Gausafeten 38 Postad 24 Oktober , 2015 Jag har till slut blivit med kabinbåt och nu när den väl är upptagen för vintern ska den naturligtvis förbättras Eller i alla fall moderniseras lite, den är ju trots allt från 70-talet. Det som känns viktigast är att börja med strömförsörjningen, generatorn har fått ett nytt laddrelä (eller kommer att få, snart, om bara posten kan skicka saker dit de ska utan att ta omvägen via Nordpolen och Ludvika). Sedan ska kablarna bytas och lite allmän städning i elsystemet, men det där med laddning och solceller, mppt och andra nymodigheter har jag inte koll på. Jag har länge gillat ctek's produkter och deras dual-laddare (http://www.ctek.com/se/sv/chargers/D250S%20DUAL) känns lockande. Men jag känner att jag nog inte förstår allt riktigt , men broschyren är fin. Förutsättningarna i vår båt är väl de vanliga, ett batteri till starten och sannolikt två till förbrukning. En mindre solpanel för underhållsladdning och ingen landström eller 230 alls (det är så det är planerat att se ut till våren alltså, just nu finns det bara två batterier i en gemensam bank som bara laddas i bland av ett högst opålitligt laddrelä ). Som jag förstått det så innehåller Dualen skiljerelä så något extra sådant ska inte behövas. Egentligen borde det vara den enda pryl jag behöver? Ctek rekommenderar kombinationen med Smartpass, men det enda som den ger mig är att den transformerar ner spänningen till förbrukarna kopplade över den till 12v istället för de 14.4 som laddaren ger (eller har jag missat nått här?). Behöver jag en Smartpass? Nästan fyra tusen för båda känns väl mycket även om det alltid är kul med gadgets. Jag antar att det finns bättre prylar, till exempel MaxPower(http://www.napssystems.com/wordpress/wp-content/uploads/2013/11/Naps_Max_Power_e-0603.pdf) som är billigare men då tillkommer skiljerelä och urladdningsskydd så det känns som att det går på ett ut prismässigt. (hur bra de funkar har jag ju ingen aning om, det är en av mina frågor till forumet ). Så frågorna i korthet: Ctek Dual eller Naps MaxPower? Vilken som laddar "bäst" är inte så relevant för mig, jag får helt enkelt anpassa storleken på solcellen så att den räcker till. Det som är min fråga är om det finns någon annan skillnad som motiverar den ena före den andra. Med Ctek Dual, behöver jag Smartpass? Sen finns det ju Mastervolt och Steca som har display, Lego säljer även en Tracer2215BN som man kan koppla display till. Är nån av dom ännu bättre? Har jag missat nått väsentligt? mvh/F (jo jag vet att detta är en inte helt ovanlig fråga i forumet, men ingenstans kände jag att jag fick svar på just vilken laddlösning just jag ska välja). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Oktober , 2015 MaxPower har en förmåga att ladda sönder batterierna. Dual begränsar generatorns laddning till 20A, vill du ha mer så måste du ha Smartpass, den låter generatorn laddningsrelä sköta laddningen de första timmarna. Har du inte flera timmars gångtid så kommer du inte vinna något. EP-Solar/Tracer 2215BN är en mycket bra regulator, kan anpassas till alla typer av batterier. Använd lastutgångens så har du ett utmärkt urladdningsskydd. Lite billigare hos tex 24volt.eu Ett bra skiljerelä hittar du hos Bilema. Sök på forumet så hittar du en del information. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 25 Oktober , 2015 MaxPower har en förmåga att ladda sönder batterierna. Dual begränsar generatorns laddning till 20A, vill du ha mer så måste du ha Smartpass, den låter generatorn laddningsrelä sköta laddningen de första timmarna. Har du inte flera timmars gångtid så kommer du inte vinna något. EP-Solar/Tracer 2215BN är en mycket bra regulator, kan anpassas till alla typer av batterier. Använd lastutgångens så har du ett utmärkt urladdningsskydd. Lite billigare hos tex 24volt.eu Ett bra skiljerelä hittar du hos Bilema. Sök på forumet så hittar du en del information. Tack för inputen Jag tror jag läst de flesta trådarna om laddregulatorer både på detta forumet och några till så lite har jag snappat upp. Ok då går Ctek bort helt, det känns som en onödigt dyr lösning om båda burkarna krävs. Fn jag har ju läst bruksanvisningen flera gånger utan att se att det står 20A Selektiv läsning . Jaja, det är väl så det funkar när man har förutfattade meningar om ett märke... Ep-solar känns nästan överkurs, men man måste ju inte använda user-läget förstås. Fjärrdisplay är ett plus även om jag inte riktigt vet vart jag ska gömma den. Båten är ju rätt "analog" och jag hade tänkt att den skulle fortsätta att ge det intrycket trots att jag kompletterar med lite modern teknik. Det ska bli spännande att få sätta igång, förhoppningsvis ska jag kunna rensa lite i elsystemet även om det faktiskt är rätt ok fast med väldigt få säkringar och lite märkliga kopplingar. Biltemareläet känns som en bra lösning till att börja med, tråden här på forumet är väldigt uttömmande . Så länge startbatteriet är fräscht ska inte ett dubbelverkande relä behövas kan jag tycka. Nä, ut i solen och fortsätt med förberedelserna inför båthusbyggandet nästa helg. mvh/F Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 25 Oktober , 2015 Kolla in denna: http://www.aliexpress.com/item/10A-MPPT-Solar-system-Charge-Controller-battery-Regulators-1215RN-With-MT-5-Remote-LCD-Meter/716417605.html?spm=2114.01020208.3.174.v2xIFt&ws_ab_test=searchweb201556_6_71_72_73_74_75,searchweb201527_1,searchweb201560_9 Samma regulator som seasea säljer men aningen billigare. Gratis frakt om man kan vänta ett tag på leverans. Ska själv beställa inför kommande säsong Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 25 Oktober , 2015 Kolla in denna: http://www.aliexpress.com/item/10A-MPPT-Solar-system-Charge-Controller-battery-Regulators-1215RN-With-MT-5-Remote-LCD-Meter/716417605.html?spm=2114.01020208.3.174.v2xIFt&ws_ab_test=searchweb201556_6_71_72_73_74_75,searchweb201527_1,searchweb201560_9 Samma regulator som seasea säljer men aningen billigare. Gratis frakt om man kan vänta ett tag på leverans. Ska själv beställa inför kommande säsong Jo aliexpress har jag koll på. Just den är fel variant, men de har även 2215BN/3215BN till bra priser med displayen bundlat. Även ebay som jag föredrar har flera handlare som säljer. Hittills har jag inte sett några extremt bra priser dock. 24volt säljer 2215bn för 1395,- plus displayen 395,-. På Ali får jag ge ungefär 140$ för samma inklusive frakt. Några hundralappar billigare blir det, men knappt lönt. De svenska butikerna ska ju leva de också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Oktober , 2015 På Aliexpress, eBay mm tillkommer moms om den inte kommer från EU. Min köpte jag på eBay men från Italien, 105€. Fjärrdisplayen köpte jag från Kina, $35, på det beloppet blir det ingen moms. Alla priser inkl frakt. Den i länken ovan är en 1215RN, en äldre modell och inte alls lika bra. Undvik den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 30 November , 2015 Det har inte blivit något köp ännu men tracern är inritad i "elschemat" i alla fall. Men jag reagerade för en sak i manualen, där står att vid temperaturer över 85 grader går överhettningsskyddet in och reglerar ner. Och det är ju bra, men: Blir den så jäkla varm? Jag hade räknat med att placera den under golvet vilket hade förenklat kabeldragningen avsevärt men det kanske är en dum placering? Visserligen skulle det väl gå att ordna med en termostatstyrd fläkt i nödfall men det känns ändå inte bra. Sen om någon vet ifall det går att montera MT50-modulen nedsänkt i instrumentpanelen utan att skruva uppifrån? Det ser inte ut som det i broschyren men tänkte kolla med nån som har sett en i verkligheten först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 2 December , 2015 Som du beskriver din batteribank så behöver du ingen smartpass. Ctek dual räcker gott för det behovet även om den laddar med "bara" 20A som max. Då du har en motorbåt så blir ju generatorladdningen under längre tid än för en segelbåt (normalt). har du en normalt urladdad batteribank så tar det inte så lång tid innan laddströmmen ändå sjunkit till under 20A vid motorgång. Slängde ut min max Power laddare och biltema skiljerelä inför denna säsongen och ersatte med Ctek dual 250S. Har ett startbatteri (80Ah) samt två förbrukare (230Ah) samt 80W solpanel. Cteken har inte känts för klen vid nått tillfälle för min del. Sen finns det många här på forummet som förespråkar andra lösningar. fördelen med Cteken för min del var en burk för allt samt enkel och ren installation 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 3 December , 2015 Jag håller inte med Figo. Jag installerade en D250S inför denna säsong och ångrar det, jag borde ha satsat på Sterlings "generatorlurare" som klarar upp till 130A. 20A är väldigt lite. Jag har två AGM-batterier som kan ta emot 30A styck. Sen har man förbrukningen som också dras från de 20A som D250S släpper igenom. Jag brukar t.ex. köra kylen fullt, ha radion på och lite annat och då är man helt plötsligt nere under 15A till batterierna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 4 December , 2015 För min del har D250S räckt bra. Har kollat laddströmmen när jag kör via batteriövervakningen och den har i de flesta fall snabbt (inom 5-10 min) sjunkit till under 10A. Sen håller jag med Bobba att 20A är lite men det beror ju också på hur min förbrukningsprofil ser ut. I mitt fall har jag en stor solpanel som håller mot förbrukningen av kyl m.m under normala dagar. Jag har också normalt kylen påslagen hela tiden under högsäsong då solpanelen klarar av att hålla den igång och förbrukningsbanken full när båten ligger vid brygga oanvänd. I värsta fall slår jag på landström om det behövs när båten är oanvänd. Därför har jag sällan ett uttag över 20% som ska återladdas. Men nu får jag väl krypa till korset och säga att jag i vinter ska montera in en smartpass jag har liggandes. gjorde inte det denna säsong just för jag ville kolla om D250S var tillräcklig för min behov och det var den. men nu åker den i av två skäl. Dels ska jag utöka min förbrukningsbank med ett batteri och hamnar då över 300Ah vilket är en gräns då Ctek rekommenderar att man kompletterar med en smartpass. Dels så är det en vinst, tror jag mht livslängden på batterierna, då man under motorgång (generatorladdning) kan ta ut strömmen via smartpassen direkt från generatorn och inte via omvägen över förbrukningsbatterierna. Då kan dessa i lugn och ro laddas upp utan att det tas ur förbrukningsström också. Men som sagt det finns många varianter för att tillfredsställa laddbehoven. Oavsett vilket system man använder så föruspråkar jag så få burkar som möjligt för en snygg och säker installation. Glöm sedan inte att hur dyra och finessrika enheter man har så blir det skit om man inte har bra och fräscha kablar samt anslutningar. Både på oluss OCH minussidan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 920 Postad 4 December , 2015 Men som sagt det finns många varianter för att tillfredsställa laddbehoven. Oavsett vilket system man använder så föruspråkar jag så få burkar som möjligt för en snygg och säker installation. Glöm sedan inte att hur dyra och finessrika enheter man har så blir det skit om man inte har bra och fräscha kablar samt anslutningar. Både på oluss OCH minussidan. Glöm för allt i världen inte heller att ställa in de olika laddarna korrekt. Olika batterityper kräver olika laddspänningar i de olika laddfaserna för att batterierna ska bli fulladdade och långlivade. För hög eller för låg laddspänning är lika illa. Så avsluta installationen med att läsa manualen om inställningar och gör en korrekt konfigurerering av dina laddare. Detta gäller alla laddare antingen de är kopplade mot solceller, motorgenerator eller landström. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 5 December , 2015 Tack för många bra kommentarer . Jag har nog bestämt mig för Epsolar tracer, då får jag möjlighet till inställningar om jag vill, och med displayen har jag koll på laddstatus. Det känns som en bra produkt som passar mitt behov. Blev mest lite orolig när manualen nämner så höga temperaturer. Troligen så blir det inga agm-batterier (om det inte dyker upp något bra erbjudande ), steget upp i pris känns inte motiverat för min del. Det bör ju förenkla laddningsproblematiken något om jag förstått det hela rätt. Jag gillar ctek annars, det ska investeras i en ny mindre modell här hemma och en laddstation ska byggas i garaget. Det sitter ju batterier i massa prylar här hemma och jag har aldrig haft något bra ställe att sköta underhållsladdningen på. Lean i hemmet också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser