AndyTheBest 7 Postad 25 Oktober , 2015 Hej Min båt har aldrig gått saltvatten och har ej sötvattenkylning. Jag planerar att gå gå göta älv ut och semestra på västkusten ett par veckor. Det finns dom som påstår att motorerna inte alls mår bra av att skifta olika vatten fram o tillbaka utan korrosionen verkligen tar fart. Är detta sant. Känns ju surt att montera sötvattenkylning för 30 k för att göra tillfällig vända. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 Oktober , 2015 Jag har ingen aning om det är sant, men man sköljer ju ur saltvattnet med sötvatten varje gång man skall konservera motorn. Då skulle det ju i princip va helt bortkastat och livsfarligt för motorn. Dessutom skulle det ja livsfarligt för motorn att gå till Vänern, eller från Mälaren till Östersjön och vises versa. Är man så rädd om båten, kanske man skulle ställa in den i ett hus med rätt temperatur och övertryck, låsa och kasta bort nyckel. En båt är väl till för att användas!? Om båtmotorns livslängd förkortas från 40 år till 39 år och 11,5 månader pga att du gått från sötvatten till saltvatten och sen efter ett par veckor sköljer ur saltvattnet i motorns kylkanaler genom att gå tillbaka till sötvatten igen, så må det väl vara hänt Nej du är välkommen till Västkusten. Hoppas att du får en trevlig och upplevelserik vistelse här. Så kan du ju gå ut Göta Älv och genom Göteborgs hamninlopp och hem via Nordre Älv för att få omväxling. Hisingen runt. Andningsmask som tar bort lukt anbefalles dock vid vissa vindriktningar när Kungälv och Göteborgs kexsfabrik passeras. Å andar sidan har Kungälv en liten gästhamn med gångavstånd till kexfabrikens bräckbod och till Bohus fästning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 25 Oktober , 2015 Jag har ingen aning om det är sant, men man sköljer ju ur saltvattnet med sötvatten varje gång man skall konservera motorn. Då skulle det ju i princip va helt bortkastat och livsfarligt för motorn. Dessutom skulle det ja livsfarligt för motorn att gå till Vänern, eller från Mälaren till Östersjön och vises versa. Är man så rädd om båten, kanske man skulle ställa in den i ett hus med rätt temperatur och övertryck, låsa och kasta bort nyckel. En båt är väl till för att användas!? Om båtmotorns livslängd förkortas från 40 år till 39 år och 11,5 månader pga att du gått från sötvatten till saltvatten och sen efter ett par veckor sköljer ur saltvattnet i motorns kylkanaler genom att gå tillbaka till sötvatten igen, så må det väl vara hänt Nej du är välkommen till Västkusten. Hoppas att du får en trevlig och upplevelserik vistelse här. Så kan du ju gå ut Göta Älv och genom Göteborgs hamninlopp och hem via Nordre Älv för att få omväxling. Hisingen runt. Andningsmask som tar bort lukt anbefalles dock vid vissa vindriktningar när Kungälv och Göteborgs kexsfabrik passeras. Å andar sidan har Kungälv en liten gästhamn med gångavstånd till kexfabrikens bräckbod och till Bohus fästning. Tar du inte fel på kexfabriken och Ryaverken nu? ;-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 25 Oktober , 2015 Det låter som en skröna... Vad skulle orsaken vara? Om jag häller saltvatten på en stålskruv och sedan sköljer av den skulle den sedan alltså rosta mera/snabbare i sötvatten!!! Jag kan absolut ha fel, någon annan som vet något om detta? Det skulle ju kunna vara så att det med åren i sötvatten bildas något skyddande skikt som förstörs i saltvatten. Jo, men vänta nu. Det ligger nog något i det. Jag tror att offeranoder som används i sötvatten (magnesium) blir förstörda i saltvaten eller är det så att zinkanoder (för saltvatten) blir förstörda i sötvatten. Hur som helst ska du använda Zn-anoder i saltvatten om du är i salt vatten mer än någon vecka. Om du väljer att inte byta så kolla att det finns något kvar av dina anoder när du är tillbaks i sötvattnet och skrapa av oxidskiktet. Borsta inte med stålborste, järnet passiviserar anoden. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
berggren71 0 Postad 25 Oktober , 2015 Absolut inga problem med att köra i vatten med olika salthalter. Sverige är världskänt för att ha världens mest välservade motorer. Penta har varit mycket duktiga på att sälja sötvattenkylningar till sina motorer genom att påtala det farliga i att ha saltvatten i systemet. Dessutom kommer du köra ut allt salt på vägen hem då du kör i sötvatten igen. simma lungt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 Oktober , 2015 (redigerade) Tar du inte fel på kexfabriken och Ryaverken nu? ;-) Om Ryaverken luktar det väl inte förförande gott. Skitlukt har väl inte fått nån att längta efter "baddare" tex Det vill väl till att man passerar kexfabriken just den dan de tillverkar baddare. http://www.goteborgskex.se/om-oss/press/tio-ton-baddare-pa-tre-dygn Fast det finns mycket annat onyttigt och gott. Redigerad 25 Oktober , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 26 Oktober , 2015 (redigerade) Tar du inte fel på kexfabriken och Ryaverken nu? ;-) Min finska väninna jobbar där, men har svår för de hårda konsonanterna, "sexfabriken" i Kungälv... Jag tror inte risken är speciellt stor att din motor förtärs av elektrolyten i Skagerack och Kattegatt under den korta tid då är här. Som sagts så spolas ju saltvattnet bort då du är på väg hemåt i Göta Älv/Nordre älv igen. Jag hade en gång en båt med en AQ120 (Volvo B20) och den hade föregående ägare försett med en trevägskran innan sjövattenpumen där man kunde koppla in vattnet från färskvattentanken för att skölja ur kylkanalerna när man kom i hamn. Bara det att jag glömde bort att vrida tillbaks den där kranen nån gång, så att vi kom in i naturhamn med överhettad motor, trasig impeller och utan dricksvatten... Men tipset lämnas i alla fall! Du, köp med dig bergsdubbar om du avser att besöka naturhamnar längs Bohusläns karga kust. Bruceankare eller kopia med vässade flyn och fem-tio meter kätting brukar funka, men inte självklart. Det finns bensin på de flesta tankställen, men inte överallt. Att havskräftorna är röda behöver inte betyda att de är kokta, det händer att dom säljes okokta framförallt av lokala kustfiskare. Tills för några år sedan ansågs det högst suspekt direkt otraditionellt och väldigt konstigt att förtöja med aktern mot bryggan, och det brukar finnas en anledning till det, det är ofta väldigt grunt och stenigt längst in vid många bryggor. Detta kännetecknas på håll av att barnen fiskar krabbor där... Så rådet är, -krabbfiskande barn, fören mot bryggan! Om du beaktar dessa grejer så faller du inte i de fallgropar som andra "utsocknes" råkat ut för här. Sedan är det ju det där med bottenfärgen, de e la änna bra om du stryker på nån variant av "västkustkvalitet". Artrikedomen är stor när det gäller olika snäckdjur och mollusker som vill agera fripassagerare på båtens botten. Biltemas bottenfärg av nämnda kvalitet funkar väldigt bra på mina båtar, och då ligger dom i maj-november, i alla fall den ena. Du får nog besöka Biltema här eller annan båttillbehörsbutik, då dessa färger inte finns att köpa annorstädes enligt rykte som nått mig. Redigerad 26 Oktober , 2015 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 26 Oktober , 2015 Hej Min båt har aldrig gått saltvatten och har ej sötvattenkylning. Jag planerar att gå gå göta älv ut och semestra på västkusten ett par veckor. Det finns dom som påstår att motorerna inte alls mår bra av att skifta olika vatten fram o tillbaka utan korrosionen verkligen tar fart. Är detta sant. Känns ju surt att montera sötvattenkylning för 30 k för att göra tillfällig vända. Anoder är det ända som er skilnad mellan att ha motor i söt eller saltvatten, som Mackay skriver om ovan. Men för kortare period är det inga problem. Als. Ingen behov för att putsa bort nogot på anoder. Bara njut! Kolla anoder när du är tilbaks i sötvattnet borde vara ända. (och har du alu anoder så funkar dom bra i både SötOchSalt, och många har detta nu) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser