aftersun 1 Postad 21 Oktober , 2015 (redigerade) Hej, Har nyss skaffat en båt med nedfälld installation av Garmin 720s. Är det möjligt att plocka av den på ett enkelt sätt eller tanken är att den ska sitta kvar alltid? Skulle vilja ta hem den och pilla lite med den hemma för att lära mig alla funktioner och möjligheter. Om man kan ta loss den enkelt, kan man också strömförsörja den på något vis? Tack på förhand för hjälp! Redigerad 21 Oktober , 2015 av aftersun Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 22 Oktober , 2015 (redigerade) Det är väl bara att skruva loss den och täcka för hålet med nåt. En tunn plyfaskiva tex - men det bör ju utföras på ett sånt sätt att du inte förstör nåt. Sen kanske hålet inte behöver täckas alls. Det beror ju på hur båten förvara och/eller är täckt. Själv har jag ett nätaggregat som ger 12 volt - dvs ingen batteriladdare som ju kan ge betydligt högre spänningar. Ett alternativ är ju att ta ett batteri - tex ett från båten och ladda det från och till. För att ansluta plottern till strömkällan får du kanske ta loss den kabeln som strömförsörjer plottern från båten, eller skaffa en ny. Sen är det ju det här med plus och minus och att få det rätt. Anslutningen av elen går ju att lösa på andra sätt också, fast eftersom du ställer frågan är det kanske nåt du inte skall ge dig in på. Redigerad 22 Oktober , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 22 Oktober , 2015 Jag ser vad du menar. Att lära sig sin plotter genom vintern är nyttigt. Så jag tänkte att din fråga går på att just denna ena vinternt ta hem den och lära sig. Inte varje vinter. För det är lite klurigt. Denna är monterat med fyre skruv. Dom sitter i hörnen bakom två långa plastbitar som tacker hela plotterns bredd ovan och nedan på plottern. Det finns risk för att dessa plastbitar går sönder. Men du birde få dom loss med varsamhet i demontering. Den finns en monteringsplastskum mellan båt och plotter. Den kan ochså gå sönder vid demonting. Men det kan också gå helt fint! Och en vanlig dubbeltsidig teip i skum/eller få tag på ny reserv. Sen behövs ström. Om du tittar bakom din plotter och det ser att du kan ta ur den originala kabelhärvan så gör det. Om inte köp en egen kabel för hemma. Om detta låter som nogot du vill göra så är det möjligt. Men som du ser kan det va lite klurigt. Jag har gjort detta själv av samme skäl. Jag köpte x-tra kabel - eftersom den andra var lödat på plats. Jag tog den investeringen derför att jag tycker att å känna sin plotter är viktigt och vill att frun ska känna att båtlivet är trygt! -min skumbit mellan plotter och plast gikk att lossna...sakta sakta och varsamt... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 22 Oktober , 2015 Jag ser vad du menar. Att lära sig sin plotter genom vintern är nyttigt. Så jag tänkte att din fråga går på att just denna ena vinternt ta hem den och lära sig. Inte varje vinter. För det är lite klurigt. Denna är monterat med fyre skruv. Dom sitter i hörnen bakom två långa plastbitar som tacker hela plotterns bredd ovan och nedan på plottern. Det finns risk för att dessa plastbitar går sönder. Men du birde få dom loss med varsamhet i demontering. Den finns en monteringsplastskum mellan båt och plotter. Den kan ochså gå sönder vid demonting. Men det kan också gå helt fint! Och en vanlig dubbeltsidig teip i skum/eller få tag på ny reserv. Sen behövs ström. Om du tittar bakom din plotter och det ser att du kan ta ur den originala kabelhärvan så gör det. Om inte köp en egen kabel för hemma. Om detta låter som nogot du vill göra så är det möjligt. Men som du ser kan det va lite klurigt. Jag har gjort detta själv av samme skäl. Jag köpte x-tra kabel - eftersom den andra var lödat på plats. Jag tog den investeringen derför att jag tycker att å känna sin plotter är viktigt och vill att frun ska känna att båtlivet är trygt! -min skumbit mellan plotter och plast gikk att lossna...sakta sakta och varsamt... Mycket bra! Det var precis detta jag var ute efter, stort tack för hjälpen. Jag försöker lossa på plastlisten och skruva av plottern. Vilken typ av kabel behöver man? Kan du länka till någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 22 Oktober , 2015 (redigerade) Kolla på Garmins hemsida, www.garmin.se där kan du köpa reservdelar, tillbehör såsom kablar. Om du inte vill strömförsörja din plotter hemma med batterier, så kan du använda ett enkelt nätaggregat som ger 12 volt och bara några ampere ut (Kjell &Co, Conrads, "Claes i sjön" m.fl.), plottrar drar ju inte så mycket ström, dessutom är de okänsliga för lägre och högre spänningar, vill minnas att det brukar vara angivet att de fungerar mellan 10 och 18 volt, men kolla det innan du kopplar. Något som ingen annan tipsat om, är att om din plotter har en extern antenn, så får du ta med den hem också, och hänga den utanför fönstret i det rum där du vill utforska plottern. Om den har en inbyggd antenn är det inte självklart att du får någon kontakt med GPS-sateliterna inomhus, särskilt inte om du bor i ett betonghus med mycket armeringsjärn i vägarna. GPS-sateliterna sänder med väldigt låg effekt. Ett alternativ kan då vara att fixa en anslutningskabel som i andra ändan har en cigrettändarkonkakt och ansluta den i bilen, där har du ju "gratis" 12 volt, och kan åka utefter kusten en bit för att testa din plotter. Redigerad 22 Oktober , 2015 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Piscovery 1 Postad 23 Oktober , 2015 Kanske bör ha en säkring mellan nätagg och plotter för att vara på säker på att det inte blir knas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 25 Oktober , 2015 Det sitter en sladdsäkring 3A på originalhärvan. En så här har jag gjort för att labba hemma. Jag krympslangade in signalparterna om jag vill ha kabeln till annat i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 26 Oktober , 2015 Garmin 720s har innbygd antänn... Ta den bara med hem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 10 November , 2015 Garmin 720s har innbygd antenn... Ta den bara med hem. Ok... Men bli inte alltför besviken om du inte få någon signal från sateliterna inomhus. Jag testade en navigator av annat fabrikat hemma vid köksbordet, nära köksfönstret, men det räckte att jag flyttade navigatorn bara en liten bit inåt i rummet för att den skulle förlora signalen, och då bor jag i ett gammalt trähus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser