Jodahl 0 Postad 20 Oktober , 2015 Hej, I Mercruisers handbok står det att man skall dränera motorn efter att ha kört igenom den med glykol (om jag fattar rätt). Gör ni det? Verkar vettigare att den står med frost- och korrosionsskydd under vintern. Undrar även om bultar till drev och likanande är mm eller tum. Måste jag köpa tumhylsor för att skruva loss eller går det med metriska? Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Oktober , 2015 Beroende på sjövatten eller färskvattenkylning så ska dränering ske före glykolblandningen. Om motorn har sjövattenkylning så ska motorn dräneras helt före glykolblandningen. Om motorn har värmeväxlare ( färskvattenkylning ) så behövs bara en glykolkörning genom sjövattensidan och kontroll av frysskyddet på motorsidan. Blandningen kan med fördel vara kvar i motorn över vintern Tum är tum och mm är mm, så det är bara att köpa tumhylsor. finns visserligen några som är nästan kompatibla med varandra, tex 1/2 tum och 13 mm. Men är inget att rekommendera. Vilket drev pratar vi om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 20 Oktober , 2015 Bravo1 sitter med 5/8 muttrar - dvs 15,9mm och 16 mm går bra. Inga problem. Men anvånd inte hylsor med 16 kant... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 20 Oktober , 2015 (redigerade) Skulle rekkomendera att dränera glykolen i från övre delen av motorn som tex avgaslimpor insug mm. Av den enkla orsaken att skulle det finnas nåt litet läckage finns risk att glykolsörjan rinner in i cylindrar/block, det blir inget bra då Kanske ska tillägga att detta gäller sjövattenkylda motorer.. Redigerad 20 Oktober , 2015 av BerraS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jodahl 0 Postad 20 Oktober , 2015 Motorn är färskvattenkyld så skall bara köra glykol/dränera sjövattendelen. Osäker på om man ska dränera INNAN glykolkörning också. Det är i och för sig snabbt gjort, det jobbiga är att torka upp vattnet från motorrummet. Drevet är ett Alpha one Gen II, någon som vet vilken storlek det är på bultarna så slipper jag köpa en hel uppsättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 20 Oktober , 2015 (redigerade) Vissa dimensioner går att ersätta med mm. 5/6" går att ersätta med 8mm, 5/8 går att ersätta med 16mm och det finns fler matchningar i större dimensioner. Att ersätta halvtum med 13mm tycker jag glappar för mycket. Du kommer inte undan att köpa hylsor och nycklar i tumdimensioner om du ska meka amerikanskt. Redigerad 20 Oktober , 2015 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 20 Oktober , 2015 Alpha har 5/8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 20 Oktober , 2015 Viktigare att dränera innan glykolkörningen en v8 rymmer närmare 10l så dränerar du inte innan så blir glykolen väldigt mkt utspädd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser