jontebat 0 Postad 23 Oktober , 2015 Tjenare! Har planerat väldigt länge för att flytta in och bo i en båt året runt här i Sverige. Båten jag siktat in mig på är 62 fot lång och är inte precis gjord för vårat vinterklimat, båten är en Sunseeker Manhattan 62 årsmodell 98 till 00. Mina planer är att kunna köpa båten någon gång 2018-2020 och har några funderingar som jag är säker på att vissa av er kan svara på, har även sökt på internet men svårt att få fram det man vill veta. Då till mina funderingar, då jag tänkt att importera båten från ett land såsom Grekland, Spanien eller Usa vet jag ju inte om båten är ce-märkt och i sverige har vi ju lag på det. Man tycker att på en såhär stor båt och någorlunda ny så borde den vara ce-märkt? Men hur vet man det? får man prata med säljaren eller kan man kolla upp det bara genom att se båtannonsen? och om den nu inte är ce-märkt har jag förstått att man kan göra den det för en extra kostnad? En annan fråga är vilka problem som kan uppstå om man importerar en båt? Någon som har några tips eller erfarenheter? Sen kommer vi till dethär vad jag behöver för att få köra en sånnhär båt? Skepparintyg och skepparexamen ska jag ta nästa år, men behöver jag något mer eller räcker det med de? Har ni några tips eller dylikt för att bo i båt året runt kom gärna med det! Väldigt tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 23 Oktober , 2015 Skal du bo, eller segla? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jontebat 0 Postad 23 Oktober , 2015 jag ska bo i den, ha den som en lägenhet. vara ute och åka på sommaren och ha den ligga vid hamnen på vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Oktober , 2015 (redigerade) Bra att du inte planerar köpet förrän 2018-2020 för som omyndig måste du annars ha förälders eller förmyndares tillåtelse till såna köp även om det bara är i mångmiljon klassen. Postad 02 jan 2012 15:49 Tjenare jag är 14 år, och har en båt som gör ca 30knop. Jag har lärt mig hur man ska vara på sjön och alla regler o sjövett mm. Men då undrar jag måste man ha något båtkörkort nu 2012 någon som vet ?. Redigerad 23 Oktober , 2015 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jontebat 0 Postad 23 Oktober , 2015 Hejsan! Jag är myndig och vet mycket väl om det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Expanderkilen 6 Postad 23 Oktober , 2015 Jag tycker grabben är på rätt spår, det finns en i Florida som kostar 373000 dollar Nu. Om fem år lär den inte vara dyrare än en lya i storstan. Sen finns det ju mindre, bobara, båtar om degen inte räcker hela vägen, man ska ju underhålla grejorna också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 23 Oktober , 2015 En liten kommentar som inte har med boende i båt att göra... CE-märkningen togs i bruk först -98 om jag förstått rätt (kommunikation med personer på frejamarine.fi). Det är ett skäl till att flertalet båtar har ok manualer först från -98 då CE kraven tydligen kräver det. Mvh Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Oktober , 2015 Köp en båt inom EU som har betald moms och är CE-märkt annars har du feta kostnader att vänta. En båt större än 12 x 4 m ska dessutom in Fartygsregistret vilket kostar en slant, inte bara i engångsavgift utan även årligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 24 Oktober , 2015 (redigerade) Knappt myndig? 62 fot? trolltråd? Eller pappas pengar? Redigerad 24 Oktober , 2015 av pseudonym 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 24 Oktober , 2015 Tror det blir för trångt. Finns det någon större. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 24 Oktober , 2015 Inga problem att bo i en sådan båt under vintern men det lär kosta en hel del el för att våra upp stora oisolerade utrymmen Sunseeker = CE-märkt Båtar som ligger i Medelhavet är även de i regel CE-märkta samt Europasålda. Med andra ord inga problem En 20 år gammal båt i Medelhavet är i regel sliten och eftersatt kontra svensk båt. Räkna med att behöva lägga 100000-300000kr på att uppdatera och få ordning på båten Frakt på lastbil hem uppemot 200000kr Köp ingen båt i USA i så länge inte dollarn rasar. Lönlöst i dagsläget och det lär inte hända något positivt med kronan kontra dollarn med tanke på Sveriges situation och styre Nr 1 är dock att veta vilka kostnader det gäller att äga en sån här båt. Stor båt innebär väldigt stora kostnader. Framförallt denna typen av båt som måste vårdas och uppdateras för att behålla någorlunda värde Kajplats beroende på läge kan lätt hamna upp emot 40000kr/år. Finare läge/marina så blir det mer Underhåll, service, försäkring är också stora pengar. Bara ett lyft är inget konstigt att behöva betala 10000-15000kr för denna storlek av båt Gissar på att nämnda båt sörplar i sig iaf 250L/timman vid marschfart Ska båten ligga i året om så slipper du iaf dyr vinterförvaring men räkna med båten kostar dig minst 100000-150000kr/år lågt räknat. Gör du inte större delen av underhåll själv så räkna med mycket mer Lägg därtill bränsle, värdeminskning samt ränta och amortering på lån Summa sumarum en kul men väldigt kostsam historia. Kontra lägenhet/hus så är denna ide absolut inget du kommer spara några pengar på utan det kommer enbart kosta skitmycket pengar Nog för att det går att låna på denna typ av båt då den som nämnts skall in i skeppsregistret. Dock kommer ingen bank låna ut några större summor pga båtars värde idag samt din ålder Lycka till och hoppas du kommer på bättre tankar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Oktober , 2015 Det kommer att kosta att hålla båten varm också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jontebat 0 Postad 25 Oktober , 2015 Inga problem att bo i en sådan båt under vintern men det lär kosta en hel del el för att våra upp stora oisolerade utrymmen Sunseeker = CE-märkt Båtar som ligger i Medelhavet är även de i regel CE-märkta samt Europasålda. Med andra ord inga problem En 20 år gammal båt i Medelhavet är i regel sliten och eftersatt kontra svensk båt. Räkna med att behöva lägga 100000-300000kr på att uppdatera och få ordning på båten Frakt på lastbil hem uppemot 200000kr Köp ingen båt i USA i så länge inte dollarn rasar. Lönlöst i dagsläget och det lär inte hända något positivt med kronan kontra dollarn med tanke på Sveriges situation och styre Nr 1 är dock att veta vilka kostnader det gäller att äga en sån här båt. Stor båt innebär väldigt stora kostnader. Framförallt denna typen av båt som måste vårdas och uppdateras för att behålla någorlunda värde Kajplats beroende på läge kan lätt hamna upp emot 40000kr/år. Finare läge/marina så blir det mer Underhåll, service, försäkring är också stora pengar. Bara ett lyft är inget konstigt att behöva betala 10000-15000kr för denna storlek av båt Gissar på att nämnda båt sörplar i sig iaf 250L/timman vid marschfart Ska båten ligga i året om så slipper du iaf dyr vinterförvaring men räkna med båten kostar dig minst 100000-150000kr/år lågt räknat. Gör du inte större delen av underhåll själv så räkna med mycket mer Lägg därtill bränsle, värdeminskning samt ränta och amortering på lån Summa sumarum en kul men väldigt kostsam historia. Kontra lägenhet/hus så är denna ide absolut inget du kommer spara några pengar på utan det kommer enbart kosta skitmycket pengar Nog för att det går att låna på denna typ av båt då den som nämnts skall in i skeppsregistret. Dock kommer ingen bank låna ut några större summor pga båtars värde idag samt din ålder Lycka till och hoppas du kommer på bättre tankar Tack för ditt välutvecklade svar! Det är absolut väldigt mycket pengar och ska tänka på saken! Går troligtvis ner i storlek, men så att den fortfarande är lätt att bo i. Mvh Jonatan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 25 Oktober , 2015 Det finns ju många vettiga (nåja) alternativ om man vill bo på en båt året runt – den du sneglar på är nog en av de mindre bra. Jag var ytterst nära att slå till på en 30x6 meter bogserbåt med en Hedemora-diesel i för ett tiotal år sedan (vilket sket sig på målsnöret vilket jag idag är både glad och ledsen för). Ur ett boutrymme-perspektiv är ju en bogserbåt inte så bra, däremot flinade den glatt åt allt vad is, vinter och minusgrader hette tack vare en rejäl värmepanna, bra med isolering och 12 mm stål under vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 5 November , 2015 (redigerade) Nr 1 är dock att veta vilka kostnader det gäller att äga en sån här båt. Stor båt innebär väldigt stora kostnader. Framförallt denna typen av båt som måste vårdas och uppdateras för att behålla någorlunda värde Kajplats beroende på läge kan lätt hamna upp emot 40000kr/år. Finare läge/marina så blir det mer Underhåll, service, försäkring är också stora pengar. Bara ett lyft är inget konstigt att behöva betala 10000-15000kr för denna storlek av båt Betalar ca1800kr om året för min 72fotare.15min från Stockholm cityFörsäkring var ca 8000kr/år. Dock en andelsplats. Betalat 1400kr/år för min 24 fortare ink upptagning och sjösättning. Försäkring 500kr/år. Mvh Redigerad 5 November , 2015 av tugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser