Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
tottes

byggfläkt eller avfuktare

Rekommendera Poster

Thomas-1:

Det finns ett mycket enkelt sätt att ta död på mögelsporer: Ozongenerator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. @ ChristerN (inlägg #21): Efterredigering av ett inlägg kan tyvärr endast ske upp till två timmar efter publicering, trist men riktigt eftertänksamma inlägg har i den nya FB-anpassade forumplattformen fått stå tillbaka inför floden av "mindre sparsmakade (läs forumtroll)" till  förment ärliga efterredigerare? (Vi som fortfarande tänker att faktafel i ett enskilt genomarbetat inlägg kan ha betydelse eftersom inlägget bevaras får nog tyvärr tänka om? [stort modern flöde à la twitter av inlägg gör att faktafel i enskilda inlägg ändå inte uppmärksammas? Varför bry sig om smärre faktafel eller ordvändningar i denna ständigt ökande flod - försöker jag övertyga mig själv??

Nu ger jag mig på ett riktigt självmordsuppdrag, att försöka redigera i din text men många färgkodningar.

 

Håller med dig i det mesta du skriver. Tänker på min styrpulpetare som började mögla inuti där den låg i vattnet, öppen som den är. Det har aldrig mig veterligt inträffat på vår brygga tidigare så något i naturen har också blivt annorlunda sedan tidigare år.

Men tänk vad häftigt om vi tillsammans kunde komma på en makalös lösning på fukt-problemet som vissa upplever!

bhemac's länk om FMV fick iaf mig att fundera på en blåslösning. Trycka in torr luft lite försiktigt genom genomföringen till ett handfat. Hmmm.

 

Mitt förtydligande inlägg postades samma minut som mitt inlägg som jag inte kunde redigera så därför tror jag att forumet och iOS v9 inte är riktigt sams, därav posten i Bugg-forumet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du lever i en förgången tid, Oldtimer. Det finns något som heter utveckling där tex Google är en viktig del eftersom man, om man har en viss allmänbildning kan ta del av bla modern forskning.

 

Sprider man påståendet att enbart ventilation förhindrar mögeltillväxt i båtar så bör man nog konan visa referenser på det. Varje år drabbas ett antal båtägare av mögelproblem som hade kunnat invikas om de vidtagit några enkla åtgärder istället för att lyssna på folk utan kunskap och där bäst-före-datum redan passerats.

 

 SVENSKA KRYSSARKLUBBEN, Båttekniska nämnden: "Om mögel i båtar"
En ganska bra artikel, läs den så kan  alla här få avgöra om de ska tro på den eller Oldtimern och hans gamla morsa.

 

Nä men snälla nå'n.

 

Varför är det då ALLDRIG mögel i min båt; på Västkusten?

 

Jag lämnar t.o.m.alla min sängkläder ombord (i en vädrad miljö,,,,,,,,,,,,,,,var annars? ) 

 

FUKT är inte mögel! Fattar du inte att mögelsporrar är "skit" du har lämnat efter dig?

 

Mässling kureras inte med att måla över utslagen...........fattar du?

 

PS. Idioten "Oldtimer" blir gentagna gånger påminnd av "bhemac" om; att arra norsk; och att inte bidraga med något (som inte hittas på Google)

 

PS. Nå'n tycker säkert det är illa att en norrman inte håller  isär a och ä.............Möjligen är det fördi jag lärde svenska i Vermland.................*lol*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Du lever i en förgången tid, Oldtimer. Det finns något som heter utveckling där tex Google är en viktig del eftersom man, om man har en viss allmänbildning kan ta del av bla modern forskning.

 

Sprider man påståendet att enbart ventilation förhindrar mögeltillväxt i båtar så bör man nog konan visa referenser på det. Varje år drabbas ett antal båtägare av mögelproblem som hade kunnat invikas om de vidtagit några enkla åtgärder istället för att lyssna på folk utan kunskap och där bäst-före-datum redan passerats.

 

 SVENSKA KRYSSARKLUBBEN, Båttekniska nämnden: "Om mögel i båtar"
En ganska bra artikel, läs den så kan  alla här få avgöra om de ska tro på den eller Oldtimern och hans gamla morsa.

 

Nä men snälla nå'n.

 

Varför är det då ALLDRIG mögel i min båt; på Västkusten?

 

Jag lämnar t.o.m.alla min sängkläder ombord (i en vädrad miljö,,,,,,,,,,,,,,,var annars? ) 

 

FUKT är inte mögel! Fattar du inte att mögelsporrar är "skit" du har lämnat efter dig?

 

Mässling kureras inte med att måla över utslagen...........fattar du?

 

PS. Idioten "Oldtimer" blir gentagna gånger påminnd av "bhemac" om; att arra norsk; och att inte bidraga med något (som inte hittas på Google)

 

PS. Nå'n tycker säkert det är illa att en norrman inte håller  isär a och ä.............Möjligen är det fördi jag lärde svenska i Vermland.................*lol*

 

 

Har jag någonsin skrivit om att du är norsk?

Att du nästan aldrig bidrar med några konstruktiva råd däremot är sant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
bhemac's länk om FMV fick iaf mig att fundera på en blåslösning. Trycka in torr luft lite försiktigt genom genomföringen till ett handfat. Hmmm.

Hur svårt skulle det vara egentligen? En sorbtionsavfuktare som servar tex fyra båtar. Tyvärr så är det nog trögt, i synnerhet när många lever kvar i tron att mögel kan vädras ut. 

För de som hyr ut vinterplatser borde det vara intressant.

En sorbtionsavfuktare behöver framförallt värme men bara lite el till fläktar. En liten dieselmotor skulle kunna driva avfuktaren även där det inte finns tillgång till el.

För en båt skulle man kunna ha en soldriven värmefångare i kombination med solpaneler. Kanske.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

bhemac's länk om FMV fick iaf mig att fundera på en blåslösning. Trycka in torr luft lite försiktigt genom genomföringen till ett handfat. Hmmm.

Hur svårt skulle det vara egentligen? En sorbtionsavfuktare som servar tex fyra båtar. Tyvärr så är det nog trögt, i synnerhet när många lever kvar i tron att mögel kan vädras ut. 

För de som hyr ut vinterplatser borde det vara intressant.

En sorbtionsavfuktare behöver framförallt värme men bara lite el till fläktar. En liten dieselmotor skulle kunna driva avfuktaren även där det inte finns tillgång till el.

För en båt skulle man kunna ha en soldriven värmefångare i kombination med solpaneler. Kanske.

 

Realist????

 

Sluta nu "bhemac"

 

OT är en sak......OC är nå't annat *lol*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en tvättmedeltillverkare som egoistiskt myntat valspråket "smuts är bra".

 

Visst är det men bara för den tillverkaren och absolut inte någon annan vad jag kan komma på.

 

Vi skulle kunna säga att "fukt är bra" men bara om den är nån annanstans än på fuktkänsliga ytor.

 

Med den klyschan i bakhuvudet kan alla tänka ut sin avfuktare passande varje situation. Det gäller att få fukten på ställen där den inte gör nån skada och gärna samla upp eller släppa ut den i vätskeform genom hål i båten exempelvis vasken handfat eller genom en slang.

 

Förra vintern hade jag idén att fläkta in torr luft med en anordning som jag testade i garaget. När det var torrare ute än i garaget skulle en fläkt blåsa in den torra luften. En dragkamp mellan två "väderpinnar", en ute och en inne kopplad till en mikrobrytare skulle blåsa in luften när det inträffade.

 

Det gjorde aldrig det utom vid korta tillfällen när det var varmare. Då är det inte bra att blåsa in luften eftersom den varmare luften håller betydligt mer fukt än vad hygrometern mäter. När den varma luften svalnar i garaget har fäktningen inte torkat upp något.

 

Men skam den som ger sig. I källaren bland annat bråte står en oanvänd torktumlare med kondenseringsfuntion. En ny snyggare köptes in.

 

Kondensvfuktaren fäller ut stor del av tvättens fukt när den tumlar runt och luften blåses genom en plåtburk. På andra sidan plåten blåser rumsluften och kyler den heta luften. Summan av det hela samlas upp i en behållare så att det fungerar vet jag.

 

Med värmefläkt i båten och en fläkt som kyler på motsvarande sätt som i torktumlarens kondensplåt är jag säker på att det skulle fungera.

 

På samma sätt skulle fukt kondensera om värmefläktförsedda båten har en annan fläkt som blåser luft under durkarna som "kalla väggens princip. Kan man släppa ut vattnet har man avfuktat båten.

 

Hoppas att nån provar att samla kondens på ett sätt som passar i det enskilda fallet. Principen är ju väldigt enkelt att förstå hursomhelst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är stor vän av eftertänksamma inlägg där varje ord eller hänsyftning helst vägts på guldvåg.
(Tror alla börjar fatta betydelsen av noggrant formulerade inlägg, naturlagar som alltid råder och alltid kommer att råda är naturligtvis det vi båtägare främst vill begripa. Eller snarare dess tidsoberoende konsekvenser båtpraktiskt om man testar nån alternativ idé.

I andra hand är det alltid bra med foruminlägg vars fakta/hänsyftningar blir korrekta.
Jobbigt för skribenter, men bra med korrekt debattdisciplin för en begriplig forumtrå är nog att inga falska påklistrade citat likt bildens förekommer. (Kan dock lätt bli så i allmän twitter-hets, inget horn i sidan bhemac. Men kanske kan du för ordningens skull utreda din citatsammanblandning och måhända rent av be om ursäkt? ;-)

Har alltså aldrig påstått detta, f.ö. enkelt att faktakolla i tråden ovan.
post-86835-0-73815900-1445618208_thumb.jpg 

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På samma sätt skulle fukt kondensera om värmefläktförsedda båten har en annan fläkt som blåser luft under durkarna som "kalla väggens princip. Kan man släppa ut vattnet har man avfuktat båten.

 

Hoppas att nån provar att samla kondens på ett sätt som passar i det enskilda fallet. Principen är ju väldigt enkelt att förstå hursomhelst.

 

Visst fungerar det men det åtgår mycket energi. Den kalla vaggens princip är enkel men för ventilation i båtar fungerar den väldigt dåligt. För att få effekt bör lufttemperaturen vara minst 10gr högre än den kalla ytan. Ju varmare, desto större temperaturskillnad krävs. Det mest effektiva är att låta en kylkompressors förångare skapa den kalla ytan och sedan låta kondensorn värma utgående luft så att den i sin tur kan ta upp mera fukt i rummet. Det är ju så kondensavfuktaren fungerar. Att värma luft för att låta den kondensera under durk kräver nog 10 gånger mer effekt så en kondensavfuktare betalar sig ganska snabbt. Men, principen skulle kunna vara intressant i båten på sommaren.

Min Wallas ger ofta för mycket värme så jag har en fläkt som drar ut värmen ur salongen. Det jag skulle kunna göra är att dra ner varm luft från värmaren under durk för att fälla ut fukt och kylas av. Sen får luften komma upp i salongen igen. Någon gång ska jag testa detta.

 

Ett annat sätt är att blåsa luft över ett kemiskt tokmedel tex Silica Gel. Sen flyttar man medlet till ett utrymme där värme torkar ut medlet. Så fungerar en sorbtionsavfuktare. Man skulle kunna låta tex Wallasen stå för värmen och då kunna torka ur båten på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är stor vän av eftertänksamma inlägg där varje ord eller hänsyftning helst vägts på guldvåg.

(Tror alla börjar fatta betydelsen av noggrant formulerade inlägg, naturlagar som alltid råder och alltid kommer att råda är naturligtvis det vi båtägare främst vill begripa. Eller snarare dess tidsoberoende konsekvenser båtpraktiskt om man testar nån alternativ idé.

 

I andra hand är det alltid bra med foruminlägg vars fakta/hänsyftningar blir korrekta.

Jobbigt för skribenter, men bra med korrekt debattdisciplin för en begriplig forumtrå är nog att inga falska påklistrade citat likt bildens förekommer. (Kan dock lätt bli så i allmän twitter-hets, inget horn i sidan bhemac. Men kanske kan du för ordningens skull utreda din citatsammanblandning och måhända rent av be om ursäkt? ;-)

 

Har alltså aldrig påstått detta, f.ö. enkelt att faktakolla i tråden ovan.

attachicon.giffelcitat.jpg

 

Jag ber ödmjukast om ursäkt ;) Något hände när jag minskade textmängden jag skulle svara på. Bra att du påpekade detta, inlägget jag svarade på var från ChristerN.

 

Tycker också det är viktigt att det blir rätt men också att mängden citerad text inte blir för stor, i synnerhet om det bara är en del man svara på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Max schmeling skrev i inlägg #17: Varför ändra ett vinnande koncept?

Hmm... kanske för att detta med att...

Vi tömmer båten på allt, tvättar ur och spritar. Kör avfuktare och jonisator och när fuktnivån är nere stängs båten till och avfuktare, torrbollsmodellen, sätts in. Totalt har vi 6 sådana i båten.

...kanske inte upplevs som särskilt enkelt? Förmodligen inte optimalt kan jag tycka, om du och din "förtvivlade katt" kan ursäkta?

Förhoppningsvis fattar du syftet med min invändning som handlar om tvärsäkra påståenden och rent av avhåller dig från nya inlägg i denna tråd ett tag? Inget illa ment!

Tror alltså att det kanske kan finnas bättre metoder - ännu inte upptäckta - ifall vi båtägare tillsammans kokar ihop våra olika erfarenheter, testar nya saker och via forumet ger varandra erfarenheter som snabbt kan leda till nya idéer och uppslag? ;-)

 

Forgus31: Gillar skarpt din experimentlystna inställning (inlägg #11). :)

Egentligen behöver väl fukten/vattnet inte nödvändigtvis lämna båten? Vattnet kan nog i vätskeform  uppsamlas i ett rymligt kärl inuti båten, handlar ju inte om några större vattenmängder. Men rymliga  uppsamlings-kärl har ofta en stor vattenyta där vattenånga kan återkondensera.

Vet inte om detta med återkondensering från inombords vattenytor är särskilt relevant men att samla vätskan i en flaska med trång öppning är inte särskilt svårt och borde minska detta eventuella problem? [Gängse DIY (Do It Yourself) vägsalt-luftavfuktarn har vad jag begriper en öppen hink med stor vattenyta, kanske kan nån tratt/flaska med trängre öppning minska ytan/avdunstningen - om det nu skulle vara särskilt relevant??]       

    

Peter-K: Intressant iakttagelse (inlägg #7) detta med skogens betydelse vid uppläggningsplatsen.

Förmodligen blev det helt enkelt mindre blåsigt, träd har ju en stor förmåga att ta upp vindenergi och skapa lä? Klart bra för minskat presenningslitage men faktiskt till nackdel ifall man litar på principen "helöppet och välventilerat"? Vete katten??

 

Bhemac: har knappt hunnit läsa och begrunda din intressanta FMV-länk ovan. Verkar tänkvärd.  

[Ps. @ ChristerN (inlägg #21): Efterredigering av ett inlägg kan tyvärr endast ske upp till två timmar efter publicering, trist men riktigt eftertänksamma inlägg har i den nya FB-anpassade forumplattformen fått stå tillbaka inför floden av "mindre sparsmakade" skribenter (läs forumtroll) till förmen för ärliga efterredigerare? (Vi som fortfarande tänker att faktafel i ett enskilt genomarbetat inlägg kan ha betydelse eftersom inlägget bevaras får nog tyvärr tänka om? [stort modern inläggs-flöde à la twitter gör att faktafel i enskilda inlägg ändå inte uppmärksammas? Varför då bry sig om naturlagar, smärre faktafel , eller ordvändningar i denna ständigt ökande flod - försöker jag övertyga mig själv??]

 

Tvärsäkert vet jag inte om det är men att det funkar, det vet jag. Och hur svårt kan det vara, egentligen. Konceptet att få en fukt och mögelfribåt fungerar och gör så efter x-antal vintrar. Sedan kan man visst fortsätta att uppfinna hjulet och det står var och en fritt att ta tid för detta.

 

Vi håller vår båt fri från fukt och mögel genom ett tydligen tvärsäkert påstående om den bästa metoden och det passar oss utmärkt. Då kan vi fokusera på roligare grejor.

 

Fortsätt uppfinna hjulet men ni kommer säkert att upptäcka att det runda är det bästa... alternativet!

 

Den "förtvivlade katten" myser och hälsar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen vi började kolla med hygrometer och med sommarvägsalt i stora bollar av myggnätstyg har vi inte fått nåt mögel.

 

Släpar således inte hem nåt mer än stöldbegärliga prylar. Väldigt skönt att slippa köra ett par vändor bara för madrasserna. Sen ska man ha dem ett halvår hemma helt i onödan. En del släpar hem batterierna för att ha dem varmt så de inte fryser sönder.

 

Ska förresten köpa en säck salt. Brukar köpa på Granngården en 25kilos. Räcker för torp och båt två vintrar. Vanskligt att förvara öppnad säck. Det kan bli väldigt sörjigt om man inte försluter den väl. Ställs på torraste ställe!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Max metod är exemplarisk om än aningen överdrivet, lite curling...

 

1. Plocka ur allt som inte ska vara i båten, mat, sängkläder, segel, tampar mm. Dynor och gardiner kan vara kvar om man inte ska passa på och ta hem tvätta som man ju gör med tamparna(!)

2. Städa, dammsug ur ordentligt inkl vatten.

3. Torka rent rengöringsmedel, sprit mm. Inkl kölsvin osv.

4. Sätt in en avfuktare som får gå några dygn för att få fukt i tex tär och textilier att försvinna. Ihop med värme blir det effektivare.

5. Ställ in torrbollar, ozongenerator och förslut båten hermetiskt.

6. Kör ozongeneratorn då och då för att döda de mögelsporer som finns. (min går en kvart om dagen, solpanelerna klarar det).

 

Detta är idealet, på våren öppnar man en fräsch båt som luktar - sommar!

Ibland kanske man inte kan göra allt men städ, torka och sätta in torrbollar borde alla klara.

 

EDIT: One more thing: Sätt in en hygrometer som man kan avläs utifrån.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värme hjälper inte om man inte har värmaren igång hela vintern.

Vist kan man driva ut en del fukt genom att värma upp luften i båten så att luften kan ta upp mera fukt och sedan vädra ut den varma fuktiga luften. En elektrisk avfuktare är effektivare och torrbollar räcker.

En kombo med avfuktning i samband med täckningen och därefter torrbollar är nog mest effektivt.

 

Vi kör stängt och torrt med hemtillverkade torrbollar, funkar bra att hålla sig på den mögelfria delen av fukt- och temperaturskalan med den metoden.

 

Vi väljer att plocka ur i stort sett allt, inte för att det är så roligt utan för att det är ganska skönt att ha båten nästan tom när man ska storstäda eller när man kommer på att man ska göra något som skräpar ner. Det mesta gör vi under vintern, både när det gäller städning och fixning.

 

Vi kör alla åtta stora/långa dynor ovanpå biltaket och de små i inuti bilen så slipper vi åka flera rundor. Totalt brukar det bli tre transporter, inte mycket att gnälla över eftersom vi ändå är vid båten flera gånger i samband med uppläggningen.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag tycker Max metod är exemplarisk om än aningen överdrivet, lite curling...

 

1. Plocka ur allt som inte ska vara i båten, mat, sängkläder, segel, tampar mm. Dynor och gardiner kan vara kvar om man inte ska passa på och ta hem tvätta som man ju gör med tamparna(!)

2. Städa, dammsug ur ordentligt inkl vatten.

3. Torka rent rengöringsmedel, sprit mm. Inkl kölsvin osv.

4. Sätt in en avfuktare som får gå några dygn för att få fukt i tex tär och textilier att försvinna. Ihop med värme blir det effektivare.

5. Ställ in torrbollar, ozongenerator och förslut båten hermetiskt.

6. Kör ozongeneratorn då och då för att döda de mögelsporer som finns. (min går en kvart om dagen, solpanelerna klarar det).

 

Detta är idealet, på våren öppnar man en fräsch båt som luktar - sommar!

Ibland kanske man inte kan göra allt men städ, torka och sätta in torrbollar borde alla klara.

 

EDIT: One more thing: Sätt in en hygrometer som man kan avläs utifrån.

 

I just vårt fall så har vi och båten det så bekvämt att hon finns hemma hos oss och av den anledningen är logistiken enkel. Ska man förflytta sig mellan båt och hem med bil så förstår jag helt klart att tömma en båt helt är en rätt trist mission.

post-102122-0-97935600-1445705624_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max: Sen är ni ju nästan lite larvigt ömsinta mot den båten ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Max: Sen är ni ju nästan lite larvigt ömsinta mot den båten ;)

 

Visst är vi det och det tänker vi fortsätta med. En verklig god kamrat tar man hand om, eller hur? Betänk alla båtar som ligger ensamma och övergivna; vår, sommar, höst och vinter på alla marinor och uppläggningsplatser.

 

Seari värd ett bra öde och det ödet vilar i vår hand :)

post-102122-0-80218900-1445709835.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...