Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Amanda31

Batteriladdning under vintern

Rekommendera Poster

Funkar det att ha kvar batterierna i båten och låta dem underhållsladdas med solcellspanelen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det fungerar mycket bra. Så bra att kaffet kokas på överskottet när det blir besök i båten under vintern. 13,5V brukar voltmetern visa. Efter en kopp kaffe visar battmetern -5Ah ungefär. Nästa dag är det fullt igen.

Solen är att föredra framför sladd till elstolpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag har en halvtransparent presenning som solpanelerna ligger under och det fungerar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar det att ha kvar batterierna i båten och låta dem underhållsladdas med solcellspanelen?

Så länge du inte täcker över med presenning..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör också med solpanelerna, till hus, start och ankarspelsbatterierna. Fungerar perfekt. Eftersom jag använder lastutgången så har jag ett djupurladdningsskydd. Solpanelerna driver ozongenerator och larm. Ibland värmare och belysning, nästa gång jag kommer så är batterierna fulla.

På regulatorn för ankarspelsbatterierna finns en 1W LED-lampa somlyser typ 4 tim efter mörkrets inbrott, ser himla trevligt ut.

Batterier som lämnas oladdade över vinter kan frysa sönder om de blir urladdade, 230V laddare går sönder. Solpanelerna är det säkraste!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också goda erfarenheter av att lämna solcellerna kvar i båten med en solcell som laddning. Har en halvtransparent press, men batterierna underhållsladdas lite ändå under vintern. Alltid fulladdade batterier på vårkanten.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utmärkt Då prövar jag det. Men kompletterar med vanlig laddning när jag ändå kollar båttäckningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har visserligen inte täckt alla solpaneler. Har 150W kvar. Otäckt är bra. Åtminstone i det här fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en grå press på stora båten och det kommer inte tillräckligt med ljus genom den för att hålla batterierna laddade så jag har en liten 25W panel på sydsidan av båten som också är aktergaveln på pressen.

Panelen sitter vertikalt och ger något men inte tillräckligt för att hålla 100% så jag laddar flera gånger per vinter med landström. Nu gör det inte så mycket för jag brukar ofta vara vid båten varannan helg på vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underhållsladdar mina förbrukningsbatterier med solpaneler under vintern vilket fungerar mycket bra. Men eftersom jag har ett skiljerelä mellan förbruknings- och startbatterie så laddas inte startbatteriet.

Funderar på att även sätta en brytare på plussidan mellan förbruknings och startkretsen för att kunna koppla ihop dessa under vintern och låta solpanelen ladda båda bankerna. Är det en dålig idé?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtens solcell fixar underhållsladdningen under vintern, har vit/transparant press och det funkar med ljuset som släpps igenom.

Laddar fullt med Ctek laddare innan pressen åker på.

Har 3 förbrukarbatterier + ett startbatteri med skiljerelä men kopplar ihop start o förbrukare över vintern så alla batterier har underhållsladdning av solcellen.

Ihopkopplingen görs med en 6 kvadrat kabel med krokodilklämmor mellan + på start och + på förbrukarbank. Dvs går förbi skiljerelät.

Batterierna är i princip full laddade när våren kommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underhållsladdar mina förbrukningsbatterier med solpaneler under vintern vilket fungerar mycket bra. Men eftersom jag har ett skiljerelä mellan förbruknings- och startbatterie så laddas inte startbatteriet.

Funderar på att även sätta en brytare på plussidan mellan förbruknings och startkretsen för att kunna koppla ihop dessa under vintern och låta solpanelen ladda båda bankerna. Är det en dålig idé?

Brytare tycker jag är en dålig idé. Bättre som Gelis att sätta startkabel mellan plus-polerna.

Funderade ett tag på att sätta ytterligare ett skiljerelä som kopplade ihop start- med förbrukar-banken när förbrukarbanken uppnått spänningsnivån men det har inte blivit av än. Och kommer väl aldrig bli av heller om jag känner mig själv :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge batteriera håller lite högre spänning än de har som fulladdade dvs över 13V så tappas inget batteri på energi.

Alltså kan du koppla ihop alla batterier. Har du olika batterityper där något batteri avviker mycket kan det diskuteras.

Ett batteri som har nominell spänning på 12.7 V kan ju få lite mer underhållsladdning än ett på 12,8V men ligger underhållsladdningen på 13,5V är det ok för båda batterierna och godkänt som underhållsladdning.

Så har jag haft det året runt nu i drygt två år med endast solpaneler som laddning. Generatorn skruvades aldrig dit efter att jag misslyckades att byta dioder och laddningsregulator.

Hittills har jag inte saknat generatorn. Har 250W panel totalt. Under vintern 150W. Överskottet räcker även för nån kopp kaffe då och då vid besök vintertid. Alltid fullt i batterierna. Ska bli spännande att se när de tappar sugen.

Husbanken är lite dålig på att klara 1500W invertern men sen startbatteriet kopplades ihop med husbanken klarar den kokplattan eller vattenkokaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...