ralle 21 Postad 21 Oktober , 2015 Första hösten med inombordare, en Vetus m4.17 i en Nidelv 24. Har bara haft utombordare tidigare, så det är lite nytt. Båten står nu på land, och det ska bytas olja osv. Ingen tillgång till vatten, så det får bli dunkar... Några funderingar... Det står i manualen att man ska köra motorn i 10 minuter på en bränsleblandning med 10% motorolja. Är detta nödvändigt, är det något man brukar göra? Flera jag pratat med tycker detta verkar onödigt. Hur mycket kylvatten går det åt för att köra motorn så länge? Oljebytet, hur länge behöver motorn gå för att oljan ska bli tillräckligt varm för att pumpas ur? Sen det här med glykolvatten i sjövattensystemet, men det verkar ju inte vara så avancerat. Nåt annat att tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 21 Oktober , 2015 När det gäller oljan är min erfarenhet att motorn måste köras en kvar MED LAST för att oljan ska bli varm. Om motorn går på tomgång utan last så blir oljan inte ens ljummen. När båten står på land så är det mao inte möjligt att få oljan varm nog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 21 Oktober , 2015 När det gäller oljan är min erfarenhet att motorn måste köras en kvar MED LAST för att oljan ska bli varm. Om motorn går på tomgång utan last så blir oljan inte ens ljummen. När båten står på land så är det mao inte möjligt att få oljan varm nog. Dumt. Men nog sant... Nåja, får väl köra en stund, och sen prova få ut så mycket som möjligt. Får väl byta igen i vår sen annars... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 Oktober , 2015 Har du tillgång till el så låt en värmefläkt eller ett element värma upp motorn. Du får upp det mesta av oljan vid fisvarm motor, jag skulle inte byta olja igen på våren. Skall du köra på land så häng en spann, eller "dunken" via slang, under avgasutsläppet och samla upp vattnet som återanvändes, efter en stund blir vattnet uppvärmt och påskyndar motorns uppvärmning. Har aldrig hört att man skall köra med 10% oljeinblandning. Kör till sist motorn med 30% glykol blandning, gäller Blöteborg där det inte blir så kallt på vintrarna. Samla upp glykolvattnet, så blir hundägarna glada för hundar gillar det söta vattnet, som är giftigt. När motorn kommit upp till "Linne" är den varm. :-) Min tempmätare som tidigare varit i mammas tvättmaskin från 1950-talet. :-)) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 21 Oktober , 2015 Servade och konserverade en sån här maskin förra veckan Körde med trädgårdsslangen kopplad på lite lätt förhöjd tomgång i tio minuter en kvart sen gick det lätt att suga ur oljan Inte lika enkelt om du inte har tillgång till tryckvatten men det går alltid att lösa med pump och fånga upp vattnet som kommer ur avgasröret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 21 Oktober , 2015 Ok, tackar. Får prova lite så får vi se hur det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 Oktober , 2015 Servade och konserverade en sån här maskin förra veckan Körde med trädgårdsslangen kopplad på lite lätt förhöjd tomgång i tio minuter en kvart sen gick det lätt att suga ur oljan Inte lika enkelt om du inte har tillgång till tryckvatten men det går alltid att lösa med pump och fånga upp vattnet som kommer ur avgasröret Trädgårdsslangen kopplad till impellern? Hmmmmmmmmm. Ska den slangen vara inblandad, ska den sluta i en hink, och impellerns sugslang ska ligga i hinken! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 21 Oktober , 2015 Jag vet att det är försent för Dig i år men tricket är att varmköra och byta olja innan man tar upp båten på land. Då återstår bara genomkörning av glykolblandning för konservering och det är snart gjort. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 22 Oktober , 2015 Servade och konserverade en sån här maskin förra veckan Körde med trädgårdsslangen kopplad på lite lätt förhöjd tomgång i tio minuter en kvart sen gick det lätt att suga ur oljan Inte lika enkelt om du inte har tillgång till tryckvatten men det går alltid att lösa med pump och fånga upp vattnet som kommer ur avgasröret Trädgårdsslangen kopplad till impellern? Hmmmmmmmmm. Ska den slangen vara inblandad, ska den sluta i en hink, och impellerns sugslang ska ligga i hinken! Kalle Varför krångla till det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 22 Oktober , 2015 Servade och konserverade en sån här maskin förra veckan Körde med trädgårdsslangen kopplad på lite lätt förhöjd tomgång i tio minuter en kvart sen gick det lätt att suga ur oljan Inte lika enkelt om du inte har tillgång till tryckvatten men det går alltid att lösa med pump och fånga upp vattnet som kommer ur avgasröret Trädgårdsslangen kopplad till impellern? Hmmmmmmmmm. Ska den slangen vara inblandad, ska den sluta i en hink, och impellerns sugslang ska ligga i hinken! Kalle Varför krångla till det? Därför det är ett bra sätt att fylla motorn med vatten där det inte skall vara 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Oktober , 2015 Vårens ständigt återkommande fråga, varför är det vatten i oljan? Ja svaret är att en hel del fyllt på det själv vid vinterkonserveringen! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 23 Oktober , 2015 Servade och konserverade en sån här maskin förra veckan Körde med trädgårdsslangen kopplad på lite lätt förhöjd tomgång i tio minuter en kvart sen gick det lätt att suga ur oljan Inte lika enkelt om du inte har tillgång till tryckvatten men det går alltid att lösa med pump och fånga upp vattnet som kommer ur avgasröret Trädgårdsslangen kopplad till impellern? Hmmmmmmmmm. Ska den slangen vara inblandad, ska den sluta i en hink, och impellerns sugslang ska ligga i hinken! Kalle Varför krångla till det? Därför det är ett bra sätt att fylla motorn med vatten där det inte skall vara Just därför jag har koll på av/på med vattnet och därmed ingen risk att få in vatten bakvägen vilket förövrigt är ovanligt förekommande även om man skulle låta vattnet stå på utan motorn igång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 23 Oktober , 2015 Servade och konserverade en sån här maskin förra veckan Körde med trädgårdsslangen kopplad på lite lätt förhöjd tomgång i tio minuter en kvart sen gick det lätt att suga ur oljan Inte lika enkelt om du inte har tillgång till tryckvatten men det går alltid att lösa med pump och fånga upp vattnet som kommer ur avgasröret Trädgårdsslangen kopplad till impellern? Hmmmmmmmmm. Ska den slangen vara inblandad, ska den sluta i en hink, och impellerns sugslang ska ligga i hinken! Kalle Varför krångla till det? Därför det är ett bra sätt att fylla motorn med vatten där det inte skall vara Just därför jag har koll på av/på med vattnet och därmed ingen risk att få in vatten bakvägen vilket förövrigt är ovanligt förekommande även om man skulle låta vattnet stå på utan motorn igång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 27 Oktober , 2015 Tackar för svaren. Att varmköra var ju dömt att misslyckas. Jag har nu sugit ur oljan kall, vilket inte var ett dugg roligt. Om jag sen fick ur allt vet jag inte... Jag funderar på att byta igen i vår, för att säkert få ur allt (även för att den gamla oljan såg inte vacker ut, undrar om förra ägaren verkligen bytt olja som han sa). Därav fyllde jag bara till strax över undre strecket på stickan, tänkte sjösätta och varmköra i vår, och sen byta olja igen. (bytte heller inte filtret nu) Låter det vettigt, eller är det lika bra att byta filter, fylla upp och köra? Att sen köra glykol genom motorn var ju inga problem. Jag hällde ner i sjövattenfiltret. Tackar för tipsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Oktober , 2015 (redigerade) När man suger ut olja istället för att lossa en bult under tråget får man inte ut allt. (för övrigt har jag aldrig träffat en båtägare som kommer åt under motorn… ) Det är alltså normalt att det finns en viss mängd av den gamla oljan kvar i motorn. Fast det är nog så att det är en större mängd gammal olja kvar om oljan var kall? Normalt är också att oljan är svart. Oljor idag är mycket bättre än gårdagens, moderna oljor gör sitt jobb och "suger åt sig" allehanda partiklar snabbt som tusan. Kolla efter 50 mil i bilen så ser du! Filter däremot är nästan viktigare än oljan eftersom det är gjort för att samla upp sådant som inte ska åka runt i oljekretsen. Har man ett filter för länge ökar motståndet i det och en tryckkänslig förbikanal kan öppnas vilket gör att man helt plötsligt inte har någon filterfunktion ( billiga sk piratfilter som sägs vara lika bra som original saknar i vissa fall denna kanal och man då sägs att man ser trycket i motorn öka, jag vet inte… byter oljan ) Men motorer är härdiga om de bara får olja ibland! Så lite som de flesta kör så kommer oljan knappast att vara förbrukad. Du såg väl hur stor del av den gamla oljan du fick ut? Om du bytte kanske 2/3 så skulle jag själv vara nöjd. Annars kör du en ny omgång. Men byt filtret också. Redigerad 27 Oktober , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser