Quvipp 0 Postad 23 Oktober , 2015 Hej! Någon som har en idé om var man kan hitta en mast till en RJ 85? Känns inte helt lätt. Om man istället tar en mast ifrån en annan båt, vad bör man tänka på? Vilka modeller kan tänkas passa någorlunda? Vad har ni för erfarenheter av att sätta en mast på en båt den egentligen inte är tänkt för? Tillverka en ny går bort pga det höga priset. All hjälp uppskattas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Oktober , 2015 När min trämast inte ville vara med längre fick jag leta rätt på något annat. Jag kollade måtten hos segelmakarna och såg att en Maxi84 mast passade. Det tog ett halvår innan jag hittade en mast, den fanns bara 50 km från mig. Däremot saknades bommen (som hade brunnit upp tillsammans med båten). Men nu har jag fått tag på även bom. Masten kunde vi ställa på provisoriskt, min mastfot var annorlunda och vanten lite för korta. Dessutom har den nya masten babystat medan min båt har främre undervant. Vanten gick att skarva med kätting (för att prova!) Det ska bli lite justeringar i vår men sen ska det fungera! Min båt saknade rulle på förstaget och det jag betalade för mast med hyggliga segel och rulle blev obetydligt dyrare än en rulle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lovelejon 1 Postad 24 Oktober , 2015 Hej, Jag har en komplett mast till RJ85. Den har skapligt nya dyneema fall, Rodrigg och så gott som nya Hasselfors vantskruvar! Finns även furlex 100s som tillval.. Segel finns också! Du kan nå mig på 0725396084. Grejerna finns i Julita utanför Katrineholm. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser