt men kanske Do Re Mi? Eller Doremi? Då har du dina tre toner iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 30 Oktober , 2015 En smula lökigt men kanske Do Re Mi? Eller Doremi? Då har du dina tre toner iaf. Det är redan föreslaget längre upp. Du är två på bollen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 30 Oktober , 2015 En ful träbåt som tar in vatten kan väl heta: Inte vacker men läcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 30 Oktober , 2015 En smula lökigt men kanske Do Re Mi? Eller Doremi? Då har du dina tre toner iaf.Det är redan föreslaget längre upp. Du är två på bollen.Oops, ber om ursäkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser