thundergod 101 Postad 26 Oktober , 2015 till årsskiftet ska tydligen Vi Båtägare läggas ned och slås ihop med Båtnytt som ska heta Nya Båtnytt. Har inte hört något om vilka från resp redaktion som blir kvar etc. men jag är tveksam till att det blir till det bättre med bara en tidning? läser iof redan mest utländsk båtpress men ändå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 26 Oktober , 2015 ...läser iof redan mest utländsk båtpress men ändå.. Här är orsaken till att den läggs ner. Svenska båttidningar blir sämre och sämre, nätet kör om dem genom att vara gratis - och de som fortfarande vill ha båttidningar köper utländskt. Eller Praktiskt Båtägande, möjligtvis. Blir Nya Båtnytt bra? Tja... troligtvis håller den samma låga standard som Gamla Båtnytt. Jag för min del saknar en tidning som har samma passion som när Jörnstedt drev Segling, allt var skrivet med glöd, oavsett om det var test av en 70-talsbåt, reportage från en långsegling eller kappseglingsnyheter och varje artikel var lika spännande att läsa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 26 Oktober , 2015 ...läser iof redan mest utländsk båtpress men ändå.. Här är orsaken till att den läggs ner. Svenska båttidningar blir sämre och sämre, nätet kör om dem genom att vara gratis - och de som fortfarande vill ha båttidningar köper utländskt. Eller Praktiskt Båtägande, möjligtvis. En ganska rolig eller smått tragisk grej beroende på hur man ser det. är när de får tillfälle att åka ned till medelhavet eller florida och testa någon 50-60 fotare, Det blir ofta aningen löjeväckande och man verkligen märker att lyckan över att ratta något stort ofta står högre än konsumentupplysningen. Ser inte riktigt anledningen till att tillverkarna ens bjuder ned svenskarna.. Vi båtägare var faktiskt riktigt bra under några år tycker jag. åren efter att Lasse Genberg slutat som chef. Tyvärr så gick ju även den nya chefredaktören vidare sen och nu är det sämre igen tycker jag. Båtnytt har väl haft svåra identitetsproblem och svårt att hitta rätt format på senare år känns det som. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 26 Oktober , 2015 tilläggas kan att på en liten marknad som sverige. så tror jag webbaserade koncept som t ex Hamnen med blandat filmade inslag/tester och redaktionella artiklar kan vara rätt format för framtiden. Även om Hamnen inte är perfekta så verkar det ju iaf rulla på för dem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 89 Postad 26 Oktober , 2015 Med lite tur höjs kvaliteten på undersökni gar, produkttester och reportage. De är ju ofta helt usla i alla svenska båttidningar om man jämför med bil och mc tidningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 26 Oktober , 2015 Precis. Det mesta verkar ju vara att få åka till Florida o prova "heta nyheter"! Och det är ju båtar om man nu kan kalla det för det i flermiljonsklassen. Nog för att svennebanan tycker om o låna pengar i Sverige........... Men det finns säkert en övre gräns även här...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 26 Oktober , 2015 Finns det något alternativ till båttidningar på nätet? Jag läser gärna Praktiskt båtägande, och tycker är bäst av svenska båttidningar. Men det påstås finnas nättidningar.... Jag vill gärna ha meratt läsa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 26 Oktober , 2015 Visst finns det 50-60 fotare i Sverige, men det är väl inte så att man utgår från ngt test i svensk båttidning om man är spekulant.. Finns ju utländska tidningar som bara testar i de klasserna. Hamnen är väl ngn sorts nättidning? Annars menas väl alla se utländska tidningar man numera lätt får tillgång till via Readly, Zinio mfl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 26 Oktober , 2015 Vi Båtägare - är det den man får bara för att man är med i nån lokal båtklubb!? Jag har lyckats säga upp alla båttidningar utom dom man får ändå. I regel åker de direkt i pappersåtervinningen utan att läsas. Dagens västprick bläddrade jag dock igenom och fann att det var ett par artiklar som skulle kunna va läsbara, så den hamnade på nattduksbordet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 27 Oktober , 2015 Hej! Jag har läst Vi Båtägare under ganska många år, tycker den fokuserar på mest nya båtar som man aldrig kommer i närheten av ekonomisk. Gillar mer när man renoverar förbättrar och testar begagnade båtar. Testade därför Praktiskt Båtägande för några månader sedan. Den passar mig mycket bättre. Utförliga renoveringar och tester med bra bildillustrationer. Gillar den tidningen klart mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 27 Oktober , 2015 Upplever Vi Båtägare som ett sätt för några skribenter att ordna sin försörjning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 27 Oktober , 2015 Vi Båtägare - är det den man får bara för att man är med i nån lokal båtklubb!? Du tänker på Båtliv. Vi Båtägare är en tidning inriktad på motorbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 27 Oktober , 2015 Minns att man ringde och ville pracka på mig denna tidning men då sa jag att det finns en tidning som är bäst och den läser jag; Praktiskt båtägande. Jaha, sa killen, så du vill inte ha en prenumeration... Hallå, vilken del fattade han inte? Undrar vad som krävs för att sitta och kränga prenumerationer men uppenbart är ju att andra tänkte som jag. Åtminstone valde man bort den ena tidningen. Jag slarvar tyvärr med PB eftersom jag aldrig riktigt hittar den där kvalitetstiden som det krävs för att sitta ner med en tidning. Men om det gäller att pinpointa en tidning som verkligen håller fanan högt och som med all sannolikhet aldrig gör sina prenumeranter besvikna, ja då är det PB. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 27 Oktober , 2015 Vi Båtägare - är det den man får bara för att man är med i nån lokal båtklubb!? Du tänker på Båtliv. Vi Båtägare är en tidning inriktad på motorbåtar. Det var ju tur att det är nån som har koll."Vi Båtägare" har jag nog aldrig ens tittat i - möjligtvis hos tandläkaren, i brist på nåt läsbart. Även mina "Båtliv" brukar, nu för tiden, i regel gå till pappersåtervinningen utan att ha blivit öppnade. För sparade jag mina båttidningar och samlade i tidskriftsamlare. Det var åtskilliga hyllmeter. Det hände ofta att jag kunde gå igenom årgång efter årgång för att hitta nåt som jag hade för mig att jag hade läst. När jag skulle renovera mitt "kontor" lastades allt i min Golf plus och kördes till återvinningen. Hela lastutrymmet var knökfullt. Nu för tiden letar man ju på nätet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 27 Oktober , 2015 Nackdelen med att bli gammal. Man har läst det mesta tidigare. Ofta samma sakersom kommer upp med några år mellanrum. Är man sedan inte intresserad av den senaste tekniken så är det dyngkört och bortkastade pengar att köpa tidningen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 27 Oktober , 2015 16 inlägg (17 med det här) och ingen sörjer tidningen..?Vila i frid, Vi Båtägare - saknad av ingen?!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 27 Oktober , 2015 16 inlägg (17 med det här) och ingen sörjer tidningen..? Vila i frid, Vi Båtägare - saknad av ingen?!! Alltså...jag håller inte med om all negativ kritik av ViB. Särskilt inte den som bygger på att det är fel att ViB inte har samma mekkarupplägg som PB. Hade vi haft två PB hade garanterat minst en gått under. Den som läser ViB och gnäller över att den inte är som PB läser fel tidning... Jag tycker det är kul med de få reportage om lyxbåtar som man annars aldrig kommer i kontakt med. Om jag skall gnälla över något är det att alla urtrista aluminiumbåtar får så stort utrymme, men det är väl en spegling av båtmarknaden idag. Jag tror det blir bra att slå ihop med Båtnytt. Tryckt media är i kris, något måste ju förlaget göra när intäkterna krymper strukturellt från två håll (läsare och annonsörer). Har själv prenumererat på ViB i drygt fem år, köper de flesta lösnummer an Båtnytt samt enstaka lösnummer av PB och diverse engelska tidningar. Reser väldigt mycket i jobbet och läser gärna båttidningar på flyget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 27 Oktober , 2015 16 inlägg (17 med det här) och ingen sörjer tidningen..? Vila i frid, Vi Båtägare - saknad av ingen?!! Alltså...jag håller inte med om all negativ kritik av ViB. Särskilt inte den som bygger på att det är fel att ViB inte har samma mekkarupplägg som PB. Hade vi haft två PB hade garanterat minst en gått under. Den som läser ViB och gnäller över att den inte är som PB läser fel tidning... Jag tycker det är kul med de få reportage om lyxbåtar som man annars aldrig kommer i kontakt med. Om jag skall gnälla över något är det att alla urtrista aluminiumbåtar får så stort utrymme, men det är väl en spegling av båtmarknaden idag. Jag tror det blir bra att slå ihop med Båtnytt. Tryckt media är i kris, något måste ju förlaget göra när intäkterna krymper strukturellt från två håll (läsare och annonsörer). Har själv prenumererat på ViB i drygt fem år, köper de flesta lösnummer an Båtnytt samt enstaka lösnummer av PB och diverse engelska tidningar. Reser väldigt mycket i jobbet och läser gärna båttidningar på flyget. Jag kanske har varit lite hård här oxå. Jag läser ViB betydligt oftare än båtnytt och PB. Tidningen är helt ok oftast men var som sagt iaf enligt mig bättre för några år sedan. Ibland känns det som att det är ganska lite som fattas för att det ska bli riktigt bra. Bättre faktakoll, proffsigare och mer konsumentvänliga faktarutor, lite mer utförligare och för den tilltänkta spekulanten utformade tester. Jag tillhör inte hemmamekarna och de har sin PB. Kan inte alls se behovet av att den nya tidningen ska ha mera mek. Fokus ska ligga på tester av nya båtar och kringutrustning. Plåtbåtarna i tidningarna får man nog lära sig leva mer och de kommer nog inte bli färre:( Lyxbåtarna kan jag förstå att de som inte läser MBY mfl vill se. Dock kanske man ska fundera på att antingen köpa in de testerna eller utforma dem som rena provkörningar utan någon som helst seriös testambtition. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 27 Oktober , 2015 16 inlägg (17 med det här) och ingen sörjer tidningen..? Vila i frid, Vi Båtägare - saknad av ingen?!! Alltså...jag håller inte med om all negativ kritik av ViB. Särskilt inte den som bygger på att det är fel att ViB inte har samma mekkarupplägg som PB. Hade vi haft två PB hade garanterat minst en gått under. Den som läser ViB och gnäller över att den inte är som PB läser fel tidning... Jag tycker det är kul med de få reportage om lyxbåtar som man annars aldrig kommer i kontakt med. Om jag skall gnälla över något är det att alla urtrista aluminiumbåtar får så stort utrymme, men det är väl en spegling av båtmarknaden idag. Jag tror det blir bra att slå ihop med Båtnytt. Tryckt media är i kris, något måste ju förlaget göra när intäkterna krymper strukturellt från två håll (läsare och annonsörer). Har själv prenumererat på ViB i drygt fem år, köper de flesta lösnummer an Båtnytt samt enstaka lösnummer av PB och diverse engelska tidningar. Reser väldigt mycket i jobbet och läser gärna båttidningar på flyget. Beklämmande läsning, ArneRadar: på planet ska du läsa ombordtidningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 27 Oktober , 2015 16 inlägg (17 med det här) och ingen sörjer tidningen..? Vila i frid, Vi Båtägare - saknad av ingen?!! Alltså...jag håller inte med om all negativ kritik av ViB. Särskilt inte den som bygger på att det är fel att ViB inte har samma mekkarupplägg som PB. Hade vi haft två PB hade garanterat minst en gått under. Den som läser ViB och gnäller över att den inte är som PB läser fel tidning... Jag tycker det är kul med de få reportage om lyxbåtar som man annars aldrig kommer i kontakt med. Om jag skall gnälla över något är det att alla urtrista aluminiumbåtar får så stort utrymme, men det är väl en spegling av båtmarknaden idag. Jag tror det blir bra att slå ihop med Båtnytt. Tryckt media är i kris, något måste ju förlaget göra när intäkterna krymper strukturellt från två håll (läsare och annonsörer). Har själv prenumererat på ViB i drygt fem år, köper de flesta lösnummer an Båtnytt samt enstaka lösnummer av PB och diverse engelska tidningar. Reser väldigt mycket i jobbet och läser gärna båttidningar på flyget. Beklämmande läsning, ArneRadar: på planet ska du läsa ombordtidningen. Jo, det gör jag ju första flighten varje månad. Och ofta uppskattar jag en eller ett par artiklat i den, men sedan är den obevekligen läst till nästa månadsskifte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 27 Oktober , 2015 Håller med thundergod om att faktakollen i ViB ibland är bristfällig. Jag tycker dock att reportagen generellt blivit bättre de senaste ca 12 månaderna. Många facktidningar köper och säljer reportage internationellt, så det borde vara ett rimligt alternativ även för svensk båtpress. Läser MBY emellanåt, men det kan man ju inte gärna rekommendera om man klagar på frekvensen av lyxbåtsreportage i ViB.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 27 Oktober , 2015 Folk har mer pengar än man tror. Titta i Bohuslän på sommaren, det finns så mycket kapital nerplöjt så man fattar knappt. Och då har jag inte ens besökt Stockholms skärgård på riktigt..... tror att det finns köpare för de flesta dyra båtar som testas, kul att dom som har råd spenderar på båt! Prenumererar sedan ett par år på vi båtägare, blir lika glad varje gång den landar i brevlådan. Blir lika besviken efter fem minuter läsning varje gång. Artiklarna håller ingen klass alls. Hittar faktafel, tryckmissar i varje nummer, alla tester låter likadant och innehållet saknar kärna. Tacka vet jag hamnen.se, dom stjärnorna vet ju hur dom gör ett videoreportage både intressant och underhållande. Artiklarna känns relevanta och håller bra bredd, alla hittar nåt att läsa. Jag läser det mesta, det är ofta skrivet på ett sätt som gör att man vill läsa, även om ämnet intr lockar mest. I motsats till vi båtägare där man inte ens vill läsa trots att ämnet är topp! Bars min åsikt. (Kommer fortsätta prenumerera på vi båtägare, riktigt så kass är den inte) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 27 Oktober , 2015 Folk har mer pengar än man tror. Titta i Bohuslän på sommaren, det finns så mycket kapital nerplöjt så man fattar knappt. Är det inte norskar för det mesta? Min spontana känsla från senaste båtsomrarna är att de riktigt stora, dyra båtarna för det mesta har en norsk flagga i aktern. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 28 Oktober , 2015 Min känsla är att de flesta norrmän kör wikness. Haha. Förvisso svindyra dom med. Men kollar man 50+ fot så är det förvånansvärt mycket svensk flagg. Självklart norskt också, men inte så stor andel fördomarna säger ( endast min uppfattning ) Dessutom kryllar det av mindra båtar som är dyra som satan, Mycket nytt ute o far. Jag menar 1 miljon på en styrpulpetbåt är mycket pengar, och folk spenderar. Återigen, kul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 28 Oktober , 2015 Jag tycker det är kul med stora båtar med och läser gärna om dem. Dock helst i tidningar mer fokuserade på sådana.. Det finns ganska många båtar i 50+ fots klassen i Sverige. En hel del importer med både från England och Medelhavet. Även om en ny 50 fotar av de finare märkena ligger på drygt 10 milj så går det att få tag på rätt fina båtar för en tredjedel av det priset som begagnade. Då är det plötsligt rätt många som har råd. Tänk båt ist för finare sommarstuga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 28 Oktober , 2015 Min känsla är att de flesta norrmän kör wikness. Haha. Förvisso svindyra dom med. Men kollar man 50+ fot så är det förvånansvärt mycket svensk flagg. Självklart norskt också, men inte så stor andel fördomarna säger ( endast min uppfattning ) Dessutom kryllar det av mindra båtar som är dyra som satan, Mycket nytt ute o far. Jag menar 1 miljon på en styrpulpetbåt är mycket pengar, och folk spenderar. Återigen, kul! Och hur många tror du det är som har betalt sina båtar? Att belåna bostaden idag med nollränta är lätt. Det är banken som äger både båtar och hus, ända tills bubblan spricker och vill ha sina pengar tillbaka. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 29 Oktober , 2015 Självklart är 3 miljoner mindre än 10. Men en stor post i att ha råd med en sådan båt är ägande+driftkostnader, vilket jag förutsätter att alla som köper räknar på före. Och dom blir ju knappast lägre med åren. Dvs, folk har råd. Skit samma vart pengarna kommer ifrån det roliga är att varven säljer nya båtar och kan lägga delar av sin vinst på att utveckla nya grymma båtar ! Har man dessutom möjlighet att låna 3 miljoner på sitt hus, då har man både ett fint hus och bra marginal att låna=man har råd. Förövrigt så spricker väl inget så länge bostadsbristen är hög och befolkningen ökar, det kommer aldrig bli billigare att bygga nytt, bara dyrare. Så låna på huset och köp en 50 fotare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Piscovery 1 Postad 29 Oktober , 2015 Synd att ViB läggs ned, då den är riktad mot motorbåtar. Upplevde tidigare att Tidningen Foto lades ned, fick någon ersättningsblaska som ersättning året ut som prenumerant. Hoppas att inte nya båtblaskan blir samma nedköp som fototidningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser