Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Bernte-AQ

Statens haverikommission har utrett olyckan utanför Sandhamn för 1 år se

Rekommendera Poster

Tycker jag låter som en vettigt konstaterande i rapporten. Har man alkohol i kroppen och ingen/bristande lanternföring på ribbåten i mörkret och dessutom var det tufft väder, så borde man inte kunna klandra lotsbåten.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jaaa; kombinationen nyinköpt ribbåt, hög fart, restaurangbesök, alkoholintag, ingen lanternföring och en slags underlig vilja att ge sig ut på havet när det blåser... ja det kan ju sluta ungefär såhär. Ja just det; det gjorde det ju!

Stackarna på lotsbåten får min medkänsla men de andra får skylla sig själv. Bra att ingen annan blev skadad !

Punkt!

post-102122-0-87430400-1445796680.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant rapport och vilka som bär huvudansvaret för olyckan är ju inte så mycket att diskutera.

Dock finns det två tänkvärda omständigheter till. Dels, som lotsen själv påpekade, så räknade man inte med att möta någon annan båt där och då. Visserligen en fullt rimlig förväntan men likväl en farlig sådan – det är oftast riskerna som man rationaliserar bort som utvecklar sig till ett skarpt läge.

Sedan har vi de som hängt med den omkomne i baren som 1. valde att inte följa med och 2. påpekade att de inte borde ge sig ut över huvud taget. Vad de borde gjort, eftersom de visade prov på visst vett, hade varit säga "nej, ni åker inte", inte bara nöjt sig med att själva stanna i land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Max...

Hög fart?

Det var väl inte en parameter för RIBen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alkolås på båtar som kan gå fortare än 15 knop!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ööh, va? De låg ju stilla, sätt alkolås på förtöjningarna i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men med alkolås hade de inte kommit ut på sjön, inte så långt i alla fall ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Max...

Hög fart?

Det var väl inte en parameter för RIBen....

Korrekt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men med alkolås hade de inte kommit ut på sjön, inte så långt i alla fall ...
Förvisso. Men att båten i fråga toppade mer än 15 knop kan ju knappast sägas ha haft någon inverkan på händelseförloppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hu!

"På morgonen den 26 oktober genomförde polis och kustbevakning en dykning på akterskeppet och propellern på PILOT 116 SE vid kaj i Sandhamn. I samband med dykningen återfanns kroppen av den saknade personen, som fastnat i propellern och dess axel."

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hu!

"På morgonen den 26 oktober genomförde polis och kustbevakning en dykning på akterskeppet och propellern på PILOT 116 SE vid kaj i Sandhamn. I samband med dykningen återfanns kroppen av den saknade personen, som fastnat i propellern och dess axel."

Det var väl bra att han fastnade i propellern så att de slapp att leta efter honom nåt mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad de borde gjort, eftersom de visade prov på visst vett, hade varit säga "nej, ni åker inte", inte bara nöjt sig med att själva stanna i land.

Och det tror du hade hjälpt.

Har du nån gång försökt på skarpen säga till en person som i onyktert tillstånd bestämt sig för nåt!?

Det hjälper ofta inte ens med helt nyktra.

Nej man hade nog varit tvungen att göra nåt handgripligt. Låsa fast båten, ta eventuella nycklar eller liknade.

När min mors demens blev helt uppenbar, tog jag, på förekommen anledning, nycklarna till hennes bil. Sen kunde hon aldrig komma på var hon lagt dem. Att säga till henne att hon inte skulle köra bil, hade inte hjälpt ett smack.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att det hjälper, kanske inte alla gånger men oftast. Grupptryck kan även vara positivt.

Jag har gjort det själv vid några tillfällen, både när det gäller båt och bil, och vederbörande har vikt ner sig direkt alla gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad de borde gjort, eftersom de visade prov på visst vett, hade varit säga "nej, ni åker inte", inte bara nöjt sig med att själva stanna i land.

Och det tror du hade hjälpt.

Har du nån gång försökt på skarpen säga till en person som i onyktert tillstånd bestämt sig för nåt!?

Det hjälper ofta inte ens med helt nyktra.

Nej man hade nog varit tvungen att göra nåt handgripligt. Låsa fast båten, ta eventuella nycklar eller liknade.

När min mors demens blev helt uppenbar, tog jag, på förekommen anledning, nycklarna till hennes bil. Sen kunde hon aldrig komma på var hon lagt dem. Att säga till henne att hon inte skulle köra bil, hade inte hjälpt ett smack.

Samma med min morsa, fast hon hittade nycklarna ibland efter långt och idogt sökande, men då hade hon glömt vad hon skulle ha dem till :)

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, den dagen man inte hittar bilnycklarna och barnen är hemma så vet man läget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...