raol 2 344 Postad 28 Oktober , 2015 Jodå, det är med i planeringen. Dock ingen garanti för att jag är ledig då. Och sen tänker jag inte starta om väderprognosen inte är god. 9-10 m/s är nog max, och då ska prognosen visa avtagande vind. Svagare om vinden är från havet (pga våghöjd). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 28 Oktober , 2015 (redigerade) Jag har seglat Tjörn Runt med den båten i 16 m/sek och 4 meters våghöjd utanför Skärhamn och vi var bara två i båten så det är inte båten det hänger på iallafall. Ledig? Det är väl bara att ta sig ledigt? Ingen är oumbärlig. Redigerad 28 Oktober , 2015 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 28 Oktober , 2015 Jag har seglat Tjörn Runt med den båten i 16 m/sek och 4 meters våghöjd utanför Skärhamn och vi var bara två i båten så det är inte båten det hänger på iallafall. Ledig? Det är väl bara att ta sig ledigt? Ingen är oumbärlig. Tjörn runt är ju inte bara Djävulshålet!? Passagen väst Klädeshomen är tydligen lika marig Det finns ju nån betydligt "bättre" filmsnutt från djävulshålet, som jag inte hittade. Fast det brukar va en del lugnare med båtar när jag går genom dom hålen. Vilken väg går ni när ni kommer längre norrut. Lilla Jungfruhålet blir det vanligtvis för en annan, eller går ni ut på havet!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 28 Oktober , 2015 (redigerade) Beroende på vindriktningen så är rutten mellan Flatholmen och Tornholmen den vanligaste och utanför Hjärterö. Just det året jag just beskrev så var det en olycka precis utanför Flatholmen där en 606:a sjönk. Jag seglade mot honom i 10-års åldern med Optimistjolle för över 40 år sedan så jag känner honom ganska väl. Redigerad 28 Oktober , 2015 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 344 Postad 28 Oktober , 2015 Jag har seglat Tjörn Runt med den båten i 16 m/sek och 4 meters våghöjd utanför Skärhamn och vi var bara två i båten så det är inte båten det hänger på iallafall. Haha, nä, det är befälhavaren som det hänger på i det här fallet. Fast fyra meters våghöjd där vågorna bryter, det är inte hälsosamt för en båt på knappt åtta meter... Ledig? Det är väl bara att ta sig ledigt? Ingen är oumbärlig. Nja, förutsatt att jag jobbar kvar där jag är nu, så får man antingen tidig semester eller sen semester. Dvs juni/juli eller juli/augusti. Där har man inte mycket att säga till om. Resten av året, dvs utanför juni, juli och augusti, är det betydligt enklare att få ta semester när man vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Liber 1 Postad 12 November , 2015 I Malmö finns det en polsk yacht klubb som heter Yacht Klub Polonia Skandynawia som sen fyra år tillbaka, tillsammans med SXK, anordnar eskader seglingar till olika mål i Polen. I år var vi 27 båtar. Nästa år - 2016 - kommer vi att segla till Kolobrzeg. Det kommer båtar mellan 28 och 45 fot men det är faktiskt inga större problem när det gäller hastighets skillnader. Det finns så många båtar att man alltid hamnar på ett naturligt sett bland liknande båtar. Om någon är intresserad maila till info@ykps.se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser