Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
rackarhulda

Motorkuddar MD3b

Rekommendera Poster

jag har 6 st motorkuddar på min motor 4 fram och 2 bak , motorn väger 300 kg jag tänker byta dessa kuddar mot justerbara så jag slipper skimsa jag har lite vibrationer och tänker först byta dessa och justera upp axeln , frågan är kan jag byta från 6 till fyra stycken . Det finns på erlandssons 2 st olika de som tål 300 kg och 500 kg vilka väljer jag och går det att genomföra så att det håller ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja… när jag satte in en helt ny motor så monterade jag en mjuk gummikoppling mellan utgående axel och propelleraxeln - just för att slippa injusteringar. Den kopplingen klarade flera grader!

Då tog jag på motorleverantörens inrådan och satte in mjukare motortassar för att få en mjuk och fin gång. Och de berättade att tassar är en hel vetenskap, har med frekvens i skrov att göra bla. Blev väldigt bra, nästan ingen vibration på motorn när den går i låga varvtal.

Så jag rekommenderar att du talar med sådana som kan det här. Sedan står det dig ju fritt att köpa på en vanlig båttillbehörsaffär. Eller köpa utomlands, de har ännu lägre priser - om det är det viktiga.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Md3b Ska ha som du skrover 6 motorkuddar, jag tror inte du ska välja bort 2 st utav dom, det lär bli mer vibrationer och en sjukbelastning på återstående 4 kuddar. Jag vill minnas att jag har motorkuddar med 2 justermuttrar och en på ovansidan som håller motorn. Nu ska jag sätta flexibel axelkoppling i vinter och därmed minska vibrationerna hoppas jag på.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har 6 st motorkuddar på min motor 4 fram och 2 bak , motorn väger 300 kg jag tänker byta dessa kuddar mot justerbara så jag slipper skimsa jag har lite vibrationer och tänker först byta dessa och justera upp axeln , frågan är kan jag byta från 6 till fyra stycken . Det finns på erlandssons 2 st olika de som tål 300 kg och 500 kg vilka väljer jag och går det att genomföra så att det håller ?

Det största problemet, om du ska byta till någon annan motorkudde är höjden, VPs 6 kuddar är inte så höga.

Att byta dom till lite "modernare" kuddar som bygger mer på höjden kräver att motorbädden görs om.

Att ha en axelkoppling som tar upp vinkelavikelse i stället för att rikta in maskinen är fel väg att gå.

Maskinen ska alltid vara riktigt inriktad mot axeln, att redan i "viloläge" ha vinkelavikelse, så har man ju redan intecknat en del av det möjliga rörelseutrymmet redan innan maskinen börjat vibrera.

Däremot ar en flexibel koppling på en bra inriktad maskin bara att rekomendera!

Lite OT

VPs motorkuddar dom som sitter fram brukar bli stenhårda med tiden och vulkningen mellan gummit och fästbulten brukar ha släppt, och dom där bak brukar vara uppmjukade/sönder av gammalt oljeläckage.

Kalle

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej tack för svaret ! flexibel axelkoppling låter väldigt intressant var finner du sådana ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla båtdelsförsäljare har någon modell.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...