Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
gusvo085

Vilken propeller ska jag ha (segelbåt)?

Rekommendera Poster

Har bytt drev på min båt efter en liten incident...

Båten är en segelbåt med 110s drev, en penta MD5A som ska varva max 2500 varv och lämnar 7,5 vilda hästar.

Med tidigare drevet (1,66 utväxling) och gori foldingpropeller 13x9 gjorde jag 5,7 knop - den varvade dock lite lite (oklart vad, men jag har i efterhand förstått att det är så).

Nu har varvet lyckats få på ett drev med annn utväxling (2,2) och detta funkar inte alls, båten gör max 5 knop och varvar som en galning, närmare 2700 varv. Går dessutom extremt sakta på tomgång med växel i.

Varvet kommer att fixa detta åt mig, men vad ska jag ha för propeller? Jag vill ju inte drabbas av fel storlek. De nämnde i telefon att jag måste gå upp en tum (oklart om det är stigning eller diameter, men man kan ju gissa att de kanske vill försöka öka stigningen på den befintliga foldingen).

Har försökt räkna lite själv i något excel ark jag hittat på nätet men får inga vettiga värden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tänkte köpa en ny räknar de som säljer propellrar. Din Gori kan du sannolikt sälja på Blocket om den är i fint skick; det är bra och efterfrågade propellrar och många gamla Penta gjutjärnsfolding börjar ta alldeles slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett försäkringsärende, så det är varvet som fixar och betalar. Jag vill bara säkerställa att de inte tar en genväg som är enklare för dem och inte blir helt optimal!

Givetvis ska de få visa hur de har räknat men jag vill ju vara lite förberedd :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det har fungerat bra med 13x9, varför ändra ett bra koncept? Är det för att varvet gör det lätt för sig.

Redigerad av jask

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jask, orsaken till att propellern måste bytas är ju att varvet satt på "fel" drev med annan utväxling. Nu snurrar propellern långsammare än tidigare.

Om jag inte minns fel ska man öka propellerns diametern om varvtalet minskar.

Du kan ju som sagt kontakta en propellerleverantör för att få lite koll.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då tycker jag att varvet ska sätta i ett drev med rätt utväxling, och därefter hitta en propeller med rätt storlek och stigning. Kanske man då hamnar på 13x9?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En amatörs försök till uträkning (utan hänsyn till slip):

Tidigare kom du 9 tum framåt på 1,66 motorvarv

För att komma lika långt på 1,66 varv med det nya drevet behöver du 2,2/1,66 x 9 = 12 tums stigning. Fel drev?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...