Modesty77 2 Postad 22 Oktober , 2015 Hej Har skaffat mig en gammal liten segelbåt i sommar ( Magnifik Midget). Nu när jag mastade av för första gången upptäckte jag att flera vantskruvar är krokiga. Mina vantskrov är pressade direkt i vajer så jag behöver byta både vajer och vantskruv Eftersom det kostar en hel del att byta dessa undrar jag om jag kan använda mig av K-rauta:s stållinor? De har under MULTIMARIN produkter bl.a. Stållina elförzinkad 15m 4 mm för 79 sek Stållina Plastad 15m4/5,5mm för 99 sekJag ringde till K rauta och de visste inte vad dessa hade för brottgräns, men de sa att de är gjorda av 6 kärnor och 7 trådar i varje kärna. Nu undrar jag om jag kan använda mig av denna stållina istället för t ex Hjärtmans 45 kr/m. Eftersom jag är nybörjare ska jag absolut inte kappsegla eller segla i starkare vind en 5-6 men vill ändå vara säker att linan håller åtminstone i fint väder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 256 Postad 22 Oktober , 2015 Jag hade aldrig vågat rigga min båt med icke rostfri, oklassad, fåtrådig vajer - men kanske är du eller någon annan modigare än jag? Jag rekommenderar att du istället lägger undan och sparar pengar under vintern och köper riktiga grejer i samband med båtmässan i vår då de flesta företag har rabatter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Oktober , 2015 Galvad skulle jag våga men inte oklassad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 22 Oktober , 2015 (redigerade) Har en god vän med stor träbåt å de har galvat i riggen. Det är faktiskt starkare än rostfritt. Lite beroende på hur det är slaget å vilka trådar osv. Så jag skulle inte tveka att ta billigt galvat till en Magnifik Midget av den orsaken. Men sedan kommer "problemet" med alla som kommer att fråga, alla som anmärker, å utseendet, det sticker direkt i ögonen. Tror faktiskt inte det är sååå dyrt med rostfritt å sedan få ev. ändstycken pressade hos någon med rätt verktyg. Det där med rätt verktyg, det kan skillja nån tiondels mm mellan tex nästan samma tum resp mm mått men skall använda ändå olika hylsor å pressrullar. Tänk på att när du växt ur båten så kan det vara svårt att sälja med galvat. Den plastade skall du inte ens fundera på. Plasten spricker å det rostar under. Duger inte ens till mantågslina pga det. (redigerat stavfel) Redigerad 22 Oktober , 2015 av Kalman 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Oktober , 2015 Visst fungerar galvat men då måste det vara klassat så man vet hållfastheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Oktober , 2015 Hej, har du kollat med en riggverkstad?Möjligen kan du behålla vajrarna och bara pressa på nya skruv (turnbuckle studs) enligt skisserna HÄR? Vajrarna måste nog klippas av litet för att få ny yta för att ge säker hållfasthet vid pressning gissar jag. Men det finns ju olika slag av "toggles" som kanske kan kompensera?Själv har jag sedan länge flera litet krokiga* vantskruv, obs betoningen på ordet litet.Orsaken till att de kröks kan vara att de vid av/på-mastning slinter ned mot däck, motmedlet är en bit svamp. Se DETTA gamla inlägg som åtminstone HasseO glatt anammade enligt sista inlägget. :-)*) Naturligtvis inget att rekommendera men själv satsar jag på att styrkan fortfarande är fullt tillräcklig.(Att blanda RF och galvat i riggen känns f.ö. tveksamt korrosionsmässigt kan jag tycka, och just blandat blir det väl för du har nog sådana rostfria röstjärn i däcket som skissen i mitt länkade inlägg visar? Och även upptill måste ju det galvade nånstans möta RF-detaljer.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 256 Postad 22 Oktober , 2015 Skulle iofs påstå att orsaken till att de kröks ofta är att röstjärnen har fel dragriktning, så det blir bryt i vantskruven... men det är min teori. Håller annars med Thomas-1 - ompressning brukar funka bra, men riggverkstäderna vill gärna sälja nya vajrar och upplyser att de inte lämnar några garantier, och rekommenderar nytt. Men... det brukar funka bra ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Oktober , 2015 I min gröna ungdom riggade jag en bohusjulle med galvad wire som splitsades. Billigt blev det, vantskruvarna var galvade. http://lasselundell.se/jullen.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 27 Oktober , 2015 om man nu använder galv hur bär sej kompassen åt på en så liten båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 555 Postad 27 Oktober , 2015 Jag har själv seglat en SM55 som hade galvad rod rigg... 30 år gammal... fungerade utmärkt trots alla "experter" som sa att rod måste bytas jätteofta och att galvat är kass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser