Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
NimbNovan

KAD43 - byta kylslang

Rekommendera Poster

Hej 

Jag tänkte byta kylslangen mellan sjövattenfiltret och oljekylaren på min KAD43:a. Jag har tagit bort alla remmar och konsolerna för spänning av kompressorremmen och vattenpumpsremmen, men det är fortfarande rätt svårt att komma åt slangklämman vid oljekylaren. Genom att demontera kompressorn (vid bult 2 och 23 i bifogad bild och länk) skulle det vara lättare att se och komma åt men eftersom kompressorn är fast kopplad till luftintag via ljuddämparen (17 i bild och länk) vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga. Jag skulle kunna lossa "förbindingsröret" (15) men det verkar ligga någon packning där som inte är med på bilden, så jag tvekar lite. Någon som kan ge mig råd om hur man gör bäst? Antagligen samma förfarande som när man servar oljekylare och värmeväxlare vilket kanske inte vore fel när man ändå håller på.  

Trevlig helg! 

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7738870-25-3427.aspx

post-102645-0-59396100-1445631543_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att lossa kompressorn

Röret som går ut i bakkant på kompressorn är inte fast monterat som du skriver utan bara istucket och tätar med en o-ring

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...