Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
raol

Segla tillsammans med andra båtar

Rekommendera Poster

För nåt år sen startade jag en tråd med frågor om kappsegling. Där fick jag flera fina tips. Sen är det väl rätt glest med möjligheter utan långa transporter till och från start när båten ligger i Hunnebostrand, men nåt hoppas jag det blir nästa år ändå.

 

Men utöver det skulle det vara kul att bara segla ihop med andra båtar. Kanske sammanstråla nånstans nära alla, och sen gemensamt segla en längre rutt över flera dagar. Övernatta i samlad tropp i en lugn vik, grilla och umgås på kvällarna, och segla hela dagarna.

 

Tricket är förstås att hitta andra som seglar ungefär lika snabbt, är lediga samtidigt och inte är alltför långt ifrån varandra. Brukar såna här evenemang spontanarrangeras i bekantskapskretsar?

 

Jag har sett nåt som kallas "eskadersegling", som jag inte hittat så värst mycket info om, men som låter som det jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi ju olika som människor, men eskadersegling är inget för mig. Jag har alldeles för mycket av enstöring i mig.

 

Kryssarklubbens Västkustkrets annordnar ju ekaderseglingar med skilda mål och för skillda målgrupper.

 

http://www.vastkustkretsen.se/Eskader/Eskadrar

 

Kryssarklubben anordnar ju också sk 24-timmarsseglingar.

 

http://www.vastkustkretsen.se/Tjugofyra/Startsidan

 

Jag och mitt gubbgäng seglade under några år 12- och 24-timmars seglingar. Dessvärre har vi prioriterat det ett par år. En av gubbarna blev alvarligt sjuk och samtidigt kom det annat i vägen just den helgen som seglingen gick. Sen har det inte blivit av.

 

Finns en startplats vi Söö vid Hunnebostrand. Den bästa startplatsen finns vid Fôttelycktan som jag ser från min båtplats. Därär det nära till en alternativ rundningspunkt om man behöver segla en kortare sträcka för att fylla ut tiden. Vid Hunnebo är det långt till alternativa rundningspunkter.

 

Nästa 12-timmarssegling är den 28 November. Kanske nåt man skulle satsa på - innan man för en gång skull tar upp.  :huh:

 

Sen brukar ju seglingsklubbarna ha nån kappsegling mitt i veckan. Hur det är i Hunnebo vet jag inte.

http://www.sfss.se/

 

Smögens Yate Club har haft seglingar, men det verkar som det inte är lika aktivt som tidigare.

http://www8.idrottonline.se/SmogensYC-Segling/Foreningen/

 

Hovenäset har också ett segelsällskap

http://www8.idrottonline.se/HovenasetsSS-Segling/Kappsegling/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, de lokala kappseglingarna som SFS anordnar är tyvärr bara för särskilda klasser, som 606, Tvåkrona och sånt. Båtarna de själva har.

 

12-timmars kan vara nåt, men det är bara två gånger per år, vinterupplagan borträknad, va?

24-timmars funkar inte för mig. Jag behöver ostörd sömn. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, de lokala kappseglingarna som SFS anordnar är tyvärr bara för särskilda klasser, som 606, Tvåkrona och sånt. Båtarna de själva har.

 

12-timmars kan vara nåt, men det är bara två gånger per år, vinterupplagan borträknad, va?

24-timmars funkar inte för mig. Jag behöver ostörd sömn. :)

Anmäl dig till Bohusracet nästa år så hänger jag på. Jag kan ju båten. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjo, fast det var ju det där med sömnen. :/ Kan de inte göra en kortversion? :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjo, fast det var ju det där med sömnen. :/ Kan de inte göra en kortversion? :)

Äh, lite får du allt försaka för nöjet att segla med mig som gast. Kan du inte vara vaken minst 24 timmar så bör du stanna på land.;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjo, fast det var ju det där med sömnen. :/ Kan de inte göra en kortversion? :)

 

Gör som jag, segla Bohusracet, utom tävlan och på annan tid, men med natthamn och nattvila. En fantastisk fin tur genom den Bohuslänska skärgården. Nu hade jag en förfärlig tur och kunde Gennakersegla nästan hela vägen. Lite kryss upp mot Tresteiners fyr och ett tufft slag upp mot pengskärslyktan (syd Smögen) i 16 m/sek med revad kryssfock och motorn igång utifall att det skulle skita sig. Ett slag när jag passerat Pengskärlyktan och sen ösregn strax efter att jag rullat in focken på väg in i Smögenhamnen.

 

Fast om du får kryss med din nya båt spelar ju ingen roll.

 

Den södra delen från Uddevalla till Hättebergets fyr och till Smögen ville sig för mig, inte trotts tre försök.

1. En allt för  smärtande rygg i Stenungsund. :mellow:

2. En tamp i propellern i Lysekil på väg till Uddevalla :angry:

3. Så dåligt med vind så den tid jag hade till förfogande inte räckte till att segla hela sträckan. Fick ge upp och sätta under Gjutjärnsgenuan för att hinna hem i tid.  :(

 

Å andra sidan har jag ju en given rutt för nån av mina ensamseglingar nästa sommar.

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mjo, fast det var ju det där med sömnen. :/ Kan de inte göra en kortversion? :)

 

Gör som jag, segla Bohusracet, utom tävlan och på annan tid, men med natthamn och nattvila. En fantastisk fin tur genom den Bohuslänska skärgården. Nu hade jag en förfärlig tur och kunde Gennakersegla nästan hela vägen. Lite kryss upp mot Tresteiners fyr och ett tufft slag upp mot pengskärslyktan (syd Smögen) i 16 m/sek med revad kryssfock och motorn igång utifall att det skulle skita sig. Ett slag när jag passerat Pengskärlyktan och sen ösregn strax efter att jag rullat in focken på väg in i Smögenhamnen.

 

 

 

Jodå, det är absolut en tänkbar utflykt nästa år. Kanske kan samordna min semester med bröderna, och får med dem på en veckotur. Jag planerar att använda ett par veckor av semestern till att segla längs kusten.

 

Men det jag eftersökte i tråden var sätt att få sällskap av andra båtar på en längre seglats, så det löser jag inte genom att segla Bohusracet "utom tävlan". :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jodå, det är absolut en tänkbar utflykt nästa år. Kanske kan samordna min semester med bröderna, och får med dem på en veckotur. Jag planerar att använda ett par veckor av semestern till att segla längs kusten.

 

Men det jag eftersökte i tråden var sätt att få sällskap av andra båtar på en längre seglats, så det löser jag inte genom att segla Bohusracet "utom tävlan". :)

 

 

Fast det där med eskadersegling svarade jag redan på i mitt första inlägg. SXK är ju den största föreningen som organiserar eskaderseglingar.

 

Annars får man ju bygga upp ett kontaktnät med likasinnade som gillar att segla tillsammans och har någorlunda likvärdiga båtar. Skulle tex du och jag segla tillsammans med våra respektive båtar, så blev det väldigt mycket stillaliggande för din del, för att vänta in mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det där med eskadersegling svarade jag redan på i mitt första inlägg. SXK är ju den största föreningen som organiserar eskaderseglingar.

Jodå. Jag bara tänkte att det förekom mer löst organiserade såna.

 

Annars får man ju bygga upp ett kontaktnät med likasinnade som gillar att segla tillsammans och har någorlunda likvärdiga båtar. Skulle tex du och jag segla tillsammans med våra respektive båtar, så blev det väldigt mycket stillaliggande för din del, för att vänta in mig.

Nja, det tror jag inte. Jag ser ju att du fått 1.01 på din båt, och formellt gäller ca 1.03 för vår båt utan undanvindssegel (som är fallet för oss). Dessutom är jag inte nån bra seglare och rätt harig när det blåser mycket (och mycket för mig är 8+ m/s). Jag är rätt säker på att du skulle få vänta på mig, i synnerhet om det var en blåsig dag. :)

 

Men visst, en Havsfidra och en Express ska nog undvika att försöka segla tillsammans. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tror jag förstår hur du menar, det är gemenskapen i hamnen/viken efter seglats i sällskap med de som varit med  å upplevt samma sak osv.

 

Jag tror att man måste knyta sådana kontakter mer el mindre personligt. Resp att samspråka med folk man träffar i hamnar/vikar oavsett "eskader", med tiden får man ihopp en  krets av seglarvänner å kan kanske planera ihop en resa tillsammans.

 

Det du söker är ju personliga saker, det fungerar inte att "tussa ihop folk" hur som heslt. Även när man känner varandra i en "eskader" så bildas det små grupper  å likn. kanske ide att haka på en eskader, kvittar var å vart å sedan den vägen bekanta sig med flera så får framtiden visa åt vilket håll det drar å hur det blir.

 

Du kan åsså prova å se om det finns någon båtklubb i närheten å kanske folk med samma typ av båt som du har. Det är lite så båtklubbarna gör att tex maxi77 klubben, om det nu finns nån,?, sammanstrålar lite. Vet att Parantbåtarna brukar ses tillsammans, eller har gjort det. Själv har jag försökt dra ihop en Fingal-eskader-träff men det slutade i intet.

 

Ett tips, nån i närheten av din "hamn" skall säg gå norrut om ett par dar. Snacka på bryggan å föreslå att ni ses å skall åt samma håll. Alltid en början. Man får inte vara rädd för att prata med folk å knyta nya bekantskaper. Av 100 såna kan det bli ett par tre vänner som håller över tid. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att Kalman kan ha fel i "det fungerar inte att "tussa ihop folk" hur som helst"

Det är väl ganska kul att träffa nya människor, gärna sådana som man inte har något gemensamt med för att få se deras perspektiv på tillvaron.

Jag hamnade på en resa till Costa Rica där alla andra visade sig vara fågelskådare och jag i stort sett ointresserad av fåglar, men det var jättetrevligt. Kan tänka mig att det är likadant med eskader, så prova på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nja, det tror jag inte. Jag ser ju att du fått 1.01 på din båt, och formellt gäller ca 1.03 för vår båt utan undanvindssegel (som är fallet för oss). Dessutom är jag inte nån bra seglare och rätt harig när det blåser mycket (och mycket för mig är 8+ m/s). Jag är rätt säker på att du skulle få vänta på mig, i synnerhet om det var en blåsig dag. :)

Men visst, en Havsfidra och en Express ska nog undvika att försöka segla tillsammans. :)

 

 

Det där med LYS 1,01 på min båt är nog en glädjekalkyl. Hittade det på en Norsk sida med norska lystal. Var tvungen att ansöka om ett SXK-tal när jag skulle segla 24-timmars och jag skickade med utdrag ur det norska dokumentet som jag hittade. Dessutom fick jag fylla i en massa uppgifter om båten.

 

Västkustkretssens 24-timmars kommitté kom pga de uppgifter som jag skickat in till dem,farm till att fjorden har ett SXK-tal på 1,01, vilket ju skall va ungefär lika med motsvarande LYS-tal. Nu heter det väl något annat.

 

För en annan så spelar ju det talet ingen som helst roll, men för de som kappseglar och är besatta av det, går ju nästan hela världen under med en decimal hit eller dit.

 

Funderade ett tag på att kappsegla mot två av mina kompisar, som bägge hade lystal 1,01 på sina båtar, men det blev aldrig av, Den ene sålde sin båt och den andra blev allvarligt sjuk.

 

Skulle vi kappsegla, skulle du slå mig med hästlängder. Den enda fördelen för min del skulle väl va - om vi skulle kappsegla fram och tillbaka mellan två punkter på Bohuskusten - att jag vågar gå helt andra vägar än vad du vågar. Men om vi jämför våra två segelbåtars seglingsegenskaper så är det en väldig skillnad. Din båt är en relativt snabb segelbåt och min är en pråm.

 

Vi kanske skulle testa nån gång till sommaren bara för skoj skull - fast då får det nog blåsa 12 -15 meter i sekunden om jag skulle ha nån som helst tjangs.  ;)

 

På tal om havsfidra - jag seglade ju havsfidra i ca 10 år på 1990-talet. Sommaren 2000 lånade jag svärsonens Albin Express och seglade i Stockholms skärgård i två veckor. 

 

Jag fick några erfarenheter. En express går ju att kryssa med nästan lika bra som att segla för förliga vindar. Med en havsfidar undviker man helst att kryssa. När man  slog med Expressen fick man va snabb. Det hände ett par gånger att den slog till baka innan jag hunnit flytta mig över till den nya lovartsidan.

 

Eftersom den hade aktersnurra vill man helst inte gå med motor. Har man bara haft båtar med inombordsmotor så inser man vilket elände det är med aktersnurr.

 

På Hemvägen mot Trälhavet mötte vi nästan alla båtarna i Tall Ships Race, (vid Innre Kanholmsgrundet) på väg ut från Stockholm. Det blev ett dyrt möte. Det var på den tiden då jag hade analog kamera och jag tog en bild på i stort sett varje båt.  :wub:

 

Det kunde man kalla för eskadersegling.  ;)

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men visst, en Havsfidra och en Express ska nog undvika att försöka segla tillsammans. :)

 

 

Lite lustigt, men för länge sedan samseglade ett omaka par från Dalarö till Sundsvall, kanonsommmaren 1994 . En 19-årig jag i min nyköpta, risiga Amigo 23, och min kompis i hans föräldrars ganska nya Cenit 33. Amigon har SRS 0.912 och Ceniten 1.172. Visst fick vi längre dagar på sjön och visst fick de mer pilsnertid vid bryggan, men det gick rätt bra ändå. Efter Öregrund delade vi på oss. Amigogänget tog tre långa dagsseglingar de 140 distansminuterna till Lubban söder om Sundsvall och Ceniten, om jag minns rätt, tog samma sträcka på 20 timmar.

 

Hade vi kul? Ja! Och det är väl det som räknas?

 

//Nils Nobbing

 

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amigogänget tog tre långa dagsseglingar de 140 distansminuterna till Lubban söder om Sundsvall och Ceniten, om jag minns rätt, tog samma sträcka på 20 timmar.

 

Hade vi kul? Ja! Och det är väl det som räknas?

 

//Nils Nobbing

 

 

 

post-106994-0-00847700-1445524861_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

attachicon.gifXDSC_0226.jpg

 

Lillubban känns igen, en fin hamn som varmt kan rekommenderas. Men den hamnen fanns nog inte 1994. Vi fortsatte längre in i viken till mina föräldrars brygga.

 

Nu har vi hamnat lite off topic, men vi kan väl konstatera att det går att samsegla med väldigt olika båtar. Väljer man att samsegla borde ju den sociala aspekten väga tungt, och då får man vara beredd att kompromissa med seglingen.

 

//N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en tanke om att starta en liten klubb för trailerseglare där man kunde träffas, segla i grupp och ha olika mål på olika resor, men inser att det kan vara svårt att få till rent geografiskt med stor spridning på eventuella medlemmar och stora olikheter på vad man har för mål och avsikt med sitt båtägande. Det finns dock enskilda kappseglingar som intresserar där trailerbarheten gör det möjligt att delta trots stora avstånd. En jag tänker på rent spontant är "Vättern kors och tvärs" som är en flerdagars tillställning där man går från hamn till hamn med olika evenemang i de olika hamnarna. Skulle vara kul att vara med på denna nångång.

http://www.hvkt.se

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med LYS 1,01 på min båt är nog en glädjekalkyl. Hittade det på en Norsk sida med norska lystal. Var tvungen att ansöka om ett SXK-tal när jag skulle segla 24-timmars och jag skickade med utdrag ur det norska dokumentet som jag hittade. Dessutom fick jag fylla i en massa uppgifter om båten.

 

Skulle vi kappsegla, skulle du slå mig med hästlängder. Den enda fördelen för min del skulle väl va - om vi skulle kappsegla fram och tillbaka mellan två punkter på Bohuskusten - att jag vågar gå helt andra vägar än vad du vågar. Men om vi jämför våra två segelbåtars seglingsegenskaper så är det en väldig skillnad. Din båt är en relativt snabb segelbåt och min är en pråm.

Som sagt, så beror det nog mycket på vindstyrka, relativ vindriktning och våghöjd/karaktär. I lättvind vid halvvind eller högre seglar jag sannolikt ifrån dig lätt. I hård vind, med gropig sjö och vinden akter om tvärs, lär jag inte ha en chans.

 

Vi kanske skulle testa nån gång till sommaren bara för skoj skull - fast då får det nog blåsa 12 -15 meter i sekunden om jag skulle ha nån som helst tjangs.  ;)

Gärna det. Fast vid 12 m/s vinner du på walk over! :) I så hård vind går jag inte ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eskadersegling känns inte som min grej, kollektiva utflykter, alla i likadana t-tröjer och en idiot med flagg i spetsen. Nej tack.

Men att segla tillsammans några stycken lite löst planerat kanske kan vara något.

Bekanta vill segla till Shetland och tyckte jag ska hänga på med min båt. Jag är kanske inte så jätteintresserad vare sig av målet eller resan men det är åndå kul att fundera.

För det borde kunna fungera. Med AIS-transponder och DSC-VHF bör det vara enkelt att hålla ihop "konvojen". Jag, som troligen skulle segla ensam, kan få min skönhetsömn medan den andra båten håller vakt. 

Tanken är att vi ska försöka göra en liten test i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eskadersegling känns inte som min grej, kollektiva utflykter, alla i likadana t-tröjer och en idiot med flagg i spetsen. Nej tack.

 

Haha, är det så illa? :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eskadersegling känns inte som min grej, kollektiva utflykter, alla i likadana t-tröjer och en idiot med flagg i spetsen. Nej tack.

 

Haha, är det så illa? :D

 

 

Jag känner väl ungefär lika dant som Bhemac även om inte alla har samma t-tröja och ekaderledaren med all sannolikhet oftast inte är nån idiot, utan snarare en en ganska kunnig och förståndig person. Men det är som man brukar säga; "Det är inte lätt att göra alla till lax". Det är så många som har så olika viljor, behov och kunskap och att va ledare för stridiga viljor är inte lätt - om alla skall trivas.

 

Det är ju ganska vanligt att den del båtkompisar träffas i olika hamnar och umgås, utan att det är en organiserad eskader.

 

 

Tänkte på dig när jag fick senaste Västpricken som puffade för en samling om eskaderseglingarna under 2015. I träffen deltar andra som har helt annan syn på eskaderseglingar än jag och Bhemac

 

http://www.vastkustkretsen.se/Eskader/Aktiviteter

 

Samma tid och i stort sett samma plats är det en samling om 24-timmarsseglingar.

 

http://www.vastkustkretsen.se/Tjugofyra/Hosttraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"alla i likadana t-tröjer och en idiot med flagg i spetsen" är väl mer charterresor. Eskaderseglingar är vad jag hört ganska bra. Hörde om någon som seglat eskader i Grekland, det enda riktigt gemensamma var att man skulle komma till en viss hamn på kvällen, sen fick man ta vilken väg man ville dit.

Anledningen till att man har båt är ju ofta ett behov av frihet (till skillnad från charterturister) därför är intresset för eskader ofta inte så stort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag håller ju mest på med landsvägscykling när jag inte seglar, och där är det väldigt vanligt att man cyklar tillsammans med andra. Det är otroligt socialt, ger lite extra trygghet om nåt händer, inbjuder till spontana tävlingsmoment, inspirerar till att förbättras och erbjuder sällskap vid fikastopp och efter rundorna. Det är ungefär samma saker jag är ute efter när det gäller seglingen. Utan att det behöver vara en renodlad kappsegling.

 

Om eskader innebär att man seglar individuellt och bara har målet gemensamt, så är det inte vad jag söker. Nej, jag vill ha "klungsegling". Där man ligger nära varandra så ofta och mycket som trafik- och navigationsförhållandena tillåter. 5-10 båtar vore lagom. Men bara 2-3 är inte dumt det heller, skulle jag tro.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det från en kappsegling, och dessutom i väldigt svag vind, men ungefär den närhet som man ser runt 2-5 min in i filmen skulle vara skoj. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så tight kan du nog bara få på tävlingar och då det är lika stilla som i filmen. Du måste ha ett säkerhetsavstånd till andra båtar (något det oftast tummas på på tävlingar). Ju fortare båten går desto större avstånd. Seglar du eskader (har aldrig seglat det själv så jag gissar lite nu) ser du oftast de andra båtarna under resan om det är ungefär lika snabba båtar med. Det är nog det närmsta "klung-segling" du kan komma?

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klung-segling förutsätter ju att man har jämnsnabba båtar och är ungefär lika bra. Jag brukar segla med en kompis, hans och min båt är väldigt lika i egenskaperna och en promilles skillnad enligt SRS, ändå kan ett par dåliga beslut snabbt göra någon kilometer i avstånd.

Tror du får tänka om...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla långsammare än max är ju inget svårt. I cykel får den starkare ta det lite lugnare så man håller ihop. Inget konstigt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast tänk efter... det innebär att om det kommer med en riktigt trög båt som kryssar som ett riggat kylskåp med en trött skeppare - kommer du att plocka ner ett segel och driva fram och tillbaka på fjärden för det är så kul att ligga i någons skitvind..?

Konceptet känns svårsålt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag skrev faktiskt redan i första inlägget att ungefär lika snabba båtar ska samsegla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du ju en bättre båt än den gamla så varför inte segla Tjörn Runt nästa år så får du prova på kappsegling? Att ta dig dit ner går ju lika fort som du tog dig upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...