tottes 0 Postad 21 Oktober , 2015 Tänkte ha en byggfläkt på timer i båten över vintern. Båten står ute täckt med presenning och för att slippa fukten så är min tanke att köra en byggfläkt en timme morgon och kväll. Fler som gör så här ? Eller har ngn åsikt om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 21 Oktober , 2015 (redigerade) Tänkte ha en byggfläkt på timer i båten över vintern. Båten står ute täckt med presenning och för att slippa fukten så är min tanke att köra en byggfläkt en timme morgon och kväll. Fler som gör så här ? Eller har ngn åsikt om detta. Ditt försäkringsbolag , alternativt båtklubb eller marina kan synpunkter på det. Liknande arrangemang skapar en del bränder nästan varje år. Sedan kan du förvärra fukten med, du kan skapa en daggpunkt inne i båten två ggr per dygn mer än de som naturen skapar åt dig. Redigerad 21 Oktober , 2015 av s59746 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Oktober , 2015 Luftfuktigheten sjunker när det blir varmt men vattnet försvinner inte så fort det blir kallt igen blir det precis lika hög luftfuktighet igen. Meningslöst alltså. En avfuktare är det enda effektiva hjälpmedlet men de vanliga är bara effektiva vid +5 eller mer. En bra avfuktare har inbyggd termostat som stänger av när det är för kallt eller m man kombinerar med en värmefläkt. Se bara till att båten är tillsluten så inte nyfukt letar sig in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 21 Oktober , 2015 Värmaren kommer inte att göra någon nytta, utan förmodligen förvärra situationen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 21 Oktober , 2015 Jag skulle förorda en en kemisk avfuktare. Fungerar bra, drar ingen ström, ingen eldfara. En sk Torrboll. Sök på forumet hur du gör din egen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 Oktober , 2015 Jag kör med riklig ventilation. Inga problem med fukt. Ligger i sjön med en båt och en på land. http://lasselundell.se/februari.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 21 Oktober , 2015 (redigerade) Det beror ju väldigt mycket på var man har båten, Lasse L. Jag har alltid kört helöppet och välventilerat. Ett tag låg jag vintertid på en en grusplan, den var så nära Mälaren att jag en vinter hade 25 cm vatten under båt och båthus. Aldrig mögel. Nu ligger jag på en grusplan längre från vattnet, men omgiven av skog på tre sidor. I våras, efter den milda vintern som var, blev det avtorkning av hela båtens insida med Klorin pga allt svartmögel. Överväger att köra avfuktare... kemisk. Men jag är och springer i båten för ofta för att det skall bli bra tror jag. Redigerad 21 Oktober , 2015 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Oktober , 2015 En kemisk avfuktare är enkelt och säkert men en elektrisk är effektivare. Helst ska man ha en sorbtionsavfuktare som fungerar även vid lägre temperatur. Men kondensavfuktaren är billigare. När jag har tillgång till el kör jag en kondensavfuktare under någon vecka för att effektivt ta bort så mycket fukt som möjligt. Sen får den kemiska ta över. I vintras hade jag tillgång till el hela vintern, när jag varit i båten får avfuktaren gå några timmar för att dra ur fukten. Förr körde jag öppet och ventilation, aldrig några problem. Men sen hörde jag flera som fått problem och fick även höra att de milda, blöta vintrarna och, som det verkar, en ökad förekomst av mögelsporer har gett många problem. Så nu är det avfukting, stängd båt och lite ozon som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 21 Oktober , 2015 Bhemac, har du räknat på hur mycket ström en avfuktare drar på en vecka? Räkna sedan på vad det skulle innebära om alla med ruffade båtar ville ha samma avfuktare på uppläggningsplatsen, och hur stor elservis som skulle behövas. Fundera sedan på bad som är sjysst att göra eller inte. Nu kanske du har båten hemma i trädgården; glöm då ovanstående då det är din ensak hur du använder din ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Oktober , 2015 (redigerade) Bhemac, har du räknat på hur mycket ström en avfuktare drar på en vecka? Räkna sedan på vad det skulle innebära om alla med ruffade båtar ville ha samma avfuktare på uppläggningsplatsen, och hur stor elservis som skulle behövas. Fundera sedan på bad som är sjysst att göra eller inte. Nu kanske du har båten hemma i trädgården; glöm då ovanstående då det är din ensak hur du använder din ström. Min avfuktare tar 210W men den går inte hela tiden och dessutom går den mindre och mindre allteftersom luftfuktigheten minskar. I år har jag mätare så jag kan förhoppningsvis återkomma med mer exakta siffror. Jag står på en kommunal uppställning, förra året pratade jag med dem om det var ok, vilket det var. Jag sa också att jag gärna betalar för detta men de ville inte ha betalt. Det här går ju givetvis att göra upp, man ska inte stjäla! FMV varianten med ett aggregat som förser flera båtar med torr luft kan vara en bra ide för framtiden. Redigerad 21 Oktober , 2015 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Oktober , 2015 När jag kommer på en som jag tycker är en bra idé kan jag bli rätt upptänd på den och vill då givetvis testa om det är en århundradet bästa uppfinning. Oftast är det ju inte det men tills jag insett det har jag roat mig kungligt. Jag tycker du ska testa med byggfläkt. Antar att du betalar strömmen själv och kan kolla vad det kostar. Det brukar ju påverka ens handlande. Hur nyttigt för båten det är med temperaturförändringarna kan man ju fundera över. Värmen gör att luften i båten kan bära mer fukt och lämnar den fuktiga luften båten bör ju en del fukt tagits upp från båtens skrov och detaljer. Med en hygrometer kan du följa förloppet och se resultatet. Dvs om det funkar. Håll koll på om det blir blött på ställen som är kalla. Den uppvärmda luften i båten fäller ut fukten som vatten på skrovets insida där det är dåligt isolerat. Typiskt att det rinner på rutorna t.ex. Om såna ytors fukt rinner ut ur båten så kommer det nog att hjälpa båten att bli torrare. Kan du t.ex få den kalla uteluften att kyla en plåtyta med en fläkt och få inneluften att passera den har du fixat en avfuktare. Vi har en torktumlare som ganska snart samlar på sig några liter vatten som funkar på det viset. Det är då ändå bara kylt av rumstempererad luft men torktumlarens luft är betydligt högre och ger en bra avfuktning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 21 Oktober , 2015 När jag startar värmaren då båten brukas så känns det torrt och fint. Tanken är att byggfläkten skall göra desamma, fast låta kondens ,fukt rinna ut längs med presenningen. Båten det gäller är en scand 26. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 22 Oktober , 2015 Så, planen är att köra en byggfläkt på 2000 W (brukar vara de minsta) med öppna luckor..? Jag hoppas som sagt du betalar elen själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 22 Oktober , 2015 Det finns 2 effektlägen 1250 och 2000w Två timmar om dagen blir inte så fasligt dyrt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Oktober , 2015 Visst blir luften torr när den värms och kan man få den varma luften att fälla ut vatten som försvinner ur båten så är det bra. Men oftast är det så att vattnet som kondenserat oftast blir kvar. Sämst fallet är när det kondenserar mot däck/rutor och sen droppar ner på trä och textilier. Ska man använda värme så måste den vara på hela tiden tillsammans med ventilation men det blir dyrt. Det finns en stor risk för mögel om man bara värmer eftersom man skapar en idealisk miljö för mögel när det normalt skulle vara för kallt för mögelsporerna. Tillslut båten och ha torkare, kemisk eller elektrisk, det är det enda säkra. Lite värme i det läget kan göra processen effektivare men är oftast onödig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 22 Oktober , 2015 Det finns 2 effektlägen 1250 och 2000w Två timmar om dagen blir inte så fasligt dyrt Det är sant. Tyvärr blir effekten nära noll, som bhemac påtalar - eller t o m förvärrar situationen. Väg in det och brandrisken, och fundera över om det inte finns bättre metoder..? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 22 Oktober , 2015 Vi tömmer båten på allt, tvättar ur och spritar. Kör avfuktare och jonisator och när fuktnivån är nere stängs båten till och avfuktare, torrbollsmodellen, sätts in. Totalt har vi 6 sådana i båten. Vi har inga som helst fuktproblem och det luktar fräscht och rent. Mögelsporer 0. Så har vi gjort sedan båten kom i vår ägo. Varför göra det mer invecklat än nödvändigt? Mer kostsamt än nödvändigt? Varför ändra ett vinnande koncept? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pattedog 4 Postad 22 Oktober , 2015 Kör värmefläkt, en i ruffen och en i maskinrummet, har de igång hela tiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Oktober , 2015 Billigast är full ventilation. Ligger i sjön året runt. Madrasserna på "högkant". Haver inga problem med fuktskador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 22 Oktober , 2015 Billigast är full ventilation. Ligger i sjön året runt. Madrasserna på "högkant". Haver inga problem med fuktskador. Du är lycklig du! Själv fick jag, som jag skrivit om i annan tråd, mycket mögel på insidan skrovet på min styris när den låg i sjön de sista veckorna i augusti. Då handlar det alltså om en helt öppen båt. Skulle aldrig våga ha en båt med ruff helt öppen efter den erfarenheten! I min stora båt (ca10 m lång) har jag tre stora durkslag med sommarvägsalt över varsin hink och tre burkar Sanitator. Vet inte om Sanitatorna gör någon nytta men det luktar gott om dem. Och innan jag stänger till så rengör jag ordentligt över alla ytor efter att jag tagit ut allt löst. Problemet med det är att det tar fyra vändor med bilen att få hem allt och kräver gott om utrymme för förvaringen under vinterhalvåret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 22 Oktober , 2015 Försöker redigera ovanstående inlägg då det var i september möglet bildades på styrisen men jag lyckas inte få in det redigerade inlägget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 22 Oktober , 2015 De lutar nog åt att det blir ett gäng torrbollar och durkslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 23 Oktober , 2015 Om det finns fukt och man kör en byggfläkt är risken att man ger bränsle åt mögelsporerna. Fick detta förklarat för mig när vi hade fuktskada i huset - absolut ingen byggfläkt, avfuktare ska det vara. Om du kör en värmefläkt och avfuktare får du fin torr luft. Men när temperaturen går under 0 grader försvinner ju fuktproblemen - varför då ha värme? Värme inne båten och kyla utanför skapar ju kondens. Alla ska givetvis göra på sina egna sätt - eftersom alla vet bäst själva.. Jag kör med elektrisk luftavfiktare med en slang kopplad till avloppet så det får rinna ut. två torrbollar, alla innerdörrar öppna. ventilation stängd. Skall jag jobba i båten på vintern får värmefläkt eller värmaren gå en stund så det blir trevligt att jobba.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Oktober , 2015 "Men när temperaturen går under 0 grader försvinner ju fuktproblemen" Sant. Om det nu är sådan vintrar vilket det oftast inte är numera. Förra vintern var det några dagar med minusgrader men typ 90% av dagarna var det ett absolut perfekt väder för mögel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 23 Oktober , 2015 "Men när temperaturen går under 0 grader försvinner ju fuktproblemen" Sant. Om det nu är sådan vintrar vilket det oftast inte är numera. Förra vintern var det några dagar med minusgrader men typ 90% av dagarna var det ett absolut perfekt väder för mögel. Det är egentlig lite konstig. Här på Västkusten är vi vana med slaskiga vintrar (året om ;.) ) Nej; byggfläkt med värme eller avfuktare är absolut inte nödvändig här ........ 2 viktiga saker dock: 1. Ta ur båten ALLT som är fuktig (dragg- o förtöjnings-linor, sura strumpor, gamal mat (!), salta kapell eller sägel, blandvatten OCH svin (kölsvin). 2. Täcka för vertikal och horisontal nederbörd, men lämna ÖPPET så den goda höst/vinter/vår-luften kan komma åt. Man kan inte stänga ute en hög luftfuktighet; men man kan släppa ut (av båten) en sådan..... "bhemac" tror antagligen att mögel kommer utifrån ;-). Nej det är inte så. Mögel avlar mögel vid BARA 40% luftfuktighet (eller <). VÄDRA!!!! PS. Varför hänger er mamma ut sängkläderna på balkongen flera gånger i veckan, även när vintrarna är "slaskiga"? För att få mögel, eller för att minimera risken för mögel?? Fråga mamma ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Oktober , 2015 Detta kan vara läsvärt: http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyhetsarkiv/Nyheter-2012/Det-dolda-hotet-mot-materielen/?p=4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 23 Oktober , 2015 (redigerade) Detta kan vara läsvärt: http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyhetsarkiv/Nyheter-2012/Det-dolda-hotet-mot-materielen/?p=4 Nu har "bhemac" Googlat igen! Varför får man kondens, bhemac? Litar du på att FMV, som har problem med att ladda batterier på lagrat "försvarsmakt" vet hur Lotta o Svenne kan lösa små problem, UTAN att det kostar multum?? Redigerad 23 Oktober , 2015 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Oktober , 2015 (redigerade) Max schmeling skrev i inlägg #17: Varför ändra ett vinnande koncept?Hmm... kanske för att detta med att...Vi tömmer båten på allt, tvättar ur och spritar. Kör avfuktare och jonisator och när fuktnivån är nere stängs båten till och avfuktare, torrbollsmodellen, sätts in. Totalt har vi 6 sådana i båten....kanske inte upplevs som särskilt enkelt? Förmodligen inte optimalt kan jag tycka, om du och din "förtvivlade katt" kan ursäkta?Förhoppningsvis fattar du syftet med min invändning som handlar om tvärsäkra påståenden och rent av avhåller dig från nya inlägg i denna tråd ett tag? Inget illa ment!Tror alltså att det kanske kan finnas bättre metoder - ännu inte upptäckta - ifall vi båtägare tillsammans kokar ihop våra olika erfarenheter, testar nya saker och via forumet ger varandra erfarenheter som snabbt kan leda till nya idéer och uppslag? ;-)Forgus31: Gillar skarpt din experimentlystna inställning (inlägg #11). Egentligen behöver väl fukten/vattnet inte nödvändigtvis lämna båten? Vattnet kan nog i vätskeform uppsamlas i ett rymligt kärl inuti båten, handlar ju inte om några större vattenmängder. Men rymliga uppsamlings-kärl har ofta en stor vattenyta där vattenånga kan återkondensera.Vet inte om detta med återkondensering från inombords vattenytor är särskilt relevant men att samla vätskan i en flaska med trång öppning är inte särskilt svårt och borde minska detta eventuella problem? [Gängse DIY (Do It Yourself) vägsalt-luftavfuktarn har vad jag begriper en öppen hink med stor vattenyta, kanske kan nån tratt/flaska med trängre öppning minska ytan/avdunstningen - om det nu skulle vara särskilt relevant??] Peter-K: Intressant iakttagelse (inlägg #7) detta med skogens betydelse vid uppläggningsplatsen.Förmodligen blev det helt enkelt mindre blåsigt, träd har ju en stor förmåga att ta upp vindenergi och skapa lä? Klart bra för minskat presenningslitage men faktiskt till nackdel ifall man litar på principen "helöppet och välventilerat"? Vete katten??Bhemac: har knappt hunnit läsa och begrunda din intressanta FMV-länk ovan. Verkar tänkvärd. [Ps. @ ChristerN (inlägg #21): Efterredigering av ett inlägg kan tyvärr endast ske upp till två timmar efter publicering, trist men riktigt eftertänksamma inlägg har i den nya FB-anpassade forumplattformen fått stå tillbaka inför floden av "mindre sparsmakade" skribenter (läs forumtroll) till förmen för ärliga efterredigerare? (Vi som fortfarande tänker att faktafel i ett enskilt genomarbetat inlägg kan ha betydelse eftersom inlägget bevaras får nog tyvärr tänka om? [stort modern inläggs-flöde à la twitter gör att faktafel i enskilda inlägg ändå inte uppmärksammas? Varför då bry sig om naturlagar, smärre faktafel , eller ordvändningar i denna ständigt ökande flod - försöker jag övertyga mig själv??] Redigerad 23 Oktober , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Oktober , 2015 Du lever i en förgången tid, Oldtimer. Det finns något som heter utveckling där tex Google är en viktig del eftersom man, om man har en viss allmänbildning kan ta del av bla modern forskning. Sprider man påståendet att enbart ventilation förhindrar mögeltillväxt i båtar så bör man nog konan visa referenser på det. Varje år drabbas ett antal båtägare av mögelproblem som hade kunnat invikas om de vidtagit några enkla åtgärder istället för att lyssna på folk utan kunskap och där bäst-före-datum redan passerats. SVENSKA KRYSSARKLUBBEN, Båttekniska nämnden: "Om mögel i båtar" En ganska bra artikel, läs den så kan alla här få avgöra om de ska tro på den eller Oldtimern och hans gamla morsa. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 23 Oktober , 2015 Äntligen (?) har "bhemac" fattad att KONDENS är är roten till "allt ont" ;-) Kondens får man; sommar och vinter, höst och vår. Kondens bildas, först på kyliga ytor, när det finn skillnad i temperatur och relativ fuktighet. Lyssna noga nu "bhemac": Du har antagligen oxå en bil (?) Om du stänger alla fönster på kvällen, och inte passar på att tömma dina våta mattor......vad håndrer då på morgonen??? Köper du ny varmare, torkare eller "saltbulle" *lol* Jag tror du skrapar is på in- och utsidan...........jag behöver inte det ;-) Men fråga inte varför............det tror jag inte du har råd med................Det när gratis på Google dock......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser