Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Nolhott

Hjälp mig välja ny motor. Volvo Penta eller Lombardini

Rekommendera Poster

Hej

Jag har för avsikt att byta ut min gamla MD7A. Efter att gått igenom marknadens motorer runt 20 hk har jag kommit fram till att någon av följande två motorer skulle passa bäst i min båt. Den ena är VP D1-20 med 130s drev och den andra är Lombardini LDW702SD med Lombardinis segeldrev. Den gamla motorbädden verkar vara i gott skick så vitt jag kan bedöma så den kommer att återanvändas. Motorerna kostar, på någon tusenlapp när, lika mycket enligt de offerter jag fått.

 

Nedan har jag listat några för och nackdelar med respektive motor. 

 

Volvo Penta D1-20.

 

Fördelar

 

3 cylindrig

 

Lågvarvig 2800-3200 max rpm.

 

Bättre vridmoment.

 

Kraftigare drev, tål 55hk mot 40 hk för Lombardini.

 

ECV (fördel eller nackdel?)

 

Elektriskt isolerat drev.

 

Går att få hjälp och service ”överallt”

 

Eventuellt lite bättre andrahandsvärde om man behöver sälja båten.

 

Nackdelar

 

I visa fall hutlösa priser på reservdelar, servicedelar och tillbehör.

 

Något ”torftig” instrumentering som standard. Varje extra instrument kostar en tusenlapp.

 

VP är kända för en kallsinnig inställning vid problem med motorn utanför garantitiden (goodwill)

 

D1 – serien har haft en del barnsjukdomar. Är allt åtgärdat vid det här laget?

 

 

Lombardini LDW702SD med ”frontkit”.

 

Fördelar

 

Något lättare än D1-20 och kompaktare än D1-20 vilket är en fördel i det motorrummet jag har. Inga större problem med att få plats med någon av dem dock.

 

Traditionellt elsystem (fördel eller nackdel))

 

Självluftande.

 

Expansionskärl ”inbyggt” i motorn.

 

”Frontkittet” framtaget av Rodahl vilket gör nästan alla servicepunkter extremt lättåtkomliga på framsidan motorn

 

Anslutning för varmvattenberedare standard

 

I det närmaste komplett instrumentering som standard

 

Rostfri avgaskrök.

 

Lombardini verkar vara ett väldigt serviceminded och ”öppet” företag. Man kan t.ex. ladda ned verkstadshandböcker från deras hemsida. När det gäller VP kostar det tusenlappar för att få dendokumentationen, om man ens kan få den som privatperson.

 

Bästa tänkbara support från Rodahl.

 

Relativt sett ”billiga” reservdelar och servicedelar.

 

Nackdelar

 

Elektriskt stopp genom att en solenoid görs strömlös, vilket innebär att motorn kan stanna vid ett enkelt elfel eller att en säkring går. Man kan dock koppla bort denna funktion och köra med ett gammalt hederligt mekaniskt stoppreglage om man vill. D1-20 stannar inte om det blir strömlöst om jag förstått det hela rätt.

 

Högvarvig 3600 max rpm

 

Kamrem. Dock relativt enkelt att byta och 10 år eller 2500 h bytesintervall.

 

Topplock i aluminium tillsammans med gjutjärnsblock.

 

2 cylindrig.

 

 

Min slutsats är att VP är den tekniskt sett bättre motorn med sina tre cylindrar och större cylindervolym men är den fortfarande det bästa valet sett över en livscykel på 20+ år, det är frågan?

 

Jag tar tacksamt emot kommentarer och synpunkter från forumets expertis J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Skulle du få plats med denna http://www.lombardinimarine.it/prodotti_dettaglio.aspx?type=mtr&pnl=foto&mtr=ldw1003s ?

 

Jag gick från MD17D till 1404, och impellern är samma Johnsson pump, lombardini tar ca 200sek och Volvo tar ca 300 sek.

 

Över 20år så tror jag volvos reservdelspriser kostar en slant.

Sen är reservdelshållningen noll efter 20år på volvo och kanske även på lombardini.

 

Men anser du motorn avskriven då så kvittar reservdelshållningen.

 

1404an är överlägsen i gångkultur, men det är nog inte så konstigt då grundmotorn volvo målade grön var gammal redan från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har för avsikt att byta ut min gamla MD7A. Efter att gått igenom marknadens motorer runt 20 hk har jag kommit fram till att någon av följande två motorer skulle passa bäst i min båt. Den ena är VP D1-20 med 130s drev och den andra är Lombardini LDW702SD med Lombardinis segeldrev. Den gamla motorbädden verkar vara i gott skick så vitt jag kan bedöma så den kommer att återanvändas. Motorerna kostar, på någon tusenlapp när, lika mycket enligt de offerter jag fått.

 

Nedan har jag listat några för och nackdelar med respektive motor. 

 

Volvo Penta D1-20.

 

Fördelar

 

3 cylindrig

 

Lågvarvig 2800-3200 max rpm.

 

Bättre vridmoment.

 

Kraftigare drev, tål 55hk mot 40 hk för Lombardini.

 

ECV (fördel eller nackdel?)

 

Elektriskt isolerat drev.

 

Går att få hjälp och service ”överallt”

 

Eventuellt lite bättre andrahandsvärde om man behöver sälja båten.

 

Nackdelar

 

I visa fall hutlösa priser på reservdelar, servicedelar och tillbehör.

 

Något ”torftig” instrumentering som standard. Varje extra instrument kostar en tusenlapp.

 

VP är kända för en kallsinnig inställning vid problem med motorn utanför garantitiden (goodwill)

 

D1 – serien har haft en del barnsjukdomar. Är allt åtgärdat vid det här laget?

 

 

Lombardini LDW702SD med ”frontkit”.

 

Fördelar

 

Något lättare än D1-20 och kompaktare än D1-20 vilket är en fördel i det motorrummet jag har. Inga större problem med att få plats med någon av dem dock.

 

Traditionellt elsystem (fördel eller nackdel))

 

Självluftande.

 

Expansionskärl ”inbyggt” i motorn.

 

”Frontkittet” framtaget av Rodahl vilket gör nästan alla servicepunkter extremt lättåtkomliga på framsidan motorn

 

Anslutning för varmvattenberedare standard

 

I det närmaste komplett instrumentering som standard

 

Rostfri avgaskrök.

 

Lombardini verkar vara ett väldigt serviceminded och ”öppet” företag. Man kan t.ex. ladda ned verkstadshandböcker från deras hemsida. När det gäller VP kostar det tusenlappar för att få dendokumentationen, om man ens kan få den som privatperson.

 

Bästa tänkbara support från Rodahl.

 

Relativt sett ”billiga” reservdelar och servicedelar.

 

Nackdelar

 

Elektriskt stopp genom att en solenoid görs strömlös, vilket innebär att motorn kan stanna vid ett enkelt elfel eller att en säkring går. Man kan dock koppla bort denna funktion och köra med ett gammalt hederligt mekaniskt stoppreglage om man vill. D1-20 stannar inte om det blir strömlöst om jag förstått det hela rätt.

 

Högvarvig 3600 max rpm

 

Kamrem. Dock relativt enkelt att byta och 10 år eller 2500 h bytesintervall.

 

Topplock i aluminium tillsammans med gjutjärnsblock.

 

2 cylindrig.

 

 

Min slutsats är att VP är den tekniskt sett bättre motorn med sina tre cylindrar och större cylindervolym men är den fortfarande det bästa valet sett över en livscykel på 20+ år, det är frågan?

 

Jag tar tacksamt emot kommentarer och synpunkter från forumets expertis J

 

Detta var ju ett lätt val, utan tvekan Lombardinin!

 

Elektriskt stopp är väl snarare en fördel, eller har någon haft problem med bilen, där vart det länge sedan det var ett regelage man drog ut för att stoppa maskinen.

 

Högre varv jämnare gång.

 

Och framför allt Rodahl ett företag i marinbranchen som verkligen står ut, maken till kundservice får man leta efter, även efter att fakturan är betald!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du få plats med denna http://www.lombardinimarine.it/prodotti_dettaglio.aspx?type=mtr&pnl=foto&mtr=ldw1003s ?

 

Jag gick från MD17D till 1404, och impellern är samma Johnsson pump, lombardini tar ca 200sek och Volvo tar ca 300 sek.

 

Över 20år så tror jag volvos reservdelspriser kostar en slant.

Sen är reservdelshållningen noll efter 20år på volvo och kanske även på lombardini.

 

Men anser du motorn avskriven då så kvittar reservdelshållningen.

 

1404an är överlägsen i gångkultur, men det är nog inte så konstigt då grundmotorn volvo målade grön var gammal redan från början.

 

Jo, den får plats men då utan  frontkitet, som jag närmast betraktar som ett krav om det skall vara en Lombardini. Jag tror nog 702:an har en helt OK gångkultur för mina behov även om pentan sannolikt går mer vibrationsfritt. Det är ju en segelbåt i första hand och normalt seglar jag vare sig jag går med- eller mot vinden. Motorn använder jag normalt bara in och ut ur hamn och vid stiltje.

 

Men jag har verkligen svårt att välja. det finns för och nackdelar med båda alternativen och jag hoppas med denna tråd att jag kan få en knuff i ena eller andra riktningen. Just nu känns det som jag lika gärna kan kasta krona eller klave om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Jag har för avsikt att byta ut min gamla MD7A. Efter att gått igenom marknadens motorer runt 20 hk har jag kommit fram till att någon av följande två motorer skulle passa bäst i min båt. Den ena är VP D1-20 med 130s drev och den andra är Lombardini LDW702SD med Lombardinis segeldrev. Den gamla motorbädden verkar vara i gott skick så vitt jag kan bedöma så den kommer att återanvändas. Motorerna kostar, på någon tusenlapp när, lika mycket enligt de offerter jag fått.

 

Nedan har jag listat några för och nackdelar med respektive motor. 

 

Volvo Penta D1-20.

 

Fördelar

 

3 cylindrig

 

Lågvarvig 2800-3200 max rpm.

 

Bättre vridmoment.

 

Kraftigare drev, tål 55hk mot 40 hk för Lombardini.

 

ECV (fördel eller nackdel?)

 

Elektriskt isolerat drev.

 

Går att få hjälp och service ”överallt”

 

Eventuellt lite bättre andrahandsvärde om man behöver sälja båten.

 

Nackdelar

 

I visa fall hutlösa priser på reservdelar, servicedelar och tillbehör.

 

Något ”torftig” instrumentering som standard. Varje extra instrument kostar en tusenlapp.

 

VP är kända för en kallsinnig inställning vid problem med motorn utanför garantitiden (goodwill)

 

D1 – serien har haft en del barnsjukdomar. Är allt åtgärdat vid det här laget?

 

 

Lombardini LDW702SD med ”frontkit”.

 

Fördelar

 

Något lättare än D1-20 och kompaktare än D1-20 vilket är en fördel i det motorrummet jag har. Inga större problem med att få plats med någon av dem dock.

 

Traditionellt elsystem (fördel eller nackdel))

 

Självluftande.

 

Expansionskärl ”inbyggt” i motorn.

 

”Frontkittet” framtaget av Rodahl vilket gör nästan alla servicepunkter extremt lättåtkomliga på framsidan motorn

 

Anslutning för varmvattenberedare standard

 

I det närmaste komplett instrumentering som standard

 

Rostfri avgaskrök.

 

Lombardini verkar vara ett väldigt serviceminded och ”öppet” företag. Man kan t.ex. ladda ned verkstadshandböcker från deras hemsida. När det gäller VP kostar det tusenlappar för att få dendokumentationen, om man ens kan få den som privatperson.

 

Bästa tänkbara support från Rodahl.

 

Relativt sett ”billiga” reservdelar och servicedelar.

 

Nackdelar

 

Elektriskt stopp genom att en solenoid görs strömlös, vilket innebär att motorn kan stanna vid ett enkelt elfel eller att en säkring går. Man kan dock koppla bort denna funktion och köra med ett gammalt hederligt mekaniskt stoppreglage om man vill. D1-20 stannar inte om det blir strömlöst om jag förstått det hela rätt.

 

Högvarvig 3600 max rpm

 

Kamrem. Dock relativt enkelt att byta och 10 år eller 2500 h bytesintervall.

 

Topplock i aluminium tillsammans med gjutjärnsblock.

 

2 cylindrig.

 

 

Min slutsats är att VP är den tekniskt sett bättre motorn med sina tre cylindrar och större cylindervolym men är den fortfarande det bästa valet sett över en livscykel på 20+ år, det är frågan?

 

Jag tar tacksamt emot kommentarer och synpunkter från forumets expertis J

 

Detta var ju ett lätt val, utan tvekan Lombardinin!

 

Elektriskt stopp är väl snarare en fördel, eller har någon haft problem med bilen, där vart det länge sedan det var ett regelage man drog ut för att stoppa maskinen.

 

Högre varv jämnare gång.

 

Och framför allt Rodahl ett företag i marinbranchen som verkligen står ut, maken till kundservice får man leta efter, även efter att fakturan är betald!

 

 

 

Kalle

 

 

Hej Kalle.

 

Jo, men även D1-20 har elektriskt stopp. Skillnaden är bara den att som jag uppfattat det så skickar man i Pentan ut en elektrisk signal som stoppar motorn(rätta mig gärna om jag har fel) medan man i Lombardinis fall måste ha en spänning till stoppet hela tiden för att motorn skall gå. Försvinner spänningen, av någon anledning, stoppar motorn. I Volvo Pentas fall så går motorn, i värsta fall inte att stoppa, om det blir strömlöst, vilket i de flesta fall inte är särskilt allvarlig. Däremot är det mycket värre om motorn plötsligt stoppar. Och som vanligt händer ju sådant när det absolut inte får hända.

Jag tror det var någon här på forumet som råkade ut för just detta med en relativt nyinstallerad Lombardini.

 

Så om jag väljer Lombardini blir det nog faktiskt så att jag kör med med mekaniskt wirestopp på den medan Pentan får behålla det elektriska stoppet. Men, det har ingen större betydelse för mig.

 

Det sistnämda angående Rodahl är däremot ett mycket tungt vägande argument för Lombardini.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inga synpunkter på själva motorerna men fundera på hur du skall byta. Skall du göra jobbet själv så är det ovärderligt med firmor som Rohdal. Det tillstöter alltid klurigheter att lösa när man byter motorer. Har fått klia mig rejält i huvet när jag bytt tillsynes likadana motorer till och med.

 

Bara att koppla el, dra slangar på ett vettigt sett mm är mer frustrerande och tidskrävande än man tror. Bränslesystem kan behöva ses över, ny bottenventil med större slangdiameter mm mm.  Det klart överlägsna är om man hittar en exakt likadan installation som man själv tänker göra och kopiera den om man vet den funkar bra.

 

Där har en leverantör som bryr sig om att det skall funka i båten en stor styrka jämfört med de som bara vill kränga en motor. Rohdal tex har stor koll på olika typer av installationer i olika båtar och kan ge goda råd. På VP-sidan är det spretigt , det finns visst en del bra men tyvärr är det många som bara servar utombordare till vardags som kränger en och annan motor vid sidan om.

Kan vara värt att fundera på. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte från MD21 till IVECO = (Lombardini) för >10 år sen.

Det var enkelt att utesluta Penta pga. deras hutlösa reservdelspriser och att de inte kunde tillhandahålla delar till min MD21a.

Även jag kan rekommenderar Rohdals, servicevänliga, snabba leveranser.

Har inte haft problem med stoppfunktionen men kopplat bort den i förebyggande syfte och kör med mekanisk stopp.

Att tänka på, kommer avgaserna ut på samma sida eller måste du bygga om.

Jag blev tvungen att "byta sida" vilket ökade montagetiden en dag.

Kompletterat med överhettningslarm i avgasröret och tempmätare.

Motorn går bäst när den står mellan "Linne och Bomull".

post-52966-0-82551300-1445515274_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inga synpunkter på själva motorerna men fundera på hur du skall byta. Skall du göra jobbet själv så är det ovärderligt med firmor som Rohdal. Det tillstöter alltid klurigheter att lösa när man byter motorer. Har fått klia mig rejält i huvet när jag bytt tillsynes likadana motorer till och med.

 

Bara att koppla el, dra slangar på ett vettigt sett mm är mer frustrerande och tidskrävande än man tror. Bränslesystem kan behöva ses över, ny bottenventil med större slangdiameter mm mm.  Det klart överlägsna är om man hittar en exakt likadan installation som man själv tänker göra och kopiera den om man vet den funkar bra.

 

Där har en leverantör som bryr sig om att det skall funka i båten en stor styrka jämfört med de som bara vill kränga en motor. Rohdal tex har stor koll på olika typer av installationer i olika båtar och kan ge goda råd. På VP-sidan är det spretigt , det finns visst en del bra men tyvärr är det många som bara servar utombordare till vardags som kränger en och annan motor vid sidan om.

Kan vara värt att fundera på. Lycka till!

 

Bra synpunkter.

 

Min plan är att om jag väljer Lombardini så gör jag hela jobbet själv. Om jag väljer VP river jag ut den gamla motorn själv och förbereder för den nya motorn så långt det är möjligt så får min lokala auktoriserade VP installatör sätta i motorn. Detta främst för att det inte skall bli något tjafs vid eventuella garantiärenden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en "glad" amatör som inte tvekar att ta tag i allehanda jobb, fuskat i nästan alla praktiska yrken.

Bytte min motor själv, motorbädden var för bred varför ny svetsades av u-balkar.

De anpassades i höjd så att justerskruvarna på tassarna inte behövdes.

För att garantin skulle gälla måste installationen besiktigas av varvet.

Långedrags båtservice och "Gubbe" från IVECO kollad och den blev godkänd.

Varvet tyckte att det var så bra att jag fick jobb där på vår och höstsäsongerna.

Kul jobb, mitt vilkor var, jag tvättar och polerar inte, lärde mej mycket, bla. att köra truck med båtar hängande i gafflarna.

 

Jag skulle byta ankarspel på en större motorbåt.

Det nya spelet täckte inte hålen efter det gamla spelet, gick till chefen och ville ha material till en "platta" att lägga under.

Den dagen var han inte på sitt bästa humör, "Du får improvisera" snästa han av mej.

Vid lunchen röt han "Var fa. är skärbrädan", under ankarspelet, sa jag och log. B)

Skärbrädor i plast haver jag använt ett flertal ggr. för att täcka hål eller till instrumenttavlor.

http://lasselundell.se/husbygge.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag satt i samma båt :) som du för ett år sedan och tog in info från många olika håll bland annat här. Min Polar 22 var i behov av ny motor då den gamla MD2B:n hade packat ihop.

 

De plus som räknats upp för Lombardini och Rodahl gjorde att mitt val föll på en 702M. Det krävde en ny motorbädd och att avståndet mellan motorkuddarna i bredd minskades (gjordes av Rodahl). Marcus på Rodahl har varit helt fantastisk som support och bollplank kring installationen. 

 

Om du ska göra mycket själv kommer det att ta tid. Förutom det uppenbara som sjövattensystem, ny instrumentpanel, flytta reglage, koppla på batteriet ... bestämde jag mig för att även byta ut hela bränslesystemet och flytta nya tanken från för till akter. Rev även ut all el, målade om under motorn mm mm. Med en familj på fem, inklusive en sexmånaders baby tog detta tid och det blev inte sjösättning förrän i augusti men tack vare en lång varm höst blev det härliga turer i skärgården utanför Trosa. Tog faktiskt upp båten förra helgen. Vinterns projekt blir ny motorhuv (Lombardininin är bredare upptill än MD2:an) och att fixa till elen.

//Pinge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte Yanmar, själv gillar jag japansk kvalitet och okomplicerade lösningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte Yanmar, själv gillar jag japansk kvalitet och okomplicerade lösningar.

 

Bra maskin, men samma reservdelspolitik som VP, inga delar när dom börja behövas.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lombardini tillverkar väl tusentals motorer varje år så kvalitet och tillförlighet räcker säkert. Är det något italienarna kan så är det motorer. Sedan att Rodahl säljer motorerna i Sverige väger tungt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Detta var ju ett lätt val, utan tvekan Lombardinin!

 

Elektriskt stopp är väl snarare en fördel, eller har någon haft problem med bilen, där vart det länge sedan det var ett regelage man drog ut för att stoppa maskinen.

 

 

 

Jag bytte min Volvo Penta MD11C till en 3-cylindrig Lombardini för några år sen.

 

Två gånger har motorn stannat i skarpt läge pga elstoppen. Bägge gångerna var det pga två olika tabbar från min sida. Funderade ett tag på sätta dit ett vanligt stoppreglage, men tror ändå att jag fortsätter att använda elstoppen.

 

Ditt Nick - Nolhott. Tyder det på att du kommer från Norra Bohuslän!?

 

Roger Stenström (energirådgivaren) har vid nåt tillfälle påstått att Nolhôttarna kommer från norr om Gullmarn. 

 

En fd arbetskompis, som bor i Hamburgsund, vill inte på något sätt kännas vid att han är "nolhôtte". Nolhôttarna finns mycket längre nordöver, enligt honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade Lombardini 702 i förra båten och var väldigt nöjd, om något år ska vi byta ut vår Yanmar 2GM och det blir Lombardini igen. Men du skriver att priserna är på någon tusenlapp när bara? Nu förstår jag att du fått offerter men skillnaden i de listor jag tittat är det ju ca 10000:-. Även en Lombardini 1003 blir väl billigare än VP om du vill ha 3 cylindrar( vilket vi vill ha om den får plats).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte ut min MD 11 C mot en 3-cylindrig Rrun 21 hk med drygt 1100 kubik.(Kubota). Runt 1750 v/m i marsfart, 2000 v/m om det brallan mot. Gamla 110-drevet och propeller lirar perfekt. Allt till en väldigt rimlig kostnad. Inga modifieringar mer än två plattjärn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja en lågpris motor baserat på Kubota behöver ju inte vara dålig?
Det finns två mer kända fabrikat baserat på Kubota som heter NANNI och Beta. Bägge har bra representation i Sverige och reservdelspriserna är humana ( Jag bytte till en Nanni så jag vet )

 

Dessa är skottsäkra block med gjutjärnstopp och du kan vara viss om att få tag i reservdelar om du ska bygga om stora delar av motorn i en avlägsen framtid - eftersom samma motor sitter i jordbruksmaskiner jorden runt. Men bra support när du själv gör jobbet är guld värt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vad glad jag blir när jag ser en tråd om MD7A, de är inte nya längre  :wub:

 

Nolholt, hur har det gått? VÄLDIGT nyfiken.

 

Förövrigt har jag hittat en annan länk från en sida jag brukar kolla in ibland där bytte av MD7A är aktuellt, hoppas på ett nytt inlägg där snart.

 

 

Har du funderat på något annat motormärke än Lombardini och Volvo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Lombardini 702 i vår Albin Delta.

Den har fungerat utmärkt och har wirestopp ansluten men den är aldrig använd sen båten köptes 2007. Var väldigt orolig för motorn innan köpet men efter forskning visar det sig att dessa motor används i lastbils kyl-frysskåp. Den störta delen av motorer av denna typen är Lombardini och Kubota visar det sig. Motorn går även under namnet Kohler Diesel kan vara värt att veta och heter då KDW702

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då, här har hänt en del på sista tiden. Jag kollade tråden ett tag efter sista inlägget den 22:e oktober men det hände inget mer så jag tröttnade på att kolla. Men nu såg jag att det hade hänt en del  :)

 

 

 

Detta var ju ett lätt val, utan tvekan Lombardinin!

 

Elektriskt stopp är väl snarare en fördel, eller har någon haft problem med bilen, där vart det länge sedan det var ett regelage man drog ut för att stoppa maskinen.

 

 

 

Jag bytte min Volvo Penta MD11C till en 3-cylindrig Lombardini för några år sen.

 

Två gånger har motorn stannat i skarpt läge pga elstoppen. Bägge gångerna var det pga två olika tabbar från min sida. Funderade ett tag på sätta dit ett vanligt stoppreglage, men tror ändå att jag fortsätter att använda elstoppen.

 

Ditt Nick - Nolhott. Tyder det på att du kommer från Norra Bohuslän!?

 

Roger Stenström (energirådgivaren) har vid nåt tillfälle påstått att Nolhôttarna kommer från norr om Gullmarn. 

 

En fd arbetskompis, som bor i Hamburgsund, vill inte på något sätt kännas vid att han är "nolhôtte". Nolhôttarna finns mycket längre nordöver, enligt honom.

 

 

Jajamän, uppväxt i just Hamburgsund med både mor och far från trakten. Har fortfarande båten där på somrarna. Var gränsen för "Nolhôttarna" går vet jag inte men vi har ju turbåten "Nolhotten" där man kan höra "Ruskiga historier och historiska ruskigheter" och den ligger ju i Hamburgsund.

På tal om Nolhotten, om ni träffar på den på sjön så håll väl undan. Stellan, skepparen, seglar nämligen för brödfödan så där väjs minsann inte för några j-a sommargäster i "badbaljor"  :lol: 

 

 

 

Jag hade Lombardini 702 i förra båten och var väldigt nöjd, om något år ska vi byta ut vår Yanmar 2GM och det blir Lombardini igen. Men du skriver att priserna är på någon tusenlapp när bara? Nu förstår jag att du fått offerter men skillnaden i de listor jag tittat är det ju ca 10000:-. Även en Lombardini 1003 blir väl billigare än VP om du vill ha 3 cylindrar( vilket vi vill ha om den får plats).

 

Om du tittar på ordinarieprislistorna skiljer det nog minst så mycket men med den kampanjen som VP körde i höstas blev prisskillnaden bara några tusenlappar i slutändan när man jämförde lombardini LDW702 med S-drev och VP D1-20S. Båda tog då den gamla MD7:an i inbyte. Då ingick också det "frontkittet" från Rodahl, monterat och klart, som jag nämnt tidigare i tråden.

 

 

 

Hej, vad glad jag blir när jag ser en tråd om MD7A, de är inte nya längre  :wub:

 

Nolholt, hur har det gått? VÄLDIGT nyfiken.

 

Förövrigt har jag hittat en annan länk från en sida jag brukar kolla in ibland där bytte av MD7A är aktuellt, hoppas på ett nytt inlägg där snart.

 

 

Har du funderat på något annat motormärke än Lombardini och Volvo?

 

 

Det blev Lombardinin till slut. Så nu har jag en maskin med diverse tillbehör som står och väntar på mig i Lidköping och som jag skall hämta så snart som möjligt.

 

Eftersom jag ville byta ut både motor och drev så visade sig att övriga märken blev betydligt dyrare när det skulle ingå ett nytt drev också. T.ex. när det gäller den motor som väl egentligen var min favorit från Beta Marine så sa de rent ut att de inte kunde konkurrera med VP eller Lombardini om det skulle vara med S-drev. Backslagsmotorer var dock en annan sak om jag skulle haft en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

En liten uppföljning av mitt motorbyte samt ytterligare en fråga.

 

Som jag tidigare skrivit blev det alltså en Lobardini LDW702 med nytt S-drev. Demonteringen av den gamla MD/7:an samt montering av den nya motorn gjorde jag helt själv. Som flera skrev tidigare i tråden tog det ganska lång tid. Jag har inte räknat timmarna men totalt tog det nog ungefär 3 veckor på heltid (3x5x8=~120 timmar) men då renoverade jag även motorrummet med ny färg och ny ljudisolering. Ingenting var egentligen svårt men det tog ändå tid. Eftersom jag inte tidigare gjort ett motorbyte i en båt så gick naturligtvis mycket av tiden åt att försöka fundera ut den bästa lösningen på allt samt undvika att man "målade in sig i ett hörn".

Motorn har nu gått 18 timmar och har hela tiden gått som en klocka. Tyvärr blev propellern Rodahl räknade fram åt mig lite för stor. Som det är just nu når jag bara 3000 rpm på max vilket är lite för långt ifrån motorns max på 3600 rpm, men eftersom jag har att göra med Rodahl är det inga problem att få propellerbladen bytta mot nya blad med lite lägre stigning.

 

Så till min fråga: Eftersom jag nu har en splitter ny motor i båten så vill jag naturligtvis hålla den i bra skick så länge som möjligt. Det brukar ju sägas att motorer i segelbåtar inte slits ut utan att de rostar sönder. Saltvatten är ju naturligtvis en stor bov i det hela och min tanke är att efter varje gång man använt båten, och lämnar den för en längre period, köra ren sjövattendelen av kylsystemet med sötvatten.

Först, är det något som i så fall verkligen minskar korrosionen eller gör det varken till eller ifrån? Hur löser man det i så fall praktiskt? Man kan naturligtvis koppla slangar hit och dit men det skall vara enkelt. Min tanke är att använda en trevägskran med en slangstump på som man t.ex. kan stoppa ner i en hink med sötvatten. Innan man sedan stänger av motorn vrider man bara om trevägskranen och stoppar motorn när hinken är tom. Lika så om man har båten i sjön under vintern kan man "fylla" systemet med glykol den vägen ( giftfri propylenglykol förstås).

Är det någon som installerat något liknande och har erfarenhet? Alla synpunkter och erfarenheter är välkomna.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en slang med t-koppling från vattentanken för att enkelt kunna köra sötvatten genom sjövattendelen i motorn, tömma vattentanken och kunna provköra på land. Någon glykol i sjövattendelen har jag aldrig. Fast första året med färskvattenkylning trycktes en gavel på värmeväxlaren ut av frostsprängning så jag fick löda fast den igen och montera den lite lutande så allt vatten rinner ut.

Varför inte installera färskvattenkylning i stället för att laborera med hinkar och slangar, det tröttnar du nog på ganska kvickt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din maskin har inte några rostbenägna komponenter i sjövattendelen, så ur den synvikeln är det onödigt arbete.

 

Men inför vinterförvaringen så är det ju lättare att frostskydda sjövattendelen med din ide med trelägeskran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har man inte glykol i sjövattendelen så får man nog räkna med att det kan hända saker. En av dom har du ju redan upptäckt. Sedan så har ju glykolen en rostskyddande effekt tex avgaslimpa och krök.

Så att inte konservera sjövattendelen i ett färskvattensystem är nog inte att rekommendera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, trewq säger:

Har en slang med t-koppling från vattentanken för att enkelt kunna köra sötvatten genom sjövattendelen i motorn, tömma vattentanken och kunna provköra på land. Någon glykol i sjövattendelen har jag aldrig. Fast första året med färskvattenkylning trycktes en gavel på värmeväxlaren ut av frostsprängning så jag fick löda fast den igen och montera den lite lutande så allt vatten rinner ut.

Varför inte installera färskvattenkylning i stället för att laborera med hinkar och slangar, det tröttnar du nog på ganska kvickt.

 

Oj, här var det snabba svar.

 

Motorn i sig är naturligtvis färskvattenkyld (glykolblandning) men sjövatten ( i mitt fall saltvatten ) används för att via värmeväxlaren avleda värmen. Allt sitter integrerat på motorn (marinkonverterad från fabrik) och därmed kan jag inte heller "luta" värmeväxlaren utan att även luta motorn och eftersom jag har S-drev sitter motorn i stort sett horisontellt.

Att koppla den mot vattentanken har jag också funderat på. Har du bara en T-koppling? Då antar jag att du även har någon kran någonstans på vägen till vattentanken, eller?

 

 

12 minuter sedan, Pentax säger:

Din maskin har inte några rostbenägna komponenter i sjövattendelen, så ur den synvikeln är det onödigt arbete.

 

Men inför vinterförvaringen så är det ju lättare att frostskydda sjövattendelen med din ide med trelägeskran.

 

Naturligtvis har min motor rostbenägna komponenter i sjövattendelen. Dock är det väl kanske inte vilket bonnjärn som helst som sitter där. Bara det faktum att det sitter en offeranod i värmeväxlaren är bevis på detta. Avgaskröken är dock i syrafast stål.

 

20 minuter sedan, Gelis säger:

Ja har man inte glykol i sjövattendelen så får man nog räkna med att det kan hända saker. En av dom har du ju redan upptäckt. Sedan så har ju glykolen en rostskyddande effekt tex avgaslimpa och krök.

Så att inte konservera sjövattendelen i ett färskvattensystem är nog inte att rekommendera

 

Håller helt med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle dra slangen till avloppet från vasken! då kan du ju köra glykol lättapå hösten och sötvatten under säson om du vill. Bara hälla vald blandning i vasken och slå om en kran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, Nolhott säger:

Har du bara en T-koppling? Då antar jag att du även har någon kran någonstans på vägen till vattentanken, eller?

Ja, en kran på slangen som går till motorn, men den slangen är inte permanent kopplad till kylvattenintaget för att inte riskera att skapa en felkälla som skulle kunna släppa in hela havet. Det är bara en gång varje vår och höst som den kopplas in.

Motsvarigheten till avgaslimpa är av någon alulegering och det har uppstått ett hål på den, som åtgärdades genom att svetsa på en 5 mm aluplåt, betydligt större än hålet. Kanske inte så konstigt efter 40 år varav 20 med färskvattenkylning.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv satt en T-koppling på slangen från sjövattenintaget till sjövattenfiltret. Där kan jag koppla en slang. Slangen kan jag använda till minst två saker

- dels köra färskvatten på hösten, ska ju ändå varmköra motorn för att byta oljan. Brukar tömma färskvatten tanken på detta sätt. Sedan flyttar jag slangen till glykolbehållaren.

- dels ha som möjlig nödpump vid ett stort läckage

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, gusvo085 säger:

Jag skulle dra slangen till avloppet från vasken! då kan du ju köra glykol lättapå hösten och sötvatten under säson om du vill. Bara hälla vald blandning i vasken och slå om en kran.

 

Ingen dum idé ! Tål att funderas på.

 

50 minuter sedan, Funkis säger:

Har själv satt en T-koppling på slangen från sjövattenintaget till sjövattenfiltret. Där kan jag koppla en slang. Slangen kan jag använda till minst två saker

- dels köra färskvatten på hösten, ska ju ändå varmköra motorn för att byta oljan. Brukar tömma färskvatten tanken på detta sätt. Sedan flyttar jag slangen till glykolbehållaren.

- dels ha som möjlig nödpump vid ett stort läckage

 

Smart ! Inte dumt att kunna ha en motordriven länspump i ett nödläge.

Tyvärr blir det nog onödigt komplicerat att implementera båda idéerna samtidigt. Jag brukar dock prioritera säkerhet framför allt annat så det lutar nog åt "länspumpslösningen"

Nu gäller det bara att hitta en lämplig och pålitlig 3-vägs ventil för ändamålet. Det är ju öppet varv här till helgen så jag får gå runt där och se om jag kan hitta något lämpligt.

 

Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T-rör plus en kran är nog billigare och säkrare än trevägsventil. Och min slang är hoprullad i stuv bredvid kranen.... har aldrig behövt den som nödpump. Och när jag ska konservera så sätter jag på slangen  mot kranen, öppnar manlucka till sötvattentanken och sticker ner slangen. Startar motorn.

Har jag i detta läge redan bytt olja/filter så är det bara att fika medan motorn tömmer vattentanken. 

 

Sedan flyttar jag slangen till behållaren med glykol. När den är tömd är jag klar. Inte så komplicerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...