Svenne69 0 Postad 25 Oktober , 2015 Hej, Mercruiser V8 5,7 1997 med sötvattenskylning. Har vatten i cylinder 2 på styrbordsida och vatten i cylinder 8 på babord sida. Vattnet smakar inte glykolblandat kylvatten. Vad kan vara fel? mvh Svenne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 Oktober , 2015 Avgaslimpor eller knän sönderrostade kan vara orsaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 26 Oktober , 2015 Är limporna färskvattenkylda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenne69 0 Postad 27 Oktober , 2015 Är limporna färskvattenkylda? Det är slutet sötvatten kylsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 27 Oktober , 2015 Limporna ser ut att vara färskvattenkylda, så det lär inte vara något fel på dem. Då återstår avgasknäna. De kan vara rostiga. Det kan också vara packningarna mellan limpa och knä som läcker. Det kan också vara så att avgasknäna ligger för nära vattenytan, så att vatten kommer in bakifrån, när vågorna slår mot akterspegeln. I så fall måste du montera risers, som höjer knäna . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Oktober , 2015 Ser ju faktiskt ut som det är ett helsystem. Om du nu är säker på att det inte är glykol i vattnet som kommer in i cylindrarna så är ju ett hett kort knäna. Om nu du har glykolvatten i motordelen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenne69 0 Postad 31 Oktober , 2015 (redigerade) Ok, lite status uppdatering.... Har nu tömt en burk 5-56 i alla åtta cylindrarna genom tändstiftshålen. Dragit runt motorn ett par varv, tömt en till burk 5-56 och låtit stå en vecka. Idag en vecka senare har jag varit nere vid båten och började med vad jag glömde sist i all besvikelse, att kolla oljan.Oljan såg fin ut, mörkbrun. Dock reagerade jag på att oljenivån var långt över full. Drog då ner en slang i botten på troget och kunde pumpa ut c:a 10 pumpdrag med vatten. Pumpade tills olja fylldes i slangen. Kollade sedan oljenivån igen som visade på normal nivå. Stoppade då i alla tändstiften och startade motorn och lät den stå på tills den blev varm. Gick fint. Stängde av väntade ett tag......tog ur stift 2 för att kolla om cylindern fyllts med vatten... No water! Kylvatten nivån var bra, olje nivån var bra, Oljan såg mörkbrun och fin ut. Startade upp igen och den startade väldigt snabbt och spann på fint. ?? Redigerad 31 Oktober , 2015 av Svenne69 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 31 Oktober , 2015 Jag tycker att du ska kolla hur högt från vattenlinjen avgasknäna ligger. Du kanske behöver montera risers. Om knäna ligger för lågt kan vatten komma in bakvägen, när svall slår mot akterspegeln då båten ligger förtöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser